Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Składki i taryfy w ubezpieczeniach OC komunikacyjnych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Składki i taryfy w ubezpieczeniach OC komunikacyjnych"— Zapis prezentacji:

1 Składki i taryfy w ubezpieczeniach OC komunikacyjnych
Anna Witkowska Ewelina Woźniak

2 Składka ubezpieczeniowa
Składka ubezpieczeniowa jest ceną za usługę ubezpieczeniową, która ma również charakter niematerialny. Realizacja tej usługi wystąpi w przyszłości i uzależniona jest od zdarzeń losowych, które mogą, lecz nie muszą wystąpić.

3 Konstrukcja i struktura składki ubezpieczeniowej
Składka ubezpieczeniowa netto Narzut Składka ubezpieczeniowa brutto

4 Podstawowe dodatki powiększające składkę netto
dodatek na koszty administracyjne dodatek na koszty akwizycji dodatek na działania prewencyjne dodatek na zysk dodatek na bezpieczeństwo

5 Korekty składki brutto
Składka brutto może również podlegać korektom zmniejszającym lub zwiększającym jej wysokość: Korekta z tytułu osiągniętych dochodów inwestycyjnych Korekta inflacyjna Korekta reasekuracyjna

6 Trzy podstawowe reguły ubezpieczeniowe
Reguła równowagi składek i świadczeń Reguła proporcjonalności składek i świadczeń Reguła równowartości składek i świadczeń

7 Taryfa ubezpieczeniowa
Taryfa to wykaz stawek ubezpieczeniowych stosowanych przez dany zakład ubezpieczeń, do określenia wysokości składek uiszczanych przez ubezpieczonego, zawartych w umowie. Podstawą ustalenia taryfy ubezpieczeniowej jest poziom ryzyka w zależności od rodzaju ubezpieczenia i zakresu odpowiedzialności ubezpieczyciela. Poszczególne stawki zazwyczaj są określane w procentach lub w promilach..

8 Kto ustala taryfę oraz składkę ubezpieczeniową?
Zgodnie z przepisami prawa taryfy, a tym samym wysokość składek za ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, ustala zakład ubezpieczeń po dokonaniu oceny ryzyka ubezpieczeniowego -  ani ustawodawca, ani organ nadzoru nie mają wpływu na wysokość składek, działa tu „niewidzialna ręka rynku" w postaci konkurencji cenowej pomiędzy ubezpieczycielami.

9 Czynniki determinujące wysokość składki ubezpieczeniowej OC
Wiek i płeć właściciela auta Status rodzinny, zatrudnienie i miejsce zamieszkania właściciela Marka i rodzaj pojazdu, Pojemność silnika, rodzaj paliwa, sposób i okres użytkowania Przebieg poprzedniego ubezpieczenia (szkodowy, bezszkodowy), Okres posiadania prawa jazdy, Rodzaj płatności (jednorazowy, ratalny), Liczba użytkowników pojazdu, Zniżka marketingowa udzielana przez sprzedającego

10 Czynniki ryzyka w ubezpieczeniach komunikacyjnych OC i AC
Przepisy krajowe Dyrektywy UE Czynniki prawne Bezpieczeństwo na drogach Wiek i płeć sprawców Kradzieże samochodów Czynniki behawioralne Rozwój dróg, motoryzacji Inflacja, bezrobocie Czynniki makroekonomiczne

11 Bonus - Malus System działający na podstawie historii szkodowości kierowcy, pozwalający na przydzielenie go do danej klasy i odpowiednie wyliczenie składki. Według tego systemu składki OC i AC mogą wzrosnąć lub też zmaleć w kolejnych okresach ubezpieczenia. Jest to system wynagradzający kierowców za bezszkodową jazdę.

12 Przykładowa tabela w systemie bonus- malus ( Towarzystwo Proama)
Klasa bonus/ malus Zniżka/ Zwyżka 7 Zniżka 70% 6 Zniżka 60% 5 Zniżka 50% 4 Zniżka 40% 3 Zniżka 30% 2 Zniżka 20% 1 Zniżka 10% Brak zniżki/ zwyżki -1 Zwyżka 15% -2 Zwyżka 30% -3 Zwyżka 100% Źródło:

13 Rewolucja w ubezpieczeniach
Konstrukcja ubezpieczeń oparta o ich rzeczywiste „wykorzystanie”, z dokładnie określoną wysokością i wielkością ryzyka przeniesioną na zakład ubezpieczeń. Możliwość uwzględniania zmian zachodzących podczas trwania umowy ubezpieczeniowej.

14 Rewolucja ubezpieczeń komunikacyjnych
„pay as you drive” = „ płać tyle ile jeździsz”

15 Ryzyko - elementy składowe
Ryzyko ubezpieczeń komunikacyjnych Pojazd Kierowca Rzeczywista ekspozycja na ryzyko

16 Kierowca Wiek i płeć Miejsce zamieszkania Historia ubezpieczeniowa
Maksymalna prędkość osiągana przez pojazd Sposób przyspieszania Sposób hamowania

17 Rzeczywista ekspozycja na ryzyko
Pojazd Marka Rodzaj Przebieg Wiek Rzeczywista ekspozycja na ryzyko Ile ? Kiedy? Gdzie? Jak? Podane elementy wpływające na ryzyko ubezpieczeniowe były znane od dawna, jednak dopiero postęp technologiczny umożliwił ich pomiar dzięki specjalnym narzędziom. Koszt ich wykorzystania systematycznie maleje, a rozwój łączności bezprzewodowej gwarantuje okresowe lub ciągłe przesyłanie informacji.

18 „Pay as you drive” w Polsce
„Celem ubezpieczenia YU! jest docenienie kierowców, którzy jeżdżą bezpiecznie. Właśnie do nich, za pośrednictwem aplikacji mobilnej Yanosik, może trafić oferta najtańszego ubezpieczenia OC, AC, Assistance i NNW. Bezpieczni kierowcy otrzymają zindywidualizowaną ofertę.”

19 Jak otrzymać ofertę ubezpieczenia?
Źródło:

20 Składki młodych kierowców
W roku 2016 kierowcy w wieku lat spowodowali 20% wypadków powstałych z winy kierujących. Zginęły w nich 542 osoby, a zostało rannych. Najczęstszą przyczyną wypadków (39,5% wypadków, które spowodowali) było niedostosowanie prędkości jazdy do panujących warunków ruchu. W porównaniu z rokiem 2015 liczba wypadków spowodowanych przez tę grupę kierujących zwiększyła się 4,3%, liczba osób zabitych o 13,4% oraz liczba osób rannych o 3,8%. Połączenie brawurowej jazdy i braku doświadczenia stwarza większe zagrożenie na drodze. Ryzyko spowodowania wypadku przez młodych kierowców jest wyższe, co powoduje wysokie składki dla tej grupy.

21 Telematyka – szansa dla młodych kierowców i pozostałych uczestników ruchu drogowego
Młode osoby są otwarte na nowe technologie (ok. 68% z nich wyraża chęć do zamontowania w swoich autach urządzeń monitorujących). Nie mają zastrzeżeń przed ujawnianiem ubezpieczycielowi informacji o swoim stylu jazdy, w celu obniżania składki OC komunikacyjnego. Wykorzystanie telematyki skłania młodych kierowców do ostrożnej jazdy, co znacznie poprawia bezpieczeństwo na drogach.

22 Profil Kierowcy 1 Płeć: mężczyzna Wiek: 22 lata
Stan cywilny: kawaler, bez dzieci Miejsce zamieszkania: Warszawa Zatrudnienie: firma IT Data uzyskania prawa jazdy: Dane samochodu: Mazda 6 (sedan), rok produkcji 2016, benzyna, przebieg km, zadeklarowany przebieg na okres ubezpieczenia km, garaż indywidualny, głównym użytkownikiem auta jest właściciel.

23 Porównanie ofert ubezpieczeń dla Kierowcy 1 (ceny w zł)
Zakład Ubezpieczeń OC OC+AC 2736 4547 2930 10484 3049 6998 5599 13468 3218 21880, 3703 9299 Źródło: opracowanie własne na podstawie porównywarki

24 Profil Kierowcy 2 Płeć: mężczyzna Wiek: 32 lata
Stan cywilny: kawaler, bez dzieci Miejsce zamieszkania: Warszawa Zatrudnienie: firma IT Data uzyskania prawa jazdy: Dane samochodu: Mazda 6 (sedan), rok produkcji 2016, benzyna, przebieg km, zadeklarowany przebieg na okres ubezpieczenia km, garaż indywidualny, głównym użytkownikiem auta jest właściciel.

25 Porównanie ofert ubezpieczeń dla Kierowcy 2 (ceny w zł)
Zakład Ubezpieczeń OC OC+AC 846 1912 1110 2229 912 2027 1610 4156 845 3182 1259 4466 Źródło: opracowanie własne na podstawie porównywarki

26 Profil kierowcy 3 Płeć: kobieta Wiek: 32 lata
Stan cywilny: mężatka, dwójka dzieci Miejsce zamieszkania: Zakopane Zatrudnienie: gospodyni domowa Data uzyskania prawa jazdy: Dane samochodu: Skoda Octavia (combi), rok produkcji 2010, benzyna, przebieg km, zadeklarowany przebieg na okres ubezpieczenia km, garaż indywidualny, głównym użytkownikiem auta jest właściciel. .

27 Porównanie ofert ubezpieczeń dla Kierowcy 3 (ceny w zł)
Zakład Ubezpieczeń OC OC+AC 494 808 1064 1160 599 841 836 1355 512 876 769 1246 Źródło: opracowanie własne na podstawie porównywarki

28 Dziękujemy za uwagę 


Pobierz ppt "Składki i taryfy w ubezpieczeniach OC komunikacyjnych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google