Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Układ Tytuł W DRODZE DO KARIERY doradztwo zawodowe w praktyce Podtytuł

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Układ Tytuł W DRODZE DO KARIERY doradztwo zawodowe w praktyce Podtytuł"— Zapis prezentacji:

1 Układ Tytuł W DRODZE DO KARIERY doradztwo zawodowe w praktyce Podtytuł
Iwona Lipiec Lublin,

2 Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD)
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD) Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole Zadania doradcy zawodowego/osoby wyznaczonej do realizacji zadań Program zajęć doradztwa edukacyjno - zawodowego dla klasy VII Szkoły Podstawowej i Szkoły Branżowej I stopnia

3 Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD)
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD) Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole … Program zajęć doradztwa edukacyjno - zawodowego dla klasy VII Szkoły Podstawowej i Szkoły Branżowej I stopnia

4 WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO / WZD
Ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do odpowiedzialnych wyborów edukacyjno - zawodowych OCZEKIWANIA RODZICE UCZEŃ NAUCZYCIEL SZKOŁA MOŻLIWOŚCI ZASOBY

5 Kto i jak będzie z nim pracował? Jakie będą efekty podjętych działań?
Do czego dążymy? Czego potrzebuje uczeń w obszarze wiedzy, umiejętności, kompetencji, postaw? Kto i jak będzie z nim pracował? Kiedy i gdzie? Kto może nam pomóc? Jakie będą efekty podjętych działań?

6 WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
Cele do realizacji Wykaz osób odpowiedzialnych (za realizację i ich zadania w ramach rocznego planu pracy) Czas i miejsce realizacji Metody i formy pracy indywidualne i grupowe (skierowane do uczniów, rodziców, nauczycieli) Instytucje do współpracy w ramach WSDZ Oczekiwane efekty Sposoby ewaluacji

7 WZD | CELE Kształtowanie umiejętności rozpoznawania zasobów osobistych i właściwego ich wykorzystania Kształtowanie umiejętności planowania swojej ścieżki edukacyjno – zawodowej Budowanie postawy odpowiedzialności za podejmowane wybory Pogłębianie wiedzy uczniów na temat systemu szkolnictwa Nabywanie wiedzy o zawodach i świecie pracy Kształtowanie umiejętności selektywnego poszukiwania informacji

8 WZD | CELE Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych Kreowanie aktywnej, przedsiębiorczej postawy wobec rynku pracy Rozwijanie u młodzieży umiejętności społecznych oraz kształtowanie właściwych relacji społecznych Zwiększenie wiedzy uczniów z zakresu rozwoju aktywności i mobilności edukacyjno – zawodowej Aktywizowanie rodziców w proces wyboru dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej ich dzieci.

9 WZD | METODY I FORMY PRACY
Konsultacje indywidualne dla uczniów Zajęcia grupowe dla uczniów Diagnoza zapotrzebowania na działania doradcze w szkole Organizacja Mini-targów Edukacyjnych w szkole Organizacja wyjść uczniów na Dni Otwarte, Targi Edukacyjne, Targi Pracy Spotkania z absolwentami, pracodawcami, przedstawicielami zawodów Rozwój zainteresowań i talentów poprzez różnorodne formy pracy z uczniem; zajęcia pozalekcyjne, wyjścia, itp Przygotowanie uczniów do konkursów, olimpiad Poruszanie tematyki planowania ścieżki edukacyjno – zawodowej na lekcjach przedmiotowych Organizację spotkań informacyjnych dla rodziców Konsultacje indywidualne dla rodziców Przekazywanie informacji edukacyjnych i zawodowych nauczycielom Szkolenia Rady Pedagogicznej ( ale też: badanie losów absolwentów, organizacja konkursów, włączanie się w akcje ...)

10 Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej
WZD | WSPARCIE INSTYTUCJI Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Specjalistyczna Poradnia Zawodowa Wojewódzki Urząd Pracy Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Miejski Urząd Pracy Biura karier lubelskich uczelni Ochotnicze Hufce Pracy

11 WZD | NADZÓR NAD REALIZACJĄ
Dyrektor Koordynator… działań związanych z realizacją doradztwa zawodowego w szkole doradca zawodowy/lub osoba wskazana przez Dyrektora szkoły Plan pracy doradczej Spis zadań do realizacji na dany rok szkolny Harmonogram działań Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkołach…

12 Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD)
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD) Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole Zadania doradcy zawodowego/osoby wyznaczonej do realizacji zadań Program zajęć doradztwa edukacyjno - zawodowego dla klasy VII Szkoły Podstawowej i Szkoły Branżowej I stopnia

13 ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO
Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia Prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych i słabych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę Współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kształcenia i zawodu Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

14 WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
EFEKTYWNE DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO PLAN PRACY/ HARMONOGRAM DZIAŁAŃ / ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO Zajęcia grupowe Działalność informacyjna Diagnoza zapotrzebowania Wsparcie działań PPP, w tym konsultacje indywidualne Współpraca z nauczycielami i instytucjami

15 KOORDYNACJA DZIAŁAŃ DORADCZYCH W SZKOLE
SzOK w szkole oferuje: Porady i informacje zawodowe Diagnozę zdolności i predyspozycji zawodowych Spotkania informacyjno – szkoleniowe Prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu Pomoc w zakresie kierowania w sprawach trudnych do specjalistów Współpraca z rodzicami Wsparcie dla nauczycieli i wychowawców Współpracę z instytucjami wspierającymi pracę doradczą szkoły.

16 DIAGNOZA W KLASACH I Oczekiwania wobec szkoły – ankieta wśród uczniów klas I i ich rodziców, tym oczekiwania w zakresie doradztwa zawodowego

17 DIAGNOZA ZAPOTRZEBOWANIA NA DZIAŁANIA DORADCZE
Ankieta: Czy wiesz jaki zawód chcesz wykonywać w przyszłości? Czy wiesz, jakie zdolności, umiejętności są niezbędne w tym zawodzie? Czy znasz swoje predyspozycje zawodowe? Czy analizujesz rynek pracy pod kątem zatrudnienia w zawodzie, który Cię interesuje? Jakich działań oczekujesz od doradcy zawodowego? Jak forma kontaktu z doradcą najbardziej Ci odpowiada ? Wskaż umiejętności, które chcesz rozwijać na zajęciach z doradcą.

18 TEMATYKA ZAJĘĆ LICEUM / TECHNIKUM
Klasy I Klasy II LO i III TGH Klasy maturalne Warsztaty dla wszystkich klas do wyboru w zależności od potrzeb Poznanie siebie Świat zawodów Ścieżki edukacyjne Rynek pracy

19 Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD)
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WZD) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna. Zadania doradcy zawodowego/osoby wyznaczonej do realizacji zadań doradczych w szkole Program zajęć doradztwa edukacyjno - zawodowego dla klasy VII Szkoły Podstawowej i Szkoły Branżowej I stopnia

20 PROGRAM ZAJĘĆ Z DORADZTWA EDUKACYJNO - ZAWODOWEGO
Program powinien zawierać treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi. Obszary doradztwa zawodowego Poznawanie siebie Świat zawodów i rynek pracy Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie Planowanie własnego rozwoju, podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, zdobywanie doświadczenia zawodowego

21 TEMATYKA ZAJĘĆ W KLASIE VII SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Ja i grupa. Wyprawa na Marsa – moje zainteresowania i umiejętności. Poznaję własne predyspozycje zawodowe. Mój zawód – moja przyszłość: zawody i kwalifikacje. Dlaczego ludzie pracują? Jak osiągnąć sukces zawodowy? Rynek pracy – co warto o nim wiedzieć? Rola kompetencji społecznych w szkole i w pracy. Odpowiedzialne planowanie własnej przyszłości. Moja ścieżka edukacyjna i zawodowa, a system edukacji.

22 ZAJĘCIA GRUPOWE / SAMOZAPOZNANIE
TECZKA KLASY KARTA USŁUG DORADCZYCH

23 ŚCIEŻKI KSZTAŁCENIA – WAŻNE TEMATY – GIMNAZJUM, SZKOŁA PODSTAWOWA
Uczeń wybiera Liceum Ogólnokształcące Uczeń wybiera Technikum Uczeń wybiera Szkołę Branżową I stopnia

24 ŚCIEŻKI KSZTAŁCENIA - STUDIA WYŻSZE

25 ZAJĘCIA GRUPOWE / WARSZTATY

26 ZAJĘCIA GRUPOWE / WARSZTATY

27 KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH
,,Scenariusze zajęć do kształtowania kompetencji personalnych, społecznych i organizacji pracy małych zespołów” opracowane w ramach projektu: Transgraniczne Centrum Wsparcia Rynku Pracy, mikroprojekt: Kompetencje młodzieży”

28 KONSULTACJE INDYWIDUALNE
Planowanie swojej ścieżki edukacyjnej i zawodowej/IPD Diagnoza predyspozycji zawodowych Wybór szkoły Poznanie zawodów Wybór przedmiotów zadawanych na egzaminie maturalnym Rekrutacja na studia wyższe Oczekiwania rynku pracy Zmiana szkoły/profilu kształcenia Rozwiązywanie indywidualnych sytuacji ucznia

29 KONSULTACJE INDYWIDUALNE
Wsparcie dla uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną, w tym szczególnie uczniów: z niepowodzeniami szkolnymi z problemami zdrowotnymi zaniedbanych wychowawczo

30 Nazwisko i Imię Klasa Mocne strony Słabe strony Predyspozycje Zainteresowania Umiejętności Uwagi doradcy

31 KAMPANIE SPOŁECZNE ORAZ INICJATYWY LOKALNE
Lubelski Salon Maturzystów Targi Pracy Warsztaty wiedzy o rynku pracy Szkolenia ,, Moja firma, jak zostać przedsiębiorcą?” Kampania ogólnopolska Klucz do Kariery Ogólnopolski Tydzień Kariery - OTK Targi Edukacyjne Giełdy zawodów Minitargi Edukacyjne

32 LOSY ABSOLWENTOW Losy absolwentów

33 WSPARCIE RODZICÓW Organizacja spotkań dla rodziców
Udział w spotkaniach klasowych Dyżur doradczy podczas zebrań z rodzicami/konsultacje indywidualne Pomoc w sytuacjach trudnych

34 WSPÓŁPRACA Z NAUCZYCIELAMI
Koordynacja działalności doradczej szkoły Udostępnianie informacji edukacyjnych Szkolenia Rady Pedagogicznej

35 WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie. Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Miejski Urząd Pracy w Lublinie Biura Karier lubelskich uczelni wyższych Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna Specjalistyczna Poradnia Zawodowa

36 INICJATYWY SZKOLNE| DZIEŃ KARIERY ZS 5

37 INICJATYWY | WARSZTATY WIEDZY O RYNKU PRACY

38 INICJATYWY | TARGI / MINITARGI EDUKACYJNE

39 DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNA DORADCY

40 ZASOBY PRACY Z UCZNIAMI

41 DORADCA ZAWODOWY – PRAKTYK
,,Zdarza się w życiu taka magiczna chwila, gdy ktoś niespodziewanie dostrzega kim jesteśmy i kim być możemy i wprawia w ruch zaklęty krąg naszych możliwości” R. Berkus, 1989

42 Dziękuję za uwagę Iwona Lipiec
Doradca zawodowy w Zespole Szkół nr 5 im. Jana Pawła II w Lublinie


Pobierz ppt "Układ Tytuł W DRODZE DO KARIERY doradztwo zawodowe w praktyce Podtytuł"

Podobne prezentacje


Reklamy Google