Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWładysław Nowakowski Został zmieniony 6 lat temu
1
SPECJALIZACJA ESTETYCZNA na studiach dziennych filologii polskiej drugiego stopnia
Zakład Estetyki Literackiej Zakład Estetyki Literackiej IFP UAM
2
Specjalizacja ma na celu pokazanie estetycznych aspektów współczesności – od podstawowych kategorii estetycznych poczynając, poprzez estetykę teatru, performansu, literatury, filmu, na estetyce przestrzeni i zmysłów kończąc. Obok tych kluczowych zagadnień oferuje również konkretne umiejętności z zakresu badań estetycznych, pisarstwa, arteterapii, kuratorstwa oraz dramaturgii sztuki i krytyki kultury. Hermann Nitsch
3
Przygotowujemy do pracy m. in. w:
mediach, muzeach, galeriach, reklamie, ośrodkach terapii przez sztukę, teatrze, krytyce literackiej, artystycznej i teatralnej, organizacji festiwali.
4
Proponujemy zajęcia prowadzone przez
pracowników Zakładu Estetyki Literackiej innych pracowników Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej gościnne wykłady i warsztaty prowadzone przez specjalistów (teoretyków i praktyków) różnych dyscyplin: dziennikarzy i redaktorów, wydawców; artystów, performerów, reżyserów, aktorów, choreografów; fotografików, plastyków, arteterapeutów; pracowników muzeów, kuratorów, kustoszy, konserwatorów.
5
PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE I rok, 1 semestr
WARSZTAT BADAŃ ESTETYCZNYCH SZTUKA WSPÓŁCZESNA – MODELE ODBIORU ESTETYKA LITERACKA
6
PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE I rok, 2 semestr
ESTETYKA PRZESTRZENI ARTETERAPIA ESTETYKA ZMYSŁÓW
7
PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE II rok, 3 semestr
ESTETYKA FILMU i MEDIÓW INTERAKTYWNYCH WARSZTAT KRYTYCZNY DRAMATURGIA SZTUKI
8
PRZEDMIOTY SPECJALIZACYJNE II rok, 4 semestr
WARSZTAT LITERACKI (PRZYJEMNOŚĆ TEKSTU) KURATORSTWO LITERATURY, SZTUKI i TEATRU PRAKTYKI
9
Warsztaty T. Kantor, Lekcja Anatomii
10
i wiedza teoretyczna
11
WARSZTAT BADAŃ ESTETYCZNYCH
Zajęcia proponują warsztatową analizę różnych praktyk estetycznych (np. estetyki jako teorii poznania, filozoficznej refleksji nad sztuką, wiedzy dotyczącej historycznych teorii estetycznych czy praktycznych wymiarów krytyki artystycznej). Przedstawiają współczesne „specjalizacje” estetyki (takie jak np. estetyka pragmatyczna, estetyka performatywna, somatoestetyka, neuroestetyka). Prezentują w teorii i praktyce wybrane kategorie estetyczne: tradycyjne (np. piękno, wzniosłość, tragizm) współczesne (np. absurd, kicz, brutalizm).
12
SZTUKA WSPÓŁCZESNA – MODELE ODBIORU
Przedmiot prezentuje wybrane obszary i zjawiska charakterystyczne dla sztuki najnowszej przez pryzmat praktyk odbiorczych. Uczestnicy zajęć zapoznają się z charakterystycznymi dla współczesności dokonaniami artystycznymi na przykładzie konkretnych realizacji. Prezentowany obszar obejmuje zarówno tradycyjne techniki, dziedziny charakterystyczne dla ruchów awangardowych i kontrkulturowych, jak i niesklasyfikowaną genealogicznie twórczość najnowszą. Obok malarstwa, rzeźby czy teatru pojawi się zatem instalacja, performance art., sztuka video, land art, street art, environment i szereg zjawisk intermedialnych.
13
ESTETYKA LITERACKA Wykład dotyczy próby zaprezentowania zmian w rozumieniu istoty sztuki prowadzących do powstania estetyki performatywnej i antybinarnej. Refleksji zostaną podane kategorie piękna, smaku, przeżycia i doświadczenia estetycznego, tragizmu, absurdu, milczenia, niewyrażalnego, pustki, estetyki światła, lustra, lampy, kategorii amorficznych, powtórzenia i różnicy, dekonstrukcji jako problemu estetyki, sztuki jako dramatyzacji, pojęć plastycznych w literaturoznawstwie itp.
14
ESTETYKA PRZESTRZENI warsztaty mają na celu zapoznanie studentów ze specyfiką badań nad przestrzenią z estetycznego i kulturoznawczego punktu widzenia. Zajęcia wprowadzają narzędzia i metody z zakresu antropologii, socjologii i historii sztuki. Poruszane na zajęciach tematy obejmują zagadnienia przestrzeni miasta – jego planów, architektury, krajobrazu, ale i przestrzeni osobistej – proksemiki, kinezyki, w tym różnego typu dystansów, a także przestrzeni szeroko pojętej sztuki (teatr, galeria, muzeum, miejsca „nieteatralne”).
15
ARTETERAPIA Zajęcia przekazują teoretyczne podstawy pracy arteterapeutycznej ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy dotyczącej psychologicznych mechanizmów oddziaływań w procesie terapii sztuką (teatroterapia, dramaterapia, psychodrama, drama). Przedstawione zostaną główne założenia procesu teatroterapii, jej etapy składowe, style i umiejętności ich wykorzystania w praktycznej realizacji działań związanych z zastosowaniem technik teatralnych w obszarze kompensacji i wspomagania rozwoju. Studenci wykonają w ramach warsztatów improwizowane ćwiczenia terapeutyczne w etiudach i miniaturach dramatycznych zgodnie z zasadami stymulacji podstawowej.
16
ESTETYKA ZMYSŁÓW Cykl spotkań poświęcony jest analizie i interpretacji różnych form zmysłowego kontaktu ze światem w literaturze i sztuce. Przedmiot ma uwrażliwić odbiorców na estetyczny odbiór także najbliższego otoczenia i uaktywnić zmysły w procesie komunikacji interpersonalnej, kulturowej i medialnej. Ze względu na swój interdyscyplinarny charakter ćwiczenia umożliwiają różnorodne perspektywy reinterpretacji, chociażby tradycyjnych malarskich przedstawień zestawionych ze współczesnymi instalacjami, realizacjami teatralnymi i filmowymi. Teatr A3, Zmysły. Wędrowny kabaret liryczny
17
ESTETYKA FILMU i MEDIÓW INTERAKTYWNYCH
Zajęcia mają na ceku zapoznanie z podstawowymi pojęciami i kategoriami związanymi z estetyką filmu i mediów interaktywnych. Przedstawiają i wyjaśniają procesy rozwoju sztuki filmowej, koncepcje estetyczne i kulturowe dotyczące np. wizualności, aktora-sieci itp. Studenci poznają i opanują w zakresie historycznym i współczesnym zarówno język filmu i nowych mediów, jak i różne perspektywy widzenia związków wizualności z performatywnością, przenikania sztuk, kształtowania nowych relacji odbiorczych w sztukach wizualnych i tekstach interaktywnych, ujmowanych w wymiarze estetycznym i teoriopoznawczym.
18
WARSZTAT KRYTYCZNY Zajęcia warsztatowe mają na celu zapoznanie studentów z różnymi modelami i technikami formułowania wypowiedzi krytycznych na temat zjawisk kulturowych i artystycznych. Zaprezentowany zostanie warsztat krytyka. Omówione – praktyczne sposoby krytycznego wypowiadania się z użyciem różnych mediów, a także możliwości wykorzystywania rozmaitych kontekstów, nawiązań, materiałów źródłowych i indywidualnych wrażeń odbiorczych. Praca indywidualna i grupowa będzie wiązała się z próbami formułowania wypowiedzi przeznaczonych zarówno do prasy branżowej dla danej dziedziny, prasy popularnej, prasy codziennej, jak i internetowego forum, blogu i videoblogu, a także radia i TV.
19
DRAMATURGIA SZTUKI Przedmiot dotyczy obserwacji, opisu i prób kreowania dynamicznego obrazu sztuki. Wychodząc z założenia, że sztuka (wraz z całym obszarem kultury) podlega procesom dramatyzacji ukazane zostanie nowe rozumienie sposobów kształtowania postaw związanych z odbiorem sztuki. Studenci będą dokonywać analiz sztuki dawnej i współczesnej oraz różnych kultur pokazując ich dramaturgiczną naturę. Zostaną im przybliżone różnorodne aspekty przygotowujące do pracy w roli dramaturga w teatrze, kulturze, literaturze, sztuce. Pippilotti Rist, Gravity be my Friend
20
WARSZTAT LITERACKI (PRZYJEMNOŚĆ TEKSTU)
Warsztat poświęcony jest rozwijaniu umiejętności twórczego przepisywania oraz interpretowania tekstów literackich i literaturoznawczych w różnych wymiarach: np. genologicznym, epistemologicznym, estetycznym. Celem zajęć jest zapoznanie się z rozmaitymi teoriami interpretacyjnymi i twórcze ich wykorzystywanie oraz kształtowanie umiejętności myślenia o literaturze w perspektywie sztuk wizualnych (teatr, film, plastyka). Witkacy
21
KURATORSTWO LITERATURY,
SZTUKI i TEATRU Zajęcia wprowadzają w problematykę animacji i projektowania kultury, jej obiegów we współczesnym świecie i uwarunkowań rynkowych. Nacisk położony zostanie na nowe zjawisko zarządzania literaturą istniejące wobec zmieniających się wyznaczników ontologii literatury (wyrażanej w odmiennych, często współistniejących, formułach: sieciowej, drukowanej, plastycznej, wystawianej, wydawanej, wykonywanej, archiwizowanej itp.) Ważny zakres tematyczny dotyczyć będzie informacji o źródłach finansowania, etapach i sposobach przygotowania projektu wydarzenia artystycznego, zagadnień z zakresu produkcji i zadań kuratorskich.
22
PRAKTYKI I STAŻE W: - muzeach, galeriach, teatrach, mediach,
instytucjach kultury, agencjach artystycznych, - agencjach reklamowych, na festiwalach.
23
SPOTKANIA
26
KOŁO NAUKOWE ESTETYCZNO-LITERACKIE
Zapraszamy wszystkich studentów specjalności estetycznej do udziału w spotkaniach oraz aktywności w ramach działań naszego studenckiego koła naukowego. Polecamy do zapoznania się z naszymi działaniami na profilu Koła na facebooku - . Opiekun Koła: dr Monika Błaszczak-Stachowiak. Zapisy –
27
Dziękujemy! ZAPRASZAMY nZachęcamy do zapoznania się z naszym profilem na facebooku: . Chris Burden
28
Kierownik specjalizacji: dr Monika Błaszczak-Stachowiak
Zapisy: Zakład Estetyki Literackiej Zakład Estetyki Literackiej:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.