Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEdward Mazurek Został zmieniony 6 lat temu
1
Efektywność energetyczna przez rozwój elektromobilności w Polsce
2
ok. 17 milionów mieszkańców
Holandia- determinanty rozwoju elektromobilności powierzchnia: km2 403,9 osób na km2 Poziom urbanizacji 90% PKB USD Drogi tys. km Kolej – 3,3 tys. km ok. 17 milionów mieszkańców 470 aut 1000 mieszkańców
3
Centralna koordynacja rozwoju elektromobilności
Formuła E-Team Ministerstwo Gospodarki, Infrastruktury i Środowiska Netherlands Enterprise Agency Opracowywanie strategii, lobbing, przełamywanie barier, integracja środowiska, komunikacja Doradztwo, instrumenty finansowe, komunikacja, działalność informacyjna Koordynacja polityki, wyznaczanie kierunków
4
Interesariusze i ich zadania
wyznaczanie ram dla działań realizowanych przez inne podmioty funkcja koordynacyjna wyznaczanie nowych kierunków rozwoju dostarczanie wiedzy określanie pożądanych kierunków rozwoju wspieranie i uzupełnianie działań zwracanie uwagi władzy na obszary, które z perspektywy centralnej są często pomijane
5
Zachęty finansowe Dla przedsiębiorców, którzy wykorzystują pojazdy służbowe w celach prywatnych (jeśli prywatne użycie przekracza 500 km rocznie), zmniejszona została stawka podatku dochodowego Porozumienie energetyczne na rzecz zrównoważonego rozwoju Zielone porozumienia (ang. Green Deals) Zwolnienie z rocznej opłaty drogowej Dopłaty do złomowania pojazdów Systemy: dodatku na inwestycje prośrodowiskowe (MIA) samodzielnej amortyzacji inwestycji w ochronę środowiska (VAMIL). Zwolnienie lub ulga dla nabywców pojazdów elektrycznych z zerową emisyjnością z podatku od zakupu i rejestracji samochodu bądź motoru (Bpm)
6
Zachęty pośrednie Strefy zeroemisyjne (LEZ)
Dedykowane miejsca parkingowe i pasy ruchu Zakaz parkowania przy stacji ładowania Możliwość otrzymania miejsca parkingowego na własność (bez kolejki)
7
Projekty badawczo-rozwojowe
obszary badawcze programy pilotażowe HTAS (High Tech Automotive Systems)- dofinansowania w kwocie do 5 000 € na badania nad EV kontrakty na osiągnięcie innowacyjności możliwość odliczenia w deklaracji podatkowej opłat związanych z wypłatą pracownikom wynagrodzenia (kredyt podatkowy WBSO) MIĘDZYNARODOWE Coast-to-Coast E-Mobility Connection E-mobilność w południowych i zachodnich Niemczech Umowy o partnerstwo zawierane z innym i miastami KRAJOWE
8
Amsterdam – dobre praktyki
Dopłaty do 5 000 € do zakupu służbowego EV i do € (obecnie także 5 000 €) do zakupu auta osobowego lub taksówki 20% ceny zakupu (do €) ciężarówki bądź autobusu do 1 000 € do budowy publiczno-prywatnej stacji ładowania Darmowe parkowanie dla przedsiębiorców posiadających w pełni elektryczną flotę Wyłączność dla elektrycznych taksówek i autobusów na obsługę transportu do/ z lotniska Schiphol Rozwój systemu car-sharing’u (Car2Go)
9
>400 taksówek elektrycznych
Amsterdam – efekty 10% udział EV w rynku (7 000 sztuk do roku 2017 r.) 35 e-busów na trasie do i z lotniska Schiphol (dystans km, poziom emisji C02 mniejszy o kg) >1 700 stacji ładowania (na 1 mln mieszkańców przypada średnio 565 stacji) Car2Go - 5 tys. wypożyczeń/ tyg. >400 taksówek elektrycznych
10
Autobusy elektryczne koncesje udzielane na dłuższy okres (12-15 lat) zamiast 8 do 10 lat wyłączność dla e-busów na obsługę określonych tras dopłaty w wysokości 20% ceny zakupu (do € za pojazd); możliwość skorzystania z systemów MIA i VAMIL 31 grudnia 2012 r. 31 grudnia 2013 r. 31 grudnia 2014 r. 31 grudnia 2015 r. 31 grudnia 2016 r. 67 73 80 94 168
11
Efekty Ilość samochodów elektrycznych 25 024 15 278 2 740 13 615 5 964
W latach zdecydowanie większym zainteresowaniem społeczeństwa cieszą się auta typu PHEV; 2012 4 326 PHEV 828 BEV 2013 PHEV 2 441BEV
12
Efekty Liczba stacji ładowania 640 5 770 130 2 782 28 793
13
Podsumowanie
14
Dziękuję za uwagę i zapraszam do kontaktu
15
mgr Dominik Brodacki Instytut Polityki Energetycznej im. I. Łukasiewicza Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytet Warszawski Warszawa
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.