Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Zarzeczu
Samokontrola, samoocena sprawności oraz wydolności fizycznej dzieci i młodzieży – zastosowanie wybranych prób i testów w szkolnej praktyce Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Zarzeczu
2
Diagnoza sprawności fizycznej, rozwoju fizycznego i aktywności fizycznej to obowiązek każdego nauczyciela wychowania fizycznego i nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej wynikający z nowej podstawy programowej wychowania fizycznego (2009 r.)
3
„Samoocena jest podstawą poczucia własnej wartości
„Samoocena jest podstawą poczucia własnej wartości. Natomiast wzmacnianie poczucia własnej wartości generuje z kolei potrzebę osiągnięć” Prof. Stanisław Strzyżewski
4
Sprawność fizyczna wg profesora Ryszarda Przewędy
Filar I – MOGĘ (ludzka morfologia – budowa wewnętrzna i zewnętrzna organizmu, fizjologia – funkcjonowanie organizmu Filar II – UMIEM (zasób naszych umiejętności i doświadczeń ruchowych) Filar III – CHCĘ (nasze motywacje, siła woli czy wytrwałość)
5
Kilka powodów, dla których warto uczyć dzieci i młodzież kontrolowania własnej sprawności fizycznej
Po pierwsze – sprawność fizyczna jest jednym z pozytywnych mierników zdrowia dzieci i młodzieży Po drugie – uczniowie poznają aktualny stan własnego rozwoju fizycznego (jacy są i jak się zmieniają) Po trzecie – zaspokajamy ich naturalne potrzeby udowodnienia sobie samym i otoczeniu, że są silniejsi, szybsi, wytrzymalsi Po czwarte – może zmienią w sposób istotny swoją postawę do aktywności fizycznej w ogóle, a przede wszystkim w trakcie lekcji wf
6
Kiedy możemy mówić o samokontroli i samoocenie sprawności fizycznej?
Czynności pedagogiczne nauczyciela: przygotowanie pomocy dydaktycznych (taśmy, stopery, drążki, kalkulatory, ławeczki, materace, opisy testów itp. w trakcie pomiaru: informowanie, kontrolowanie, korygowanie, wyjaśnianie, wsparcie przy interpretacji wyników Czynności pedagogiczne uczniów: zapoznanie się ze sposobem wykonania testu samodzielne wykonanie danej próby sprawnościowej samoocena na podstawie porównania własnych wyników z normami danego testu czy próby
7
Propozycje testów i prób do samokontroli i samooceny sprawności fizycznej
Indeks Sprawności Fizycznej K. Zuchory Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej Zmodyfikowana Próba Harwardzka (Test Montoya) Próba Ruffiera
8
Indeks Sprawności Fizycznej K. Zuchory
Indywidualna karta badań sprawności fizycznej wg prób Indeksu Sprawności Fizycznej Krzysztofa Zuchory Imię i nazwisko Rok szkolny Płeć: M/K………… Klasa:……………………………… Semestr Rodzaj próby I II III IV V VI Poziom wykonania (ocena) Szybkość Skoczność Siła ramion Gibkość Wytrzymałość Siła m. brzucha Ogólna ocena
9
Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej
Wyniki badań sprawności fizycznej klasy wg wybranych prób Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej (MTSF) Klasa …………………………. Rok szkolny…………………. Płeć: M/K…………………… Lp. Imię i nazwisko Bieg na 50 m Skok w dal z miejsca Bieg na 600/800/1000 m semestr I II III IV V VI 1. 2. 3. 4.
10
Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej
Lp. Imię i nazwisko Zwis na ugiętych rękach/uginanie rąk w zwisie Bieg 4 x 10 m Siady z leżenia semestr I II III IV V VI 1. 2. 3. 4.
11
Zmodyfikowana Próba Harwardzka (Test Montoya)
Opis próby: Badany wchodzi na ławeczkę gimnastyczną o wysokości 30 cm w ciągu 5 min (taki sam czas dla chłopców i dziewcząt) w tempie 30 wejść na minutę. Po wykonaniu próby badany siada na ławce i po upływie 1 min dokonuje pomiaru 𝐹𝐼= 𝑇 𝑥 x p T – czas próby w sekundach 5.5 – stały współczynnik p – częstość tętna Wskaźnik wydolności Ocena wydolności Powyżej 60 Bardzo wysoka 50,1-60 wysoka 40,1-50 średnia 30,1-40 niska Poniżej 30 upośledzona
12
Karta indywidualnej sprawności i wydolności fizycznej
Imię i nazwisko:…………………………………………………………, klasa……………… Data badania sprawności i wydolności fizycznej…………………………………. TEST MONTOYA P – TĘTNO PO UPŁYWIE 1 MIN WYPOCZYNKU………………………….. WSKAŹNIK WYDOLNOŚCI…………………………………………………… OCENA WYDOLNOŚCI………………………………………………………..
13
Prób Ruffiera Opis próby: w ciągu 1 min badany wykonuje 30 przysiadów. Oznaczamy częstotliwość tętna w trzech momentach: przed próbą, bezpośrednio po próbie, po 1 min wypoczynku (siedząc) 𝐼𝑅= 𝑃+𝑃1+𝑃2 − IR – WSKAŹNIK RUFFIERA P – TĘTNO SPOCZYNKOWE P1 – TĘTNO BEZPOŚREDNIO PO WYSIŁKU P2 – TĘTNO PO 1 MINUCIE WYPOCZYNKU OCENA WYDOLNOŚCI NA PODSTAWIE WSKAŻNIKA RUFFIERA 0 – BARDZO DOBRA 1 – 5 DOBRA 6 – 10 ŚREDNIA POWYŻEJ 10 - SŁABA
14
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.