Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
KATECHISTA JAKO NAUCZYCIEL
2
ZAGADNIENIA: OSOBA NAUCZYCIELA – PRZEWODNIKA;
DRUGI CZŁOWIEK – PODMIOT NASZYCH ODDZIAŁYWAŃ; JAK DZIAŁAĆ ?- PRZYGOTOWANIE SPOTKAŃ.
3
OSOBOWOŚĆ NAUCZYCIELA
„ SZLACHETNY CZŁOWIEK WYMAGA OD SIEBIE – PROSTAK OD INNYCH” (Konfucjusz)
4
Praca nad własną dojrzałością:
Dojrzałość osobowa obejmuje całego człowieka, jego moralność, intelekt, uczucia
5
DOJRZAŁOŚĆ UCZUCIOWA:
Uniezależnienie się od nastroju podstawowego Wyzwalanie się spod dominacji uczuć archaicznych Rozwijanie uczuciowości wyższej
6
Dojrzałość wyobraźni;
Dojrzały stosunek do samego siebie; Wewnętrzna samodzielność, niezależność; Umiejętność komunikowania się z drugim człowiekiem
7
Umiejętność przyjmowania konfliktów jako zadań, które należy rozwiązać;
Cechą dojrzałości jest umiejętność znoszenia napięcia psychicznego bez aktywnego wyładowania
8
DOJRZAŁOŚĆ POJMOWANA TEŻ JEST
JAKO ZDOLNOŚĆ DO WZIĘCIA ODPOWIEDZIALNOŚĆI ZA SŁOWA I CZYNY
9
KONCEPCJA DOJRZAŁOŚĆI
CZŁOWIEK JEST TYM DOJRZALSZY, IM: BARDZIEJ JEST AUTONOMICZNY; BARDZIEJ POTRAFI TRAKTOWAĆ KAŻDAGO CZŁOWIEKA JAKO OSOBĘ; DOKŁADNIEJSZY MA WGLĄD WE WŁASNĄ MOTYWACJĘ BARDZIEJ ŚWIADOMIE PODEJMUJE SAMOWYCHOWANIE
10
CECHY UMYSŁU I CHARAKTERU POŻĄDANE U NAUCZYCIELI
Moralność Mądrość życiowa Wiedza i ogólna kultura umysłowa Umiejętności dydaktyczne Kultura osobista
11
MORALNOŚĆ UCZCIWOŚĆ, PRAWDOMÓWNOŚĆ OBOWIĄZKOWOŚĆ SPRAWIEDLIWOŚĆ ODPOWIEDZIALNOŚĆ CZYSTOŚĆ MOTYWACJI WYROZUMIAŁOŚĆ SKROMNOŚĆ
12
WIARYGODNOŚĆ: zgodność własnego postępowania z głoszonymi ideami.
13
MĄDROŚĆ ŻYCIOWA „INSTYNKT PEDAGOGICZNY” UŁATWIAJĄCY ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW, PRZED KTÓRYMI UCZONOŚĆ STAJE BEZRADNA
14
KULTURA UMYSŁOWA Unikanie zasklepienia; Ciągłe kształcenie się;
Ostrożność, rozwaga i powściągliwość w wydawaniu sądów, opinii; Unikanie schematyzmu w myśleniu; Umiejętność krytycznego spojrzenia na siebie.
15
UMIEJĘTNOŚĆI DYDAKTYCZNE
Nabywanie umiejętności związanych z nauczaniem innych; Ciągłe doskonalenie warsztatu
16
KULTURA OSOBISTA Styl zachowywania się; Sposób wyrażania się;
Estetyka wyglądu; Higiena osobista.
17
CECHY OSOBOWOŚĆI WARUNKUJĄCE TWORZENIE WSPÓLNOTY
RESPEKTOWANIE PODMIOTOWOŚCI DRUGIEGO CZŁOWIEKA; NASTAWIENIE NA INNYCH LUDZI; EMPATIA I TAKT
18
RESPEKTOWANIE PODMIOTOWOŚCI
Drugi człowiek jest OSOBĄ mającą określone potrzeby, dążenia, prawo do autonomii; Należy odejść od werbalnych deklaracji na rzecz rzeczywistych działań, np. nawiązywanie kontaktu, rozmowa, rozwiązywanie konfliktów
19
Zdecydowanie ochraniać autonomię drugiego człowieka, dostrzegać w nim równoprawnego członka wspólnoty; Respektowanie - nie ma związku z obojętnością, ani z zasadą nieingerowania
20
NASTAWIENIE NA INNYCH LUDZI
Trzeba odpowiedzieć sobie, jak zorientowana jest nasza osobowość: Introwertycznie (koncentruję się na własnych przeżyciach); Ekstrawertycznie ( koncentruję się na spotykanych ludziach)
21
KONTAKTUJEMY SIĘ Z INNYMI LUDŹMI NIE ŻEBY COŚ ZYSKAĆ, ALE BY COŚ DAĆ
22
EMPATIA I TAKT Uwalniać się od patrzenia na drugiego człowieka jedynie ze swego punktu widzenia (odejść od utrwalonych poglądów i domysłów). Modyfikować własne postępowanie. Wczuwać się w aktualną sytuację człowieka.
23
TAKT= WRAŻLIWOŚĆ
24
DRUGI CZŁOWIEK – PODMIOT NASZYCH ODDZIAŁYWAŃ
POZNAWAĆ UCZESTNIKÓW SPOTKAŃ KATECHETYCZNYCH; POZNAWAĆ MOTYWY, KTÓRYMI KIERUJĄ SIĘ PRZYCHODZĄC NA SPOTKANIE RESPEKTOWAĆ POTRZEBY
25
DLACZEGO NALEŻY POZNAWAĆ UCZESTNIKÓW?
By określić cele poszczególnych spotkań – katechez By poprawnie dokonać wyboru treści nauczania By wybrać najodpowiedniejsze metody pracy z uczestnikami spotkań
26
BY AKTYWNIE TWORZYĆ WSPÓLNOTĘ !
27
SPOSOBY POZNAWANIA SIĘ
UKAZANIE CELU SPOTKAŃ PRZEDSTAWIENIE WIZJI WSPÓLNOTY- Dz 4, 32a ZDANIA NIEDOKOŃCZONE
28
ZDANIA NIEDOKOŃCZONE JESTEM TU PONIEWAŻ…. OCZEKUJĘ, ŻE…
INTERESUJE MNIE….
29
RESPEKTOWAĆ POTRZEBY UCZESTNIKÓW
BEZPIECZNIE WARTOŚCIOWO AKTYWNIE
30
JAK DZIAŁAĆ – PRZYGOTOWANIE SPOTKAŃ
OKREŚLIĆ ZKŁADANE CELE – CO MA SIĘ ZMIENIĆ W UCZESTNIKACH OPRACOWAĆ TREŚCI NAUCZANIA- UWZGLĘDNIAJĄC ODBIORCÓW WYBRAĆ METODY WYBRAĆ ŚRODKI NAUCZANIA
31
METODY NAUCZANIA SPOSOBY PRACY NAUCZYCIELA Z UCZĄCYMI SIĘ, UMOŻLIWIAJĄCE UCZNIOM OPANOWANIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI POSŁUGIWANIA SIĘ NIĄ
32
METODY NAUCZANIA PODAJĄCE PROBLEMOWE EKSPONUJĄCE PROGRAMOWANE
PRAKTYCZNE
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.