Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałHenryk Orzechowski Został zmieniony 6 lat temu
2
Czym jest zdrowie? Według Światowej Organizacji Zdrowia : „zdrowie to nie tylko brak choroby lub niepełnosprawności, lecz stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego”
3
Zasady zdrowego stylu życia
Przestrzeganie zasad higieny osobistej. Podtrzymywanie wysokiego poziomu wszechstronnej aktywności ruchowej. Prawidłowe odżywianie się. Hartowanie organizmu. Utrzymywanie sił obronnych organizmu w stałej gotowości. Rozwijanie umiejętności walki ze stresem. Kształtowanie i umacnianie postawy aktywnej, zapewniającej radzenie sobie w różnych sytuacjach życiowych. Wyeliminowanie nałogów. Życzliwość dla innych.
4
Cztery wymiary (aspekty) zdrowia:
Zdrowie fizyczne – prawidłowe funkcjonowanie organizmu, wszystkich jego układów i narządów; Zdrowie psychiczne, a w jego obrębie zdrowe: * umysłowe - zdolność do jasnego, logicznego, myślenia, *emocjonalne – zdolność do rozpoznawania uczuć i wyrażania ich w odpowiedni sposób; umiejętność radzenia sobie ze stresem i napięciami, depresją, lękiem; Zdrowie społeczne – zdolność do utrzymywania prawidłowych relacji z innymi ludźmi oraz pełnienia ról społecznych; Zdrowie duchowe – u niektórych ludzi jest związane z wierzeniami i praktykami religijnymi, u innych dotyczy ich osobistego „credo”, zasad, zachowań i sposobów utrzymywania wewnętrznego spokoju.
5
Zdrowie zależy od: 1- stylu życia ( ok.50% „udziału”),
2 - środowiska fizycznego i społecznego życia, pracy, nauki (ok. 20% ), 3- czynników genetycznych (ok. 20% ), 4 - służby zdrowia (ok.10% )
6
Zdrowie jest … Wartością, dzięki której jednostka lub grupa może realizować swoje aspiracje i potrzebę satysfakcji oraz zmieniać środowisko i radzić sobie z nim; Zasobem, (bogactwem) dla społeczeństwa, gwarantującym jego rozwój społeczny i ekonomiczny; tylko zdrowie społeczeństwo może tworzyć dobra materialne i kulturalne, rozwijać się osiągać odpowiedni poziom jakości życia; Środkiem, do codziennego życia (a nie jego celem), umożliwiającym lepszą jakość.
8
Światowy Dzień Zdrowia co roku odbywa się pod innym hasłem
Światowy Dzień Zdrowia co roku odbywa się pod innym hasłem. Obchodzony jest corocznie 7 kwietnia, na cześć powstania Światowej Organizacji Zdrowia w 1948 r. Jego celem jest zwrócenie szczególnej uwagi na najbardziej palące i zaniedbane problemy zdrowotne społeczeństw na świecie. Tematem przewodnim tegorocznego Światowego Dnia Zdrowia są choroby przenoszące przez tzw. wektory . Wektorami mogą być organizmy, które są nosicielami patogenów i pasożytów. W Polsce są to przede wszystkim kleszcze, które wywołują choroby zagrażające zdrowiu lub życiu człowieka. Zapalenie mózgu, boreliozę.
9
Ostatnia stosunkowo ciepła pogoda sprawiła, że już teraz pojawiły się kleszcze. Największe ryzyko spotkania z nieprzyjemnie wyglądającym pajęczakiem istnieje na łąkach bądź w lasach, dlatego udając się tam, powinniśmy zakładać jasne ubrania z długimi rękawami, długie spodnie, czapkę, spryskać się środkami odstraszającymi owady, a po powrocie do domu dokładnie obejrzeć całe ciało. Często też celem kleszcza są nasi czworonożni pupile. Choć na boreliozę nie ma jeszcze odpowiedniej szczepionki, warto udać się na szczepienie zapobiegającemu kleszczowemu zapaleniu mózgu. Warto zaszczepić się już teraz, by uodpornić się przed niebezpiecznymi pajęczakami, których największa aktywność przypada w okresie od kwietnia do października.
11
Idea Szkoły Promującej Zdrowie wywodzi się z koncepcji promocji zdrowia, zainicjowanej w latach 70-tych przez Światową Organizację Zdrowia, która jest międzynarodową komórką (agencją zdrowia) działającą przy ONZ. W bardzo istotny i podstawowy sposób nadaje ona ton i kierunek trendom współczesnej medycyny. WHO została powołana do istnienia 07.IV.1948 i zrzesza obecnie 192 państwa członkowskie.
12
Polska od 1992r. jest członkiem Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Od roku 1999 w naszym kraju działa 7 sieci wojewódzkich, które zachęcają samorządy lokalne do wspierania tych szkół na swoim terenie, które dążą do uzyskania certyfikatu „Szkoły Promującej Zdrowie„.
13
Tworzenie szkoły promującej zdrowie jest procesem długotrwałym i niekończącym się. Wynika to z faktu, że w szkole ciągle zmieniają się uczniowie i rodzice, zmieniają się też pracownicy, pojawiają się nowe problemy i zadania. Charakterystycznymi cechami takiej szkoły jest współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną, partnerstwo we wspólnym rozwiązywaniu problemów.
14
GŁÓWNE CELE SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby w rodzinie zachęcanie do zdrowego stylu życia, stwarzanie uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywanie zdrowych wyborów umożliwianie uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego, wzmacniać ich poczucie własnej wartości zapewnienie sprzyjającego zdrowiu środowiska fizycznego pracy i nauki
15
włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania wyposażyć uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia i bezpiecznego środowiska fizycznego włączyć do działań szkoły służbę zdrowia zwłaszcza do edukacji zdrowotnej oraz do pomocy uczniom we wchodzeniu w rolę aktywnego konsumenta opieki zdrowotnej.
16
GŁÓWNE CECHY SKUTECZNEJ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
życzliwe i wspierające relacje międzyludzkie: empatia, docenianie/szacunek, szczerość w stosunku do uczniów i nauczycieli; wszyscy kształtują umiejętności skutecznego porozumiewania się; współdziałania, komunikowania się, aktywnego słuchania, budowania poczucia własnej wartości; struktura szkoły (organizacja, etos, system oceniania itd.) wspiera i docenia ludzi (a nie „podłamuje”); uczestnictwo całej społeczności: wspólnota celów, wartości, programów; duch otwartości, współpracy, dzielenia; partnerstwo wszystkich pracowników, uczniów, rodziców, społeczności lokalnej we wszystkich działaniach (zarządzaniu, planowaniu, nauczaniu i uczeniu się); równość tzn. niewyłącznie nikogo ze względu na warstwę społeczną, poziom zdolności;
17
klarowność (jasność widoczność) przepisów, zasad, oczekiwań, struktury, ról: wszyscy wiedzą „na czym stoją” i mają poczucie bezpieczeństwa; jasna i konsekwentnie wdrażana polityka dotycząca promocji zdrowia, zapobiegania przemocy, dyscypliny, relacji dom – szkoła; autonomia: odpowiedzialność, niezależność, krytyczne myślenie, samoświadomość (przeciwieństwo uległości i posłuszeństwa); koncentracja na uczeniu się a nie nauczaniu; kształtowanie poczucia wiary w siebie; uczniowie uczą się podejmowania decyzji, nauczyciele kontrolują ich wyniki.
18
A zaczęło się od… Rady Szkoleniowej dotyczącej głównych założeń i standardów programu, Powołania Zespołu ds. Szkoły Promującej Zdrowie, Rady Szkoleniowej „Trening zastępowania agresji”, Zmian w Programie Wychowawczym Szkoły oraz Szkolnym Programie Profilaktyki, Zapoznania z ideą uczniów,
19
Przeprowadzenia diagnozy wśród wszystkich członków społeczności szkolnej,
Ustalenia wniosków i problemów priorytetowych na podstawie analizy wyników diagnozy, Pracy koncepcyjnej nad planem wszystkich członków zespołu, Zatwierdzenia ostatecznej wersji planu pracy szkoły
20
Plan pracy naszej szkoły w związku z programem
Propagowanie wiedzy psychologicznej w szczególności dotyczącej samoświadomości, mechanizmów powstawania stresu i technik obniżających jego poziom, Przeprowadzenie szkolenia Rady Pedagogicznej z dziedziny neurodydaktyki, Przeprowadzanie krótkich ćwiczeń wyciszających, relaksujących w trakcie zajęć lekcyjnych i dodatkowych,
21
Piątki muzyczne, Miejsca do odpoczynku, Pokaz i nauka mini układu tanecznego w czasie przerw, zorganizowane formy ruchu, Dzień Życzliwości
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.