Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałTeodor Laskowski Został zmieniony 6 lat temu
1
KPOŚK DO 2021 ROKU SPOTKANIE KONSULTACYJNE Szczecin 31 stycznia 2016
ZENON ŚWIGOŃ Ekspert MŚ , WRPO GRZEGORZ WALIGÓRA KZGW DPiZW SPOTKANIE KONSULTACYJNE Szczecin 31 stycznia 2016
2
OBSZAR INWESTYCYJNY 2014 -2021 - ??? (masterplan)
Aglomeracje w ramach KPOŚK Oczyszczalnie pow RLM (OLM) Oczyszczalnie ÷ RLM (OLM) Oczyszczalnie 0 ÷ RLM (OLM) Systemy kanalizacji zbiorowych Pojedyncze systemy do 50 OLM (RLM) Ścieki opadowe (wody opadowe) [ISOK] Systemy gospodarki osadowej
3
SYTUACJA W AGLOMERACJACH
Aglomeracje wg priorytetów Liczba aglomeracji Spełnienie wydajności, jakości i sieci Nie spełniały Priorytet 1 68 45 23 Prriorytet 2 148 56 92 Priorytet 3 311 Priorytet 4 378 Aglomeracje poza priorytetami 597 Razem 1502/1603 790 722 Uwaga. Aż 76 oczyszczalni od do RLM nie spełniają wymogów. Do RLM jest ich 445 szt. Master Plan maj 2015 1487 Liczba aglomeracji 1621 Liczba oczyszczalni ścieków
4
1603 aglomeracji Aglomeracje zgodne obecnie 509 (271) –stanowi to 46,7% RLM (28,7% RLM na koniec 2015 plan wynosił 369 – 42,7 % RLM) Aglomeracje zgodne po realizacji inwestycji 972 (790) – 76,2% RLM (72,1% RLM) Aglomeracje poza priorytetowe - które nie uzyskają zgodności nawet jeśli zrealizują wszystkie inwestycje 631 (597)
5
Minimalny wymóg KPOŚK w 2020 r
Aglomeracje muszą zagwarantować wyposażenie w sieć kanalizacyjną co najmniej na poziomie: - 95% dla aglomeracji od do 100 000 RLM 98% dla aglomeracji o RLM > 100 000. Uwaga. Głównie dotyczy to mieszkańców. Jednak w rozliczeniu brane będą również ścieki przemysłowe i osoby czasowo przebywające w aglomeracji.
6
Średnia krajowa Średnia 861.374 zł/ 1 km sieci
Długość planowanej sieci do budowy ,5 km Planowane nakłady na sieć 12,3 mld zł Średnia zł/ 1 km sieci
7
DLA INŻYNIERÓW Dot. OSZOŁOMÓW DO ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
8
1 MIESZKANIEC = 1 RLM = 60 G BZT5
V AKTUALIZACJA KPOŚK Zasady zawite Mapy w skali 1 : a dopiero jeżeli nie ma, to 1 : Całość sieci + planowane do wykonania (odcinki wspólne) Wyznaczenie granic Aglomeracji po granicach działek budowlanych (PSOŚ) PSOŚ poza aglomeracje. Uwaga na Zbiorniki Bezodpływowe Mieszkańcy (również niezameldowani), czasowo przebywający i przemysł 1 MIESZKANIEC = 1 RLM = 60 G BZT5 Prace przygotowawcze = PFU (trzy warianty rozwiązań technicznych z determinantami ekonomicznymi) przyjęte Uchwałą Rady Gminy.
9
WERYFIKACJA AGLOMERACJI
Zmiany granic aglomeracji (po granicach działek z ew. wyłączeniem PSOŚ zgodnych z art. 42 ust 4 ust. pr. wod. i skutecznością jak dla OŚ do 2000 RLM. Przeliczenie RLM aglomeracji (mieszkańcy, miejsca noclegowe, przemysł, mieszkańcy planowani do podłączenia jako nadwyżka) Urealnienie planów inwestycyjnych Stosowanie właściwych liczb do obliczania %. Nie może być więcej niż 100% Preferowane łączenia aglomeracji oraz inwestycje dla więcej niż jedna JST. Weryfikacja aglomeracji to proces niełatwy wymagający pomocy specjalistów. NIE DA SIĘ TEGO WYKONAĆ W TYDZIEŃ
10
KOLEJNY MASTER PLAN (MASTER PLANY ???)
Kolejne Master Plany mogą być przygotowane na potrzebę chwili. Więc warto co jakiś czas sprawdzać nowości na stronach
12
W przypadku braku spełnienia założeń mapy drogowej,oczywistych błędów, aglomeracja może zostać ujęta w osobnym załączniku, uniemożliwiającym skorzystanie ze środków pomocowych nowej perspektywy finansowej do czasu spełnienia wszystkich zakładanych wymogów.
13
Dotychczasowe stwierdzone główne błędy w sprawozdaniach V AKPOŚK
1. Ewidentnych błędów matematycznych (obsługa kanalizacją, zbiornikami i OŚ musi być identyczna jak liczba rzeczywistych mieszkańców. 2. Liczba mieszkańców nie może być identyczna jak liczba RLM aglo, a tym bardziej większa. 3. Brak ścieków przemysłowych (nonsens w każdej gminie coś jest, choćby sam urząd gminy) i ścieków od osób czasowo przebywających (często na stronie urzędu są miejsca noclegowe a w sprawozdaniu brak). 4. Ilość rzeczywistych RLM jest większa iż 5 % od RLM w Uchwale Sejmiku. 5. W aglo pow RLM brak wyłączenia działek z PSOŚ (oczyszczalnie przydomowe). Skutek to konieczność protokołów badań jak dla głównej oczyszczalni a nie dla OŚ do 2000 RLM. Każda wykazana oczyszczalnia przydomowa ma posiadać protokoły z badań ścieków surowych i oczyszczonych za 2015r 2 szt i za 2016 choć 1 szt. 6. Ilość kanalizacji całkowicie inna iż w sprawozdaniu PWiK MO Brak info o dacie rozpoczęcia prac przygotowawczych (PFU lub koncepcji z wariantami techniczno ekonomicznymi).
14
WSTĘPNA ANALIZA ZACHODNIOPOMORSKIEGO
23 AGLO WINNO POSIADAĆ AKTUALNE UCHWAŁY (STARE OBOWIĄZYWAŁY DO KOŃCA 2015; 14 AGLOMERACJI NIE SPEŁNI WYMOGÓW KPOŚK W 2021 R REZYGNACJA Z AGLO W MIEJSCOWOŚCIACH POSIADAJĄCYCH OCZYSCZALNIE I KANALIZACJE SKUTKUJE KONTROLAMI; 26 AGLOMERACJI MA WYŻSZĄ LICZBĘ MIESZKAŃCÓW NIŻ RLM MIESZKAŃCÓW; 25 AGLOMERACJI NIEDOSZACOWAŁO KOSZTY INWESTYCYJNE; 25 AGLOMERACJI NA PEWNO WINNO WYŁACZYĆ PSOŚ (SKUTECZNOŚĆ); W 35 GMINACH NIE MA URZĘDÓW, SZKÓŁ ITD. (Ś. PRZEMYSŁOWE); W 8 GMINACH NIE MA ANI JEDNEGO MIESZKAŃCA CZASOWEGO;
15
PRZED SPRAWDZANIEM DZIAŁAN MATEMATYCZNYCH
BEZ UWAG W WOJEWÓDZTWIE ZACHODNIOPOMORSKIM POZOSTAJE 8 AGLOMERACJI !!!
16
A po co mi wiedzieć? Nie lepszy święty spokój?
Rozdział 4. Zakres i forma programu funkcjonalno-użytkowego Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego 3 WARIANTY TECHNICZNE + DETERMINANTY EKONOMICZNE (Dz. U. Nr 202 poz z dnia 16 września 2004 r. z póź. zm.) Dz.U t.j. § 15. Pojęcie programu funkcjonalno - użytkowego Program funkcjonalno-użytkowy służy do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, przygotowania oferty szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych. A po co mi wiedzieć? Nie lepszy święty spokój?
18
DOKUMENTACJA W JST a PLANOWANIE
Sprawozdania M 06; OS 3, OS 5 i inne ewidencje (np. rozbiór miesięczny wody) PWiK dla Kierowników JST, zgodnie z Rozporządzeniem Min. Śr. z dn r. w sprawie rodzajów wyników pomiarów prowadzonych w związku z eksploatacją instalacji lub urządzenia, przekazywanych właściwym organom ochrony środowiska oraz terminu i sposobów ich prezentacji 1 raz na kwartał (Dz. U ) Ankietyzacja korzystających ze środowiska. To też jest właściciel szamba i PBOŚ . Obowiązek ten jest określony w art. 287 ustawy POŚ. Prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych (art. 3 ust. 3 pkt 1 u.c.p.) oraz przydomowych oczyszczalni ścieków (art. 3 ust. 3 pkt 2 u.c.p.) Zgłoszenia eksploatacji PBOŚ Art w zw. z art. 378 Ustawy POŚ
19
ANKIETA Art Podmiot korzystający ze środowiska [a więc również osoba fizyczna,] powinien prowadzić, aktualizowaną co pół roku, ewidencję zawierającą odpowiednio: 2) informacje o ilości i jakości pobranej wody powierzchniowej i podziemnej; 3) informacje o ilości, stanie i składzie ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi; 4) informacje o wielkości, rodzaju i sposobie zagospodarowania terenu, z którego odprowadzane są ścieki, o których mowa w art. 3, pkt 38, lit. c; Art. 3 pkt 20 . Podmiot = przedsiębiorca, jednostka organizacyjna, osoba fizyczna USTAWA z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902)
20
Obszary w zasięgu wód powodziowych 10% i 1% stanowią obszary szczególnego zagrożenia powodzią, na których zgodnie z ustawą Prawo wodne obowiązują zakazy określone w art. 88 l. ust. 1 oraz art. 40 ust. 1 pkt 3 Art (prawa wodnego) Zabrania się: 3) lokalizowania na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią nowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, gromadzenia ścieków… Art. 88 l. [Roboty i czynności zakazane na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią. Obowiązek zgłoszenia robót] 1. Na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią zabrania się wykonywania robót oraz czynności utrudniających ochronę przed powodzią lub zwiększających zagrożenie powodziowe, w tym: wykonywania urządzeń wodnych oraz budowy innych obiektów budowlanych, z wyjątkiem dróg rowerowych; Mapy w wersji kartograficznej w formacie pdf dostępne są pod adresem:
21
JEST WYJŚCIE Art. 88 l ust. 2. Dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej może, w drodze decyzji, zwolnić od zakazów, o których mowa w ust. 1, określając warunki niezbędne dla ochrony przed powodzią, jeżeli nie utrudni to zarządzania ryzykiem powodziowym.
22
SZCZEGÓLNE ODSTĄPIENIA OD ZASTOSOWANIA WSKAŹNIKA KONCENTRACJI (propozycja)
Szczególne odstąpienie od wskaźnika koncentracji sieci obejmującego: obszar szczególnego zagrożenia powodzią, strefy uzdrowiskowe oraz obszar, na których indywidualne systemy oczyszczania ścieków komunalnych nie mogą być zastosowane ze względu na płytkie zaleganie wód gruntowych.
23
Koszt 1 km sieci ~ MINIMUM 790.000 zł
WSKAŹNIKI [str. 42 „Prognoza oddziaływania na środowisko projektu Aktualizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych ” (raport wstępny wykonany przez CDM - zespół min. T. Podgajniaka)] Nakład na 1 mieszkańca sieci nie powinien przekraczać wówczas ok. 5,3 tys. zł. (dane z 2008) Dla 2015 roku zł / 1 osobę Koszt 1 km sieci ~ MINIMUM zł Wycena PSOŚ (NFOŚiGW) zł (po waloryzacji)
24
KSI.410.005.00.2015 ; Nr ewid. 13/2016/P/15/053/KSI 22 kwiecień 2016
DZIAŁANIA ORGANÓW GMIN NA RZECZ ZWIĘKSZENIA LICZBY UŻYTKOWNIKÓW SIECI KANALIZACJI SANITARNEJ KSI ; Nr ewid. 13/2016/P/15/053/KSI 22 kwiecień 2016
25
Stwierdzone przez NIK nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim:
Braku wiedzy o realizacji przez właścicieli nieruchomości obowiązku ich przyłączenia do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej; Niewszczynania postępowań administracyjnych i nienakazywania tym właścicielom, w drodze decyzji, podłączenia nieruchomości do wybudowanej kanalizacji; Nie egzekwowania realizacji omawianego obowiązku, w przypadku sporadycznie wydanych decyzji; Nieprowadzenia lub nierzetelnego prowadzenia ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków i zbiorników bezodpływowych oraz zaniechania nadzoru nad prawidłowością ich opróżniania; Nierzetelnego oszacowania w aglomeracjach wzrostu liczby użytkowników projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej; Zamieszczania nierzetelnych danych o liczbie użytkowników sieci kanalizacji sanitarnej w sprawozdaniach z realizacji KPOŚK; Niezapewnienia właściwego funkcjonowania kontroli zarządczej w omawianym obszarze.
26
Obowiązki JST Zdaniem NIK zidentyfikowanie przez pracowników urzędów gmin wszystkich nieruchomości, których właściciele pomimo obowiązku, wskazanego w art. 5 ust. 1 pkt 2 u.c.p.g., nie przyłączyli ich do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej było warunkiem koniecznym do sprawowania przez organy wykonawcze gmin nadzoru nad tym obowiązkiem w sposób określony w art. 5 ust. 7 u.c.p.g., tj. poprzez wydanie decyzji nakazującej wykonanie tego obowiązku. Stwierdzone w toku kontroli zaniedbania były, w ocenie NIK, postępowaniem nierzetelnym.
27
Ja wam mówię: Jest dobrze, Jest dobrze. Jest dobrze
Ja wam mówię: Jest dobrze, Jest dobrze! Jest dobrze!!! Ale nie najgorzej jest!
28
Połczyn Zdrój nocą grudzień 2016
29
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.