Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Działania z zakresu adaptacyjności przedsiębiorstw planowane do uruchomienia w 2018 r. w ramach PO WER Warszawa, 5.09.2017.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Działania z zakresu adaptacyjności przedsiębiorstw planowane do uruchomienia w 2018 r. w ramach PO WER Warszawa, 5.09.2017."— Zapis prezentacji:

1 Działania z zakresu adaptacyjności przedsiębiorstw planowane do uruchomienia w 2018 r. w ramach PO WER Warszawa,

2 Działania PARP Akademia Menedżera Innowacji
Sukcesja w firmach rodzinnych Sektorowe Rady ds. Kompetencji Działania szkoleniowe lub doradcze wynikające z rekomendacji Sektorowych Rad ds. Kompetencji.

3 1. Akademia Menedżera Innowacji
Diagnoza - Polska zajmuje odległe miejsce w międzynarodowych rankingach innowacyjności – w unijnym rankingu innowacyjności (European Innovation Scoreboard) zajęła w 2016 r. 23. pozycję. Notujemy słabe wyniki w wielu wymiarach innowacyjności, m.in. aktywności innowacyjnej przedsiębiorstw (zwłaszcza MŚP) i współpracy w tym zakresie z innymi podmiotami Tylko 13% MŚP wprowadza innowacje (31% w UE), tylko 8,5% polskiego eksportu ma charakter innowacyjny. Sektor przedsiębiorstw finansuje wewnętrzne nakłady na B+R jedynie w 39% (w 2015 r.), wobec średniej w UE wynoszącej 55%.  

4 1. Akademia Menedżera Innowacji
Odpowiedzą za zdiagnozowane problemy jest: Akademia Menedżera Innowacji program skierowany do menedżerów przedsiębiorstw służący przekazywaniu wiedzy, rozwojowi umiejętności oraz kształtowaniu postaw i zachowań stymulujących powstawanie innowacyjnych rozwiązań w firmach, wprowadzanie ich na rynek i zarządzanie nimi. Efektem ma być większa skłonność i zdolność firm do stymulowania procesów innowacyjnych i czerpania z nich korzyści biznesowych, a w konsekwencji oparcie swych przewag konkurencyjnych na innowacjach. Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Lepsze otoczenie prawne: Test MSP: realizowany przez PARP w latach (10 przeprowadzonych testów), gotowa metodologia, narzędzia i analitycy do prowadzenia badań z zakresu kosztów i korzyści jakie przynoszą nowe regulacje dla sektora MŚP, „gotowość” do kontynuacji lub przekazania know-how. - Udział w diagnozowaniu rozwiązań prawnych – realizacja przez PAP badań wśród przedsiębiorców (na zlecenie MR) polegających na wstępnej konsultacji proponowanych rozwiązań prawnych lub potrzeb przedsiębiorstw w obszarze rozwiązań prawnych. Instrumenty finansowania rozwoju – to jest chyba jasne, wypisałam instrumenty, które pasują pod zdefiniowany obszar Kompetencje na rzecz rozwoju – opisane szerzej na kolejnym slajdzie Czy Centrum Rozwoju MŚP to jest z grubsza to? Akademia Przedsiębiorczości dla menedżerów sektora MSP Szkolenia i doradztwo dla firm rodzinnych System wsparcia dla przedsiębiorstw w trudnościach Sukcesja firm rodzinnych: Cele operacyjne: funkcjonowanie w 2017 roku Rady Strategicznej ds. Firm Rodzinnych integrującej realizowane działania i planowane inicjatyw oraz będącej reprezentantem firm rodzinnych wobec instytucji państwowych, pod auspicjami PARP, organizowanie w latach dorocznej konferencji, której uczestnikami będą przedstawiciele wszystkich podmiotów działających na rzecz firm rodzinnych, przedstawiciele władz państwowych i samorządowych oraz media, stworzenie w 2017 roku systemu szkoleń i doradztwa dla przedstawicieli firm rodzinnych, odpowiadających na ich specyficzne potrzeby i wyzwania, realizowanie w latach programu szkoleniowo-doradczego dla firm rodzinnych. Programy w ramach nowej szansy: Programy mentoringowe dla firm w kłopotach (dekoniunktura w branży, utrata płynności finansowej, problemy wynikające z tych leżących po stronie rynków zewnętrznych - embargo)

5 1. Akademia Menedżera Innowacji
Celem projektu jest wypracowanie kompleksowego modelu wsparcia menedżerów w obszarze zarządzania innowacjami na który będą się składać: dwa programy edukacyjne: dla menedżerów dużych firm oraz MŚP; dobre praktyki wdrażania innowacji w firmach polskich; klub Alumni Akademii – grupa menedżerów-absolwentów AMI, dla których prowadzone będą działania sieciujące i wiedzowe; Lepsze otoczenie prawne: Test MSP: realizowany przez PARP w latach (10 przeprowadzonych testów), gotowa metodologia, narzędzia i analitycy do prowadzenia badań z zakresu kosztów i korzyści jakie przynoszą nowe regulacje dla sektora MŚP, „gotowość” do kontynuacji lub przekazania know-how. - Udział w diagnozowaniu rozwiązań prawnych – realizacja przez PAP badań wśród przedsiębiorców (na zlecenie MR) polegających na wstępnej konsultacji proponowanych rozwiązań prawnych lub potrzeb przedsiębiorstw w obszarze rozwiązań prawnych. Instrumenty finansowania rozwoju – to jest chyba jasne, wypisałam instrumenty, które pasują pod zdefiniowany obszar Kompetencje na rzecz rozwoju – opisane szerzej na kolejnym slajdzie Czy Centrum Rozwoju MŚP to jest z grubsza to? Akademia Przedsiębiorczości dla menedżerów sektora MSP Szkolenia i doradztwo dla firm rodzinnych System wsparcia dla przedsiębiorstw w trudnościach Sukcesja firm rodzinnych: Cele operacyjne: funkcjonowanie w 2017 roku Rady Strategicznej ds. Firm Rodzinnych integrującej realizowane działania i planowane inicjatyw oraz będącej reprezentantem firm rodzinnych wobec instytucji państwowych, pod auspicjami PARP, organizowanie w latach dorocznej konferencji, której uczestnikami będą przedstawiciele wszystkich podmiotów działających na rzecz firm rodzinnych, przedstawiciele władz państwowych i samorządowych oraz media, stworzenie w 2017 roku systemu szkoleń i doradztwa dla przedstawicieli firm rodzinnych, odpowiadających na ich specyficzne potrzeby i wyzwania, realizowanie w latach programu szkoleniowo-doradczego dla firm rodzinnych. Programy w ramach nowej szansy: Programy mentoringowe dla firm w kłopotach (dekoniunktura w branży, utrata płynności finansowej, problemy wynikające z tych leżących po stronie rynków zewnętrznych - embargo)

6 1. Akademia Menedżera Innowacji
Wskaźniki i wartości dla całego przedsięwzięcia: Źródło finansowania Budżet z wkładem własnym Wskaźniki PO WER: AMI dla menedżerów dużych firm (z wyłączeniem właścicieli, członków zarządów oraz dyrektorów generalnych)  i MŚP ,00 Wskaźnik produktu: 1100 menedżerów, w tym 275 menedżerów dużych firm; Wskaźnik rezultatu: 990 menedżerów, w tym 245 menedżerów dużych firm; Lepsze otoczenie prawne: Test MSP: realizowany przez PARP w latach (10 przeprowadzonych testów), gotowa metodologia, narzędzia i analitycy do prowadzenia badań z zakresu kosztów i korzyści jakie przynoszą nowe regulacje dla sektora MŚP, „gotowość” do kontynuacji lub przekazania know-how. - Udział w diagnozowaniu rozwiązań prawnych – realizacja przez PAP badań wśród przedsiębiorców (na zlecenie MR) polegających na wstępnej konsultacji proponowanych rozwiązań prawnych lub potrzeb przedsiębiorstw w obszarze rozwiązań prawnych. Instrumenty finansowania rozwoju – to jest chyba jasne, wypisałam instrumenty, które pasują pod zdefiniowany obszar Kompetencje na rzecz rozwoju – opisane szerzej na kolejnym slajdzie Czy Centrum Rozwoju MŚP to jest z grubsza to? Akademia Przedsiębiorczości dla menedżerów sektora MSP Szkolenia i doradztwo dla firm rodzinnych System wsparcia dla przedsiębiorstw w trudnościach Sukcesja firm rodzinnych: Cele operacyjne: funkcjonowanie w 2017 roku Rady Strategicznej ds. Firm Rodzinnych integrującej realizowane działania i planowane inicjatyw oraz będącej reprezentantem firm rodzinnych wobec instytucji państwowych, pod auspicjami PARP, organizowanie w latach dorocznej konferencji, której uczestnikami będą przedstawiciele wszystkich podmiotów działających na rzecz firm rodzinnych, przedstawiciele władz państwowych i samorządowych oraz media, stworzenie w 2017 roku systemu szkoleń i doradztwa dla przedstawicieli firm rodzinnych, odpowiadających na ich specyficzne potrzeby i wyzwania, realizowanie w latach programu szkoleniowo-doradczego dla firm rodzinnych. Programy w ramach nowej szansy: Programy mentoringowe dla firm w kłopotach (dekoniunktura w branży, utrata płynności finansowej, problemy wynikające z tych leżących po stronie rynków zewnętrznych - embargo)

7 1. Akademia Menedżera Innowacji
Cele do osiągnięcia w okresie realizacji projektu: zbudowanie środowiska eksperckiego i zdefiniowanie czynników sprzyjających innowacyjności firm; stworzenie i przetestowanie narzędzi (tj.: zbiór rozwiązań, programów, metod, wskazówek) niezbędnych do kształtowania proinnowacyjnych postaw kluczowych menedżerów w firmach; przygotowanie grupy 1100 menedżerów do tworzenia środowiska pracy stymulującego innowacje oraz reprezentowanych przez nich firmach do generowania innowacji w zakresie produktów lub usług; promowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej innowacjom; zbudowanie społeczności menedżerów innowacji w ramach Klubu Alumni Akademii; upowszechnianie dobrych praktyk w obszarze innowacji. Lepsze otoczenie prawne: Test MSP: realizowany przez PARP w latach (10 przeprowadzonych testów), gotowa metodologia, narzędzia i analitycy do prowadzenia badań z zakresu kosztów i korzyści jakie przynoszą nowe regulacje dla sektora MŚP, „gotowość” do kontynuacji lub przekazania know-how. - Udział w diagnozowaniu rozwiązań prawnych – realizacja przez PAP badań wśród przedsiębiorców (na zlecenie MR) polegających na wstępnej konsultacji proponowanych rozwiązań prawnych lub potrzeb przedsiębiorstw w obszarze rozwiązań prawnych. Instrumenty finansowania rozwoju – to jest chyba jasne, wypisałam instrumenty, które pasują pod zdefiniowany obszar Kompetencje na rzecz rozwoju – opisane szerzej na kolejnym slajdzie Czy Centrum Rozwoju MŚP to jest z grubsza to? Akademia Przedsiębiorczości dla menedżerów sektora MSP Szkolenia i doradztwo dla firm rodzinnych System wsparcia dla przedsiębiorstw w trudnościach Sukcesja firm rodzinnych: Cele operacyjne: funkcjonowanie w 2017 roku Rady Strategicznej ds. Firm Rodzinnych integrującej realizowane działania i planowane inicjatyw oraz będącej reprezentantem firm rodzinnych wobec instytucji państwowych, pod auspicjami PARP, organizowanie w latach dorocznej konferencji, której uczestnikami będą przedstawiciele wszystkich podmiotów działających na rzecz firm rodzinnych, przedstawiciele władz państwowych i samorządowych oraz media, stworzenie w 2017 roku systemu szkoleń i doradztwa dla przedstawicieli firm rodzinnych, odpowiadających na ich specyficzne potrzeby i wyzwania, realizowanie w latach programu szkoleniowo-doradczego dla firm rodzinnych. Programy w ramach nowej szansy: Programy mentoringowe dla firm w kłopotach (dekoniunktura w branży, utrata płynności finansowej, problemy wynikające z tych leżących po stronie rynków zewnętrznych - embargo)

8 1. Akademia Menedżera Innowacji
Holistyczne i indywidualne podejście AMI  Diagnoza mocnych i słabych stron firmy w kontekście potencjału innowacyjnego Program edukacyjny dla kadry zarządzającej Przygotowanie projektu wdrożeniowego oraz wsparcie towarzyszące przygotowaniu projektu Klub Alumni AMI (wymiana dobrych praktyk, networking) Lepsze otoczenie prawne: Test MSP: realizowany przez PARP w latach (10 przeprowadzonych testów), gotowa metodologia, narzędzia i analitycy do prowadzenia badań z zakresu kosztów i korzyści jakie przynoszą nowe regulacje dla sektora MŚP, „gotowość” do kontynuacji lub przekazania know-how. - Udział w diagnozowaniu rozwiązań prawnych – realizacja przez PAP badań wśród przedsiębiorców (na zlecenie MR) polegających na wstępnej konsultacji proponowanych rozwiązań prawnych lub potrzeb przedsiębiorstw w obszarze rozwiązań prawnych. Instrumenty finansowania rozwoju – to jest chyba jasne, wypisałam instrumenty, które pasują pod zdefiniowany obszar Kompetencje na rzecz rozwoju – opisane szerzej na kolejnym slajdzie Czy Centrum Rozwoju MŚP to jest z grubsza to? Akademia Przedsiębiorczości dla menedżerów sektora MSP Szkolenia i doradztwo dla firm rodzinnych System wsparcia dla przedsiębiorstw w trudnościach Sukcesja firm rodzinnych: Cele operacyjne: funkcjonowanie w 2017 roku Rady Strategicznej ds. Firm Rodzinnych integrującej realizowane działania i planowane inicjatyw oraz będącej reprezentantem firm rodzinnych wobec instytucji państwowych, pod auspicjami PARP, organizowanie w latach dorocznej konferencji, której uczestnikami będą przedstawiciele wszystkich podmiotów działających na rzecz firm rodzinnych, przedstawiciele władz państwowych i samorządowych oraz media, stworzenie w 2017 roku systemu szkoleń i doradztwa dla przedstawicieli firm rodzinnych, odpowiadających na ich specyficzne potrzeby i wyzwania, realizowanie w latach programu szkoleniowo-doradczego dla firm rodzinnych. Programy w ramach nowej szansy: Programy mentoringowe dla firm w kłopotach (dekoniunktura w branży, utrata płynności finansowej, problemy wynikające z tych leżących po stronie rynków zewnętrznych - embargo)

9 1. Akademia Menedżera Innowacji
Etap wdrożenia AMI – – Opracowanie zasad rekrutacji menedżerów i ich firm do projektu; zasady prowadzenia diagnozy potencjału innowacyjności firm; Utrzymanie zespołu ekspertów zewnętrznych, którego zadaniem będzie czuwanie nad merytoryczną jakością kolejnych edycji AMI, ewentualnie rekomendowanie zmian i dalsze rozwijanie programów edukacyjnych; Przeprowadzenie przeglądu światowych badań czynników decydujących o innowacyjności firm i ich upowszechnienie w celu budowanie świadomości menedżerów o czynnikach decydujących o innowacyjności organizacji; Uruchomienie i prowadzenie działalności Klubu Alumnów Akademii; Prowadzenie ciągłej kampanii informacyjnej o AMI, prezentacja rezultatów i promocja najlepszych menedżerów innowacji Lepsze otoczenie prawne: Test MSP: realizowany przez PARP w latach (10 przeprowadzonych testów), gotowa metodologia, narzędzia i analitycy do prowadzenia badań z zakresu kosztów i korzyści jakie przynoszą nowe regulacje dla sektora MŚP, „gotowość” do kontynuacji lub przekazania know-how. - Udział w diagnozowaniu rozwiązań prawnych – realizacja przez PAP badań wśród przedsiębiorców (na zlecenie MR) polegających na wstępnej konsultacji proponowanych rozwiązań prawnych lub potrzeb przedsiębiorstw w obszarze rozwiązań prawnych. Instrumenty finansowania rozwoju – to jest chyba jasne, wypisałam instrumenty, które pasują pod zdefiniowany obszar Kompetencje na rzecz rozwoju – opisane szerzej na kolejnym slajdzie Czy Centrum Rozwoju MŚP to jest z grubsza to? Akademia Przedsiębiorczości dla menedżerów sektora MSP Szkolenia i doradztwo dla firm rodzinnych System wsparcia dla przedsiębiorstw w trudnościach Sukcesja firm rodzinnych: Cele operacyjne: funkcjonowanie w 2017 roku Rady Strategicznej ds. Firm Rodzinnych integrującej realizowane działania i planowane inicjatyw oraz będącej reprezentantem firm rodzinnych wobec instytucji państwowych, pod auspicjami PARP, organizowanie w latach dorocznej konferencji, której uczestnikami będą przedstawiciele wszystkich podmiotów działających na rzecz firm rodzinnych, przedstawiciele władz państwowych i samorządowych oraz media, stworzenie w 2017 roku systemu szkoleń i doradztwa dla przedstawicieli firm rodzinnych, odpowiadających na ich specyficzne potrzeby i wyzwania, realizowanie w latach programu szkoleniowo-doradczego dla firm rodzinnych. Programy w ramach nowej szansy: Programy mentoringowe dla firm w kłopotach (dekoniunktura w branży, utrata płynności finansowej, problemy wynikające z tych leżących po stronie rynków zewnętrznych - embargo)

10 1. Akademia Menedżera Innowacji
Programy edukacyjne - metody realizacji – propozycje: wystąpienia inspirujące - wykłady światowej sławy menedżerów, specjalistów w wybranych obszarach tj.: przywództwo, realizacje z pracownikami i otoczeniem biznesowym; warsztaty – inspiracja i wdrożenia analiza case studies wizyty studyjne w kraju i za granicą – dobre praktyki Lepsze otoczenie prawne: Test MSP: realizowany przez PARP w latach (10 przeprowadzonych testów), gotowa metodologia, narzędzia i analitycy do prowadzenia badań z zakresu kosztów i korzyści jakie przynoszą nowe regulacje dla sektora MŚP, „gotowość” do kontynuacji lub przekazania know-how. - Udział w diagnozowaniu rozwiązań prawnych – realizacja przez PAP badań wśród przedsiębiorców (na zlecenie MR) polegających na wstępnej konsultacji proponowanych rozwiązań prawnych lub potrzeb przedsiębiorstw w obszarze rozwiązań prawnych. Instrumenty finansowania rozwoju – to jest chyba jasne, wypisałam instrumenty, które pasują pod zdefiniowany obszar Kompetencje na rzecz rozwoju – opisane szerzej na kolejnym slajdzie Czy Centrum Rozwoju MŚP to jest z grubsza to? Akademia Przedsiębiorczości dla menedżerów sektora MSP Szkolenia i doradztwo dla firm rodzinnych System wsparcia dla przedsiębiorstw w trudnościach Sukcesja firm rodzinnych: Cele operacyjne: funkcjonowanie w 2017 roku Rady Strategicznej ds. Firm Rodzinnych integrującej realizowane działania i planowane inicjatyw oraz będącej reprezentantem firm rodzinnych wobec instytucji państwowych, pod auspicjami PARP, organizowanie w latach dorocznej konferencji, której uczestnikami będą przedstawiciele wszystkich podmiotów działających na rzecz firm rodzinnych, przedstawiciele władz państwowych i samorządowych oraz media, stworzenie w 2017 roku systemu szkoleń i doradztwa dla przedstawicieli firm rodzinnych, odpowiadających na ich specyficzne potrzeby i wyzwania, realizowanie w latach programu szkoleniowo-doradczego dla firm rodzinnych. Programy w ramach nowej szansy: Programy mentoringowe dla firm w kłopotach (dekoniunktura w branży, utrata płynności finansowej, problemy wynikające z tych leżących po stronie rynków zewnętrznych - embargo)

11 1. Akademia Menedżera Innowacji
Obszary tematyczne: Strategia innowacji i jej miejsce w strategii przedsiębiorstwa. Kultura innowacyjna i przedsiębiorcza, sposoby kreowania i zarzadzania innowacjami, pobudzania innowacyjności i kreatywności pracowników, tworzenie środowiska pracy stymulującego innowacje. Ocena pomysłów i rozwiązań, w tym właściwa alokacja zasobów do projektów. Prawo własności przemysłowej. Ochrona własności intelektualnej (kwestie prawne i wybór strategii). Zarządzanie projektem B+R i technologią. Finansowanie innowacyjnych projektów. Współpraca z partnerami spoza firmy (naukowcami, badaczami, partnerami społecznymi i klientami). Zarządzanie portfelem innowacji i cyklem życia produktu. Geometria innowacji – domykanie cyklu innowacyjnego i zmiana postrzeganie procesu innowacyjnego, wykorzystywanie informacji zwrotnej bazującej na istniejących produktach i usługach do inicjacji nowych rozwiązań i udoskonaleń i kontynuacji procesu innowacyjnego. Perspektywa globalna. Metody zarządzania innowacjami: TRIZ Method – MIT USA Metoda TRIZ w poszukiwaniu rozwiązań innowacyjnych i rozwiązywaniu problemów. Quality Function Deployment (QFD) –proces włączenie klientów w proces zarządzania innowacjami. Design Thinking. Agile Software, SCRUM –metoda modyfikacji produktu w trakcie jego rozwoju. Stage – gate zarzadzanie portfolio innowacji produktowych i usługowych Technology roadmapping – metoda zarządzania technologiami. Lean start up Open innovation Business Model Canvas. Lepsze otoczenie prawne: Test MSP: realizowany przez PARP w latach (10 przeprowadzonych testów), gotowa metodologia, narzędzia i analitycy do prowadzenia badań z zakresu kosztów i korzyści jakie przynoszą nowe regulacje dla sektora MŚP, „gotowość” do kontynuacji lub przekazania know-how. - Udział w diagnozowaniu rozwiązań prawnych – realizacja przez PAP badań wśród przedsiębiorców (na zlecenie MR) polegających na wstępnej konsultacji proponowanych rozwiązań prawnych lub potrzeb przedsiębiorstw w obszarze rozwiązań prawnych. Instrumenty finansowania rozwoju – to jest chyba jasne, wypisałam instrumenty, które pasują pod zdefiniowany obszar Kompetencje na rzecz rozwoju – opisane szerzej na kolejnym slajdzie Czy Centrum Rozwoju MŚP to jest z grubsza to? Akademia Przedsiębiorczości dla menedżerów sektora MSP Szkolenia i doradztwo dla firm rodzinnych System wsparcia dla przedsiębiorstw w trudnościach Sukcesja firm rodzinnych: Cele operacyjne: funkcjonowanie w 2017 roku Rady Strategicznej ds. Firm Rodzinnych integrującej realizowane działania i planowane inicjatyw oraz będącej reprezentantem firm rodzinnych wobec instytucji państwowych, pod auspicjami PARP, organizowanie w latach dorocznej konferencji, której uczestnikami będą przedstawiciele wszystkich podmiotów działających na rzecz firm rodzinnych, przedstawiciele władz państwowych i samorządowych oraz media, stworzenie w 2017 roku systemu szkoleń i doradztwa dla przedstawicieli firm rodzinnych, odpowiadających na ich specyficzne potrzeby i wyzwania, realizowanie w latach programu szkoleniowo-doradczego dla firm rodzinnych. Programy w ramach nowej szansy: Programy mentoringowe dla firm w kłopotach (dekoniunktura w branży, utrata płynności finansowej, problemy wynikające z tych leżących po stronie rynków zewnętrznych - embargo)

12 2. Sukcesja w firmach rodzinnych
Według najnowszych badań 36% firm z sektora MSP deklaruje się jako firma rodzinna. Wytwarzają łącznie 18% PKB; 57% firm deklarujących się jako firma rodzinna planuje sukcesję; Według światowych badań tylko 30% firm rodzinnych potrafi skutecznie przeprowadzić sukcesję i przekazać firmę kolejnemu pokoleniu; Oznacza to, że 70% firm uważających się za rodzinne jest zagrożonych upadkiem; To łączny kapitał o wartości 128,5 mld złotych.

13 Sukcesja w firmach rodzinnych
Jak możemy pomóc Ogólnopolski konkurs na projekty szkoleniowo-doradcze Sukcesja w firmach rodzinnych wsparcie firm w opracowaniu strategii sukcesyjnych; wskaźniki: 900 firm, które wdrożą rozwiązania z zakresu sukcesji 1000 firm, które otrzymają wsparcie w procesie sukcesji; czas trwania: 60 miesięcy alokacja: PLN

14 Założenia realizacji konkursu
Projekty konkursowe, realizowane w 5 makroregionach: Makroregion nr 1: woj. kujawsko-pomorskie, podlaskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie Makroregion nr 2: woj. lubelskie i mazowieckie; Makroregion nr 3: woj. małopolskie, podkarpackie i świętokrzyskie; Makroregion nr 4: woj. łódzkie, opolskie i śląskie; Makroregion nr 5: woj. dolnośląskie, lubuskie, zachodniopomorskie i wielkopolskie. W każdym makroregionie zostanie wybrany do realizacji jeden wniosek.

15 Założenia realizacji konkursu – c.d.
Jeden podmiot może wystąpić w ramach konkursu - jako wnioskodawca albo partner – nie więcej niż dwa razy we wnioskach o dofinansowanie (doświadczenie i struktury zajmujące się wsparciem firm rodzinnych) Co najmniej 70% firm objętych wsparciem pochodzić będzie z makroregionu, na który składany jest wniosek. Pozostałe 30% firm może pochodzić spoza makroregionu, na który składany jest wniosek Uczestnikami projektu są przedsiębiorcy rodzinni (i ich pracownicy) z sektora MMSP, którzy przewidują, iż w ich firmie dokona się zmiana pokoleniowa, z zastrzeżeniem, że z każdego województwa wchodzącego w skład makroregionu, którego dotyczy projekt pochodzi co najmniej 15% uczestników projektu (wskaźnik produktu)

16 Planowana ścieżka wsparcia
Przeprowadzenie wstępnej sesji doradczej w firmie rodzinnej - gotowość do rozpoczęcia sukcesji oraz określenie szkoleń i doradztwa koniecznych do skutecznego przebiegu procesu Zorganizowanie i prowadzenie działań szkoleniowych i doradczych, wynikających ze wstępnej analizy (wsparcie w dostępie do usług z zakresu m.in. psychologii, aspektów finansowo-prawnych i organizacyjno- zarządczych) Wdrożenie zmian w firmie rodzinnej rozpoczęcie wdrażania procesu sukcesji = przyjęcie opracowanej strategii sukcesyjnej przez zarząd firmy oraz nestora i sukcesora oraz zorganizowanie spotkania inicjującego proces sukcesji Monitorowanie sytuacji przedsiębiorców objętych projektem

17 Harmonogram działań ogłoszenie konkursu I kw. 2018 nabór wniosków
I-II kw. 2018 zawarcie umów III kw. 2018 rozpoczęcie udzielania wsparcia III-IV kw. 2018

18 3. Sektorowe Rady ds. Kompetencji (SR)
Konkurs na wybór 15 SR z następujących sektorów (handel, produkcja przemysłowa, transport, nieruchomości, usługi rozwojowe, komunikacja marketingowa, kultura fizyczna, telekomunikacja, rachunkowo-księgowy i doradztwa podatkowego, spożywczy, meblarski oraz przetwórstwa drzewnego, chemiczny, farmaceutyczny, systemów wydobywczych, rolny) . SR stanowią platformę współpracy między organizacjami przedsiębiorców, przedsiębiorcami reprezentującymi dany sektor a przedstawicielami edukacji formalnej lub pozaformalnej mającą na celu lepsze dopasowanie kompetencji pracowników do potrzeb danego sektora.

19 3. Sektorowe Rady ds. Kompetencji (SR)
Badanie Bilans Kapitału Ludzkiego 75% przedsiębiorców deklaruje problem ze znalezieniem kandydatów do pracy odpowiadających na ich potrzeby, 30% pracodawców nie inwestuje w rozwój swoich pracowników, 25% spośród tych pracodawców, którzy korzystają z edukacji pozaformalnej, nie jest zadowolona z efektów, 30% przedsiębiorców spośród nieinwestujących jako główną przyczynę wskazuje brak oferty odpowiadającej na jego potrzeby Więcej informacji na

20 3. Sektorowe Rady ds. Kompetencji (SR)
Skład Sektorowych Rad ds. Kompetencji: przedsiębiorstwa tworzące sektor lub organizacje pracodawców instytucje kształcenia formalnego lub pozaformalnego. Dodatkowo: związki zawodowe, Rady Rynku Pracy, instytucje pełniące funkcję nadzoru lub regulacyjną dla sektora, stowarzyszenia zawodowe, inne podmioty istotne z punktu widzenia działalności Rady, np. Obserwatorium Rynku Pracy.

21 3. Sektorowe Rady ds. Kompetencji (SR)
Zadania Sektorowych Rad ds. Kompetencji: rekomendowanie rozwiązań lub zmian legislacyjnych w obszarze edukacji i jej dostosowania do przedsiębiorców w danym sektorze, współpraca przedsiębiorców z edukacją, inicjowanie, zarządzanie, aktualizacja Sektorowych Ram Kwalifikacji, inicjowanie tworzenia kwalifikacji w sektorach, określanie obszarów badawczych odnoszących się do kompetencji w danym sektorze (sektorowy BKL), udział w tworzeniu i upowszechnianiu wyników, informowanie o zapotrzebowaniu na kompetencje w sektorach

22 3. Sektorowe Rady ds. Kompetencji (SR)
Korzyści dla przedsiębiorców: Diagnoza zapotrzebowania na kompetencje pracowników w sektorze, Platforma dyskusji z instytucjami edukacyjnymi, Wpływ na kształt kwalifikacji w sektorze, Wpływ na kompetencje dostarczane przez szkoły i uczelnie pracodawcom z sektora.

23 3. Sektorowe Rady ds. Kompetencji (SR)
Podstawy prawne funkcjonowania SR: Nowelizacja Ustawy o utworzeniu PARP, art. 4e, Minister właściwy do spraw gospodarki powołuje i odwołuje członków rady sektorowej na wniosek Prezesa PARP, SR działają w oparciu o Regulaminy działania.

24 3. Sektorowe Rady ds. Kompetencji (SR)
Planowany termin ogłoszenia konkursu na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie SR : marzec 2018 Alokacja: ,00 PLN (1,6/2,0/2,3 mln PLN na sektor); Wskaźnik produktu: Liczba sektorów gospodarki, dla których zidentyfikowano potrzeby kwalifikacyjno-zawodowe przy współudziale przedsiębiorców: 15; Wskaźnik rezultatu: Liczba przedsiębiorców włączonych w identyfikację i prognozowanie potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych na rynku pracy dzięki EFS: 525 (35 przedsiębiorców/sektor)

25 3. Sektorowe Rady ds. Kompetencji (SR)
Podmioty, które mogą ubiegać się o dofinansowanie projektu: Przedsiębiorcy; Podmioty działające na rzecz rozwoju gospodarczego; Podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw; Partnerzy społeczni i gospodarczy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju; Reprezentatywne organizacje związkowe i pracodawcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego; Organizacje pracodawców w rozumieniu ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców; Organizacje samorządu gospodarczego w rozumieniu ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle; Organizacje związkowe w rozumieniu ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.

26 3. Sektorowe Rady ds. Kompetencji (SR)
Kontakt

27 4. Działania szkoleniowe lub doradcze wynikające z rekomendacji SR.
W ramach celu 4 Wzrost liczby przedsiębiorstw objętych działaniami służącymi poprawie zarządzania, rozwojowi kapitału ludzkiego oraz wspierającymi procesy innowacyjne: Zwiększenie zdolności adaptacyjnych przedsiębiorców poprzez szkolenia i doradztwo w zakresie rekomendowanym przez sektorowe rady ds. kompetencji Działania szkoleniowe i doradcze (usługi rozwojowe) będą realizowane co do zasady z zastosowaniem podejścia popytowego z wykorzystaniem oferty BUR Podejście popytowe będzie stosowane względem szkoleń i doradztwa w ww. zakresie, w których istnieje wystarczająca oferta rynkowa Działania będą wdrażane zgodnie z zapotrzebowaniem zidentyfikowanym przez rady działające w 7 sektorach (wg kolejności powołania) Popytowe – system refundacji za opłaconą fakturę, 20% wkład (rozporządzenie w spr. udzielania pomocy przez PARP) W regulaminie trzeba doprecyzować: Kto ocenia czy oferta w BUR odpowiada rekomendacjom SR - czy PARP to na siebie bierze? Na Beneficjencie ciąży obowiązek monitorowania czy w BUR nie pojawia się oferta w obszarze, który Beneficjent zamierzał zrealizować poza BUR i w takim przypadku powinna ona być zrealizowana z BUR, a nie komercyjnie. Beneficjent powinien zachęcać realizatorów usług komercyjnych zgodnych z obszarem tematycznym, którego dotyczą rekomendacje SR, do wpisywania swoich usług do BUR, tak żeby Beneficjent nie musiał ich zlecać poza BUR. SR powinny otrzymać minimalny zakres formy i treści rekomendacji dot. usług szkol. i doradczych. Powinny one być opisane językiem efektów uczenia się (nabytych kompetencji) i dotyczyć możliwości rozwoju kompetencji pracowników przedsiębiorstw (bo w ramach projektu wdrożeniowego nie zajmujemy się bezrobotnymi ani edukacją zawodową). SR zanim oficjalnie wydadzą taką rekomendację, powinny sprawdzić czy na rynku (w tym w BUR) jest oferowana taka usługa.

28 5. Działania szkoleniowe lub doradcze wynikające z rekomendacji SR.
Odbiorcy wsparcia: Pracownicy MMSP, W przypadku sektorów przemysłowych (związanych z reindustrializacją) uczestnikami projektu mogą być pracownicy dużych przedsiębiorstw, jednak nie mogą oni stanowić więcej niż 25% wskaźnika produktu dla danego sektora, wskazanego w Regulaminie konkursu. Popytowe – system refundacji za opłaconą fakturę, 20% wkład (rozporządzenie w spr. udzielania pomocy przez PARP) W regulaminie trzeba doprecyzować: Kto ocenia czy oferta w BUR odpowiada rekomendacjom SR - czy PARP to na siebie bierze? Na Beneficjencie ciąży obowiązek monitorowania czy w BUR nie pojawia się oferta w obszarze, który Beneficjent zamierzał zrealizować poza BUR i w takim przypadku powinna ona być zrealizowana z BUR, a nie komercyjnie. Beneficjent powinien zachęcać realizatorów usług komercyjnych zgodnych z obszarem tematycznym, którego dotyczą rekomendacje SR, do wpisywania swoich usług do BUR, tak żeby Beneficjent nie musiał ich zlecać poza BUR. SR powinny otrzymać minimalny zakres formy i treści rekomendacji dot. usług szkol. i doradczych. Powinny one być opisane językiem efektów uczenia się (nabytych kompetencji) i dotyczyć możliwości rozwoju kompetencji pracowników przedsiębiorstw (bo w ramach projektu wdrożeniowego nie zajmujemy się bezrobotnymi ani edukacją zawodową). SR zanim oficjalnie wydadzą taką rekomendację, powinny sprawdzić czy na rynku (w tym w BUR) jest oferowana taka usługa.

29 4. Działania szkoleniowe lub doradcze wynikające z rekomendacji SR.
Planowany termin ogłoszenia konkursu: marzec 2018 Nabór w rundach z określonymi terminami składania wniosków. Kolejne rundy co 6-12 miesięcy, pod warunkiem opracowania kolejnych rekomendacji przez SR Kwota alokacji dla poszczególnych sektorów objętych konkursem będzie określana wraz z ogłoszeniem każdej rundy, z uwzględnieniem algorytmu wskazującego udział liczby przedsiębiorstw oraz liczby pracowników w ogólnej liczbie przedsiębiorstw/pracowników w Polsce z założonymi wagami 60% dla liczby przedsiębiorstw oraz 40% dla liczby pracowników Alokacja: ,00 PLN (orientacyjnie 6,6/7,5 mln PLN na sektor) Popytowe – system refundacji za opłaconą fakturę, 20% wkład (rozporządzenie w spr. udzielania pomocy przez PARP) W regulaminie trzeba doprecyzować: Kto ocenia czy oferta w BUR odpowiada rekomendacjom SR - czy PARP to na siebie bierze? Na Beneficjencie ciąży obowiązek monitorowania czy w BUR nie pojawia się oferta w obszarze, który Beneficjent zamierzał zrealizować poza BUR i w takim przypadku powinna ona być zrealizowana z BUR, a nie komercyjnie. Beneficjent powinien zachęcać realizatorów usług komercyjnych zgodnych z obszarem tematycznym, którego dotyczą rekomendacje SR, do wpisywania swoich usług do BUR, tak żeby Beneficjent nie musiał ich zlecać poza BUR. SR powinny otrzymać minimalny zakres formy i treści rekomendacji dot. usług szkol. i doradczych. Powinny one być opisane językiem efektów uczenia się (nabytych kompetencji) i dotyczyć możliwości rozwoju kompetencji pracowników przedsiębiorstw (bo w ramach projektu wdrożeniowego nie zajmujemy się bezrobotnymi ani edukacją zawodową). SR zanim oficjalnie wydadzą taką rekomendację, powinny sprawdzić czy na rynku (w tym w BUR) jest oferowana taka usługa.

30 4. Działania szkoleniowe lub doradcze wynikające z rekomendacji SR.
Wskaźniki Wskaźnik produktu: Liczba pracowników, w tym pracowników dużych przedsiębiorstw objętych wsparciem szkoleniowym lub doradczym w zakresie rekomendowanym przez SR: (750/660 pracowników na sektor); Wskaźnik rezultatu: Liczba pracowników, w tym pracowników dużych przedsiębiorstw, którzy podnieśli kompetencje w zakresie rekomendowanym przez SR: (675/594 pracowników na sektor); O dofinansowanie projektu może ubiegać się ta sama grupa podmiotów jak w przypadku konkursu na Sektorowe Rady ds. Kompetencji. Popytowe – system refundacji za opłaconą fakturę, 20% wkład (rozporządzenie w spr. udzielania pomocy przez PARP) W regulaminie trzeba doprecyzować: Kto ocenia czy oferta w BUR odpowiada rekomendacjom SR - czy PARP to na siebie bierze? Na Beneficjencie ciąży obowiązek monitorowania czy w BUR nie pojawia się oferta w obszarze, który Beneficjent zamierzał zrealizować poza BUR i w takim przypadku powinna ona być zrealizowana z BUR, a nie komercyjnie. Beneficjent powinien zachęcać realizatorów usług komercyjnych zgodnych z obszarem tematycznym, którego dotyczą rekomendacje SR, do wpisywania swoich usług do BUR, tak żeby Beneficjent nie musiał ich zlecać poza BUR. SR powinny otrzymać minimalny zakres formy i treści rekomendacji dot. usług szkol. i doradczych. Powinny one być opisane językiem efektów uczenia się (nabytych kompetencji) i dotyczyć możliwości rozwoju kompetencji pracowników przedsiębiorstw (bo w ramach projektu wdrożeniowego nie zajmujemy się bezrobotnymi ani edukacją zawodową). SR zanim oficjalnie wydadzą taką rekomendację, powinny sprawdzić czy na rynku (w tym w BUR) jest oferowana taka usługa.

31 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Działania z zakresu adaptacyjności przedsiębiorstw planowane do uruchomienia w 2018 r. w ramach PO WER Warszawa, 5.09.2017."

Podobne prezentacje


Reklamy Google