Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela"— Zapis prezentacji:

1 Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela
20 września 2016 r.

2 Aspekty prawne innowacji i eksperymentów pedagogicznych.
Procedury wprowadzania innowacji i eksperymentów pedagogicznych. Uwagi dotyczące analizy formalnej dokumentacji innowacji pedagogicznych.

3 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. 2015 r. , poz ze zm.). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U r., nr 56, poz. 506 ze zm.).

4 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
24 sierpnia 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2011 r., nr 176, poz. 1051) – zmiana § 4 ust. 3 (zrezygnowano z terminu przekazania dokumentacji innowacji do kuratorium oświaty oraz organu prowadzącego). Innowacje można składać w każdym czasie.

5 Innowacją pedagogiczną (prowadzoną w publicznych szkołach i placówkach) są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły. (§ 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki - Dz. U. z 2002 r., nr 56, poz. 506 ze zm.)

6 Eksperymentem pedagogicznym (prowadzonym w publicznych szkołach i placówkach) są działania służące podnoszeniu skuteczności kształcenia w szkole, w ramach których są modyfikowane warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub treści nauczania, prowadzone pod opieką jednostki naukowej. (§ 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki - Dz. U. z 2002 r., nr 56, poz. 506 ze zm.)

7 art. 22 ust. 2 pkt 6: Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły uwzględniające możliwości wprowadzenia nowych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a także wprowadzenia odmiennych od powszechnie obowiązujących warunków działania i organizacji szkół i placówek. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r. , poz ze zm.)

8 art. 41.ust. 1 pkt 3: Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez rady szkoły lub placówki. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz ze zm.)

9 art. 50 ust. 2: Rada szkoły lub placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły lub placówki, a także opiniuje plany pracy szkoły lub placówki, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych. art. 52. ust. 2: W szkołach lub placówkach, w których rada nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz ze zm.)

10 § 1. 3. Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły.
§ 2. 1. Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę, oddział lub grupę. § 2. 2. Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz ze zm.)

11 5. Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.
§ 2 3. Innowacje lub eksperymenty, wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań. 4. Rekrutacja do szkół lub oddziałów, w których jest prowadzona innowacja lub eksperyment, odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności. 5. Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz z późn. zm.)

12 § 3. Innowacje i eksperymenty nie mogą naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także w zakresie uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego typu szkoły oraz warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, określonych w odrębnych przepisach. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz z późn. zm.).

13 1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji,
§ 4. 1. Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna. 2. Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu: 1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji, 2) opinii rady szkoły (a jeśli nie funkcjonuje ona w szkole to opinii rady pedagogicznej), 3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz z późn. zm.)

14 Przykład uchwały rady pedagogicznej: Uchwała nr…
Przykład uchwały rady pedagogicznej: Uchwała nr…./2016 Rady Pedagogicznej Szkoły…….w……. z dnia …….. w sprawie wprowadzenia innowacji pedagogicznej. Na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2015 r. , poz ze zm.) oraz § 4 ust. 1 rozporządzenia MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz ze. zm.) Rada Pedagogiczna uchwala co następuje: §1 Po zapoznaniu się z opisem innowacji wprowadza się w szkole z dniem …….. na czas…………….innowację pedagogiczna o nazwie…………...

15 §2 Opis innowacji, o której mowa w §1 stanowi załącznik nr 1 do uchwały. § 3 Uchwałę podjęto po uzyskaniu: 1. pisemnej opinii rady szkoły na temat innowacji, 2. pisemnej zgody nauczycieli , którzy będą uczestniczyć w innowacji, 3. pisemnej zgody autora innowacji, ponieważ założenia innowacyjne nie były publikowane. § 4 Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi szkoły. § 5 Uchwała wchodzi w życie z dniem…….. Przewodniczący rady pedagogicznej

16 § 4. 3 Uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opinią rady szkoły i zgodą autora lub zespołu autorskiego innowacji dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz z późn. zm.)

17 Opis zasad innowacji może uwzględniać:
Zakres i założenia innowacji Przyczyny wprowadzenia innowacji oraz oczekiwania z nią związane Cele innowacji Przewidywane efekty wdrożenia innowacji Tematyka innowacji Procedury osiągania celów Ewaluacja W przypadku ewaluacji programowej należy opracować lub zmodyfikować program nauczania.

18 Procedura zgłaszania innowacji ustalona przez Kuratorium Oświaty w Warszawie:
DYREKTOR SZKOŁY / PLACÓWKI: Przekazuje kuratorowi oświaty w ciągu 14 dni od podjęcia uchwały rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole (termin porządkowy), dokumenty określone w § 4 ust. 3 cyt. rozporządzenia, tzn.: uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji opis zasad innowacji opinię rady szkoły/odpowiednio rady pedagogicznej d) pisemną zgodę autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie w szkole, w przypadku, gdy założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane e) wypełnioną Kartę informacyjną innowacji pedagogicznej, stanowiącej załącznik do ww. procedury.

19 II. KURATOR OŚWIATY: Dokonuje wpisu innowacji pedagogicznej do Rejestru Innowacji Pedagogicznych, (publikowanego na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Warszawie) po stwierdzeniu zgodności przesłanej dokumentacji z wymogami określonymi w § 4 ust 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002r. nr 56, poz. 506 ze zm.).

20

21

22 Czynności poprzedzające podjęcie uchwały w sprawie prowadzenia eksperymentu pedagogicznego w szkole publicznej lub placówce zawarte są w paragrafie 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r., Nr 56, poz ze zm.)

23 Wprowadzenie eksperymentu pedagogicznego wymaga uzyskania zgody ministra właściwego ds. oświaty i wychowania. Dyrektor do dnia 31 marca poprzedzający rok szkolny występuje do ministra z wnioskiem za pośrednictwem kuratora oświaty, który dołącza swoją opinię.

24 Wniosek zawiera: cel, założenia i sposób realizacji eksperymentu opinię jednostki naukowej, dotyczącą założeń eksperymentu wraz ze zgodą tej jednostki na sprawowanie opieki nad przebiegiem eksperymentu i na dokonanie jego oceny zgodę rady pedagogicznej oraz opinię rady szkoły zgodę organu prowadzącego szkołę na finansowanie eksperymentu

25 W przypadku eksperymentu dotyczącego zawodu nieumieszczonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego - także uzasadnienie potrzeby prowadzenia kształcenia w danym zawodzie wraz z pozytywnymi opiniami: a) wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia, wydanej po uzyskaniu opinii odpowiednio wojewódzkiego lub powiatowego urzędu pracy, b) samorządu gospodarczego lub innej organizacji gospodarczej właściwej dla danego zawodu, c) jednostki naukowej lub stowarzyszenia zawodowego właściwego dla zawodu, w zakresie merytorycznej zawartości programu nauczania przewidzianego dla danego zawodu.

26 Dyrektor szkoły prowadzącej eksperyment bezpośredniego po jego zakończeniu: przekazuje ministrowi właściwemu ds. oświaty i wychowania, za pośrednictwem kuratora oświaty, ocenę eksperymentu dokonaną przez jednostkę naukową. Kurator oświaty dołącza swoją ocenę eksperymentu.

27 Procedury zgłaszania innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Kuratorium Oświaty w Warszawie
Procedury w sprawie zgłaszania innowacji i eksperymentów pedagogicznych do Kuratorium Oświaty w Warszawie znajdują się na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Warszawie Zakładki - „Dyrektor i Nauczyciel”, „Rodzice i Uczniowie”, „Poradnik Klienta”

28 - Zakładka - „ Dyrektor i Nauczyciel”
Procedury zgłaszania innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Kuratorium Oświaty w Warszawie - Zakładka - „ Dyrektor i Nauczyciel” Hasło – „Innowacje i eksperymenty pedagogiczne” Hasło –„Procedura wprowadzania innowacji i eksperymentów pedagogicznych” Hasło - „Procedura wprowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach i placówkach województwa mazowieckiego” Załączniki do strony: „Procedura”, „Karta informacyjna” Hasło „Procedura wprowadzenia eksperymentów pedagogicznych w szkołach i placówkach województwa mazowieckiego” Ważne! w zakładce „Dyrektor i Nauczyciel” znajduje się baza innowacji pedagogicznych

29 http://www. kuratorium. waw

30 Innowacje i eksperymenty pedagogiczne zgłaszane są do:
Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatur Kuratorium Oświaty w Warszawie Na naszym terenie do Delegatury w Siedlcach

31 Innowacje językowe zgłoszone do Delegatury w Siedlcach w latach 2007-2016:
Zabawa z językiem angielskim w przedszkolu. Język i media. Bisiness English. Kraje anglojęzyczne - niuanse językowe i kulturowe. Zgłębianie tajników językowych za pomocą multimediów. Kultura i język japoński. Wykorzystanie tablicy interaktywnej w nauce j. angielskiego. Z angielskim w świat. Język angielski z rozszerzonym wymiarem godzin w gimnazjum. Klasa językowa w gimnazjum. Angielski z TIK.

32 Najczęściej powtarzające się nieprawidłowości występujące w przekazanej dokumentacji innowacji pedagogicznych: nieprecyzyjne podanie w „karcie informacji innowacji pedagogicznej” terminu rozpoczęcia i zakończenia innowacji lub inny termin w karcie innowacji, a inny w uchwale nie zaznaczenie, w „karcie informacji innowacji pedagogicznej”, że uzyskano zgodę organu prowadzącego na wprowadzenie innowacji lub wpisywanie, że sprawa jest „w toku” wydanie opinii rady pedagogicznej o wprowadzeniu innowacji pedagogicznej z datą późniejszą niż data uchwały złe podstawy prawne uchwały rady pedagogicznej

33 Dziękuję


Pobierz ppt "Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela"

Podobne prezentacje


Reklamy Google