Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
autor : Damian Karbownik 2013r.
JAK STWORZYĆ LOKALNY SYSTEM WSPARCIA DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTRELEKTUALNIE ? autor : Damian Karbownik 2013r.
2
Muc to znaczy chcieć Wielu ludzi postrzega osoby niepełnosprawne intelektualnie za niezdolne do samodzielnej egzystencji i możliwości podejmowania wyzwań życia codziennego , jak chociażby zatrudnienia na otwartym rynku pracy. My uczestnicy projektu „Zrobimy to sami” chcemy przełamać te stereotypy i pokazać na co nas stać.
3
Do czego potrzebny jest nam system lokalnego wsparcia ?
Władze miasta zajmując się sprawami osób niepełnosprawnych skupiają się przede wszystkim na zapewnieniu im ustawowej pomocy materialnej NIE O TO NAM CHODZI ! Chcemy konstruktywnych działań polegających na zbudowaniu modelu autonomicznego życia osób niepełnosprawnych intelektualnie w naszym mieście i nie tylko..
4
Koordynacja i koncentracja działań usamodzielniających
Powołanie rzecznika do spraw osób niepełnosprawnych intelektualnie w Urzędzie Miasta Chorzów Utworzenie platformy (np. w Internecie) wymiany informacji między różnymi instytucjami na terenie miasta mogącymi wspierać takie osoby Wspomaganie zawodowe poprzez powołanie fachowej służby wspierającej
5
Koordynacja i koncentracja działań cd.
Pozyskanie wsparcia naukowego Włączenie szkół i innych placówek dla osób niepełnosprawnych intelektualnie do informowania odpowiednich służb o potencjale absolwentów do określonej działalności zawodowej i monitorowania ich postępów Włączanie niepełnosprawnych intelektualnie w prace usługowo-remontowe na terenie miasta , powiatu , gminy
6
Dobre przykłady dobrej współpracy
W 1979r. Na terenie szkoły w Pforzheim ( Niemcy) powstało koło rozwoju (prace oparło o podstawę programową oraz własną pracę grona pedagogicznego), które zajęło się problemem usamodzielniania uczniów i podjęło próbę jego usystematyzowania. W tym samym czasie pozyskano wsparcie radnego dr Reicherta, który rozpoczął wdrażać ideę włączania uczniów w prace remontowe na terenie powiatu.
7
Nowe rozwiązania Pośrednio do sukcesu przyczyniła się rolnicza szkoła zawodowa. Powołała ona bowiem do życia fachową służbę, która miała na celu wspomaganie zawodowego włączania się uczniów szkoły specjalnej w prace renowacyjne. W ten sposób w 1983 roku powstała pierwsza profesjonalna służba włączająca w życie osoby upośledzone w Pforzheim. Stanowiło to zaczątek rozwiniętych dziś w całych Niemczech IFG Integrationsfachdienste. (Integracyjne Służby Pracy).
8
Dobre przykłady Koncepcję usamodzielniania uczniów z upośledzeniem systematycznie ulepszano, co doprowadziło w 1991 roku do utworzenia w ramach Krajowego Biura Opieki Społecznej grupy roboczej (do której dyrektor szkoły GH został powołany), o nazwie „drogi do otwartego rynku pracy”.
9
Mobilna opieka Ostatnie badania w Badenii - Wirtembergii wykazały, że osoby niepełnosprawne, które uczęszczały do warsztatów dla niepełnosprawnych mogły wchodzić w długotrwałe i regularne stosunki zawodowe (zatrudnienie) cechujące się stabilnością. Dla osiągnięcia takiego efektu niezbędna była jednoczesna mobilna opieka specjalnych jednostek integracyjnych
10
Wspomaganie zawodowe W ostatnich latach władze Badenii -Wirtembergii stale zwiększały liczbę placówek integracyjnych (Integrationsfachdienste). W ten sposób powstało dotychczas 5 tego typu placówek w Badenii, w Wirtembergii- Hohenzollern natomiast, do 1996 utworzono gęstą sieć specjalistycznych placówek wspomagających zawodowe włączanie się niepełnosprawnych w życie. Sieć ta łączyła 22 miejscowości.
11
Dodatni bilans Postawione tym placówkom (Integrationsfachdienste) wysokie wymagania, procentują dzisiaj dodatnim bilansem wynikającym z potwierdzonej wynikami sprawności w znajdywaniu pracy znacznej liczbie osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy.
12
A jednak można… W latach 1996 i 1997 znaleziono zatrudnienie 298 osobom z różnego rodzaju niepełnosprawnością. W pierwszym rzędzie gwarantowano zatrudnienie osobom z psychiczną niepełnosprawnością (55,5 %), następne 21% stanowili podopieczni warsztatów dla niepełnosprawnych pozostałe 3,5% to absolwenci szkół dla upośledzonych umysłowo, którzy z pomocą specjalistycznych placówek wspomagających zawodowe włączanie się niepełnosprawnych w życie, znaleźli regularne zatrudnienie, a tym samym uniknęli przeniesienia do chronionych warsztatów dla niepełnosprawnych.
13
Dla chcącego nic trudnego
Żeby poznać ludzi i ich możliwości, trzeba być między nimi Potrzebny do tego jest czasem wysiłek!!
14
Przykłady podejmowanych działań w innych krajach
Projekt zrealizowany wspólnie z władzami miasta – organizacja praktyk i zatrudnienie grupy absolwentów w kantynie urzędu Projekt zrealizowany z Urzędem ds. opieki społecznej – organizacja mieszkań socjalnych i zatrudnienie grupy absolwentów w gospodarstwie rolnym oraz organizacja piekarni. Odrestaurowany w dużym stopniu siłami uczniów stary budynek został przekształcony w restaurację z hotelem, gdzie zatrudniono absolwentów szkoły.
15
Teraz nasza kolej Uczestnicy naszego projektu pracując metodą e-portfolio tworzą swoje profile osobowe , które zamieszczone zostaną w Internecie dla pracodawców w celu poznania możliwości osób niepełnosprawnych jako potencjalnych pracowników. Mamy nadzieję ,że ktoś nam zaufa i skorzysta z naszego zapału i gotowości do pracy.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.