Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Placówka z certyfikatem PN-EN ISO 9001:2009
Skierniewice, ul. Batorego 64D tel , Placówka z certyfikatem PN-EN ISO 9001:2009 i akredytacją Łódzkiego Kuratora Oświaty
2
„Zmieniająca się polska szkoła - wyzwania w wychowaniu” Teresa Szczepańska Nauczyciel – konsultant ds. mediacji i negocjacji szkolnych WODN w Skierniewicach
3
„Wychowanie jest tym, co zostaje, kiedy zapomnieliśmy już wszystkiego, czego nas nauczono.” George Sevil
4
Czym jest wychowanie? Wychowanie – świadoma i nieświadoma relacja między wychowawcą a wychowankiem, która ma na celu ukształtowanie człowieka pod względem fizycznym, moralnym i umysłowym.
5
Obszary oddziaływań wychowawczych
Pierwszy obszar - to działania związane z opieką, ochroną, dostrzeganiem i rozumieniem problemów wychowanka oraz reagowaniem na nie. Drugi obszar - to działania ukierunkowane na kształtowanie postaw wobec innych ludzi, samego siebie i zadań, które stawia przed młodym człowiekiem szkoła, a następnie życie (wychowanie formacyjne).
6
Zadania szkoły Działalność wychowawcza szkoły należy do podstawowych celów polityki oświatowej państwa. Wychowanie młodego pokolenia jest zadaniem rodziny i szkoły, która w swojej działalności musi uwzględniać wolę rodziców, ale także i państwa, do którego obowiązków należy stwarzanie właściwych warunków wychowania. Zadaniem szkoły jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny. Wychowanie ukierunkowane na wartości zakłada przede wszystkim podmiotowe traktowanie ucznia, a wartości skłaniają człowieka do podejmowania odpowiednich wyborów czy decyzji (…)
7
Co to jest wartość? Wartość: to wszystko, co cenne i ważne dla jednostki oraz społeczeństwa, a także godne człowieka, co prowadzi do integralnego rozwoju, do pełni człowieczeństwa, a także stanowi podstawę w uznaniu czegoś za dobre lub złe.
8
Uniwersalne wartości Człowiek i jego godność
Triada: dobroć, piękno, prawda Życie Sprawiedliwość Pokój Rodzina Wolność Miłość
9
Klaryfikacja wartości P. Oleś
Celem klaryfikacji wartości jest: udzielenie uczniowi pomocy w samodzielnym odnalezieniu tego, co jest w jego życiu ważne, stworzenie sprzyjających warunków dla rozwoju zdolności świadomego wybierania i decydowania (bez presji i nacisków z zewnątrz), danie okazji do zweryfikowania własnych zachowań.
10
Rola nauczyciela by: Zrozumiał i pomógł młodym ludziom dostrzec wartości Prowadził dialog i współpracę z uczniem, rodzicem Zrozumiał ucznia – poznał jego potrzeby i pragnienia Kształtował postawy uczniów Wspierał uczniów w rozwijaniu umiejętności samodzielnego i odpowiedzialnego kierowania sobą
11
Zasady wychowania wg Janusza Homplewicza
Zasada prawdy, czyli dochowania zgodności słów wychowawcy z jego własną postawą życiową Zasada dobra dziecka, czyli konieczność kierowania się w procesie rozwojowym korzyścią, interesem, bezpieczeństwem i wszechstronnym rozwojem dziecka Zasada przykładu własnego, czyli utożsamiania się wychowawcy z prezentowanymi postawami, przekonaniami i umiejętnościami, wymaganymi od podopiecznych
12
Zasady wychowania wg Janusza Homplewicza
Zasada projekcji pedagogicznej, czyli umiejętność spoglądania przez wychowawcę na sprawy dziecka z jego perspektywy Zasada więzi emocjonalnej z dzieckiem, czyli potrzeba nawiązania i utrzymywania ciepłego, serdecznego kontaktu z wychowankiem
13
Zasady wychowania wg Janusza Homplewicza
Zasada personalistycznego poszanowania osoby dziecka, która zakłada dostrzeganie i docenienie niepowtarzalności osoby ludzkiej w wychowanku Zasada profesjonalizmu w wychowaniu, czyli wymóg odpowiednich kompetencji oraz dojrzałości w działaniu jako wychowawcy
14
„Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.” Janusz Korczak
15
Literatura Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (…). Homplewicz Janusz, Etyka pedagogiczna, Podręcznik dla wychowawców. Warszawa 1996. Witold Kołodziejczyk Marcin Polak, Jak będzie zmieniać się edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, Instytut Obywatelski Warszawa Kunowski S., Problematyka współczesnych systemów wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000. Wychowanie personalistyczne, red. Adamski F., Wydawnictwo WAM, Kraków 2005.
16
Placówka z certyfikatem PN-EN ISO 9001:2009
Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Skierniewicach Skierniewice, ul. Batorego 64D tel , , Placówka z certyfikatem PN-EN ISO 9001:2009 i akredytacją Łódzkiego Kuratora Oświaty szkolenia stacjonarne zamówienia rad pedagogicznych kształcenie e-learningowe
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.