Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Prawo oświatowe sierpnia 2017
2
Od 1 września 2017 roku równolegle będą obowiązywały:
Ustawa - Prawo oświatowe Ustawa - Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty – w zakresie ustalonym przez art. 15 Ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe Karta Nauczyciela
3
Nowe akty wykonawcze W związku z ustawą – Prawo oświatowe, 1 września 2017 roku planowane jest wejście w życie nowych aktów wykonawczych wydanych przez Ministra Edukacji Narodowej Projekty nowych rozporządzeń znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej prawnych Informacje dotyczące publikowanych nowych rozporządzeń zamieszczane są na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Białymstoku w zakładce „Prawo oświatowe – Aktualności w przepisach prawa” oraz w sierpniowym i w kolejnych wydaniach „Podlaskich Wieści Oświatowych”
4
Nowe opublikowane akty wykonawcze
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2017 r., poz. 622) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2017 r., poz. 860) 15 rozporządzeń
5
Nowe opublikowane akty wykonawcze
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 671) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1117) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 2017 r., poz )
6
Nowe opublikowane akty wykonawcze
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 r., poz. 703) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu realizacji edukacji dla bezpieczeństwa (Dz. U. z 2017 r., poz. 1239) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 czerwca 2017 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1322) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1451)
7
Nowe opublikowane akty wykonawcze
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (Dz. U. z 2017 r., poz. 1512) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1534) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu (Dz. U. z 2017 r., poz. 1546) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie przypadków, w których do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w których osoba, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy (Dz. U. z 2017 r. poz. 1562) 13
8
Gimnazjum oraz klasy dotychczasowego gimnazjum
W latach szkolnych 2017/2018 i 2018/ do dotychczasowego gimnazjum oraz klas dotychczasowego gimnazjum prowadzonych w szkołach innego typu stosuje się dotychczasowe przepisy dotyczące gimnazjum Uczniowie klas dotychczasowego gimnazjum otrzymują świadectwo ustalone dla dotychczasowych gimnazjów opatrzone pieczęcią gimnazjum
9
Dotychczasowe rozporządzenia
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy o systemie oświaty - określone w art. 365 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe - zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, oraz mogą być zmieniane na podstawie tych przepisów
10
Dotychczasowe rozporządzenia
Do czasu zakończenia kształcenia odpowiednio w dotychczasowym gimnazjum, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, czteroletnim technikum, klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia, dotychczasowej szkole policealnej i szkole specjalnej przysposabiającej do pracy, a także w dotychczasowych szkołach artystycznych zachowują moc dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy o systemie oświaty - wskazane w art. 363 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe.
11
Projekt Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego
Nadzór pedagogiczny kuratora oświaty będzie sprawowany w czterech formach: ewaluacja działalności szkół i placówek kontrola przestrzegania przepisów prawa wspomaganie pracy szkół i placówek (m.in. organizowanie konferencji i narad dla dyrektorów szkół i placówek oraz przekazywanie informacji o istotnych zagadnieniach dotyczących systemu oświaty i zmianach w przepisach prawa) monitorowanie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek
12
Projekt Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
W projektowanym rozporządzeniu zrezygnowano z podziału charakterystyk wymagań na poziomy podstawowy i wysoki, zapisując niezbędne działania szkół i placówek w jednej spójnej charakterystyce każdego z wymagań
13
koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły lub placówki,
Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły lub placówki na rok szkolny 2017/2018 Podstawę zaplanowanych działań dyrektora szkoły lub placówki powinny stanowić w szczególności: wnioski i rekomendacje ze sprawowanego w szkole lub placówce nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2016/2017, wyniki egzaminów wewnętrznych i zewnętrznych – analizy własne i raport OKE, koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły lub placówki, wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty za rok szkolny 2016/2017, podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018, wnioski i skargi wnoszone w roku szkolnym 2016/2017, raport z ewaluacji zewnętrznej, wyniki kontroli planowych i doraźnych kuratorium oświaty Przed zakończeniem roku szkolnego (tj. do dnia 31 sierpnia), dyrektor szkoły lub placówki ma obowiązek przedstawić radzie pedagogicznej, wyniki i wnioski ze sprawowanego w danym roku szkolnym nadzoru pedagogicznego.
14
Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły lub placówki na rok szkolny 2017/2018
Plan nadzoru pedagogicznego powinien określać: przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz terminy jej przeprowadzania, tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły i placówki, zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań (diagnoza pracy szkoły/ placówki, motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, organizowanie szkoleń i narad) plan obserwacji prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej szkoły lub placówki zakres monitorowania pracy szkoły Dyrektorowi szkoły lub placówki pozostawiają pełną swobodę w kształtowaniu wewnętrznego nadzoru oraz jego dokumentowania
15
Obowiązki dyrektora Nadzorowanie prac rady pedagogicznej związanych z dostosowaniem statutu szkoły do potrzeb ustawy – Prawo oświatowe. Nadzorowanie opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego. Nadzorowanie dostosowania do 30 września 2017 roku indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych do nowych regulacji prawnych Kontrola realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego zgodnie z zapisami ustawy – Prawo oświatowe. Odroczenie realizacji obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny dla uczniów, którzy mają rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego – dotyczy to roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 7 lat. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego odroczenie możliwe jest nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
16
Dotychczasowe statuty przedszkoli i szkół
Dotychczasowe statuty przedszkoli, szkół podstawowych, szkół specjalnych przysposabiających do pracy i szkół policealnych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2017 r. Dotychczasowe statuty dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów branżowych szkół I stopnia wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2017 r. Dotychczasowe statuty dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących i dotychczasowych czteroletnich techników zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2019 r.
17
Dotychczasowe statuty zespołów szkół
W przypadku, w którym w miejsce dotychczasowego zespołu szkół składającego się jedynie ze szkoły podstawowej i gimnazjum 1 września 2017 r. powstanie ośmioletnia szkoła podstawowa z klasami dotychczasowego gimnazjum do 30 listopada 2017 r. w szkole powinien zostać uchwalony nowy statut szkoły podstawowej, który będzie zawierał postanowienia dotyczące oddziałów przedszkolnych (jeżeli znajdują się w strukturze szkoły podstawowej) oraz klas dotychczasowego gimnazjum.
18
Zasady uchwalania statutów
Zasady uchwalania statutu i jego zmian pozostają bez zmian w stosunku do obowiązujących do tej pory regulacji. Oznacza to, że kompetencje do przygotowania projektu statutu lub jego zmian posiada rada pedagogiczna, natomiast uchwalenie statutu należy do właściwości rady szkoły/placówki lub - kiedy jej nie powołano – do właściwości rady pedagogicznej
19
Statuty szkół Statuty dotychczasowych gimnazjów(samodzielnych) zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach. Statuty szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia, w których są prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum, zawierają postanowienia dotyczące tych klas. Statuty branżowych szkół I stopnia, w których są prowadzone klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły podstawowej zawierają postanowienia dotyczące tych klas
20
9 sierpnia 2017 roku Minister Edukacji Narodowej podpisała rozporządzenia dotyczące:
Warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania
21
Warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Zmiany dotyczą, m.in.: wieku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który będzie mógł uczyć się w szkole podstawowej – do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończą 20. rok życia, a nie jak dotychczas do 18 lat, zawartości indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego oraz zakresu okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, wskazania wspomagających i alternatywnych metod komunikacji jako zajęć rewalidacyjnych realizowanych z uczniami niesłyszącymi, z afazją lub autyzmem, Wskazanie w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym dziecka lub ucznia kierunku zintegrowanych oddziaływań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem. Wprowadzono obowiązek określenia w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy, a także zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowanych w ramach pomocy psychologicznopedagogicznej. Wprowadzono obowiązek określenia w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym rodzaju i sposobu dostosowania warunków organizacji kształcenia specjalnego do rodzaju niepełnosprawności ucznia, z wykorzystaniem technologii wspomagających to kształcenia Zobowiązanie zespołu opracowującego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny do uwzględnienia w programie wyników diagnozy i wniosków sformułowanych na jej podstawie Wprowadzono obowiązek zatrudniania w przedszkolach i szkołach podstawowych specjalnych oraz w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi i w szkołach podstawowych ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi pomocy nauczyciela. Obowiązek zatrudnienia pomocy nauczyciela będzie dotyczył dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, a także dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
22
zatrudniania pomocy nauczyciela
Warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Zmiany dotyczą, m.in.: zobowiązania zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów, prowadzących zajęcia z uczniem do spotkań nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym doprecyzowania formy powiadamiania (pisemna) rodziców albo pełnoletniego ucznia o terminie spotkania oraz możliwości udziału w spotkaniach zespołu zatrudniania pomocy nauczyciela Wskazanie w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym dziecka lub ucznia kierunku zintegrowanych oddziaływań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem. Wprowadzono obowiązek określenia w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy, a także zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowanych w ramach pomocy psychologicznopedagogicznej. Wprowadzono obowiązek określenia w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym rodzaju i sposobu dostosowania warunków organizacji kształcenia specjalnego do rodzaju niepełnosprawności ucznia, z wykorzystaniem technologii wspomagających to kształcenia Zobowiązanie zespołu opracowującego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny do uwzględnienia w programie wyników diagnozy i wniosków sformułowanych na jej podstawie Wprowadzono obowiązek zatrudniania w przedszkolach i szkołach podstawowych specjalnych oraz w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi i w szkołach podstawowych ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi pomocy nauczyciela. Obowiązek zatrudnienia pomocy nauczyciela będzie dotyczył dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, a także dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
23
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
W rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej przewidziano następujące rozwiązania, m.in.: zajęcia logopedyczne będą adresowane do dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeń sprawności językowych (dotychczas „zaburzeń komunikacji językowej”) dyrektor przedszkola lub szkoły będzie mógł, za zgodą rodziców, wystąpić z wnioskiem o diagnozę problemu ucznia do publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w sytuacji, gdy działania szkoły nie poprawiają funkcjonowania ucznia, rodzic nadal będzie mógł zwrócić się bezpośrednio do poradni psychologiczno-pedagogicznej o pomoc,
24
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
W rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej przewidziano następujące rozwiązania, m.in.: dodano nowe formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej – zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zindywidualizowana ścieżka kształcenia zastąpiono zajęcia socjoterapeutyczne zajęciami rozwijającymi kompetencje emocjonalno-społeczne, które będą organizowane dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym ujednolicono czas trwania zajęć specjalistycznych, zajęć rozwijających uzdolnienia oraz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych min rozporządzenie będzie miało zastosowanie do pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w przedszkolach i szkołach nowego ustroju szkolnego w odniesieniu do pomocy psychologicznopedagogicznej udzielanej uczniom w szkołach dotychczasowego ustroju szkolnego (gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych) będzie nadal miało zastosowanie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 532) aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach.
25
Indywidualne nauczanie
Uczniowie chorzy, którym stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły będą mieli zajęcia w domu. Jeśli stan zdrowia na to pozwoli mogą oni chodzić do szkoły na wybrane zajęcia z klasą. Jeśli ich stan zdrowia czasowo się poprawi, dyrektor szkoły będzie mógł na wniosek rodziców zawiesić indywidualne nauczanie i dziecko może chodzić do szkoły jak pozostali rówieśnicy. Uczniowie z niepełnosprawnościami, którzy mogą chodzić do szkoły, ale wymagają tego, aby część zajęć prowadzona była dla nich w formie indywidualnej lub w mniejszej grupie – będą mieli takie zajęcia w szkole. Zespół nauczycieli może wskazać takie rozwiązanie w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym. Uczniowie chorzy, którzy mogą chodzić do szkoły, ale z uwagi na trudności w funkcjonowaniu, w szczególności wynikające ze stanu zdrowia, wymagają, by część zajęć była prowadzona w formie indywidualnej lub w mniejszej grupie – mogą być objęci zindywidualizowaną ścieżką kształcenia. Warunkiem będzie opinia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Projektowane rozporządzenie będzie miało zastosowanie do organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach, które rozpoczną funkcjonowanie od 1 września 2017 r. w zreformowanej strukturze. Natomiast zgodnie z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, dotychczasowe przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 1157), będą nadal stosowane w przypadku: 1) dotychczasowych gimnazjów i klas dotychczasowych gimnazjów prowadzonych w szkołach innego typu, 5 2) dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących, czteroletnich techników oraz klas tych szkół prowadzonych odpowiednio w czteroletnich liceach ogólnokształcących lub pięcioletnich technikach, 3) klas dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych prowadzonych w branżowych szkołach I stopnia oraz w dotychczasowych szkołach policealnych – aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach i klasach
26
Wychowanie do życia w rodzinie
Zajęcia wychowania do życia w rodzinie są realizowane w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych: branżowej szkole I stopnia, w klasach I-III liceum ogólnokształcącego i w klasach I-III technikum, dla dzieci i młodzieży, publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych. Do dotychczasowych gimnazjów, klas dotychczasowego gimnazjum prowadzonych w szkołach innego typu, dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych oraz klas dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych, dla dzieci i młodzieży, publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w brzmieniu dotychczasowym, do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach i klasach. Na realizację zajęć w szkołach publicznych przeznacza się, w każdym roku szkolnym, dla uczniów poszczególnych klas, po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców. 2. Zajęcia są organizowane w oddziałach albo liczących nie więcej niż 28 uczniów grupach międzyoddziałowych.
27
Programy rządowe – Wyprawka szkolna
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1457) Głównym celem rządowego programu „Wyprawka szkolna” jest dofinansowanie zakupu podręczników dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Wsparcie dotyczy zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego lub podręczników do kształcenia w zawodach, dopuszczonych do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej
28
Rządowy Program Rozwijania Szkolnej Infrastruktury – Aktywna tablica
Uchwała Nr 108/2017 Rady Ministrów z dnia 19 lipca 2017 r. w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata „Aktywna tablica” Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 lipca 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica” (Dz. U. z 2017 r. poz. 1401) W ramach programu publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe zostaną wyposażone w tablice interaktywne, projektory, głośniki czy interaktywne monitory dotykowe
29
Program rządowy – Aktywna tablica
O środki na zakup pomocy dydaktycznych mogą występować: publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe oraz szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, szkoły i zespoły szkół oraz szkolne punkty konsultacyjne przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej działające w ramach Ośrodka Rozwoju Edukacji Polskiej za Granicą, publiczne szkoły podstawowe w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich prowadzonych przez Ministra Sprawiedliwości
30
Program rządowy – Aktywna tablica
Szkoła będzie mogła otrzymać 14 tys. zł jako maksymalną kwotę na zakup pomocy dydaktycznych. W przypadku maksymalnego wsparcia finansowego, organ prowadzący szkołę – z wyjątkiem szkół prowadzonych przez ministrów – będzie miał obowiązek wnieść wkład własny w kwocie 3,5 tys. zł. Całkowita wartość zadania dla szkoły wyniesie w sumie 17,5 tys. zł (wsparcie finansowe 14 tys. zł + wkład własny 3,5 tys. zł)
31
Program rządowy – Aktywna tablica
Harmonogram na 2017 rok szkoły wnioskują o udział w Programie do organów prowadzących – do 31 sierpnia 2017 roku (w tym roku dyrektor szkoły nie ma obowiązku zasięgnięcia opinii rady pedagogicznej), organy prowadzące składają wnioski ze szkół do Podlaskiego Kuratora Oświaty (z up. Wojewody Podlaskiego) – do 15 września 2017 roku kwalifikacja wniosków nastąpi do 27 września 2017 roku przekazanie środków finansowych na zakup pomocy dydaktycznych do końca października 2017 r.
32
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.