Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMirosław Bielecki Został zmieniony 8 lat temu
1
dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji azarzyc@sgh.waw.pl A.M. Zarzycka http://www.e-sgh.pl/Anna_M_Zarzycka/120920-0662
2
Plan wykładu 1. Internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Istota marketingu międzynarodowego 2. Firmy globalne. Standaryzacja i adaptacja w marketingu międzynarodowym 3. Międzynarodowe otoczenie marketingowe 4. Strategie wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne 5. Badania marketingowe rynków zagranicznych 6. Segmentacja i proces selekcji rynków zagranicznych A.M. Zarzycka
3
Plan wykładu c.d. 7. Produkt w marketingu międzynarodowym 8. Dystrybucja międzynarodowa 9. Promocja międzynarodowa 10. Ceny w marketingu międzynarodowym 11. Organizacja marketingu międzynarodowego w przedsiębiorstwie A.M. Zarzycka
4
Literatura obowiązkowa E. Duliniec, Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2004 lub 2009. A.M. Zarzycka
5
Internacjonalizacja (umiędzynarodowienie) ujęcie dynamiczne ujęcie statyczne czynna (zewnętrzna) bierna (wewnętrzna) globalizacja A.M. Zarzycka
6
Wskaźniki intensywności internacjonalizacji przedsiębiorstwa liczba rynków zagranicznych objętych działaniami przedsiębiorstwa udział obrotów zagranicznych w obrotach firmy ogółem udział zysków osiąganych za granicą w całkowitym zysku firmy udział pracowników zatrudnionych za granicą w jej całkowitym zatrudnieniu A.M. Zarzycka
7
Wskaźniki intensywności internacjonalizacji przedsiębiorstwa c.d. udział majątku firmy za granicą w całym jej majątku udziały przedsiębiorstwa w rynkach zagranicznych wielkość bezpośrednich inwestycji zagranicznych formy zagranicznego zaangażowania w wymiarze wartościowym lub ilościowym A.M. Zarzycka
8
Przyczyny (motywy) internacjonalizacji przedsiębiorstwa 1) według rodzaju korzyści rynkowe kosztowe zaopatrzeniowe polityczne 2) według roli kierownictwa przedsiębiorstwa proaktywne („pchanie”) reaktywne („ciągnięcie”) A.M. Zarzycka
9
Motywy internacjonalizacji - przykłady 3M (Scotchcast) – przeniesienie produkcji do Polski - dogodne położenie geograficzne - dostęp do rynków na Wschodzie - akcesja Polski do UE - wykwalifikowana siła robocza LPP S.A. (Reserved,Cropptown) – produkcja na Dalekim Wschodzie i w Polsce - własne salony w Europie Środkowo-Wschodniej A.M. Zarzycka
10
Motywy internacjonalizacji - przykłady Polska branża meblarska IKEA Nowy Styl A.M. Zarzycka
11
Orientacje międzynarodowe przedsiębiorstw orientacja etnocentryczna orientacja policentryczna orientacja regiocentryczna orientacja geocentryczna (globalna) A.M. Zarzycka
12
Marketing międzynarodowy A.M. Zarzycka działania marketingowe, prowadzone poza granicami państwa, w którym firma ma swoją główną siedzibę całokształt aktywnych działań przedsiębiorstwa ukierunkowanych na zaspokajanie potrzeb i rozwiązywanie problemów nabywców w różnych krajach za pomocą odpowiadającej ich wymaganiom kompozycji marketing-mix (T. Sztucki) czynności przynoszące zysk, których celem jest kierowanie przepływem towarów i usług, stanowiących produkt przedsiębiorstwa, do konsumentów i użytkowników w więcej niż jednym kraju (Ph. Kotler)
13
Biznes międzynarodowy i pokrewne obszary wiedzy A.M. Zarzycka Logistyka globalna Biznes międzynarodowy Logistyka międzynarodowa Marketing międzynarodowy Handel międzynarodowy Zarządzanie międzynarodowe Marketing globalny Finanse międzynarodowe
14
Cechy marketingu międzynarodowego i marketingu globalnego CechyMarketing międzynarodowy Marketing globalny Cel przedsiębiorstwaOsiąganie przewagi na poszczególnych rynkach lokalnych (krajowych) Osiąganie przewagi konkurencyjnej w skali światowej OfertaDostosowana do wymogów rynku lokalnego Standaryzowana Ogólna koncepcja działania Strategia dostosowana do wymogów rynku lokalnego Jednolita strategia w skali światowej A.M. Zarzycka
15
Marketing globalny standaryzacja marketingu-mix duże zaangażowanie firmy w działalność na rynkach zagranicznych (rynki Triady) wielka skala działania firmy A.M. Zarzycka
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.