Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDominik Kalinowski Został zmieniony 8 lat temu
1
Rok szkolny 2013/2014 Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego Lublin, sierpień 2014 r.
2
Tematyka wystąpienia 1.Wyniki sprawdzianu i egzaminu. Co mówią liczby? 2.Wyniki ewaluacji. Co interesuje nadzór pedagogiczny? 2.1. Czy uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego? 2.2. Czy wykorzystywanie analiz wyników egzaminów zewnętrznych wpływa na podniesienie efektywności kształcenia? 3. W jaki sposób organizować nauczanie i uczenie się, aby proces edukacyjny był efektywny? Co jest ważne dla praktyki edukacyjnej?
3
Wyniki uczniów i szkół w powiatach w 2014 roku Średnie wyniki uczniów w powiatach oraz liczby szkół z wynikiem niskim, średnim i wysokim Procent uczniów z wynikiem Procent szkół z wynikiem Oddział Powiat Średni wynik w punktach Średni wynik w procentac h Liczba przystę pującyc h do egzamin u niskimśrednimwysokimniskimśrednimwysokim Biała Podlaska bialski24,461,01115027%56%17%26%60%14% łukowski25,262,99124025%55%20%23%55%22% parczewski25,2663,1433724%57%19%14%62%24% radzyński24,4461,1166728%55%17%31%54%14% m. Biała Podlaska 27,26857319%52%29%0%75%25%
4
Wyniki uczniów i szkół w powiatach w 2014 roku Średnie wyniki uczniów w powiatach oraz liczby szkół z wynikiem niskim, średnim i wysokim Procent uczniów z wynikiemProcent szkół z wynikiem Oddział Powiat Średni wynik w punktach Średni wynik w procentac h Liczba przystę pującyc h do egzamin u niskimśrednimwysokimniskimśrednimwysokim Chełm chełmski24,3560,8874128%54%18%32%53%16% krasnostawski24,160,2457427%59%14%46%50%4% włodawski24,9362,3336224%58%18%35%65%0% m. Chełm26,1865,4553222%52%25%8%58%33%
5
Wyniki uczniów i szkół w powiatach w 2014 roku Średnie wyniki uczniów w powiatach oraz liczby szkół z wynikiem niskim, średnim i wysokim Procent uczniów z wynikiemProcent szkół z wynikiem Oddział Powiat Średni wynik w punktach Średni wynik w procentac h Liczba przystęp ujących do egzaminu niskimśrednimwysokimniskimśrednimwysokim Lublin janowski25,7264,3144523%54%23%19%38%42% kraśnicki24,5661,487925%57%18%39%55%6% lubartowski26,0665,1487822%51%26%20%48%32% lubelski25,6864,19133022%57%21%16%63%21% łęczyński25,4163,5257524%56%20%15%70%15% opolski24,8362,0855227%54%19%21%69%10% puławski25,8264,54109222%56%22%18%59%23% rycki25,2463,0956024%58%18%19%61%19% świdnicki27,2468,0962116%57%27%5%55%40% m. Lublin29,3973,47284010%49%40%13%17%70%
6
Wyniki uczniów i szkół w powiatach w 2014 roku Średnie wyniki uczniów w powiatach oraz liczby szkół z wynikiem niskim, średnim i wysokim Procent uczniów z wynikiemProcent szkół z wynikiem Oddział Powiat Średni wynik w punktach Średni wynik w procentach Liczba przystępuj ących do egzaminu niskimśrednimwysokimniskimśrednimwysokim Zamość biłgorajski25,1762,9298925%53%21%42%33%25% hrubieszowski23,8259,5463230%55%16%49%46%5% tomaszowski23,8459,6188628%56%16%42%48%10% zamojski24,661,51102826%56%17%26%53%21% m. Zamość28,671,4954113%52%35%0%30%70%
7
Co mówią liczby? 1. Najwyższe średnie wyniki punktowe/procentowe oraz % uczniów z wynikiem wysokim mają: -miasto Lublin – 29,39 pkt; 73,47%; 40% -miasto Zamość –28,6 pkt; 71,49%; 35% -miasto Biała Podlaska – 27,2 pkt; 68%; 29% -powiat świdnicki – 27,24 pkt; 68,09 %;27% -miasto Chełm- 26,18 pkt; 65,45%; 25% 2. Największy % szkół z wynikiem najwyższym mają: Miasto Lublin, Zamość -70%; janowski- 42% świdnicki - 40%; i miasto Chełm -33% 3. Szkoły bez wyniku niskiego – miasto Biała Podlaska, miasto Zamość
8
Co mówią liczby? Procent szkół w województwie lubelskim w: -staninach niskich -26% -staninach średnich – 52% -staninach wysokich- 22% Uczniowie szkół niepublicznych osiągnęli wynik wyższy (szkoły publiczne - średni wynik punktowy:25,79; niepubliczne:28,23)
9
Co mówią liczby? Uczniowie w miastach powyżej 100 tys. osiągnęli średni wynik wyższy od średniego wyników uczniów z pozostałych warstw. Statystyczny uczeń szkoły wiejskiej otrzymał średnio blisko 5 pkt mniej od swojego rówieśnika ze szkoły wielkomiejskiej.
10
Podjęcie działań przez nauczycieli po otrzymaniu wyników egzaminów zewnętrznych 1. Dokonać analizy wyników sprawdzianu/egzaminu, uwzględnić metody statystyczne i jakościowe – wykorzystać materiały OKE w Krakowie. 2. Sformułować wnioski i rekomendacje do projektowania procesu edukacyjnego. 3. Uwzględnić wnioski i rekomendacje w planach nauczycielskich. 4. Zaplanować monitorowanie zaprojektowanych działań. 5. Przeprowadzać monitorowanie, formułować wnioski, na bieżąco wprowadzać korekty w działaniach.
11
Średnie wyniki uczniów w powiatach część humanistyczna Oddział Powiat Zakres: historia i wiedza o społeczeństwieZakres: język polski Średni wynik w procent ach Liczba przystę pującyc h Liczba szkół z wynikiem Średni wynik w procent ach Liczba przystę pującyc h Liczba szkół z wynikiem do egzami nu niskim średni m wysoki m do egzami nu niskim średni m wysoki m Biała Podlaska bialski57,7 124 5 323267,2 124 5 1243 łukowski58,7 132 3 620469,1 132 3 2217 parczewski57,437334067,8373160 radzyński58,2728112167,67271103 m. Biała Podlaska 62,666413374,1664106
12
Średnie wyniki uczniów w powiatach część humanistyczna Oddział Powiat Zakres: historia i wiedza o społeczeństwieZakres: język polski Średni wynik w procentach Liczba przystępują cych Liczba szkół z wynikiem Średni wynik w procentach Liczba przystępują cych Liczba szkół z wynikiem do egzaminu niskimśrednimwysokim do egzaminu niskimśrednimwysokim Chełm chełmski56,4756515166,87562163 krasnosta wski 58655610369,36550154 włodawski58,541326168,1413261 m. Chełm59,759814371,7598134
13
Średnie wyniki uczniów w powiatach część humanistyczna Oddział Powiat Zakres: historia i wiedza o społeczeństwieZakres: język polski Średni wynik w procentach Liczba przystępują cych Liczba szkół z wynikiem Średni wynik w procentach Liczba przystępują cych Liczba szkół z wynikiem do egzaminu niskimśrednimwysokim do egzaminu niskimśrednimwysokim Zamość biłgorajski59,91139317869,811392197 hrubieszo wski 56,367589168675693 tomaszow ski 56,3888912167,28883172 zamojski57,61079418466,210794202 m. Zamość 63,271234570,9712345
14
Średnie wyniki uczniów w powiatach część humanistyczna Oddział Powiat Zakres: historia i wiedza o społeczeństwieZakres: język polski Średni wynik w procentach Liczba przystępują cych Liczba szkół z wynikiem Średni wynik w procentach Liczba przystępują cych Liczba szkół z wynikiem do egzaminu niskimśrednimwysokim do egzaminu niskimśrednimwysokim Lublin janowski57,1507610168,55072114 kraśnicki58965710267,29655122 lubartows ki 58,4937412268,79373114 lubelski58,21359422369,213594169 łęczyński58,259528070,3595154 opolski56,266528064,6665361 puławski58,711981013467,511997137 rycki57,262459068,86241112 świdnicki58,864627171,2646352 m. Lublin6530261082073,1302113718
15
Średnie wyniki uczniów w powiatach część matematyczno - przyrodnicza Oddział Powiat Zakres: przedmioty przyrodniczeZakres: matematyka Średni wynik w procenta ch Liczba przystępuj ących Liczba szkół z wynikiem Średni wynik w procentac h Liczba przystępuj ących Liczba szkół z wynikiem do egzaminu niskimśrednimwysokim do egzaminu niskimśrednimwysokim Biała Podlaska bialski51,21245418644,112456202 łukowski53,513242181050,513243198 parczewski49,837324142,5373250 radzyński53727010445,97273101 m. Biała Podlaska 56,266413353,7663133 Chełm chełmski48756813041,17568130 krasnosta wski 52,8654016344,76544114 włodawski49,841326143,8413261 m. Chełm5259714347,8598233
16
Średnie wyniki uczniów w powiatach część matematyczno - przyrodnicza Oddział Powiat Zakres: przedmioty przyrodniczeZakres: matematyka Średni wynik w procenta ch Liczba przystępuj ących Liczba szkół z wynikiem Średni wynik w procentac h Liczba przystępuj ących Liczba szkół z wynikiem do egzaminu niskimśrednimwysokim do egzaminu niskimśrednimwysokim Lublin janowski50,150759343,8507593 kraśnicki52,696539745,59654132 lubartowski50,6937214246,19373132 lubelski50,91359522245,513595213 łęczyński51,659426245,5594262 opolski49,266619042,6666370 puławski53,91198613846,7119810143 rycki52,2624210246,5624482 świdnicki52,464635250,7646352 m. Lublin58,330231162155,8302411819 Zamość biłgorajski53,21139220649,211393196 hrubieszows ki 50,467579241,96751062 tomaszowsk i 50,5888417143,98886160 zamojski51,41079515643,310795183 m. Zamość55,171235453712354
17
Średnie wyniki uczniów w powiatach część językowa Oddział Powiat Język angielskiJęzyk niemieckiJęzyk rosyjski Średni wynik w procentac h Liczba przystęp ujących do egzaminu Liczba szkół z wynikiem Średni wynik w procentac h Liczba przystęp ujących do egzaminu Liczba szkół z wynikiem Średni wynik w procenta ch Liczba przystęp ujących do egzamin u niskimśrednim wysokimniskimśrednim wysokim Biała Podlaska bialski64,1755422257,42002165,5470 łukowski66,5842617749,95812161,6424 parczewski61,128225054,21901066,172 radzyński59,954359048,58125047,9103 m. Biała Podlaska 69,658013364,6510238134 Chełm chełmski56,66061011048,6704426168 krasnosta wski 62,2578414148,36027258,515 włodawski66,128825155,61711163,1108 m. Chełm69,156514352,72541276,68
18
Średnie wyniki uczniów w powiatach część językowa Oddział Powiat Język angielskiJęzyk niemieckiJęzyk rosyjski Średni wynik w procentac h Liczba przystęp ujących do egzaminu Liczba szkół z wynikiem Średni wynik w procentac h Liczba przystęp ujących do egzaminu Liczba szkół z wynikiem Średni wynik w procenta ch Liczba przystęp ujących do egzamin u niskimśrednim wysokimniskimśrednim wysokim Lublin janowski62,8427610144,82311157,956 kraśnicki65,5826410549,16942557,970 lubartowski61,2895413143,841512-0 lubelski611277721152,27593477,51 łęczyński62,851419051,52515165,856 opolski59,463137049,235241-0 puławski65,611645184512633166,87 rycki60,5591410042,5110061,633 świdnicki68,654934363,66403149,310 m. Lublin77,426998121859,8199591480,325 Zamość biłgorajski64,69655212571021367,1164 hrubieszowsk i 66,642259460,5500162248 tomaszowski62,8739615147,58141257,268 zamojski62,2909619145,36744063,2100 m. Zamość71,368236358,324123-0
19
19 Wnioski wynikające z ewaluacji prowadzonych w roku szkolnym 2013/2014 (w zakresie wymagania 3 oraz 11) nauczyciele wykorzystują analizy wyników zewnętrznych i wewnętrznych badań osiągnięć uczniów w planowaniu i realizacji procesów edukacyjnych w co piątej badanej szkole podstawowej i co dziesiątym gimnazjum nie skutkują one podniesieniem poziomu osiąganych wyników wnioski formułowanie są w sposób uniemożliwiający ich przełożenie na konkretne działanie bądź zaniechane jest ich wdrożenie wyniki ewaluacji wskazują na zróżnicowany poziom zaawansowania i realizacji analiz nauczyciele opierają się na analizach ilościowych, statystycznych z ograniczonym wykorzystaniem możliwości strategii jakościowej
20
20 Wnioski wynikające z ewaluacji prowadzonych w roku szkolnym 2013/2014 (w zakresie wymagania 3 oraz 11) we wszystkich badanych szkołach, z wyjątkiem 2 szkół (jednej szkoły podstawowej i gimnazjum) wykazano, że uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej, jednak w ok. 1/3 nie obserwowano poprawy wyników kształcenia wymagania 11 na poziomie podstawowym (D) nie spełniła jedna szkoła podstawowa
21
21 Co jest ważne dla praktyki edukacyjnej, aby proces nauczania i uczenia się był efektywny? ( John Hattie, Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement, Routledge 2009; Jacek Strzemieczny, Profesjonalizacja pracy nauczyciela, www.npseo.pl ).www.npseo.pl nauczyciel wie czego chce nauczyć i określa cele nauczania w języku zrozumiałym dla ucznia a cele są wyzwaniem opracowuje kryteria oceniania i przekazuje je uczniom (informuje ucznia na co będzie zwracał uwagę), ma wysokie oczekiwania co do uczenia się uczniów, nie etykietuje uczniów, zadaje pytania i zadania angażujące ucznia w myślenie i działania prowadzące do opanowania umiejętności
22
22 Co jest ważne dla praktyki edukacyjnej, aby proces nauczania i uczenia się był efektywny? obserwuje uczenie się ucznia (stosuje ocenianie kształtujące) po to, aby modyfikować dalsze nauczanie przekazuje uczniowi informację zwrotną: co zrobiłeś, co wymaga poprawy i jak to poprawić stosuje odpowiednie metody aktywizujące(np. praca metodą projektów, problemową, Jigsaw), ECT, dobrze organizuje naukę opartą na współpracy uwzględnia indywidualne różnice, w tym wcześniej zdobytą wiedzę przez uczniów(indywidualizuje nauczanie)
23
23 Co jest ważne dla praktyki edukacyjnej, aby proces nauczania i uczenia się był efektywny? Współpraca nauczycieli nie jest celem samym w sobie, służy opracowaniu koncepcji pracy i budowie pozytywnego klimatu. Celem współpracy nauczycieli jest skuteczne uczenie się uczniów, które wynika z doboru efektywnych metod nauczania.
24
24 Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.