Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKazimiera Ciesielska Został zmieniony 8 lat temu
1
Wsparcie działań geomarketingowych przez użycie GIS na przykładzie analizy działania wielkopowierzchniowych sklepów zlokalizowanych w Krakowie Magdalena Barańska Promotor: dr inż. Tomasz Pirowski
2
Cel pracy: Wspomaganie decyzji geomarketingowych za pomocą GIS: –wskazanie obszarów dominacji, –określenie udziału na rynku poszczególnych marketów zlokalizowanych w Krakowie (udział procentowy i ilościowy), –wykrycie głównych kierunków napływu klientów, –symulacja zmian w ogólnym układzie przy pojawieniu się nowego punktu (i działania dla nowego obiektu jak wyżej).
3
Plan pracy Część teoretyczna Marketing GIS Przykłady zastosowania GIS w analizach marketingowych i sprzedażowych Część praktyczna
4
Historia marketingu: od pierwszego marketu 1963 r pod Paryżem zostaje otwarty pierwszy hipermarket Carrefour poprzez jego kształtowanie się i rozwój w Polsce i za granicą m. in.: we Francji, Hiszpanii, Włoszech, Czechach, Słowacji, na Węgrzech,Rumunii i Rosji po nowoczesny marketing - po nowoczesny marketing - proces planowania i realizacji koncepcji, ceny, dystrybucji i promocji idei, dóbr i usług w celu doprowadzenia do wymiany, która daje satysfakcję jednostce, a jednocześnie realizuje cele firmy prowadzącej marketing (źródło: Wiśniewski A., Marketing, Warszawa 1995).
5
Plan pracy Część teoretyczna Marketing GIS Przykłady zastosowania GIS w analizach marketingowych i sprzedażowych Część praktyczna
6
Wprowadzenie do GIS: -krótka charakterystyka GIS -krótka charakterystyka GIS –systemu przeznaczonego do zbierania, przechowywania, weryfikacji, integrowania, manipulowania, analizy i wizualizacji danych przestrzennie odniesionych do powierzchni Ziemi (źródło: Handling Geographic Information: The Cholery Report. Deparment of the Environment. London 1987), -modele danych w GIS -modele danych w GIS – model wektorowy i rastrowy, -typy analiz przestrzennych w GIS- -zapytania do bazy danych; - sporządzanie map pochodnych; - modelowanie.
7
Plan pracy Część teoretyczna Marketing GIS Przykłady zastosowania GIS w analizach marketingowych i sprzedażowych Część praktyczna
8
analizy produktów, analizy klientów, analizy sprzedaży, analizy dystrybucji.
9
Część praktyczna Analiza działalności wszystkich hipermarketów znajdujących się obecnie na terenie Krakowa (13 lokalizacji, stan 2007 r.). Modelowanie koncentrowało się na zagadnieniu konkurencyjności i udziale w rynku każdego badanego punktu sprzedaży.
10
Wykorzystane narzędzia Oprogramowanie - Idrisi 32 Mapy cyfrowe - Mapa sieci dróg - Mapa linii kolejowych - Mapa rzek -Mapa rozmieszczenia i ilości ludności - Mapa dzielnic Krakowa
11
Etapy modelowania: Opracowanie sieci dróg : - dla komunikacji MPK - dla transportu prywatnego
12
Obliczenie czasu dotarcia do poszczególnych marketów Mapy 3-minutowych izochron dotarcia do wybranego hipermarketu Mapy stref czasowych wokół poszczególnych hipermarketów
13
Określenie atrakcyjności punktu sprzedaży (wyznaczenie współczynników atrakcyjności) Market ( j ) Powierzchnia sprzedaży Godziny otwarcia Dodatkowy pasaż sklepów SąsiedztwoBezpłatny transport Atrakcyjność (W j ) Alma 3.429 m 2 pn.-sob. 8.00-22.00 niedz. 9.00-20.00 Kilka butików i stoisk usługowych----------- _ 1 Carrefour Czyżyny 7.000 m 2 pn.-sob. 8.00-22.00 niedz.. 9.00-21.00 86 sklepów i punktów usługowych----------- + 1 Carrefour Kurdwanów 5.500 m 2 pn.-sob. 8.00-22.00 niedz. 9.00-21.00 10 sklepów i punktów usługowych----------- + 1 Elea 2.370 m 2 pn.-sob. 8.00-21.00 niedz.. 9.00-18.00 Kilkanaście butików i stoisk usługowych ----------- _ 1 Galeria Kazimierz 38.155 m 2 pn-sob. 10.00-22.00 niedz. 10.00-20.00 Ponad 160 sklepów, restauracje i kawiarnie Bulwary nadwiślane, kino, Kazimierz + 3 Galeria Krakowska m2m2 pn.-sob. 9.00-22.00 niedz.. 10.00-21.00 270 sklepów, 9 kawiarni, 14 restauracjiStare Miasto _ 3 C.H. Geant 30.000m 2 pn.-sob. 9.00-21.00 niedz.. 9.00-19.00 50 butików i punktów usługowychPark wodny, kino + 3 Kaufland 4.250 m 2 pn.-sob. 7.00-22.00 niedz.. 7.00-22.00 Kilkanaście butików i stoisk usługowych ----------- _ 1 M1 42.466 m 2 pn.-sob. 9.00-21.00 niedz. 9.00-21.00 Ponad 90 sklepów, restauracje i kawiarnie ----------- _ 2 Plaza 30.500 m 2 pn.-pt. 9.00-21.00 sob-niedz. 9.00-22.00 Ponad 150 sklepów, restauracje i kawiarnie Kino, kręgielnia + 3 Tesco Kapelanka 12.015 m 2 24h/dobęKilkadziesiąt butików i stoisk usługowych ----------- + 2 Tesco Wielicka 9.956 m 2 24h/dobę29 sklepów i punktów usługowych----------- + 2 Zakopianka 65.000m 2 pn.-sob. 9.00-21.30 niedz.. 9.00-19.30 77 sklepów, 8 restauracji i kawiarnieKino, kręgielnia + 3
14
a) Udział jakościowy L.p.Dzielnica Liczba klientów 1Stare Miasto7 551 2Grzegórzki4 564 3Prądnik Czerwony15 245 4Prądnik Biały12 419 5Krowodrza4 797 6Bronowice2 272 7Zwierzyniec1 330 8Dębniki1 435 9Łagiewniki-Borek Fał. 260 10Swoszowice 237 11Podgórze Duchackie1 187 12Bieżanów-Prokocim2 433 13Podgórze1 882 14Czyżyny7 916 15Mistrzejowice25 680 16Bieńczyce15 302 17Wzgórza Krzesławickie4 725 18Nowa Huta12 728 SUMA: 121 963 b) Udział ilościowy Określenie udziału w rynku poszczególnych hipermarketów
15
Mapy rejonów dominacji analizowanych marketów I pozycja na rynku II pozycja na rynku III pozycja na rynku
16
Zmienność zasięgu stref związana z pojawieniem się nowego punktu sprzedaży Stan przed otwarciem Galerii Krakowskiej Stan po otwarciu Galerii Krakowskiej
17
Zmienność zasięgu stref związana z uwzględnieniem rodzaju transportu Stan dla komunikacji publicznej Stan dla komunikacji prywatnej
18
Podsumowanie Zastosowanie map cyfrowych przez sieci handlowe pozwala na wykorzystanie wielu koncepcji tkwiących u podstaw teorii geomarketingu: -wybór lokalizacji, -optymalizacja rozmieszczenia, - analizy klientów, - analizy strefy handlowej. Wnioski na przyszłość: Poszerzenie zakresu badań; uwzględnienie w analizach: - - trzeciej grupy klientów chodzących pieszo, - komunikacji autobusowej zapewnionej przez niektóre hipermarkety - rozkładu wiekowego mieszkańców w poszczególnych strefach, - preferencji i zamożności klientów.
19
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.