Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSylwia Urban Został zmieniony 8 lat temu
1
Partnerstwo publiczno-prywatne Przepisy prawa a praktyka Piotr Duda Senior Associate Domański Zakrzewski Palinka Warszawa, dnia 28 listopada 2008 r.
2
Obecne perspektywy zbliżający się kryzys gospodarczy rosnące trudności z uzyskaniem kredytów bankowych na inwestycje infrastrukturalne i zakup nieruchomości ogromne środki w ramach perspektywy finansowej 2007- 2013 (ogółem ok. 85 miliardów EUR) EURO 2012
3
Podstawowe instrumenty współpracy publiczno-prywatnej umowa o PPP lub spółka celowa w trybie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym spółka celowa w trybie ustawy o gospodarce komunalnej koncesja na roboty budowlane koncesja na usługi (po wejściu w życie odpowiednich przepisów)
4
Instrument 1 – wspólne przedsięwzięcie w trybie ustawy o PPP ZALETY: Działalność w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego na podstawie ustawy o PPP pozwala obciążyć partnera prywatnego obowiązkiem ponoszenia wydatków związanych ze wspólnym przedsięwzięciem. Przy zapewnieniu odpowiednich uregulowań, gmina płaci za rezultat i nie musi prowadzić bieżącej działalności operacyjnej związanej z przedsięwzięciem. PPP - elastyczny instrument, dzięki któremu pozyskiwane jest dodatkowe źródło środków, a jednocześnie zwiększana jest efektywność i jakość podejmowanych inwestycji i usług Obecnie – istotne poparcie polityczne dla przedsięwzięć o charakterze partnerstwa publiczno-prywatnego.
5
Instrument 1 – wspólne przedsięwzięcie w trybie ustawy o PPP ZALETY: Projektowana nowa ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym (obecnie w Senacie) – w założeniach naprawienie błędów poprzedniej ustawy Charakter ramowy nowej ustawy – zniesienie ograniczeń Zgodnie z deklaracjami, prowadzenie inwestycji w trybie Ustawy o PPP nie będzie jedynym sposobem organizowania współpracy publiczno-prywantej
6
Instrument 1 – wspólne przedsięwzięcie w trybie ustawy o PPP TRUDNOŚCI: W chwili obecnej przepisy regulujące podejmowanie współpracy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego są uznawane za trudne do praktycznego zastosowania Brak doświadczenia i dobrych praktyk. Niedostateczne działania informacyjne i promocyjne (np. projekty pilotażowe) Brak struktury instytucjonalnej dla rozwoju PPP w Polsce
7
Instrument 1 – wspólne przedsięwzięcie w trybie ustawy o PPP TRUDNOŚCI: Partnerstwo publiczno-prywatne nie może wykraczać poza realizację „zadania publicznego”, a więc nie może dotyczyć projektów o czysto komercyjnym charakterze Nowoprojektowane przepisy – zasadne bardziej szczegółowe uregulowanie wybranych kwestii (zwłaszcza w zakresie funkcjonowania spółki celowej – np. zasady zwrotu składnika majątkowego wykorzystanego niezgodnie z przeznaczeniem, umowa spółki a umowa PPP) Nowoprojektowane przepisy – zasadne wprowadzenie jasnych reguł kolizyjnych (stosunek ustawy o PPP do ustawy o koncesjach, KSH itp.)
8
Instrument 2 – spółka celowa gminy i inwestora prywatnego ZALETY: Gmina wnosi nieruchomość aportem w zamian za udziały, a inwestor obejmuje udziały w zamian za wkład gotówkowy. Tym samym możliwe jest stworzenie organizmu, który byłby zdolny do wybudowania poszczególnych obiektów lub zlecenia ich budowy podmiotowi trzeciemu (dysponuje nieruchomością i niezbędnymi środkami finansowymi). Gmina może zobowiązać inwestora uczestniczącego w spółce celowej (np. w umowie inwestycyjnej, umowie wspólników) do sfinansowania (lub współfinansowania) budowy określonego obiektu dodatkowego, np. odcinka drogi. Dzięki uczestnictwu w spółce celowej, gmina (pod warunkiem zapewnienia odpowiednich mechanizmów korporacyjnych w umowie spółki oraz umowie wspólników) ma odpowiednią kontrolę nad realizacją inwestycji realizowanej za pośrednictwem tej spółki.
9
Instrument 2 – spółka celowa gminy i inwestora prywatnego TRUDNOŚCI: Brak jasno określonych zasad funkcjonowania spółek komunalnych, brak reguł dotyczących wyboru partnera do spółki Sposób powierzania zadań spółce komunalnej Działając w formie spółki celowej, gmina podlega ograniczeniom przewidzianym w Ustawie o samorządzie gminnym i Ustawie o gospodarce komunalnej. Podstawowe ograniczenie związane jest z faktem, iż gmina może uczestniczyć w spółkach handlowych jedynie w celu realizacji zadań własnych gminy, w tym zadań użyteczności publicznej. Uczestnictwo gminy w spółkach handlowych w celach czysto komercyjnych jest w chwili obecnej uważane za niedopuszczalne Istnieją ograniczenia w przystępowaniu przez gminę do spółek prawa prywatnego poza sferą użyteczności publicznej (przewidziane w Ustawie o gospodarce komunalnej; możliwe jest wówczas jednak wykorzystanie możliwości przyznanej przez art. 10 ust. 2 tej ustawy).
10
Instrument 3 – koncesje na roboty budowlane ZALETY: Wykorzystanie instrumentu koncesji na roboty budowlane umożliwia gminie realizację projektów bardzo niewielkim kosztem – koszty projektu oraz ryzyko ekonomiczne obciążą koncesjonariusza. Stosowanie instrumentu przewidzianego wprost w przepisach prawa (polskiego i wspólnotowego) zmniejsza ryzyko koncesjonodawcy i koncesjonariusza. Instrument ten jest powszechnie stosowany w innych krajach (np. Hiszpania). Instrument może być ważnym uzupełnieniem
11
Instrument 3 – koncesje na roboty budowlane TRUDNOŚCI: Nasze doświadczenie wskazuje, iż realizacja koncesji na roboty budowlane jest atrakcyjna dla inwestora prywatnego tylko w sytuacji, gdy budowany obiekt zapewnia relatywnie szybki zwrot z inwestycji. Przykładowo w przypadku parkingów oznacza to, że ilość miejsc parkingowych do wybudowania musi być odpowiednio duża. Należy pamiętać, że w ramach umowy koncesyjnej ryzyko ekonomiczne zostaje przetransferowane na podmiot prywatny. Rozwiązanie to, jako nowe w polskim systemie prawa, nie jest jeszcze szeroko stosowane w Polsce, choć wiele miast planuje obecnie jego wprowadzenie (np. Kraków i Wrocław). W innych krajach europejskich, np. w Hiszpanii, koncesje na roboty budowlane są natomiast powszechnie stosowane.
12
Instrument 4 – koncesje na usługi Dotychczas ten instrument przewidziano w obecnie obowiązującej ustawie o PPP, niedziałającej w praktyce Projekt nowej ustawy w toku procesu legislacyjnego Rozwiązanie interesujące np. w transporcie miejskim
13
Zidentyfikowane problemy Ograniczenia w możliwej działalności jednostek samorządu terytorialnego Zamówienia publiczne – na etapie wyboru inwestora/partnera oraz na etapie funkcjonowania projektu Pomoc publiczna – w zależności od warunków udziału podmiotu publicznego w przedsięwzięciu i struktury projektu Sposób funkcjonowania spółki – rozliczenia pomiędzy partnerami Brak elastyczności działania – obawa przed stosowaniem nowych rozwiązań Małe doświadczenie w wykorzystaniu omawianych konstrukcji
14
Piotr Duda Senior Associate Tel: (+48-22) 557-76- 64 E-mail: piotr.duda@dzp.pl DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
15
Nasze biura:www.dzp.pl Szosa Chełmińska 17 87-100 Toruń tel. 48 (56) 622 00 53 fax 48 (56) 621 95 83 Fotografie autorstwa pracowników kancelarii Domański Zakrzewski Palinka Rondo ONZ 1 00-124 Warszawa tel. 48 (22) 557 7600 fax 48 (22) 557 7601 ul. Powstańców Śląskich 2-4 53-333 Wrocław tel. 48 (71) 712 4700 fax 48 (71) 712 4750 ul. Paderewskiego 8 61-770 Poznań tel. 48 (61) 642 4900 fax 48 (61) 642 4950 ul. Traugutta 25 90-113 Łódź tel. 48 (42) 637 25 80 fax 48 (42) 637 30 13
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.