Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJuliusz Zając Został zmieniony 8 lat temu
1
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT INNOWACYJNY TESTUJĄCY Priorytet VI. Rynek pracy otwarty dla wszystkich Działanie 6.4 Projekty innowacyjne „@doradca zawodowy – elektroniczna aplikacja on-line”
2
WARTOŚCI I A WYBÓR KARIERY ZAWODOWEJ
3
„(...) cecha lub zespół cech właściwy danej osobie lub rzeczy, stanowiący o jej walorach (np. moralnych, artystycznych) cennych dla ludzi, mogący zaspokoić jakieś ich potrzeby; ważność, znaczenie kogoś, czegoś” (Encyklopedia Multimedialna PWN - Słownik Języka Polskiego, 2000) bywa rozpatrywana w dwóch odmiennych znaczeniach: coś może mieć wartość (wartość jako cecha przedmiotu) coś samo w sobie być wartością DEFINICJA WARTOŚCI
4
WŁAŚCIWOŚCI (CECHY) PRACY Badania Falkowskiej (1997; za: Chmielewski, Skarżyńska, 2001) - 85% Polaków traktowało pracę jako ważną wartość w życiu, a 20% mieszkańców naszego kraju postrzegało pracę wyłącznie przez pryzmat uzyskiwanych w niej dochodów Oznacza to, iż praca stanowi nie tylko narzędzie do zaspokajania potrzeb instrumentalnych, ale pełni ponadto inne funkcje PRACA JAKO WARTOŚĆ
5
WŁAŚCIWOŚCI (CECHY) PRACY Powody: instrumentalne samorealizacji społeczne wewnętrznej przyjemności „DLACZEGO LUDZIE PRACUJĄ?”
6
WŁAŚCIWOŚCI (CECHY) PRACY Część badaczy definiuje wartości zawodowe w kategorii zainteresowań, część w kategorii potrzeb, a niektórzy w kategorii postaw. Wartości zawodowe są przez wszystkich wiązane z motywacją do pracy i podejmowaniem przez człowieka aktywności w konkretnej dziedzinie. WARTOŚCI ZAWODOWE
7
KONCEPCJA WARTOŚCI HACKMANA I OLDHAMA - WYMIARY PRACY ZWIĄZANE Z PSYCHOLOGICZNĄ ROLĄ AKTYWNOŚCI ZAWODOWEJ 1.Poczucie sensowności wykonywanej pracy - praca musi być postrzegana jako mająca znaczenie w kontekście wyznawanego systemu wartości, ważna, warta podjęcia wysiłku 2.Poczucie odpowiedzialności - pracownik musi doświadczać (poprzez podejmowane decyzji czy realizowane zadania) osobistej odpowiedzialności za wyniki pracy 3.Znajomość rezultatów - pracownik musi znać wyniki swoich działań, aby móc na ich podstawie regulować podejmowany w pracy wysiłek
8
Wymiary modyfikacji stanowisk pracy według Hackmana i Oldhama (1980) Różnorodność kwalifikacji liczba czynności, które są wykonywane na danym stanowisku Identyfikowalność zadań zakres w jakim pracownik wykonuje pracę Znaczenie zadania odczuwana waga zadania Autonomia zakres kontroli pracownika nad sposobem wykonywania pracy Sprzężenie zwrotne zakres w jakim pracownik potrafi ocenić jakość wykonywanych zadań
9
WŁAŚCIWOŚCI (CECHY) PRACY – WNIOSEK Z BADAŃ Zespół Metodyczny postanowił włączyć koncepcję wartości zawodowych do kwestionariusza. W oparciu o przeprowadzone badania (por. Hauk, 2007; Paszkowska- Rogacz, 2003), koncepcje teoretyczne (por. Hackman, Oldham, 1979; za: Kożusznik, 2002) oraz własne przemyślenia do wersji testowej kwestionariusza wybrał 13 właściwości pracy umożliwiających realizację określonych wartości zawodowych
10
WYBRANE WŁAŚCIWOŚCI (CECHY) PRACY 1.poczucie bycia szanowanym 2.dobre relacje ze współpracownikamI 3.dobre stosunki z przełożonymi 4.szanse rozwoju zawodowego 5.komfortowe warunki pracy 6.duża aktywność w pracy 7.samodzielność w ustalaniu sposobu realizacji zadań 8.indywidualne ustalanie godzin roboczych 9.poczucie, że własna praca ma sens 10.wykorzystywanie w pracy wielu własnych umiejętności 11.widoczne efekty własnego działania 12.możliwość korzystania z pomocy współpracowników 13.jasno określone zadania / jasno sformułowane cele
11
WŁAŚCIWOŚCI (CECHY) PRACY – SKALA OCEN Zadaniem osób badanych jest ocena każdej z cech pracy na pięciostopniowej skali, gdzie: 1 - oznacza bardzo niepożądaną właściwość pracy 2 - oznacza raczej niepożądaną właściwość pracy 3 - oznacza neutralną, obojętną właściwość pracy 4 - oznacza raczej ważną właściwość pracy 5 – oznacza bardzo ważną właściwość pracy
12
WŁAŚCIWOŚCI (CECHY) PRACY – WZÓR ARKUSZA
13
WARTOŚCI A WZORY KARIER DLA KOBIET (SUPER, 1979) Stabilna kariera gospodyni domowej - wczesne zawarcie małżeństwa i krótki okres zdobywania doświadczeń zawodowych. Kariera konwencjonalna - podjęcie pracy po ukończeniu szkoły i jej porzucenie po ślubie Kariera stabilnej pracy - koncentracja na życiu zawodowym Kariera dwutorowa - łączenie obowiązków domowych i zawodowych Kariera przerywana - przerwy w pracy zawodowej związane z wychowywaniem dzieci Kariera niestabina - sekwencyjność zmian według wzoru: próba – stabilizacja – próba; kobiety częściej niż mężczyźni w przerwach między okresami zatrudnienia pozostają w domu Kariera wielokrotnych prób - częste zmiany pracy; dotyczy osób niżej wykwalifikowanych
14
WARTOŚCI A WZORY KARIER DLA MĘŻCZYZN (SUPER, 1979) Kariera stabilna - rozpoczynanie pracy bezpośrednio po szkole bez okresu próbnego; typowe dla pracowników wysoko wykwalifikowanych, menedżerów, urzędników Kariera konwencjonalna - tak jak w grupie poprzedniej z istnieniem fazy przygotowawczej prowadzącej do stałej pracy Kariera niestabilna - sekwencyjność zmian według wzoru: próba – stabilizacja – próba; typowa dla osób średnio wykwalifikowanych, urzędników i samozatrudnionych Kariera wielokrotnych prób - częste zmianami pracy; osoby niżej wykwalifikowane
15
Podsumowanie Praca, będąca świadomym aktem jednostki, traktowana jest jako źródło różnych norm i wartości. Wartości zawodowe, obok potrzeb oraz zainteresowań zawodowych człowieka, stanowią motor napędowy rozwoju zawodowego, a także mają wpływ na różnicowanie się aspiracji, celów czy preferencji zawodowych jednostki. Istotnym więc kryterium wyboru zawodu jest ocena możliwości realizacji wyznawanych wartości zawodowych w miejscu pracy, dokonywana w oparciu o konkretne aspekty pracy. Jednostki, których rozwój zawodowy jest zgodny z preferowanymi przez nie wartościami zawodowymi osiągają nie tylko większe zadowolenie z pracy, ale także wyższą pozycję zawodową aniżeli osoby, których ów rozwój jest niezgodny z hierarchią wartości.
16
Poszukujesz nowej pracy? Sprawdź najpierw, co jest dla Ciebie najważniejsze
17
LITERATURA Hornowska, E., Paluchowski, W. (1993).Technika badania ważności pracy. Model teoretyczny i wstępne wyniki. W: J. Brzeziński (red.) Psychologiczne i psychometryczne problemy diagnostyki psychologicznej. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM. Paszkowska-Rogacz, A. (red. oraz współautor). (2006). Materiały metodyczno dydaktyczne do planowania kariery zawodowej uczniów. Część I, II i III. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej Super, D. (1979). Work importance study. Report of the December, Conference. Weiss, D.J. (1967). Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire, Minnesota Studies in Vocational Rehabilitation, 46.
18
Dziękujemy za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.