Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWłodzimierz Domagała Został zmieniony 8 lat temu
1
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak
2
Plan prezentacji * Zmiany prawne. * Pojęcie gotowości szkolnej. * Wyznaczniki gotowości szkolnej w kontekście rozwoju dziecka: - rozwój fizyczny - rozwój poznawczy - rozwój emocjonalno - społeczny. * Decyzja o pójściu dziecka do szkoły.
3
29 grudnia 2015 roku Parlament Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 35). Najważniejsze zmiany dotyczą: obowiązku szkolnego dziecka od 7. roku życia, prawa do rozpoczęcia edukacji szkolnej dziecka od 6. roku życia, obowiązku przedszkolnego dla dziecka 6-letniego.
4
Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Dziecko 6-letnie będzie miało prawo do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej, o ile korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w klasie pierwszej. Rodzice mogą zapisać do klasy pierwszej dziecko 6-letnie, które nie uczęszczało do przedszkola. Muszą jednak uzyskać opinię o możliwości rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole wydaną przez publiczną lub niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
5
Dzieciom, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, można odroczyć obowiązek szkolny, jednak nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. W tym przypadku dziecko kontynuuje przygotowanie przedszkolne.
6
INFORMACJA O GOTOWOŚCI SZKOLNEJ DZIECKA Nauczyciel przedszkola opracowuje informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole do końca kwietnia danego roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Jeśli rodzice uznają, że uwagi zawarte we wspomnianej powyżej informacji mogą pomóc w dalszej pracy z dzieckiem oraz wspomaganiu jego rozwoju, przekazują ją dyrektorowi szkoły.
7
Pojęcie gotowości szkolnej Gotowość szkolna to taki poziom rozwoju: fizycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, który czyni dziecko podatnym na uczenie się.
8
Gotowość szkolna to przede wszystkim gotowość dziecka do podjęcia nowych zadań, zdolność do przystosowania się do nowego środowiska. Gotowość szkolna jest wynikiem dojrzewania oraz działań środowiska
9
Wyznaczniki gotowości szkolnej
10
Rozwój fizyczny
11
Dziecko dojrzałe fizycznie: Ma odpowiednie do wieku: wzrost, wagę oraz sprawne narządy wewnętrzne, a także sprawdzony wzrok i słuch. Ma prawidłowo działające narządy mowy. Wykazuje się dobrym stanem zdrowia. Jest sprawne ruchowo.
12
Opanowało precyzyjne ruchy rąk i palców niezbędne przy pisaniu i manipulowaniu. Jest zdolne do większego wysiłku. Opanowało czynności samoobsługowe.
13
Rozwój poznawczy
14
Rozwój poznawczy – przejawy dojrzałości. Dziecko: Interesuje się otaczającym światem, odczuwa potrzebę uczenia się. Dziecko potrafi słuchać w skupieniu tego, co mówi lub czyta nauczyciel / rodzic. Słucha uważnie poleceń i rozumie ich treść.
15
Potrafi coraz dłużej zajmować się jedną, nawet monotonną czynnością. Coraz częściej pojawia się pamięć dowolna (dziecko na żądanie zapamiętuje i potrafi odtworzyć wcześniej przyswojone treści). Dziecko uczestniczy w zajęciach i zabawach, których zorganizowanie, zaplanowanie i realizacja wymagają namysłu. Dziecko wypowiada się pełnymi zdaniami, potrafi opowiedzieć historyjkę, obrazek.
16
Dziecko ma odpowiedni do wieku zasób słów i wiadomości. Orientuje się w najbliższym otoczeniu. Potrafi ułożyć prostą historyjkę obrazkową. Potrafi opowiedzieć obrazek.
17
Potrafi formułować proste wnioski na podstawie obserwowanych faktów. Potrafi prawidłowo przeliczać elementy, po przeliczeniu wie, ile jest elementów, dodaje i odejmuje na konkretach. Potrafi porównać liczebność zbiorów i określić, czy jest tyle samo w każdym z nich.
18
Posiada prawidłowo rozwiniętą percepcję wzrokową i słuchową (odbieranie i przetwarzanie bodźców wzrokowych i słuchowych jest niezbędne do opanowania pisania i czytania). Porządkuje, grupuje przedmioty wg jednej i więcej cech.
19
Percepcja słuchowa –przejawy dojrzałości Dziecko: Rozpoznaje dźwięki z otoczenia. Odtwarza rytm. Wyodrębnia wyrazy w zdaniu. Dzieli wyrazy na sylaby. Składa wyrazy z usłyszanych sylab. Potrafi dokonać analizy i syntezy głoskowej prostych wyrazów
20
Percepcja wzrokowa – przejawy dojrzałości Dziecko: Dobiera figury o takim samym kształcie, kolorze i wielkości. Układa obrazki z części. Odwzorowuje szlaczki, wzory. Dobiera części obrazka do całości. Porównuje dwa obrazki i znajduje różnice między nimi.
21
Orientacja w schemacie własnego ciała Dziecko: Ma utrwalone pojęcie lewej i prawej strony własnego ciała. Orientuje się w kierunkach względem przedmiotów w otoczeniu (góra, dół, prawa i lewa strona, przyimki). Orientuje się na płaszczyźnie.
22
Rozwój emocjonalny i społeczny
23
Dziecko dojrzałe w sferze społeczno-emocjonalnej Łatwo nawiązuje kontakty społeczne z dorosłymi i rówieśnikami, nie szuka nadmiernie oparcia w starszych. Potrafi prawidłowo zachowywać się w grupie, podporządkowuje się poleceniom i wskazówkom nauczyciela.
24
Przestrzega reguł gier zespołowych, rzadko popada w konflikty. Zaczyna przewidywać emocjonalne skutki swoich działań. Przeżywa to, co dzieje się teraz, i to, co wydarzy się w przyszłości. Odczuwa więź emocjonalną z grupą rówieśniczą, przeżywa radości i smutki kolegów, potrafi współpracować z grupą.
25
Zależy mu na opinii innych, jest wrażliwe na ocenę, potrafi być krytyczne wobec siebie. Jest samodzielne, dba o swoje rzeczy, sprząta po zabawie, pomaga w drobnych sprawach domowych. Jest względnie odporne na stres, potrafi uporać się emocjonalnie z porażkami lub niepowodze niami.
26
Decyzja o gotowości szkolnej
27
PIERWSZOKLASISTA MUSI: Rano wstać, by przybyć punktualnie na lekcję. Przestrzegać szkolnego regulaminu funkcjonowania. Skupiać się na lekcjach. Z uwagą słuchać poleceń. Precyzyjnie wykonywać zadania. Przyswajać wiele nowych informacji.
28
Pamiętać o zadanych pracach domowych. Nauczyć się czegoś z dnia na dzień. Umieć mobilizować się po porażce. Być odpornym na stres. Podołać dużemu wysiłkowi fizycznemu. Szybko zaadaptować się w zespole rówieśniczym.
29
Dziękuję za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.