Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Akt 5 listopada 1916 r. Cesarze Niemiec i Austro-Węgier postanowili:
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
PRAWO FINANSOWE.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
RADA MINISTRÓW.
Źródła prawa.
Charakterystyka władzy wykonawczej
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Charakterystyka władzy ustawodawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Jak powstaje ustawa?.
Procedura ustawodawcza
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
CHORWACJA.
Procedura budżetowa w Polsce
Rząd i prezydent.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Temat: Pojęcie źródła prawa
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
1. Konstytucja V Republiki
Władza ustawodawcza.
Historia Administracji Ćwiczenia I.
ZASADY NACZELNE USTROJU RP
System aktów prawodawczych
Funkcja, kompetencje, tryb wyboru
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
NIEMCY: INFORMACJE OGÓLNE
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Rzeczpospolita Polska jako państwo autorytarne
Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne
Kompetencje i role prezydenta
Przygotowała Iwona Dyś
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
Prawo administracyjne – źródła prawa
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Pierwsze Konstytucje.
Dualistyczny model władzy wykonawczej w Polsce.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Temat: Życie polityczne II Rzeczypospolitej w latach
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
Sądy Administracyjne w Polsce
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Rzeczpospolita Polska pod rządami konstytucji marcowej i konsekwencje zamachu majowego Tomasz Resler.
Przygotowała Iwona Dyś - Branicka Grupa 2,9 I NSP
Władza wykonawcza Prezydent RP.
Konstytucja marcowa.
Sytuacja ustrojowo-prawna w Polsce w latach
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Trybunał Konstytucyjny
Podstawy prawa w gospodarce
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Historia Administracji Ćwiczenia I.
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Sądy Administracyjne w Polsce
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Historia Administracji SSA rok I
Zapis prezentacji:

Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej Historia Administracji Ćwiczenia VI.

Zasady ogólne Konstytucji Marcowej Konstytucja uchwalona 17 marca 1921 r. Złożona z preambuły, 7 rozdziałów i 126 artykułów Ogólne zasady ustroju: Zasada ciągłości Państwa Polskiego; Zasada republikańskiej formy rządu (art.1).; Zasada zwierzchności narodu (art.2.); Zasada demokracji reprezentacyjnej; Zasada podziału władzy (art.2.); Zasada rządów parlamentarnych; Zasada liberalizmu; Zasada jednolitości Państwa Polskiego.

Preambuła Konstytucji Dz.U. 1921 nr 44 poz. 267

Zasady ogólne Konstytucji Kwietniowej Ustawa konstytucyjna z 23 kwietnia 1935 r. składa się 14 rozdziałów i 81 artykułów. Inkorporowała z konstytucji marcowej część artykułów (art. 99, art. 109-118 i 120). Zasady ogólne konstytucji: Zasada pojmowania Państwa jako wspólnego dobra wszystkich obywateli (art. 1); Zasada współdziałania obywateli z Państwem dla realizacji dobra powszechnego (art. 4); Zasada elitaryzmu (art. 7); Zasada jednolitej i niepodzielnej władzy Prezydenta odpowiedzialnego przed Bogiem i historią (art. 2).

Zasady ogólne Konstytucji Kwietniowej

Prezydent wg Konstytucji Marcowej wybór

Prezydent wg Konstytucji Marcowej Kompetencje z zakresu władzy ustawodawczej Zwołuje, odracza, zamyka posiedzenia Sejmu; Ma prawo rozwiązania Sejmu za zgodą 3/5 Senatu; Podpisuje ustawy wraz z kontrasygnatą właściwego Ministra; Promulguje ustawy; Wydaje rozporządzenia, zarządzenia, rozkazy i nakazy na podstawie delegacji ustawowej.

Prezydent wg Konstytucji Marcowej Kompetencje z zakresu spraw wojskowych i wymiaru sprawiedliwości

Prezydent wg Konstytucji Marcowej Kompetencje z zakresu polityki zagranicznej i odpowiedzialność

Prezydent wg Noweli sierpniowej z1926 r. Prezydent otrzymał prawo rozwiązania Sejmu na wniosek Rady Ministrów umotywowanym odrębnym orędziem, jednakże tylko raz jeden z tego samego powodu; Otrzymał prawo wydawania rozporządzeń z mocą ustawy, jako aktów samoistnych, w razie nagłej konieczności państwowej, gdy Sejm i Senat były rozwiązane. Rozporządzenia te nie mogły wprowadzać zmian w Konstytucji, ordynacjach wyborczych, traktatach międzynarodowych ratyfikowanych przez Sejm, budżecie, stanie liczebnym wojska oraz ustawach dotyczących samorządu terytorialnego, gospodarki finansowej państwa, parlamentarnej kontroli nad długiem państwowym i konstytucyjnej odpowiedzialności Ministrów. Prawo do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy na podstawie specjalnej ustawy, w której określano zakres podlegający regulacji przez Prezydenta. Oba rodzaje rozporządzeń z mocą ustawy musiały być podpisane przez Premiera i wszystkich Ministrów oraz złożone w Sejmie w ciągu 14 dni po najbliższym od momentu publikacji w Dzienniku Ustaw posiedzeniu Sejmu. Sejm mógł je uchylić mocą własnej uchwały (czyli bez udziału Senatu). Wotum nieufności wobec rządu nie może być głosowane na tym samym posiedzeniu, na którym zostało zgłoszone;

Prezydent wg Noweli sierpniowej z1926 r.

Prezydent wg Konstytucji Kwietniowej wybór

Prezydent wg Konstytucji Kwietniowej prerogatywy i uprawnienia zwykłe

Prezydent wg Konstytucji Kwietniowej W razie niemożności sprawowania funkcji Prezydenta zastępuje Marszałek Senatu; Na wypadek wojny można przedłużyć kadencję Głowy Państwa, ale nie dłużej niż trzy miesiące od zawarcia pokoju. W takiej sytuacji Prezydent wyznacza swojego następcę na wypadek opróżnienia stanowiska prezydenckiego; Prezydent ma prawo wydawania dekretów z mocą ustawy.

Rada Ministrów wg Konstytucji Marcowej

Rada Ministrów wg Konstytucji Kwietniowej