FUNDUSZE STRUKTURALNE UNII EUROPEJSKIEJ EDUKACJA Justyna Brudkiewicz 60480.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
Z-ca Dyrektora Kamila Siwak
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości dofinansowania działań edukacyjnych w województwie.
Możliwości finansowania sektora edukacji ze środków PO Kapitał Ludzki w woj. lubelskim Konrad Konefał
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości aplikowania o środki dla szkół podstawowych.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Warszawa, 14/15 listopada 2012 r. EFS dla oświaty w województwie lubelskim Agnieszka Pidek-Klepacz Zespół Zarządzania Komponentem Regionalnym PO KL Departamentu.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Dofinansowanie na działania w obszarze edukacji i szkoleń Regionalny Program Operacyjny Lubuskie 2020.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Wydział Gospodarki UMWD Luty Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020 Cel: Rozwój gospodarki opartej na wiedzy Makrosfera: Edukacja, nauka,
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Środki europejskie na edukację perspektywa finansowa
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Możliwości wspomagania szk ó ł oraz rozwoju nauczycieli i uczniów w ramach RPO WD na lata dr Mariusz Mielcarek Biuro Dotacji Rozwojowych Wołów,
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Kryteria wyboru projektów w ramach XI Osi Priorytetowej RPO WP Jakość edukacji i kompetencji w regionie Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Źródła finansowania projektów podnoszących kompetencje cyfrowe PO WER
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Harmonogram naboru wniosków w 2016 roku finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, r.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Biuro Funduszy Europejskich Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego  Priorytet 1: Rozbudowa.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Podpisanie umów: Działanie 4. 1
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Zmiany w prawie oświatowym
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekty zrealizowane w ZS1
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Projekty edukacyjne na terenie subregionu ciechanowskiego
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

FUNDUSZE STRUKTURALNE UNII EUROPEJSKIEJ EDUKACJA Justyna Brudkiewicz 60480

SPIS TREŚCI 1. Możliwości dofinansowania dla szkół i innych instytucji edukacyjnych1. Możliwości dofinansowania dla szkół i innych instytucji edukacyjnych [źródło]źródło 2. Przykłady projektów

MOŻLIWOŚCI DOFINANSOWANIA  Przedszkola Można starać się o wsparcie stworzenia nowych miejsc edukacji przedszkolnej. Fundusze są wtedy przeznaczane np. na sfinansowanie kosztów przyjęcia większej grupy dzieci do przedszkola. Środki unijne można również uzyskać na zorganizowanie dodatkowych, specjalistycznych zajęć – np. zajęć logopedycznych, terapeutycznych, psychologicznych, gimnastyki korekcyjnej czy zajęć ogólnorozwojowych, np. takich, które lepiej przygotują przedszkolaki do pójścia do szkoły. Dofinansowanie może dotyczyć również nauczycieli i opiekunów, np. w formie przygotowania do prowadzenia jakichś specjalistycznych zajęć. Fundusze na edukację przedszkolną znajdują się w programie regionalnym w danym województwie.

MOŻLIWOŚCI DOFINANSOWANIA  Szkoły Dofinansowania z Funduszy Europejskich dla szkół dotyczą różnych poziomów edukacji. Projekty dydaktyczne i wychowawcze mogą być realizowane zarówno w szkołach podstawowych, gimnazjach, jak i placówkach ponadgimnazjalnych. Bardzo ważne jest rozwijanie tzw. kompetencji kluczowych. Są to umiejętności matematyczno – przyrodnicze, informatyczne i w zakresie języków obcych. Młodym ludziom przydaje się także pomoc w budzeniu w nich innowacyjności, przedsiębiorczości czy umiejętności pracy zespołowej. To właśnie te elementy powinien rozwijać w uczniach projekt. Dofinansowanie można przeznaczyć m.in. na dodatkowe zajęcia wyrównawcze, lekcje rozwijające zdolności uczniów, organizację kółek zainteresowań, warsztatów i laboratoriów. Fundusze Europejskie mogą być również przeznaczone na zakup sprzętu czy pomocy dydaktycznych, aby takie zajęcia zrealizować. Takie wydatki jednak mogą stanowić tylko niewielką część całego projektu. Dofinansowanie można uzyskać również na stypendia naukowe dla szczególnie uzdolnionych uczniów. Takie projekty realizują urzędy marszałkowskie. Fundusze Europejskie umożliwiają również finansowanie indywidualnej pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, np. dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami. Dzięki dofinansowaniu szkoleń, kursów, studiów podyplomowych czy materiałów do samokształcenia fundusze pomagają również w pracy nauczycieli. Fundusze na edukację w szkołach znajdują się w programie regionalnym w danym województwie.

MOŻLIWOŚCI DOFINANSOWANIA  Szkoły zawodowe Dofinansowanie m.in. doradztwa zawodowego, staży czy praktyk dla uczniów, współpracy z przyszłymi pracodawcami. Fundusze można również uzyskać na inne formy wsparcia. Można zorganizować zajęcia na uczelni, z którą współpracuje dana szkoła albo zacząć współdziałać z instytucjami, które pomogą uczniom znaleźć pracę w zawodzie. Uczniowie kończący szkoły zawodowe, aby łatwiej znaleźć pracę, często potrzebują dokumentu potwierdzającego ich kompetencje. Dofinansowanie można również przeznaczyć na to, aby pomóc im uzyskać takie uprawnienia jeszcze podczas nauki w szkole. Fundusze unijne wspierają np. udział uczniów w kursach kwalifikacyjnych poza szkołą czy egzaminach zawodowych. W ramach Funduszy Europejskich można uzyskać dofinansowanie na doposażenie szkół i innych placówek kształcenia zawodowego. Chodzi tu o zakup takich sprzętów i materiałów dydaktycznych, które zbliżą warsztat w szkole do naturalnych warunków pracy. Uzdolnieni uczniowie szkół zawodowych mogą liczyć na stypendia finansowane ze środków unijnych. Nauczyciele, którzy uczą zawodów, mogą natomiast korzystać z różnych dofinansowanych form podnoszenia swoich kwalifikacji. Projekty związane z edukacją zawodową można dofinansować w programie regionalnym.

MOŻLIWOŚCI DOFINANSOWANIA  Infrastruktura edukacyjna W wielu programach regionalnych znajduje się także dofinansowania związane z infrastrukturą szkół czy przedszkoli. Środki te przede wszystkim należy wykorzystać na doposażenie placówki tak, aby zapewnić lepsze warunki do nauki. Może się to wiązać tylko z zakupem odpowiedniego wyposażenia, ale mogą to być także jakieś prace budowlane czy remontowe. Niektóre programy regionalne umożliwiają dofinansowanie infrastruktury wokół szkoły, np. boiska czy sali gimnastycznej. Niestety środków na infrastrukturę edukacyjną nie przewidziano we wszystkich województwach. Niektóre programy regionalne nie obejmują takiego dofinansowania. W takich sytuacjach pojawia się inne wyjście - fundusze na rewitalizację różnych obiektów. Celem może być dostosowanie budynku tak, aby zaczął on pełnić funkcje edukacyjne. W związku z infrastrukturą edukacyjną pojawia się jeszcze jedna ciekawa możliwość oferowana w programie regionalnym. Są to dofinansowania związane z informatyzacją szkół, które kontynuują projekt o nazwie „Cyfrowa szkoła”. Wcześniej był on finansowany ze środków krajowych, a nie unijnych. Na co może liczyć szkoła? Z jednej strony fundusze można przeznaczyć na wyposażenie szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne, które wykorzystują różne technologie informacyjne i komunikacyjne. Z drugiej strony dofinansowania powinny dotyczyć zajęć, które podnoszą kompetencje cyfrowe uczniów.

PRZYKŁADY PROJEKTÓW 1. Kształcenie ogólne dostosowane do potrzeb rynku pracy [źródło]źródło Termin: IV kwartał 2015 r. Na co (m.in.): kształcenie kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności (kreatywności, innowacyjności oraz pracy zespołowej), tworzenie warunków dla nauczania opartego na metodzie eksperymentu, wsparcie na rzecz zwiększenia wykorzystania technologii informacyjno- komunikacyjnych w procesie nauczania oraz rozwijania kompetencji informatycznych, kompleksowe programy wspomagające szkołę lub placówkę oświaty w procesie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i w pracy z uczniem młodszym. Klasyfikacja: Poprawa jakości kształcenia ogólnego, RPO Podkarpackiego Dla kogo: wszystkie podmioty: szkoły i inne placówki oświatowe – z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).

PRZYKŁADY PROJEKTÓW Poziom dofinansowania: 85% lub 95% (środki UE + ewentualne współfinansowanie z budżetu państwa lub innych źródeł przyznawane beneficjentowi przez właściwą instytucję) Minimalny wkład własny: 5% Wartość projektu: Minimalna wartość projekt: zł

PRZYKŁADY PROJEKTÓW 2. Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej / Zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji podstawowej, gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej – ZIT Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego [źródło]źródło Termin: od do Na co (m.in.): kształtowanie kompetencji kluczowych na rynku pracy, wsparcie nauki języków obcych, nauk matematyczno ‐ przyrodniczych i ICT oraz właściwych postaw: kreatywności, innowacyjność, pracy zespołowej, - tworzenie w szkołach warunków do nauczania eksperymentalnego oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia, - realizacja programów pomocy stypendialnej dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (m.in. uczniowie niepełnosprawni, uczniowie uzdolnieni, zagrożeni przedwczesnym kończeniem nauki), - wsparcie w zakresie pracy z uczniem, uczniem młodszym przy jego przechodzeniu na kolejny etap kształcenia, - doradztwo i opieka psychologiczno ‐ pedagogiczną, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych (m.in. uczniowie niepełnosprawni, uczniowie uzdolnieni, zagrożeni przedwczesnym kończeniem nauki), - rozszerzanie oferty szkół o zagadnienia związane z poradnictwem i doradztwem edukacyjno – zawodowym,

PRZYKŁADY PROJEKTÓW - szkolenie, doradztwo oraz inne formy podwyższania kwalifikacji dla nauczycieli i pracowników pedagogicznych pod kątem kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się po rynku pracy (ICT, matematyczno ‐ przyrodniczych,języki obce), nauczania eksperymentalnego, właściwych postaw uczniów (m.in.kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej) oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia, - szkolenie, doradztwo oraz inne formy podwyższania kwalifikacji dla nauczycieli i pracowników pedagogicznych pod kątem wykorzystania narzędzi wspierających pomoc psychologiczno ‐ pedagogiczną na każdym etapie edukacyjnym (m.in. dla uczniów niepełnosprawnych, uczniów uzdolnionych, zagrożonych przedwczesnym kończeniem nauki).

PRZYKŁADY PROJEKTÓW Dla kogo: - uczniów i wychowanków szkół i placówek (w rozumieniu Ustawy o systemie oświaty) prowadzących kształcenie ogólne (z wyłączeniem słuchaczy szkół dla dorosłych); - rodziców/opiekunów prawnych uczniów; - publicznych i niepublicznych szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne;nauczycieli i pracowników pedagogicznych szkół i placówek oświatowych; - osób, które przedwcześnie opuściły system oświaty; - kadry szkół i placówek w zakresie kształcenia ogólnego. Ile: Poziom dofinansowania: 95% Minimalny wkład własny: 5% Wartość projektu Minimalna wartość projektu PLN. Maksymalna wartość projektu – nie dotyczy.

PRZYKŁADY PROJEKTÓW 3. Adaptacja pomieszczeń szkoły podstawowej na przedszkole jedno oddziałowe w Twardocicach [źródło]źródło nazwa beneficjenta: Gmina Pielgrzymka fundusz: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego program: Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego działanie: 7.2. Rozwój infrastruktury placówek edukacyjnych wartość projektu: zł dofinansowanie z Unii Europejskiej: zł projekt realizowany w latach

PRZYKŁADY PROJEKTÓW Opis projektu: Do tej pory na terenie gminy Pielgrzymka nie funkcjonowało przedszkole mogące przyjąć większą liczbę uczniów. Kierując się zasadami gospodarności postanowiono przystosować niewykorzystane pomieszczenia miejscowej szkoły podstawowej w Twardocicach do potrzeb placówki oświatowej dla najmłodszych. W wyniku realizacji projektu po trzech miesiącach prac budowlanych zakończono remont pomieszczeń. Dzieci mogą korzystać z sali zabaw, sali edukacyjnej i łazienek przystosowanych do wzrostu maluchów. Ponadto, powstała tam jeszcze kuchnia, pralnia, pomieszczenia gospodarcze oraz biuro. Zbudowany został obszerny plac zabaw. W efekcie przeprowadoznych działań przedszkole przyjmuje 25 dzieci w wieku od trzech do pięciu lat. Pierwszeństwo mają pięciolatki z racji potrzeby wczesnego zapewnienia przygotowania szkolnego.

PRZYKŁADY PROJEKTÓW 4. Budowa sali gimnastycznej, modernizacja boiska sportowego i budynku dydaktycznego Publicznej Szkoły Podstawowej w Nietkowie [źródło]źródło nazwa beneficjenta: Gmina Czerwieńsk fundusz: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego program: Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubuskiego działanie: 4.2. Rozwój i modernizacja infrastruktury edukacyjnej. poddziałanie: Rozwój i modernizacja lokalnej infrastruktury edukacyjnej. wartość projektu: zł dofinansowanie z Unii Europejskiej: zł projekt realizowany w latach

PRZYKŁADY PROJEKTÓW Opis projektu: Realizacja projektu przyczyniła się do poprawy warunków i jakości kształcenia dzieci wiejskich na poziomie podstawowym oraz służy całej społeczności wiejskiej. Modernizacja istniejących obiektów podniosła komfort i bezpieczeństwo prowadzonych w szkole zajęć. Nowo wybudowana sala gimnastyczna stanowi bazę do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego dla uczniów dwóch szkół: w Nietkowie i w Leśniowie Wielkim. Obiekt sportowy pozwala również na prowadzenie zajęć korekcyjnych oraz organizację wielu imprez pozalekcyjnych dla młodzieży.