ASYSTENT RODZINY W GMINIE JEZIORANY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Advertisements

Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
USTAWA o WSPIERANIU RODZINY i SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ Zadania Gminy Zakopane, 1-2 września 2011 r.
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
A ktywność się opłaca INDYWIDUALNA ASYSTA RODZINNA W GMINIE ŚREM W RAMACH PROJEKTU „AKTYWNOŚĆ SIĘ OPŁACA” Śrem dnia 14 kwietnia 2011 r. Projekt współfinansowany.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT KONKURSOWY MIEJSKIEGO.
PRACA SOCJALNA.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
System wsparcia dziecka i rodziny
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Prezentacja multimedialna
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOLECZNEJ W LUBLINIE
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Szkoła Promująca Zdrowie
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
RODZINA.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Zmiana imienia i nazwiska
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
ASYSTENTURA RODZINY.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
V ZLOT OGÓLNOPOLSKI ASYSTENTÓW RODZINY
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Program Pomocy Dziecku i Rodzinie
Seminarium „Pomorskie Gminy Rodzinne
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Rodzice i Ja – MY Projekt socjalny
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
POMOC SPOŁECZNA.
współczesna forma pomocy rodzinie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

ASYSTENT RODZINY W GMINIE JEZIORANY

Rodzina jest pierwszym i podstawowym środowiskiem wychowawczym dziecka Rodzina jest pierwszym i podstawowym środowiskiem wychowawczym dziecka. Każde dziecko do prawidłowego rozwoju potrzebuje rodziny zapewniającej poczucie bezpieczeństwa, otaczającej miłością i zaspokajającej jego potrzeby. Rodzina oddziałuje na osobowość dziecka w sposób świadomy i nieświadomy. Przekazuje mu swój system wartości, poglądy, tradycje, jak również kształtuje jego sposób postępowania w życiu. Prawidłowy rozwój dziecka jest możliwy tylko w prawidłowo funkcjonującej rodzinie. Wszystkie podejmowane działania na rzecz rodziny wpływają na rozwój całej wspólnoty gminnej i wzmacniają więzi. W przypadku występowania dysfunkcji rodziny dziecko ma prawo do specjalnej ochrony, której podstawą są zintegrowane działania służb i instytucji pracujących na rzecz dziecka i rodziny.

Kierując się wytycznymi i obowiązkami wynikającymi z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej gmina realizuje zadania z zakresu asystenta rodziny. Rolą asystenta rodziny jest wspieranie rodziny w ramach szeroko pojętej profilaktyki , a szczególnie wspieranie rodzin wychowujących dzieci, zagrożonych różnymi dysfunkcjami. Zadaniem asystenta jest natychmiastowe reagowanie na powstające w rodzinie problemy związane z jej funkcjonowaniem. Asystent rodziny realizuje zadania we współpracy z pracownikami socjalnymi, pedagogami szkolnymi, policją, pielęgniarkami środowiskowymi, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Gminnym Zespołem Interdyscyplinarnym i innymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się niesieniem pomocy na rzecz potrzebujących.

Głównym celem pracy asystenta jest osiągnięcie przez rodzinę podstawowego poziomu stabilizacji życiowej, która umożliwi rodzinie wychowywanie dzieci i prawidłowe jej funkcjonowanie. Ważnym zadaniem pracy asystenta jest niedopuszczenie do oddzielenia dzieci od rodziny będącym następstwem zbiegu różnych negatywnych zdarzeń. Jeśli jednak zajdzie taka konieczność działania asystenta będą wzmocnione pracą tak zwanej rodziny wspierającej. Rodziną wspierającą może być rodzina z otoczenia dziecka. Jej rolą będzie pomoc rodzinie w przezwyciężaniu trudności w opiece i wychowywaniu dziecka, prowadzeniu gospodarstwa domowego, kształtowaniu i wypełnianiu ról społecznych.

1 Liczba asystentów rodziny Liczba rodzin objętych asystenturą Forma zatrudnienia Przygotowanie zawodowe Asystenta Rodziny Wykształcenie 1 2015 r. - 5 rodzin 2015 r.- Umowa zlecenie Wyższe na kierunku pedagogika resocjalizacyjna z profilaktyką społeczną 2016 r. – 3 rodziny 2016 r.-Umowa o pracę

PRACA ASYSTENTA wspieranie rodzin przeżywających trudności opiekuńczo wychowawcze, które umożliwiłyby zatrzymanie w rodzinie dzieci zagrożonych umieszczeniem w pieczy zastępczej lub powrót do rodziny dzieci umieszczonych wcześniej w pieczy zastępczej; wspieranie psychiczno- emocjonalne wspieranie motywująco- aktywizacyjne wspieranie aktywności społecznej rodzin udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej

udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych; opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym; udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego; udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych;

udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych; udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi; motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych; motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;

prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną: podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin; współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny; współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną. prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną: miesięczne sprawozdania opisowe;

Rodziny zostały objęte pracą Asystenta Rodziny na wniosek pracowników socjalnych i postanowienia Wydziału Rodzinnego i Nieletnich Sądu Rejonowego z powodu: Niezaradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych; Niewłaściwych wzorców przekazywanych dzieciom; Bezrobocia i braku motywacji do podjęcia pracy; Niezaradności w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego; Niezaradności w dysponowaniu posiadanymi środkami finansowymi; Niezaradności w prowadzeniu spraw urzędowych; Nadużywania alkoholu; Zagrożenia odebraniem dzieci; Nie przywiązywania uwagi do realizowania obowiązku szkolnego przez dzieci; Znikomy udział rodziców w życiu szkolnym dzieci; Braku konsekwencji i odpowiedzialności za własne decyzje; Braku poprawnych relacji z dziećmi i nieumiejętności okazywania uczuć;

DOKUMENTACJA ASYSTENTA RODZINY KARTA INFORMACYJNA RODZINY Nazwisko rodziny Data rozpoczęcia współpracy Adres zamieszkania Status (osoba samotna, małżeństwo, konkubinat) Specjaliści pracujący na rzecz rodziny MĄŻ/OJCIEC ŻONA/MATKA PESEL: TELEFON:

Pozostali członkowie rodziny wspólnie zamieszkujący Wykształcenie Zawód Miejsce pracy: Pozostali członkowie rodziny wspólnie zamieszkujący Dalsi członkowie rodziny

SYTUACJA ZDROWOTNA CZŁONKÓW RODZINY WARUNKI MIESZKANIOWE Opis miejsca zamieszkania SYTUACJA ZDROWOTNA CZŁONKÓW RODZINY Imię i nazwisko osoby Sytuacja zdrowotna Lekarz rodzinny oraz inni specjaliści SYTUACJA SZKOLNA DZIECKA Imię i nazwisko dziecka Data urodzenia dziecka

Szkoła do której uczęszcza dziecko Podstawowa, gimnazjum, liceum, inne. Adres szkoły Telefon Wychowawca klasy – numer telefonu Czy dziecko? ( Opisać szczegóły) Powtarzało rok szkolny? Wagaruje? Jeżeli tak jak często? Ma problemy z poszczególnych przedmiotów?

Uczęszcza na dodatkowe zajęcia wyrównawcze, koła zainteresowań? Bierze udział konkursach szkolnych , olimpiadach? Zachowanie dziecka na terenie szkoły? Jaki jest kontakt rodziców ze szkołą? Inne

HARMONOGRAM/DZIENNIK PRACY ASYSTENTA RODZINY Lp. Data wizyty Godzina wizyty Podjęte działania, realizacja, uwagi itp. Podpis asystenta rodziny Potwierdzenie rodziny Podpis asystenta rodziny Podpis pracownika socjalnego Podpis koordynatora projektu Zatwierdził …………………………………. …………………………………. …………………………………… Podpis Kierownika MOPS w Jezioranach

KARTA CZASU PRACY ASYSTENTA RODZINY Lp. Data Dz-mc-rok Liczba godzin Miejsce wykonywanych czynności Podpis rodziny SUMA CZASU PRACY ASYSTENTA Podpis asystenta rodziny Podpis pracownika socjalnego Podpis koordynatora projektu Zatwierdził …………………………………. …………………………………. …………………………………… Podpis Kierownika MOPS w Jezioranach

OCENA OKRESOWA SYTUACJI RODZINY Za okres…………………………………………………….. Imię i nazwisko asystenta rodziny……………………………………………………………… Dane rodziny objętej wsparciem: Imię i nazwisko…………………………………………………………………………………. Miejsce zamieszkania…………………………………………………………………………... Ocena okresowa sytuacji rodziny: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………….. …………………………... Miejsce i data Podpis asystenta rodziny ……………………………….. Zapoznałem się z powyższą informacją Podpis pracownika socjalnego

Poprawa relacji rodzinnych, wzajemny szacunek, zaufanie, lojalność; OSIĄGNIĘTE REZULTATY Poprawa relacji rodzinnych, wzajemny szacunek, zaufanie, lojalność; Przekazywanie dzieciom właściwych wzorców zachowania; Udział rodziców w życiu szkolnym dzieci; Dbałość o zdrowie i wygląd; Organizacja czasu wolnego dzieciom; Właściwe gospodarowanie środkami finansowymi; Utrzymanie czystości i porządku w domu; Wzmocnienie więzi rodzinnych; Otwartość na zmiany; Poprawa warunków mieszkaniowych; Wzajemne okazywanie uczuć;