Propozycja warstwowego modelu procesu zarządzania wiedzą (komunikat) dr inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki 2014-01-141.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU

PREZENTACJA PROGRAMU. Corbo Polska Sp. z o.o. Co to jest ISO Manager? ISO-Manager jest wygodnym i skutecznym narzędziem dla wszystkich organizacji mających.
Badania operacyjne. Wykład 1
System ewaluacji NPR i NSRO
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Czym jest zarządzanie operacyjne
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Gospodarowanie Zasobami Ludzkimi
Adam Walicki - 30 września 2010
Prelegent: Wojciech Lubicki, EPC SA
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Zarządzanie projektami IT
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Szkolenia, Coaching, PR.
„Coaching i jego standardy na polskim rynku szkoleniowym”
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
Wprowadzenie teoretyczne
Jednym z podstawowych celów tworzenia sieci komputerowych jest współdzielenie zasobów, takich jak pliki lub drukarki. Każdy z takich zasobów musi być udostępniony,
Zarządzanie zagrożeniami
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
TY: TALENT RAZEM: HARMONIA RAZEM. KIEDY JEDNO SŁOWO ZMIENIA TWOJĄ KARIERĘ.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
Modele zarządzania jakością
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Czego można nauczyć się za pośrednictwem OWES? Ewelina Polak, Barbara Parzonka-Przybyło, Marcin Sanetra Szczyrk, r.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Zapis prezentacji:

Propozycja warstwowego modelu procesu zarządzania wiedzą (komunikat) dr inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki

2 „Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie je do tyłu.” Soren Kierkegaard „O pojęciu ironii” „Kierkegaard powiedział ciekawą rzecz: Każdy człowiek dysponuje pewną wiedzą o sobie niedostępną dla innych, osobowością, jaźnią - można powiedzieć. Tymczasem zwykle wiedzą - naukową, profesjonalną - nazywamy to, co obiektywne, możliwe do niezniekształconego przekazania, czyli to, co zewnętrzne dla człowieka. Ta wiedza nie jest dla człowieka wiążąca - również nie jest inspirująca, motywująca, kierująca - dopóki nie zostanie jakoś uwewnętrzniona, nie stanie się częścią owej jaźni, jak lubił mówić Kierkegaard. Częścią wiedzy wewnętrznej, formacji intelektualnej i moralnej. Wiedza musi się stać częścią nas, aby miała znaczenie. Na pewno zdarzyły się Wam sytuacje, gdy coś nagle stało się jasne, mimo że teoretycznie wiedzieliście to od dawna. Wiedza jako taka nie działa, to tylko podana paleta możliwości do wyboru. Coś powoduje, że z palety umiemy i chcemy korzystać, że coś uznajemy za swoje. Wartości?” Iwona D. Bartczak, blog w Business Dialog

3 Proces zarządzania wiedzą (1) Proces zarządzania wiedzą powinien realizować zasadę stałego doskonalenia, co generalnie jest cechą podejścia procesowego w zarządzaniu organizacją, ale w sposób szczególny odpowiada wyzwaniu, jakim jest skuteczne zarządzanie wiedzą. Wiedza bowiem rozrasta się w miarę operowania jej elementami, a wobec tego z każdym przebiegiem spiralnego procesu pozytywnie (wzrost wartości) zmienia się

4 Model Probsta, Rauba i Romhardta oparty na modelu Nonaki i Takeuchiego

5 Proces zarządzania wiedzą (2) Sam proces zarządzania wiedzą powinien być postrzegany analogicznie do procesu zarządzania jakością. Swoistość takich procesów polega na tym, że osoba odpowiedzialna za same procesy – ich Właściciel - nie musi wnikać merytorycznie w bezpośrednie ich wyniki. Monitoruje tylko ich formalną i metodyczną poprawność, co stanowi mechanizm, który ma doprowadzić do generowania właściwych rezultatów przez pracujących, nad zasobami wiedzy podzielonej na obszary, specjalistów i ich oprzyrządowanie. W poszczególnych obszarach wyznaczani są zarządcy obszaru wiedzy, którzy odpowiadają za organizacyjną i merytoryczną zgodność prowadzenia procesu w danym obszarze, w tym za jakość rezultatów procesu oraz za planowanie i rozliczanie zadań nakładanych na pracowników i komórki zaangażowane w dany obszar wiedzy

6 Proces zarządzania wiedzą (3) Zaproponowana struktura procesu opiera się na trzech współpracujących ze sobą, ale przebiegających w odrębnych cyklach, spiralach działań o odmiennych funkcjach i naturze postępowania. Struktura organizacyjna, powołana do zarządzania wiedzą właściwie zajmuje się tylko dwiema pierwszymi, tj. Spiralą doskonalenia gromadzenia wiedzy i Spiralą doskonalenia formułowania wiedzy (kodyfikowania), trzecia, czyli Spirala doskonalenia korzystania z wiedzy jest już w sferze bezpośrednio operacyjnej, w której wiedza jest wykorzystywana stosownie do potrzeb kształtowanych przez wymogi danej usługi biznesowej dostarczanej na rzecz klienta zewnętrznego lub wewnętrznego

7 metody, narzędzia KORZYSTANIE Z WIEDZY GROMADZENIE WIEDZY FORMUŁOWANIE WIEDZY Otoczenie organizacji wiedza skodyfikowana problemy, pytania zasoby zewnętrzne dane, informacje, interpretacje odpowiedzi źródła zewnętrzne metody, narzędzia

8 Domena zarządzania przedsiębiorstwem, w tym nadzorowania zarządzania wiedzą Domena bezpośredniego zarządzania wiedzą Domena procesów biznesowych (korzystających z wiedzy) Spirala doskonalenia gromadzenia wiedzy Spirala doskonalenia formułowania wiedzy (kodyfikowania) Spirala doskonalenia korzystania z wiedzy

9 Spirala doskonalenia gromadzenia wiedzy Spirala doskonalenia formułowania wiedzy Spirala doskonalenia korzystania z wiedzy Potrzeby Identyfikowanie potrzeb Identyfikowanie źródeł Wskazywanie potencjalnych miejsc wiedzy ukrytej Identyfikowanie beneficjentów Identyfikowanie form przekazu Klasyfikowanie wiedzy Organizowanie pozyskiwania wiedzy Określanie form przekazu

10 Spirala doskonalenia gromadzenia wiedzy Spirala doskonalenia formułowania wiedzy Spirala doskonalenia korzystania z wiedzy Dobór metod/narzędzi wyszukiwania Opisy obszarów wiedzy Opisy zagadnień w ramach obszarów Opisy problemów w ramach zagadnień Formułowanie odpowiedzi w ramach problemów Postępowania nietypowe Archiwowanie wiedzy Dokumentacja korzystania z wiedzy Szkolenia z korzystania z wiedzy

11 Spirala doskonalenia gromadzenia wiedzy Spirala doskonalenia formułowania wiedzy Spirala doskonalenia korzystania z wiedzy Administrowanie narzędziami udostępniania wiedzy Administrowanie dostępem do wiedzy Audyt adekwatności treści/form/metod/narzędzi Audyt organizacyjnej sprawności zarządzania wiedzą

12 Warstwy zarządzania wiedzą Podejście zrównoważone i zintegrowane do zarządzania wiedzą jest oparte na elementach kilku podejść, łącząc je na zasadzie warstw postrzeganych przez analogię do usług sieciowych (tzw. warstwy OSI) w telekomunikacji. Taka konstrukcja systemu zarządzania wiedzą pozwala względnie rozłącznie – tj. w sposób skoordynowany, ale jednak w różnej kolejności, w innym czasie i przez osobne grupy osób - rozwiązywać kwestie organizacyjne, procesowe, zasobów, czy polityki personalnej

13 Umowna warstwaDominujące podejście Warstwa intelektu (relacje ludzi oraz interpretacja treści) Podejście behawioralne Warstwa treści (obszary wiedzy)Podejście zasobowe Warstwa operacyjna (ujawnianie wiedzy i zarządzanie nią) Podejście procesowe Warstwa organizacyjna (strategia, struktura, audyt) Podejście systemowe

14 Szkielet zasobów wiedzy Celem zrównoważonego zapanowania nad zasobami wiedzy w projekcie badawczym za punkt wyjścia przyjęto szkielet konstrukcji zasobów wiedzy oparty na zasadniczym modelu zarządzania jako realizacji celów strategicznych przez manipulowanie zasobami organizacji w toku realizacji cyklu organizacyjnego typu PDCA

15 Podejście generacyjne (wiedza o tym….) Podejście organizacyjno- zasobowe Konstrukcja (jak zbudowane są zasoby danych) Technologia (jak wykorzystywane są zasoby danych na poziomie informacji) Organizacja (jak steruje się zasobami informacji) Informacje dot. celów (strategii) np. rejestr klientów, rejestr produktów/usług np. plany strategicznenp. CRM Informacje dot. zasobów finansowych np. plan kontnp. ewidencja finansowa np. analizy finansowe i controlling Informacje dot. zasobów materialnych np. dokumentacja budowlana infrastruktury np. dokumentacja eksploatacyjna infrastruktury np. projektowanie infrastruktury Informacje dot. zasobów osobowych np. rejestry kadrowe np. ewidencja kompetencji np. technika ścieżek karier Zasoby informacyjnenp. bazy danychnp. hurtownie danych np. system informowania kierownictwa Informacje dot. zarządzania organizacją np. regulacje formalne i organizacyjne np. opisywanie procesów biznesowych np. doskonalenie organizacji

dziękuję