IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style uczenia się PJWSTK, Warszawa
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Czynniki warunkujące (e)uczenie się posiadana już wiedza samodzielność motywacja przyzwyczajenia i nawyki umiejętności komunikacyjne umiejętność współpracy (znajomość ICT)
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Próba syntezy - style uczenia się I. Jak rozumieć style uczenia się? II. Jak je rozpoznawać? III. Jak je uwzględniać w e-nauczaniu?
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Definiowanie stylu uczenia się
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Stosowane modele Typy osobowości Dominacja półkul mózgowych Preferencje związane z odbiorem informacji Teoria inteligencji wielorakich …
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Rozpoznawanie stylów
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Kwestionariusze stylów 70 stwierdzeń ułożonych losowo – każdego stylu uczenia się dotyczy10 spośród nich Odpowiedzi przyjmują wartości 0, 1 lub 2 Każdy uczący się opisywany jest przez 7 liczb (z zakresu 0-20) odpowiadających poszczególnym stylom Ważne: Wynikiem uzyskanym z kwestionariusza nie jest jeden styl uczenia się, dominujący u badanej osoby, lecz stopień wykorzystania przez tę osobę każdego z 7 rozpoznawanych stylów
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Przykładowy profil
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Przykładowy profil
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Przykładowy profil
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Aktywne uczenie się
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Model fazowy kursu Konstrukcja kursu powinna uwzględniać różne etapy uczestnictwa i wynikające z nich różne stopnie zaangażowania uczących się. Kolejne fazy kursu oznaczają też różne funkcje nauczyciela/instruktora.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Kolejne fazy kursu I.Wprowadzenie – tworzenie społeczności II.Budowanie współpracy III.Współpraca IV.Partnerstwo
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Etapy projektowania kursu Krok I: Czego chcemy nauczyć? Jakimi sposobami chcemy to osiągnąć? Jaka będzie rola uczących się? Krok II: Jakie treści muszą być wcześniej przygotowane? Jakie treści powstaną w trakcie uczenia się?
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Konstrukcja kursu Faza I – wprowadzenie Student – nowicjusz Nauczyciel – inicjuje i stymuluje tworzenie społeczności uczących się, buduje atmosferę służącą wzajemnemu poznaniu się Aktywności - służą wzajemnemu poznaniu się i wytworzeniu atmosfery współpracy, nie podlegają ocenianiu, na ogół nie bazują na merytorycznych treściach kursu
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Konstrukcja kursu Faza II – budowanie współpracy Student – współpracownik Nauczyciel – zachęca do współpracy, tworzy zespoły i inicjuje ich aktywność Aktywności – praca w parach, wzajemne ocenianie, dyskusja, konstruktywna krytyka
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Konstrukcja kursu Faza III – współpraca Student – członek zespołu Nauczyciel – koordynuje zespołowe wykonywanie zadań, służy radą i pomocą w rozwiązywaniu problemów Aktywności – praca w grupach, projekty, dzielenie się doświadczeniem
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Konstrukcja kursu Faza IV - partnerstwo Student – partner/inicjator Nauczyciel – koordynuje pracę zespołów, tworzy możliwości indywidualnego włączania się uczestników poprzez podejmowanie przez nich aktywnych ról w kursie Aktywności – decydująca rola uczących się, którzy często je prowadzą
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Prawie oczywiste Wykład online nie zwalnia wykładowcy z systematycznej pracy lecz: zwalnia z przekazywania podstawowych treści daje możliwość uczynienia wykładu ciekawszym przez interakcję ze studentami daje możliwość nauczenia się czegoś od studentów
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Model kursu opracowano na podstawie: Engaging the Online Learner Activities and resources for Creative Instruction Rita-Marie Pratt, J.Ana Donaldson Wydawnictwo Jossey-Bass, San Francisco 2004
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Informacje o autorce dr Maria Zając Katedra Informatyki i Metod Komputerowych Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Centrum Rozwoju Edukacji Niestacjonarnej Szkoła Główna Handlowa w Warszawie