Popularyzacja mediacji w środowiskach przedsiębiorców i prawników na przykładzie doświadczeń Śląskiego CAM prof. dr hab. Andrzej Torbus
OBCIĄŻNIE SĄDÓW SPRAWAMI CYWILNYMI Koniec III kwartału 2014 (wpływ spraw) 8 mln spraw cywilnych i z zakresu ubezpieczeń społecznych, 1,2 mln spraw gospodarczych, 237 tys. – spraw gospodarczych w postępowaniu elektronicznym, Skuteczność postepowania egzekucyjnego nie przekracza 25 % - klika lat temu 37 % 2013 r. (wpływ spraw) 12 mln spraw cywilnych i z zakresu ubezpieczeń społecznych, 1,6 mln spraw gospodarczych 307 tys. spraw gospodarczych w postępowaniu elektronicznym Ogółem od 2007 r. wszystkich spraw sądowych przybyło prawie 5 mln.
OPINIE SPOŁECZEŃSTWA O SĄDACH Dane z 2009 r. pozytywnie wymiar sprawiedliwości oceniło 37% badanych, negatywnie - 44% z przyczyn: a)niesprawiedliwe orzecznictwo (70,9% wskazań), b)nierzetelne wykonywaniu obowiązków przez przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości (69,3%), c)niska efektywności ich działań (63,7%), d)wysokie koszty funkcjonowania organów wymiaru sprawiedliwości (63,5%)
Z SĄDU DO MEDIACJI Nasza specyfika – odwrócenie wartości: Zamiast zapobiegać postępowaniu sądowemu mediacja jest wszczynana dzięki inicjatywie sądu Rola sędziego jako inicjatora mediacji: postawa wspierająca (mniejszość) obojętność (dominuje) a) założenie, że określone sprawy nie mają potencjału mediacyjnego, b) autarkia sprawozdawczości sądowej, c) ugoda sądowa ma priorytet, negacja (jest nośna środowiskowo)
MEDIACJA JAKO KOMPLEKSOWA USŁUGA Przedsiębiorcy jako adresaci usługi mediacyjnej wyodrębnienie grupy docelowej (przedsiębiorcy z „klasy średniej” i mały biznes) wielcy gracze korzystają z arbitrażu, który oferuje usługę „med-arb” 60 % przedsiębiorców nie korzysta z usług prawniczych
MEDIACJA JAKO USŁUGA Dominacja prawników wśród mediatorów obecnie: adwokatów, radców prawnych, Paradoks – adwokaci oraz radcy prawni nie mogą w zasadzie reklamować usług w środkach społecznego przekazu, Problem identyfikacji mediacji jako jednej z wielu usług prawniczych świadczonych przez kancelarie lub korporacje prawnicze, CAM jako neutralna struktura, CAM jako wyspecjalizowana agenda
PO PIERWSZE MEDIACJA, POD DRUGIE AKWIROWANIE Tu i teraz: „L2L” a) CAM – sądy, b) CAM – korporacje Teraz i w przyszłości „M2B” a)wykorzystania potencjału Ministerstwa Gospodarki: Spółki z udziałem Sk.P., jednostki administracji rządowej i samorządowej, banki, tow. Ubezpieczeniowe, b) Trwałe relacje z organizacjami skupiającymi przedsiębiorców (RIG, KSSE S S.A. IRiŚP i inne) oferta szkoleń, wystąpień, publikacje o mediacji na www lub wydawnictwach tradycyjnych oferta współpracy CAM – mediacja a inny podmiot - arbitraż c) korzystanie z metod reklamowo - akwizycyjnych
CAM – kompleksowa i przejrzysta oferta mediacja jako działalność profesjonalna wyspecjalizowani mediatorzy przyjęcie założenia „zmiany” mediatora współpraca miedzy mediatorami: równoważenie kosztów i zysków rozpowszechnienie tzw. supermediacji oferta mediacji eksperckiej tworzenie bazy biegłych ekspertów wykorzystanie dowodu z opinii biegłego w postępowaniu mediacyjnym