ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Studia podyplomowe MBA z zakresu ZZL
Studia podyplomowe MBA z zakresu ZZL
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
system zarządzania zasobami ludzkimi
E-learning Równowaga pomiędzy pracą, a życiem osobistym w IBM. Work-life balance. Jolanta Jaworska Dyrektor Programów Publicznych IBM Polska.
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Znaczenie podręcznika
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
OKRESOWA OCENA PRACOWNICZA DIALOG DLA ROZWOJU
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Robert Lewicki Michał Jędrzejczak
Zarządzanie kadrami Human Resources Management HRM
FUNKCJA PERSONALNA.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Gospodarowanie Zasobami Ludzkimi
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Koncepcja biznesowa i nowoczesne rozwiązania IT w zarządzaniu potencjałem społecznym dużej organizacji przemysłowej  na przykładzie KGHM Polska Miedź.
Firma dla różnych ludzi
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Szkolenia, Coaching, PR.
Psychologia w zarządzaniu
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Wzorowy i zmotywowany personel - wizytówką hotelu
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Propozycja standardów efektywnościowych OWES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES Kraków, 10 października 2012 r.
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Techniki,procedury,metody oceniania
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
INŻYNIERIA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Wprowadzenie teoretyczne
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
Ministerstwo Finansów
Agata Dulska Paulina Zielińska
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
5. Pedagogika pracy w zarządzaniu
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
System ocen pracowników
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
Wstęp do zarządzania i marketingu
Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Raport po ocenie 360° - fragment
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI dr Beata Maślanka- Wieczorek

Informacje obecność kolokwia kolokwia poprawkowe ocena końcowa materiały ”beata” kontakt: beata@pjwstk.edu.pl PJATK 2015

LITERATURA Obowiązkowa: PKWSTK 2008/2009 LITERATURA Obowiązkowa: Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer Polska- OFICYNA, Kraków 2007 Król H., Ludwiczyński A. (red.), ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 Uzupełniająca: Juchnowicz M., Zarządzanie kapitałem ludzkim, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne , Warszawa 2014 Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007 Listwan T. (red.), Zarządzanie kadrami, wydanie uaktualnione i poszerzone, C.H. BECK, Warszawa 2006 Golnau W. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi, CeDeWu Wydawnictwa Fachowe, Warszawa 2007 PJATK 2015

Podstawy zarządzania zasobami ludzkimi

Podstawy zarządzania zasobami ludzkimi zasoby ludzkie, zarządzanie, zarządzanie zasobami ludzkimi (ZZL) cele ZZL rodzaje ZZL działania i procesy ZZL PJATK 2015

Zarządzanie Ricky W. Griffin PKWSTK 2008/2009 Zarządzanie Ricky W. Griffin Zestaw działań skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny. PJATK 2015

Zarządzanie PLANOWANIE ORGANIZOWANIE Osiągnięte cele - skutecznie - sprawnie Zasoby organizacji - społeczne, -finansowe, -rzeczowe, -informacyjne KONTROLOWANIE KIEROWANIE PJATK 2015

Zarządzanie zasobami ludzkimi „zbiór działań związanych z ludźmi, ukierunkowanych na osiąganie celów organizacji i zaspokojenie potrzeb (rozwój) pracowników” Listwan T. PJATK 2015

ZZL definicja strategiczne i spójne podejście do zarządzania najcenniejszymi aktywami organizacji tzn. zatrudnionymi w niej ludźmi, którzy indywidualnie lub zbiorowo przyczyniają się do osiągania celów tej organizacji Armstrong M. PJATK 2015

Cechy ZZL integracja strategii spójne podejście do polityki i praktyki zaangażowanie pracowników ludzie - aktywa interesy pracownik/pracodawca menadżerowie liniowi PJATK 2015

Cele ZZL wyniki motywacja i zaangażowanie przewaga konkurencyjna zarządzanie wiedzą pozyskiwanie pracowników rozwój ZL docenianie pracowników harmonijne relacje PJATK 2015

Cele ZZL Cele ZZL Wymieniane z 3 najważniejszych Wynagradzanie i zatrzymywanie najlepszych pracowników 78% Powiązanie płacy z wynikami organizacji 60% Przyciąganie i alokowanie kluczowych pracowników 57% Postrzeganie jako pracodawca z wyboru 55% ) Źródło: Performance Management 2009, Bersin & Associates PJATK 2015

Znaczenie zasobów ludzkich wartość firmy przewaga konkurencyjna elastyczność PJATK 2015

ZZL Niewłaściwe wykorzystanie zasobów ludzkich : eksploatacja mobbing SKUTEK? PJATK 2015

Rodzaje ZZL Modelowe: - model Michigan - model Harwardzki Podejście „twarde” i „miękkie” PJATK 2015

Model Michigan PJATK 2015

Model Harwardzki -Zadowolenie pracowników, -Zaangażowanie -Kompetencje -Efektywność -Zadowolenie pracowników, -Efektywność organizacji, -Dobrobyt społeczny PJATK 2015

Rodzaje ZZL „twarde” „miękkie” Aspekty ilościowe i kalkulacyjne Kapitał ludzki - dochód Kapitał ludzki –przewaga konkurencyjna Komunikacja, motywacja i przywództwo Pracownicy - cenne aktywa Podmiotowe traktowanie Kultura organizacyjna ! PJATK 2015

Zadania ZZL Planowanie ZL Rekrutacja i selekcja Zarządzanie przez efekty (performance manegement) Rozwój ZL Zarządzanie wynagrodzeniami BHP, prawo pracy, outplacement Świadczenia pracownicze PJATK 2015

ZZL a zarządzanie personelem Element Zarządzanie personelem ZZL Relacje przełożony –pracownik Nieprzychylne Współpraca, rozwój Klient Kierownictwo Kierownictwo i personel Wartości Porządek, konsekwencja, sprawiedliwość Skoncentrowanie na problemie, elastyczność Rola specjalistów Porządkująca Przewidywanie problemów, przygotowanie rozwiązań Rola kierownictwa liniowego Pasywna Aktywna Ogólne wyniki Poszufladkowany sposób myślenia Wpływ zasobów ludzkich na działania ch pojęć stosować wymiennie PJATK 2015

Wpływ ZZL na wyniki organizacji BADANIA: Czy praktyki ZZL mają pozytywny wpływ na wyniki organizacji? PJATK 2015

Wpływ ZZL na wyniki organizacji (model Guesta) GGeus Strategia przedsiębiorstwa Efektywność ZZL Jakość towarów i usług Efekty ZZL: kompetencja zaangażowanie elastyczność pracowników Praktyki ZZL WYNIKI FINANSOWE Strategia ZZL Wydajność PJATK 2015

Wpływ ZZL na wyniki organizacji duża wydajność w projektowaniu stanowisk pracy, pozyskiwaniu pracowników formułowanie i realizowanie sprecyzowanej wizji zwiększenie motywacji i zaangażowania pracowników wsparcie i pomoc dla menadżerów liniowych skuteczne zarządzanie zmianą PJATK 2015

Zastrzeżenia wobec ZZL koncepcja niejasna i niedoskonała skłonność do manipulacji pracownikami nierealność bezkonfliktowej organizacji technokratyzm w podejściu do ludzi relatywizm etyczny PJATK 2015

Polityka personalna Zespół celów, zasad i środków wynikających ze strategii personalnej, mających służyć jej realizacji […]. Ludwiczyński PJATK 2015

Misja/wizja Strategia ogólna Strategia Strategia Strategia inne funkcjonalna personalna produkcyjna strategie Polityka personalna Elementy Alokacja Motywowanie Rozwój ZZL ZL ZL ZL Podstawowe narzędzia Analiza pracy i opis stanowiska Okresowe oceny Audyt personalny Ogłoszenia Rozmowa kwalifikacyjna System wynagrodzeń Planowanie karier Styl kierowania Coaching PJATK 2015

Polityka personalna- zasady ogólne apartyjność, obiektywność, praworządność, kompleksowość, racjonalność, planowość, humanizm, jednolitość, jawność kryteriów, jasność, trwałość założeń, ciągłość doskonalenia PJATK 2015

Polityka personalna- zasady szczegółowe Polityka doboru Polityka motywowania Polityka rozwoju Polityka oceniania PJATK 2015

Modele polityki personalnej Model sita Model kapitału ludzkiego Model mieszany PJATK 2015

Modele polityki personalnej Model sita Doskonalenie i rozwój pracowników ? Sprawa kluczowa- selekcja Model sita zakłada, że dorosły, ukształtowany człowiek nie podlega w istotny sposób zmianom, co oznacza przyjęcie następujących założeń w prowadzeniu polityki personalnej: Doskonalenie i rozwój pracowników ma drugorzędne znaczenie, człowiek zmienia się zbyt wolno do potrzeb organizacji Sprawą kluczową jest rekrutacja w oparciu o kryteria formalne i właściwa selekcja również w trakcie pracy Decydujące kryterium selekcji to przydatność jednostki do wykonywania określonych zadań udokumentowana zaświadczeniami, dyplomami PJATK 2015

Modele polityki personalnej Model sita Kryterium selekcji Kryterium zadaniowe Zastępowanie jednostek ”gorszych” bardziej „użytecznymi” Zróżnicowanie nagród Kryterium selekcji- przydatność jednostki do wykonywania określonych zadań Podstawą awansu- kryterium zadaniowe Zastępowanie jednostek ”gorszych” bardziej użytecznymi Minimalizowanie kosztów polityki personalnej Zróżnicowanie nagród dla lepszych i gorszych PJATK 2015

Modele polityki personalnej Model kapitału ludzkiego Zwalnianie ludzi ? Motywacja wymiary: - ekonomiczny - społeczny - techniczny - psychologiczny Zwalnianie ludzi to ostateczność. Trzeba ich szkolić, przenosić na stanowiska, gdzie będą mieli możliwości wykorzystać swoje umiejętności i predyspozycje. Motywacja ma wiele wymiarów i wszystkie należy uwzględnić: ekonomiczny – płace, premie, bonusy - społeczny – władza, odpowiedzialność - techniczny – rozwiązywanie problemów - psychologiczny – uznanie, zaufanie, samorealizacja PJATK 2015

Modele polityki personalnej Który model wybrać PJATK 2015

Specyficzne podejścia w ZZL zarządzanie kompetencjami (ZK) zarządzanie przez cele (ZPC) – (np.: system motywacyjny- płaca za wynik) PJATK 2015

Zarządzanie kompetencjami Kompetencje korporacyjne Kompetencje bazowe Kompetencje wykonawcze Kompetencje jednopoziomowe i wielopoziomowe Model kompetencyjny (struktura) Zbiór skupisk kompetencji stanowi MODEL KOMPETENCJI – obecnie optymalnie w takiej strukturze 8-12 kompetencji: dawniej nawet 30 – trudno taki wdrożyć PJATK 2015

Specyficzne podejścia w ZZL Benchmarking w ZZL Marketing personalny Controlling personalny Marketing personalny jest nowoczesną aktywną polityka kadrową. Postepowanie firmy zorientowane na interesy, oczekiwania potencjalnych i aktualnych pracowników. Wg tej koncepcji- postrzeganie i traktowanie potencjalnych i obecnych pracowników jako KLIENTÓW FIRMY PJATK 2015

Benchmarking wewnętrzny konkurencyjny równoległy podstawowy PJATK 2015

Specjalista z działu zasobów ludzkich Benchmarking w ZZL Menadżer liniowy efektywność Koszty zatrudnienia, jakość pracy, absencja, fluktuacja, realizacja celów produkcyjnych Specjalista z działu zasobów ludzkich sprawność Rekrutacja, selekcja, adaptacja, wynagradzanie, liczba pracowników, dobór i rozwój zatrudnionych PJATK 2015

Controlling personalny PJATK 2015

Rola specjalisty w ZZL Zakres działań specjalistów Role specjalistów PJATK 2015

Zakres działań Świadczenie usług Doradztwo Udzielanie porad planowanie zatrudnienia, rekrutacja, selekcja, rozwój pracowników, wynagradzanie, zarządzenia BHP, świadczenia socjalne Doradztwo przygotowanie strategii i procedur zarządzania, ocenianie efektywności, wzrostu płac, czy działań dyscyplinarnych Udzielanie porad projektowanie stanowisk pracy, formułowanie ogłoszeń o naborze, opracowywanie list kandydatów, określenie poziomu płac, spełnianie wymogów BHP, rozwiązywanie problemów pracowniczych -świadczenie usług dla menedżerów liniowych -Doradztwo dla kadry kierowniczej -Udzielanie porad dla menedżerów, liderów, wszystkich pracowników PJATK 2015

Outsourcing funkcji personalnej przyczyny obszary PJATK 2015

Outsourcing funkcji personalnej ograniczenie kosztów koncentracja wysiłków wiedza fachowa PJATK 2015

Outsourcing funkcji personalnej szkolenie rekrutacja ochrona firmy, ochrona zdrowia pracowników i poradnictwo w zakresie BHP świadczenia pracownicze i poradnictwo opieka nad dziećmi pracowników zarządzanie płacami specjalistyczne porady prawne zarządzanie zakładowymi przychodniami i obiektami sportowymi PJATK 2015

Outsourcing funkcji personalnej - problemy PJATK 2015

Role specjalistów partnera w biznesie stratega interwencjonisty wewnętrznego konsultanta monitorującego (prawo pracy) PJATK 2015

Kompetencje specjalisty świadomość biznesowa i kulturalna umiejętności strategiczne efektywność organizacyjna wewnętrzne doradztwo przewidywanie potrzeb ustawiczny rozwój zawodowy PJATK 2015

Konflikty dot. wkładu ZZL w działalność firmy konflikt wartości różne priorytety swoboda kontra kontrola dyskusje-udział w sporach PJATK 2015

ĆWICZENIA PJATK 2015

Ćwiczenie 1 „Modele zarządzania ludźmi w organizacji” PJATK 2015

WIZJA PJATK 2015/16

WIZJA Obraz przyszłości Opisuje marzenia organizacji Zapowiada jakie zmiany organizacja chce wprowadzić Wyraża ambicje i aspiracje firmy PJATK 2015/16

Dobra wizja Jest autentyczna i prawdziwa, daje energię do działania Powoduje , że firma rozwija się w dobrym kierunku. PJATK 2015/16

Przykłady wizji Organizacja Wizja Avon Chcemy być firmą, która najlepiej rozumie i zaspokaja potrzeby kobiet na całym świecie w zakresie produktu, obsługi, samorealizacji Boeing Ludzie pracujący razem, tworzący globalne przedsięwzięcie , dla przywództwa w lotnictwie Coca -Cola Coca –Cola w zasięgu ręki każdego człowieka na Ziemii PJATK 2015/16

MISJA PJATK 2015/16

MISJA Wypływa z wizji Deklaracja najważniejszych aspiracji i wartości organizacji Sformułowana w sposób: lapidarny, komunikatywny, unikatowy. PJATK 2015/16

Misja Organizacja Misja HOLIDAY IN Zaspokajać potrzeby podróżnych w dziedzinie noclegu i jedzenia KAMIS Życie ze smakiem IKEA Tworzenie lepszych warunków codziennego życia dla wielu ludzi Merck Chronić i poprawiać ludzkie życie Google Uporządkowanie światowych zasobów informacji, aby stały się powszechnie dostępne i użyteczne Miasto Wrocław Wrocław- miastem spotkania, miastem , które jednoczy PJATK 2015/16

Przykład misji i wizji firmy Wizja: Koncern „X” chce być postrzegany jako niezależne, przynoszące zyski przedsiębiorstwo, które: osiągnęło w przeszłości i osiąga dzisiaj najlepsze w Europie wyniki w branży bezalkoholowych napojów owocowych; przynosi wyjątkowy wzrost wartości akcji; ma pracowników, którym praca w firmach grupy „X” sprawia radość i satysfakcję. Misja Zobowiązujemy się do oferowania naszym konsumentom soków, nektarów, napojów bezalkoholowych będących niepowtarzalnymi markowymi produktami.

ĆWICZENIE 2 „Misja na piątkę” PJATK 2015/16

Studium przypadku Misja i wizja firmy jako elementy strategicznego zarządzania. "Portos SA - historia drogi do sukcesu". PJATK 2015/16

Zadanie domowe - pisemne Studium przypadku- Firma „Astra”. 1. Dokonaj diagnozy polityki personalnej prowadzonej w firmie: a) krótka charakterystyka stanu obecnego, b) rodzaje nieprawidłowości, braków , błędów, c) przyczyny nieprawidłowości, braków , błędów. 2. Określ działania, jakie w obszarze polityki personalnej firmy należy podjąć: natychmiast, w dłuższym okresie (jakim?) PJATK 2015/16