Ustawy szczególne. Ustawa o stanie wyjątkowym Zasady działania organów władzy publicznej W czasie stanu wyjątkowego organy władzy publicznej działają.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POLICJA W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA
Advertisements

DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Prawo administracyjne
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Stany nadzwyczajne w Polsce
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
BEZPIECZEŃSTWO PAŃSTWA salus rei publicae suprema lex esto
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
BP – C7 mgr Ewa Wolska-Liśkiewicz
Decyzja o czasowym zajęciu zabytku
ORGAN administracji publicznej
Ustrój samorządu terytorialnego
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Zmiana imienia i nazwiska
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
PRAWO O ZGROMADZENIACH
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Organy właściwe do kontroli podatkowej
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Stany nadzwyczajne w Polsce
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Planistyczne działania wspierające.
Sądy Administracyjne w Polsce
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Formalności i wzory wypełniania niezbędnych dokumentów.
UST 3.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Prawo o ustroju sądów powszechnych
Rządowa administracja zespolona w administracji
Sądy Administracyjne w Polsce
Sądy Administracyjne w Polsce
Decyzja o czasowym zajęciu zabytku
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Podstawowe działania ratownicze
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Ustawy szczególne

Ustawa o stanie wyjątkowym Zasady działania organów władzy publicznej W czasie stanu wyjątkowego organy władzy publicznej działają -w dotychczasowych strukturach organizacyjnych państwa i -w ramach przysługujących im kompetencji, z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy. (art. 8 usw)

Ustawa o stanie wyjątkowym Zasady działania organów władzy publicznej Jeżeli organy gminy, powiatu lub samorządu województwa -nie wykazują dostatecznej skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych lub w realizacji działań wynikających z przepisów o wprowadzeniu stanu wyjątkowego, Prezes Rady Ministrów, na wniosek właściwego wojewody, -może zawiesić te organy do czasu zniesienia stanu wyjątkowego lub na czas określony i -ustanowić w ich miejsce zarząd komisaryczny sprawowany przez komisarza rządowego. (art. 12 ust. 1 usw)

Ustawa o stanie wyjątkowym Rozstrzygnięcia Decyzje wydane przez organy władzy publicznej na podstawie niniejszej ustawy lub przepisów wykonawczych podlegają natychmiastowemu wykonaniu. Przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji stosuje się odpowiednio. (art. 14 usw)

Ustawa o stanie wyjątkowym Rozstrzygnięcia – dot. ODOSOBNIENIA W czasie stanu wyjątkowego może być odosobniona osoba mająca ukończone 18 lat, w stosunku do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że -pozostając na wolności będzie prowadziła działalność zagrażającą konstytucyjnemu ustrojowi państwa, bezpieczeństwu obywateli lub porządkowi publicznemu albo gdy -odosobnienie jest niezbędne dla zapobieżenia popełnienia czynu karalnego lub uniemożliwienia ucieczki po jego popełnieniu. Nie narusza to immunitetów wynikających z odrębnych przepisów. (art. 17 ust. 1 usw)

Ustawa o stanie wyjątkowym Rozstrzygnięcia – dot. ODOSOBNIENIA Odosobnienie następuje na podstawie decyzji wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego lub czasowego osoby odosobnionej i jest -wykonywane przez właściwego komendanta wojewódzkiego Policji, w drodze zatrzymania tej osoby i przymusowego doprowadzenia do ośrodka odosobnienia podległego Ministrowi Sprawiedliwości. (art. 17 ust. 3 usw)

Ustawa o stanie wyjątkowym Rozstrzygnięcia – dot. ODOSOBNIENIA Wojewoda wszczyna postępowanie w sprawach odosobnienia -na wniosek właściwych organów prokuratury, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej lub Służby Kontrwywiadu Wojskowego. (art. 17 ust. 4 usw)

Ustawa o stanie wyjątkowym Rozstrzygnięcia – dot. ODOSOBNIENIA Decyzję w sprawie odosobnienia - doręcza się osobie odosobnionej niezwłocznie, nie później niż w ciągu 48 godzin od chwili jej wydania. Decyzję tę uchyla się niezwłocznie, jeżeli ustaną przyczyny uzasadniające odosobnienie. (art. 17 ust. 5 usw)

Ustawa o stanie wyjątkowym Rozstrzygnięcia – dot. ODOSOBNIENIA Decyzje w sprawach odosobnienia -są ostateczne i -mogą być zaskarżone bezpośrednio do sądu administracyjnego w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, z tym że sąd wyznacza rozprawę w terminie 7 dni od daty otrzymania skargi. (art. 17 ust. 6 zd. 1 usw)

Ustawa o stanie wyjątkowym Rozstrzygnięcia – dot. OGRANICZEŃ WOLNOŚCI I PRAW W czasie stanu wyjątkowego może być wprowadzona: 1) cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu obejmująca materiały prasowe w rozumieniu ustawy Prawo prasowe 2) kontrola zawartości przesyłek, listów, paczek i przekazów przekazywanych w ramach usług pocztowych o charakterze powszechnym lub usług kurierskich; 3) kontrola treści korespondencji telekomunikacyjnej i rozmów telefonicznych lub sygnałów przesyłanych w sieciach telekomunikacyjnych; 4) emisja sygnałów uniemożliwiających nadawanie lub odbiór przekazów radiowych, telewizyjnych lub dokonywanych poprzez urządzenia i sieci telekomunikacyjne, których treść może zwiększyć zagrożenie konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego. (art. 20 ust. 1 usw)

Ustawa o stanie wyjątkowym Rozstrzygnięcia – dot. OGRANICZEŃ WOLNOŚCI I PRAW Funkcję organów cenzury i kontroli pełnią właściwi wojewodowie, którzy mogą nakazać organom administracji publicznej działającym na obszarze województwa wykonywanie czynności technicznych, niezbędnych do prowadzenia cenzury lub kontroli. (art. 20 ust. 2 usw)

Ustawa o stanie wyjątkowym Rozstrzygnięcia – dot. OGRANICZEŃ WOLNOŚCI I PRAW Organy cenzury i kontroli są uprawnione do: -zatrzymywania w całości lub w części publikacji, przesyłek pocztowych i kurierskich oraz korespondencji telekomunikacyjnej, a także do -przerywania rozmów telefonicznych i transmisji sygnałów przesyłanych w sieciach telekomunikacyjnych, jeżeli ich zawartość lub treść może zwiększyć zagrożenie konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego. (art. 20 ust. 3 usw)

Ustawa o stanie wyjątkowym Rozstrzygnięcia – dot. OGRANICZEŃ WOLNOŚCI I PRAW Decyzje organów cenzury i kontroli są – ostateczne i - mogą być zaskarżone bezpośrednio do sądu administracyjnego (art. 20 ust. 6 usw)

Ustawa o stanie klęski żywiołowej Ustawa określa tryb wprowadzenia i zniesienia stanu klęski żywiołowej, a także zasady działania organów władzy publicznej oraz zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanu klęski żywiołowej. Stan klęski żywiołowej może być wprowadzony dla zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia. (art. 1-2 uskż)

Ustawa o stanie klęski żywiołowej W czasie stanu klęski żywiołowej organy władzy publicznej działają -w dotychczasowych strukturach organizacyjnych państwa i -w ramach przysługujących im kompetencji, z zastrzeżeniem przepisów niniejszej ustawy. (art. 7 uskż)

Ustawa o stanie klęski żywiołowej W czasie stanu klęski żywiołowej działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia kierują: 1) wójt (burmistrz, prezydent miasta) - jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono tylko na obszarze gminy; 2) starosta - jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż jednej gminy wchodzącej w skład powiatu; 3) wojewoda - jeżeli stan klęski żywiołowej wprowadzono na obszarze więcej niż jednego powiatu wchodzącego w skład województwa; 4) minister właściwy do spraw administracji publicznej lub inny minister, do zakresu działania którego należy zapobieganie skutkom danej klęski żywiołowej lub ich usuwanie, a w przypadku wątpliwości co do właściwości ministra lub w przypadku gdy właściwych jest kilku ministrów - minister wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów - jeżeli stan klęski żywiołowej (art. 8 uskż)

Ustawa o stanie klęski żywiołowej Ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w stanie klęski żywiołowej stosuje się do osób fizycznych zamieszkałych lub czasowo przebywających na obszarze, na którym został wprowadzony stan klęski żywiołowej, oraz odpowiednio do osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, mających siedzibę lub prowadzących działalność na obszarze, na którym został wprowadzony stan klęski żywiołowej (art. 20 uskż)

Ustawa o stanie klęski żywiołowej Ograniczenia, o których mowa w art. 20, mogą polegać na: 1) zawieszeniu działalności określonych przedsiębiorców; 2) nakazie lub zakazie prowadzenia działalności gospodarczej określonego rodzaju; 3) nakazaniu pracodawcy oddelegowania pracowników do dyspozycji organu kierującego działaniami prowadzonymi w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia; 4) całkowitej lub częściowej reglamentacji zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły; 4a) zakazie okresowego podwyższania cen na towary lub usługi określonego rodzaju; 4b) nakazie stosowania cen ustalonych na towary lub usługi mające podstawowe znaczenie dla kosztów utrzymania konsumentów; 5) obowiązku poddania się badaniom lekarskim, leczeniu, szczepieniom ochronnym oraz stosowaniu innych środków profilaktycznych i zabiegów, niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych oraz skutków skażeń chemicznych i promieniotwórczych; (art. 21 ust. 1 uskż)

Ustawa o stanie klęski żywiołowej Ograniczenia, o których mowa w art. 20, mogą polegać na: 6) obowiązku poddania się kwarantannie; 7) obowiązku stosowania środków ochrony roślin lub innych środków zapobiegawczych niezbędnych do zwalczania organizmów szkodliwych dla ludzi, zwierząt lub roślin; 8) obowiązku stosowania określonych środków zapewniających ochronę środowiska; 9) obowiązku stosowania środków lub zabiegów niezbędnych do zwalczania chorób zakaźnych zwierząt; 10) obowiązku opróżnienia lub zabezpieczenia lokali mieszkalnych bądź innych pomieszczeń; 11) dokonaniu przymusowych rozbiórek i wyburzeń budynków lub innych obiektów budowlanych albo ich części; 12) nakazie ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, obszarów i obiektów; (art. 21 ust. 1 uskż)

Ustawa o stanie klęski żywiołowej Ograniczenia, o których mowa w art. 20, mogą polegać na: 13) nakazie lub zakazie przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach; 14) zakazie organizowania lub przeprowadzania imprez masowych; 15) nakazie lub zakazie określonego sposobu przemieszczania się; 16) wykorzystaniu, bez zgody właściciela lub innej osoby uprawnionej, nieruchomości i rzeczy ruchomych; 17) zakazie prowadzenia strajku w odniesieniu do określonych kategorii pracowników lub w określonych dziedzinach; 18) ograniczeniu lub odstąpieniu od określonych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jednakże niepowodującym bezpośredniego narażenia życia lub zdrowia pracownika; 19) wykonywaniu świadczeń osobistych i rzeczowych (art. 21 ust. 1 uskż)

Ustawa o stanie klęski żywiołowej Jeżeli siły i środki, którymi dysponuje wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub wojewoda albo pełnomocnik, są niewystarczające, można wprowadzić obowiązek świadczeń osobistych i rzeczowych polegających na: 1) udzielaniu pierwszej pomocy osobom, które uległy nieszczęśliwym wypadkom; 2) czynnym udziale w działaniu ratowniczym lub wykonywaniu innych zadań wyznaczonych przez kierującego akcją ratowniczą; 3) wykonywaniu określonych prac; 4) oddaniu do używania posiadanych nieruchomości lub rzeczy ruchomych; 5) udostępnieniu pomieszczeń osobom ewakuowanym; 6) użytkowaniu nieruchomości w określony sposób lub w określonym zakresie; (art. 22 ust. 1 uskż)

Ustawa o stanie klęski żywiołowej Jeżeli siły i środki, którymi dysponuje wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta lub wojewoda albo pełnomocnik, są niewystarczające, można wprowadzić obowiązek świadczeń osobistych i rzeczowych polegających na: 7) przyjęciu na przechowanie i pilnowaniu mienia osób poszkodowanych lub ewakuowanych; 8) zabezpieczeniu zagrożonych zwierząt, a w szczególności dostarczaniu paszy i schronienia; 9) zabezpieczeniu zagrożonych roślin lub nasion; 10) pełnieniu wart; 11) zabezpieczeniu własnych źródeł wody pitnej i środków spożywczych przed ich zanieczyszczeniem, skażeniem lub zakażeniem, a także udostępnianiu ich dla potrzeb osób ewakuowanych lub poszkodowanych, w sposób wskazany przez organ nakładający świadczenie; 12) zabezpieczeniu zagrożonych dóbr kultury. (art. 22 ust. 1 uskż)

Ustawa o stanie klęski żywiołowej Niezbędne ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela, o których mowa w art. 21 i art. 22, w granicach dopuszczonych w rozporządzeniu Rady Ministrów o wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej wprowadza, odpowiednio w zakresie kompetencji wynikających z art. 8: 1) wójt (burmistrz, prezydent miasta) albo pełnomocnik, o którym mowa w art. 9 ust. 5 - w drodze zarządzenia albo decyzji; 2) starosta albo pełnomocnik, o którym mowa w art. 10 ust. 5 - w drodze zarządzenia albo decyzji; 3) wojewoda albo pełnomocnik, o którym mowa w art. 11 ust. 4 - w drodze rozporządzenia albo decyzji. (art. 23 ust. 1 uskż)

Ustawa o stanie klęski żywiołowej Do decyzji tych stosuje się przepisy KPA z zastrzeżeniem że: 1) podlegają one natychmiastowemu wykonaniu z chwilą ich doręczenia lub ogłoszenia; 2) mogą one być w nagłych wypadkach wydawane ustnie, a następnie niezwłocznie potwierdzane na piśmie; 3) odwołanie od nich wnosi się w terminie 3 dni od dnia doręczenia lub potwierdzenia na piśmie decyzji wydanej ustnie; 4) wniesione odwołania podlegają przekazaniu organowi odwoławczemu w terminie 3 dni, a rozpatrzeniu - w terminie 7 dni od dnia doręczenia mu odwołania; 5) organem wyższego stopnia w sprawach decyzji wydanych przez starostę i wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jest wojewoda. (art. 23 ust. 4 uskż)