Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej interesujące, a nauczanie i samo uczenie się staje się procesem bardziej efektywnym.
Metoda eksperymentu chemicznego pozwala uczniom na pozyskiwanie i przetwarzanie informacji na różne sposoby i z różnych źródeł.
Samodzielna obserwacja jest podstawą do przeżywania, wnioskowania, analizowania i uogólniania zjawisk, stąd bardzo duża rola eksperymentu w zdobywaniu nowych wiadomości i umiejętności..
Nowa podstawa programowa kieruje proces nauczania na stosunkowo nowy tor – samodzielnego dochodzenia ucznia do wiedzy, często nazywanego nauczaniem przez odkrywanie lub dociekanie naukowe – IBSE (z j. ang. Inquiry Based Science Education).
Jedna z stosowanych obecnie definicji IBSE brzmi: Dociekanie naukowe to intencjonalny proces polegający na diagnozowaniu problemów, dokonywaniu krytycznej analizy eksperymentów i znajdywaniu alternatywnych rozwiązań, planowaniu badań, sprawdzaniu hipotez, poszukiwaniu informacji, konstruowaniu modeli, dyskusji z kolegami oraz formułowaniu spójnych argumentów.
Od 1 września umożliwimy naszym uczniom podczas zajęć na pracowni chemicznej nabycie dodatkowych umiejętności analitycznych zgodnych z trendami światowymi:
*eksperymenty z analizy jakościowej wykonywane w pracowni chemicznej
* elastyczne podejście do nauczania przez pracę nad pełnym zrozumieniem problemu badawczego przez uczniów, zbliżenie na problem badawczy, przy zastosowaniu integracji przedmiotów przyrodniczych, matematyki i techniki, zgodnie ze standardami nauczania
* zapoznanie z metodologią eksperymentów ilościowych wykonywanymi samodzielnie, w parach oraz grupach podczas zajęć lekcyjnych
* używanie logiki i innych umiejętności rozwiązywania problemów, stosowanie krytycznego myślenia, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych przez pracę w zespole, rozwijanie i stosowanie umiejętności złożonych, umiejętności technicznych, matematycznych i pomiarowych
* eksperymenty z analizą wyników liczbowych, typami i analizą błędów pomiarowych czy programami do analizy graficznej i statystycznej
*cykl badawczy obejmujący postawienie pytania otwierającego burzę mózgu, umożliwiającą znalezienie rozwiązania problemu, znalezienie rozwiązań metodycznych i technicznych, które pozwolą na zebranie danych, analizę danych, wnioskowanie, dzielenie się rezultatami
*oraz inne....