 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Advertisements

ROLA PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY
Rzecznik Praw Przedsiębiorcy – projekt ustawy
Małgorzata Mądra-Janeda
Kontrola finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Narodowy bank centralny
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Kontrola administracji
Kontrola administracji mgr Paweł Dąbrowski
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
PRAWO FINANSOWE.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Wiedza o społeczeństwie
Charakterystyka władzy ustawodawczej
Władza ustawodawcza cz. 3. Władza wykonawcza cz. 1.
Procedura ustawodawcza
Ustrój sądów administracyjnych
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
VIII. POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE Zmierza do wymuszenia na administratorze realizacji obowiązków nałożonych prawem.
Funkcja kreacyjna Sejmu. Współcześnie obserwujemy w różnych państwach demokratycznych grupę organów państwowych, w których powoływanie zaangażowany jest.
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
Mgr Przemysław Mazurek
Władza ustawodawcza cz. II
Przygotowała Iwona Dyś
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Kontrola i nadzór.
Kontrola w procesie udzielania zamówień publicznych
Trybunał Konstytucyjny
Trybunał Konstytucyjny
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
 szczególny organ powiązany z parlamentem, czuwający nad prawidłowością postępowania administracji publicznej wobec obywateli  zadania konstytucyjne.
1. Podstawa prawna: ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji Publiczna radiofonia i telewizja jest odrębna od innych środków masowego.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Przygotowała Iwona Dyś - Branicka Grupa 2,9 I NSP
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Władza wykonawcza Prezydent RP.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 10.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Trybunał Konstytucyjny
Władza ustawodawcza cz. II
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Sądy Administracyjne w Polsce
Kontrola prawna administracji
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zapis prezentacji:

 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną sensu stricto – ustalenie stanu faktycznego bez możliwości korygowania nieprawidłowości  Pozycja ustrojowa – art. 202 Konstytucji  naczelny organ kontroli państwowej  oddzielony od struktur rządowych  podległy Sejmowi  Prezes NIK powoływany przez Sejm za zgodą Senatu (6 lat, możliwa jedna reelekcja)  Marszalek Sejmu nadaje statut NIK  przedstawianie corocznego sprawozdania z działalności Izby  Podstawa prawna: ustawa z dnia 23 grudnia 1994 r. o NIK

 organ kolegialny o wyeksponowanym stanowisku Prezesa  Prezes NIK – art. 205 i 206 Konstytucji  powoływany przez Sejm (bezwzględna większość głosów w obecności co najmniej 1/2 ustawowej liczby posłów) na wniosek Marszałka Sejmu lub co najmniej 35 posłów, za zgodą Senatu (30 dni na podjęcie decyzji)  nie może zajmować żadnego stanowiska ani wykonywać zajęć zawodowych niedających się pogodzić z godnością urzędu (wyjątek – profesor szkoły wyższej)  nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej niedającej pogodzić się z godnością urzędu  przysługuje mu immunitet i gwarancja nietykalności  odwołanie w przypadku: zrzeczenia się stanowiska, choroby powodującej trwałą niezdolność do pełnienia obowiązków, prawomocnego wyroku TS, skazania prawomocnym wyrokiem sądu za popełnienie przestępstwa, złożenia fałszywego oświadczenia lustracyjnego  Wiceprezesi NIK – powoływani przez Marszałka Sejmu na wniosek Prezesa NIK  Kolegium NIK – Prezes NIK, Wiceprezesi NIK oraz 14 członków (powoływani przez Marszałka Sejmu na wniosek Prezesa NIK; 7 – przedstawiciele nauk prawnych i ekonomicznych;,7 - wyżsi rangą pracownicy NIK), Dyrektor Generalny  kadencja – 3 lata  odwołanie – tylko w ustawowo wymienionych przypadkach  szeroki zakres działania – zatwierdza, uchwala lub opiniuje większość aktów NIK  urzędnikom wykonującym czynności kontrolne przysługuje immunitet

Kontrola obligatoryjna A. organy administracji rządowej, NBP, państwowe osób prawne i inne państwowe jednostki organizacyjne  legalność  gospodarność  celowość  rzetelność B. Kancelaria Prezydenta, Kancelarie Sejmu i Senatu, TK, SN, NSA, KRS, RPO, RPDz, KRRiTV, GIODO, IPN, KBW, PIP  wykonywanie budżetu oraz gospodarki finansowej i majątkowej  na zlecenie Sejmu również w innych aspektach: Kancelaria Prezydenta, Kancelarie Sejmu i Senatu, RPO, RPDz, KRRiTV, IPN, PIP

Kontrola fakultatywna A. organy samorządu terytorialnego, komunalne osoby prawne i inne komunalne jednostki organizacyjne  legalność  gospodarność  rzetelność B. inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze  w zakresie wykorzystywanych przez nie środków lub majątku publicznego  legalność i gospodarność

 uprawnienia pracowników NIK w ramach kontroli  prawo swobodnego wstępu do lokali  dostęp do dokumentów  przeprowadzanie oględzin  wzywanie i przesłuchiwanie świadków  obowiązek pomocy w czynnościach kontrolnych ze strony pracowników jednostki kontrolowanej  wyniki kontroli  ujmowane w protokole kontroli  przekazywane w wystąpieniu pokontrolnym  adresat wystąpienia informuje NIK o sposobie wykorzystania uwag i wniosków  skutki kontroli  zawiadomienie organów ścigania w razie wykrycia przestępstwa lub wykroczenia  wskazanie potrzeby wszczęcia postępowania dyscyplinarnego lub zwolnienia z pracy

 obowiązek regularnego dostarczania materiałów  coroczna analiza wykonania budżetu i założeń polityki państwa oraz opinia w przedmiocie udzielenia absolutorium dla Rady Ministrów  coroczne sprawozdanie ze swojej działalności  obowiązek podejmowania kontroli na zlecenie Sejmu lub jego organów  przedstawianie wyników ważnych kontroli  przedstawianie wniosków w sprawie rozpatrzenia przez Sejm określonych problemów  przedstawianie zarzutów wynikających z kontroli członków Rady Ministrów, kierowników urzędów centralnych oraz Prezesa NBP dr Jarosław Sułkowski - wykłady z prawa konstytucyjnego