HARMONOGRAM SPOTKANIA 1. Zadania Gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku 2. Zamierzenia Gminy mające na.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Advertisements

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Grupa Wymiany Doświadczeń usług wodociągowo-kanalizacyjnych moderator: Stanisław Łodwig Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Lublin 4 sierpnia : rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 lipca 2011 r. § 3: rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
PAKIET SOTRALENTZ SYSTEM
Segreguj odpady według nowej zasady
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej Operacje dotyczące tworzenia i umożliwienia.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Wsparcie na infrastrukturę wiejską w ramach PROW
Przydomowe oczyszczalnie ścieków
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
AT GROUP S.A. działa na rynku usług consultingowych od 17 lat. Jesteśmy regionalnym liderem w zakresie pozyskiwania środków dla swoich klientów z różnorodnych.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich
Reglamentacja procesu budowy
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020 Oś priorytetowa 3. Gospodarka niskoemisyjna Działanie 3.1. Produkcja i dystrybucja.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Gospodarka wodno – ściekowa Toruń, 27 października 2016 r.
Budowa infrastruktury OZE na terenie Gminy i Miasta Pajęczno
„Montaż instalacji OZE na terenie Gminy Rudnik”
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Szkolenie dla Wnioskodawców
Spotkanie informacyjne
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” PROW Poddziałanie: 7.2 Wsparcie inwestycji.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Szkolenie dla Wnioskodawców
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Projekt pn. "Budowa mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii
Co to jest Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK)
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

HARMONOGRAM SPOTKANIA 1. Zadania Gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku 2. Zamierzenia Gminy mające na celu rozwiązania problemu 3. Podstawowe informacje na temat funduszy z PROW 4. Przegląd technologii oczyszczalni przydomowych 5. Wybór technologii 6. Etapy realizacji 7. Koszty

Zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości, dotyczące utrzymania czystości i porządku USTAWA z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Rozdział 3 Obowiązki właścicieli nieruchomości Art Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez: 2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;

Zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości, dotyczące utrzymania czystości i porządku USTAWA z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Rozdział 3 Obowiązki właścicieli nieruchomości Art Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, wykonując obowiązek określony w art. 5 ust. 1 pkt 3b, są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez: 1) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych – przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

Zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości, dotyczące utrzymania czystości i porządku USTAWA z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Rozdział 3 Obowiązki właścicieli nieruchomości Art Gmina jest obowiązana zorganizować odbieranie odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umów, o których mowa w ust Wójt, burmistrz, prezydent miasta wydaje z urzędu decyzję, w której ustala: 1) obowiązek uiszczania opłat za odbieranie odpadów komunalnych lub opróżnianie zbiorników bezodpływowych;

Działania zapobiegawcze, pozwalające uniknąć kar finansowych nakładanych na Gminę przez organy nadzorujące w przypadku niewywiązywania się z obowiązków określonych w ustawie Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Przybiernów Przy udziale środków unijnych z ramach programu PROW

PROW PODSTAWOWE INFORMACJE Koszty kwalifikowane obejmują  koszty budowy, przebudowy, modernizacji lub wyposażenia obiektów budowlanych;  koszty zakupu sprzętu, materiałów i usług, służących realizacji operacji;  koszty ogólne, bezpośrednio związane z przygotowaniem i realizacją operacji. Beneficjenci   gmina,  spółka, w której udziały mają wyłącznie JST,  związek międzygminny. Maksymalna wysokość pomocy zł na beneficjenta w okresie realizacji Programu.  Poziom pomocy finansowej z wynosi maksymalnie 63,63% kosztów kwalifikowalnych projektu.  Wymagany krajowy wkład środków publicznych, w wysokości co najmniej 36,37% kosztów kwalifikowalnych projektu, pochodzi ze środków własnych beneficjenta.

PRZEGLĄD TECHNOLOGII PRZYDOMOWYCH OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW – oczyszczalnie drenażowe WadyZalety Krótka żywotność drenażu Cena urządzenia z montażem Odory Konieczność stosowania Biopreparatów Bez energii elektrycznej w przypadku korzystnych warunków gruntowych Brak możliwości kontroli stopnia oczyszczonych ścieków

PRZEGLĄD TECHNOLOGII PRZYDOMOWYCH OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW – oczyszczalnie drenażowe

Oczyszczalnie biologiczne SBR Złoże zraszane Technologie tradycyjne Złoże tarczowe Złoże biologiczne (stałe, fluidalne etc.) Przepływowy osad czynny

SBR: Przepływowy osad czynny: WadyZalety Wrażliwe na jakość ścieków Stosunkowo niska cena Wrażliwe na nierównomierny zrzut ścieków Częste przypadki wypłukania osadu Prostota wykonania Wymaga częstego doglądania przez użytkownika WadyZalety Kosztowny serwis Wysoki stopień oczyszczania przy regularnym serwisowaniu Awaryjność ( sprężarka, elektrozawory) Wrażliwa na jakość ścieków Niewrażliwa na nierównomierny dopływ ścieków Wymaga częstego doglądania przez użytkownika

Złoża zanurzone stałe: WadyZalety Niska tolerancja na przeciążenia i niedociążenia ściekami Mniej wrażliwa na jakość ścieków Awaryjność ( sprężarka, elektrozawory) Kosztowny serwis Brak ryzyka wypłukania osadu Wymaga częstego doglądania przez użytkownika

Złoża ruchome fluidalne : WadyZalety Średnia tolerancja na niedociążenia ściekami Mniejsza wrażliwość na jakość ścieków Awaryjność ( sprężarka, elektrozawór) W stosunku do złóż stałych prostszy serwis Mało wrażliwa na chwilowe przeciążenia Prosta budowa

WadyZalety Wyższa cena zakupu oczyszczalni Mało wrażliwa na jakość ścieków Prosty i tani serwis (wybieranie osadu) Brak uciążliwości odorowej Mało wrażliwa na przeciążenia i niedociążenia Niskie zużycie energii elektrycznej Złoża ruchome tarczowe :

Oczyszczalnie ze złożem tarczowym: ETAP 1: Oczyszczanie mechaniczne w osadniku wstępnym- redukcja zawiesiny i tłuszczu ETAP 2-3: Oczyszczanie w strefach tlenowych- redukcja związków organicznych ETAP 4: Oczyszczanie mechaniczne w osadniku wtórnym i recyrkulacja osadu- redukcja osadu nadmiernego

Zalety: Całkowity brak odorów- bez mechanicznego wtłaczania powietrza Niesłyszalna dla otoczenia- brak hałasującej sprężarki Niska awaryjność, prosta budowa- całością procesu kieruje prosty silnik elektryczny. Brak sterowników, dyfuzorów, elektrozaworów etc.

Zalety: Zwiększona odporność na złej jakości ściek- można stosować chemie domową, osadnik wstępny o dużej pojemności Łatwa w serwisie- dostęp do wszystkich Elementów poprzez szeroki właz dostępowy Największa elastyczność pracy- pełna efektywność oczyszczania przy dopływie na 10-30%, idealna na obiekty sezonowe

Zalety: Odporność na zrzuty udarowe- dozowanie ścieku na złoże Niskie koszty eksploatacji- bez biopreparatów, energia elektryczna 19 zł/miesięcznie, wybieranie osadu 1/rok. Brak elementów podlegających okresowym wymianom (dyfuzory, filtry etc.)

WYBÓR TECHNOLOGII Realizacja programu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków z wykorzystaniem funduszy unijnych wymaga przeprowadzenia przez Gminę przetargu w celu wyłonienia wykonawcy. W przypadku oczyszczalni przydomowych Gmina mając na uwadze właściwości użytkowe wybiera technologię oczyszczania ścieków. Mając na uwadze: - najniższe zużycie energii elektrycznej - najmniej uciążliwą dla użytkownika obsługę - najprostszy i najmniej kosztowny serwis - niską awaryjność urządzeń - stały wysoki stopień oczyszczania ( brak wrażliwości na przeciążenia, środki chemiczne codziennego użytku oraz niedociążenia ściekami ) Wyborem najbardziej słusznym są oczyszczalnie w technologii złóż tarczowych. Oczyszczalnie w tej technologii są produkowane i oferowane w Polsce przez 4 producentów. Dostępne urządzenia są podobnej – wysokiej jakości co eliminuje ryzyko zastosowania przez wykonawcę tańszego zmiennika dużo niższej jakości.

ETAPY REALIZACJI 1. Zapisy właścicieli nieruchomości 2. Opracowanie dokumentacji projektowej oraz wszelkich dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia przetargu. 3. Złożenie wniosku o dofinansowanie z funduszy PROW 4. Przeprowadzenie przetargu w celu wyłonienia wykonawcy 5. Realizacja zadania

KOSZTY CAŁKOWITY KOSZT BUDOWY OCZYSZCZALNI W zależności od warunków gruntowych oraz ilości mieszkańców 19 – 22 tys. zł brutto FUNDUSZE Z PROW 63,63% WKŁAD WŁASNY 36,37% z czego połowę stanowi wkład własny mieszkańców a drugą połowę środki z budżetu Gminy Orientacyjny wkład własny mieszkańców 3460 – 4000 zł