Utworzenie Obszaru Funkcjonalnego Aglomeracji Płockiej Związek Gmin Regionu Płockiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Związku Miast Polskich
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Warsztaty Zarządzania Strategicznego moderator: Robert Żarkowski.
Endogenne potencjały rozwojowe województwa lubelskiego
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
MIASTA – PARTNERZY PROJEKTU Płock – Miasto (Partner) wiodący + lider bloku tematycznego Włocławek, Elbląg – Partner projektu – lider bloku tematycznego.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Urząd Miejski w Modliborzycach
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” Omówienie głównych działań zrealizowanych w ramach projektu.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Projekt PL „Wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w Obszarze Funkcjonalnym Szlaku Jana III Sobieskiego w województwie lubelskim"
Sołtysi jako kluczowy element łańcucha komunikacji z mieszkańcami w procedurze opracowywania dokumentów strategicznych i planistycznych Partnerstwa Gmin.
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Stan wypełnienia warunkowości ex ante dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Olsztyn, 22 stycznia 2016.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Warsztat konsultacyjny
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Warsztat konsultacyjny
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Zapis prezentacji:

Utworzenie Obszaru Funkcjonalnego Aglomeracji Płockiej Związek Gmin Regionu Płockiego

Zgłoszone rozwiązanie zostało zrealizowane w ramach projektu pn. „Współpraca w ramach Obszaru Funkcjonalnego Aglomeracji Płockiej kluczem do zintegrowanego rozwoju subregionu” współfinansowanego z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna W wyniku zachodzących procesów urbanizacyjnych, miasto Płock i gminy w jego otoczeniu oraz powiat płocki aspirują do utworzenia spójnego organizmu funkcjonalno-przestrzennego. Warunkiem trwałego i zrównoważonego rozwoju całego obszaru jest współpraca i koordynacja działań, w celu uzyskania efektów synergicznych. Głównym celem projektu była integracja działań publicznych i utrwalenie potencjału rozwojowego Obszaru Funkcjonalnego Aglomeracji Płockiej (OFAP) poprzez promowanie zintegrowanego podejścia do jego problemów. Projekt umożliwił identyfikację granic OFAP, wyznaczenie wspólnych celów rozwojowych w różnych sektorach, a poprzez to przyczynił się do wzmocnienia istniejącej współpracy JST na obszarze Związku. Projekt służy promowaniu terytorialno-funkcjonalnego podejścia do polityki regionalnej. Dzięki przeprowadzonym badaniom i analizom sformułowane zostały kierunki rozwoju OFAP do 2025 r. w postaci programów sektorowych. Przy planowaniu Obszaru Funkcjonalnego Aglomeracji Płockiej wykorzystano doświadczenia z innego, zintegrowanego rozwiązania realizowanego przez ZGRP – systemu gospodarki odpadami, prowadzonego dla zrzeszonych gmin, w którym ZGRP pełni rolę koordynatora. Jest to przykład efektywnego zainicjowania zmian o charakterze strategicznym na terenie zrzeszonych gmin.

Celem szczegółowym projektu było przeciwdziałanie społecznym problemom rozwojowym OFAP. Działania w okresie realizacji projektu miały w efekcie zapobiegać depopulacji tego obszaru, wspierać jakość kapitału ludzkiego i sprzyjać rozwojowi jego funkcji gospodarczych, kompleksowo chroniąc przy tym środowisko naturalne. Wszystkie działania (diagnoza, strategie, dokumentacje techniczne) zaplanowane w projekcie miały na celu rozwój całego OF. Podstawowe założenie projektu to zintegrowane działanie na sferę gospodarczą, społeczną, środowiskową i przestrzenną, mające na celu rozwój aglomeracji oparty na Płocku, jako centrum gospodarczym OF i integracji gmin wchodzących w skład OFAP. Ze względu na duży obszar partnerstwa oraz szeroki zakres tematyczny planowanych strategii, podstawą do realizacji projektu było zawarcie umowy partnerskiej, określającej podział ról i odpowiedzialności partnerów oraz skład organów partnerstwa. W ramach ustalonego składu partnerstwa ustalono wstępną identyfikację kluczowych kierunków rozwoju OFAP. Delimitacja OFAP została przeprowadzona na podstawie następujących metod: desk research, kwerenda telefoniczna, badanie ilościowe mieszkańców, indywidualne wywiady pogłębione, badanie ilościowe organizacji pozarządowych oraz przedsiębiorców, warsztaty z przedstawicielami JST. Efektem badań nad delimitacją OFAP stał się raport obejmujący diagnozę i delimitację OFAP oraz wyniki badań społecznych na potrzeby wykonania tego opracowania. Raport z badań diagnostycznych był wykorzystany przy tworzeniu pozostałych produktów projektu: strategii sektorowych oraz dokumentacji technicznej dla wybranych inwestycji.

W trakcie prac nad strategiami, ZGRP podjął działania, aby maksymalnie zaangażować w uzgadnianie treści tych dokumentów wszystkich interesariuszy partnerstwa. Prowadzone konsultacje cechowały się złożonością i wieloaspektowością podejścia. Zorganizowano cykl warsztatów zarządzania strategicznego dla przedstawicieli JST. Spotkania te były poświęcone wspólnej analizie uwarunkowań rozwojowych w OFAP, z wykorzystaniem wskaźników społeczno-gospodarczych i finansowych – celem promowania zintegrowanego podejścia do programowania rozwoju na obszarze funkcjonalnym w kontekście realizowanego projektu. Efektem warsztatów była analiza posiadanych przez Partnerów zasobów gospodarczych, społecznych i finansowych, jakie mają się przyczynić do utrzymania istniejącej infrastruktury i jej rozwoju, jak również zdefiniowanie katalogu świadczonych usług, interesariuszy i ich zasobów w zakresie działań prorozwojowych na terenie obszaru funkcjonalnego. Podczas tych spotkań prezentowane były wyniki delimitacji OFAP oraz analizy SWOT dla obszaru, w dziedzinach tematycznych takich jak transport, gospodarka wodno-ściekowa, energetyka i rewitalizacja. Ostatni warsztat poświęcony był zintegrowanej strategii rozwoju, która w ujęciu horyzontalnym kumuluje cele zawarte w pozostałych strategiach sektorowych.

Zapisy w strategiach konsultowane były wielokrotnie na gremium organów statutowych ZGRP – Zarządu i Zgromadzenia – w ramach porządków obrad ustalonych posiedzeń, oraz na forum Zespołu Konsultacyjnego i Zespołu Projektowego (organy wewnątrz partnerstwa). Ułatwieniem przy organizacji pracy ww. zespołów, było jasne określenie organizacji ich pracy w formie statutu, regulaminu pracy i umowy partnerskiej. Posiedzenia te były wzbogacone poprzez zaangażowanie uczestników i ekspertów wewnętrznych partnerstwa. Efektami tych działań jest 5 programów sektorowych: Zintegrowana Strategia Rozwoju Obszaru Funkcjonalnego Aglomeracji Płockiej, Strategia efektywności energetycznej, Strategia zrównoważonego transportu, Koncepcja spójnej gospodarki wodno-ściekowej, Strategia rewitalizacji obszarów miejskich. W ramach prac, po ostatecznej weryfikacji przez organy statutowe partnerstwa i ekspertów zewnętrznych, zostały przeprowadzone konsultacje społeczne przy każdym z pięciu dokumentów strategii.

Zaprezentowane rozwiązania i narzędzia są na tyle uniwersalne, że bez względu na genezę czy intencję funkcjonowania i formę prawną partnerstwa, da się je replikować w innych partnerstwach. Zastosowane przez nas narzędzia skupiają się przede wszystkim wokół zapewnienia właściwej współpracy partnerów – począwszy od identyfikacji potrzeb i celów, aktywizacji otoczenia oraz bieżącej realizacji założonych celów i ewaluacji. W naszej ocenie niezwykle istotna jest transparentność działań i równe traktowanie wszystkich partnerów Zaprezentowane narzędzia dają również wyraz istoty współpracy z przedstawicielami innych sektorów, niż charakter danego partnerstwa. Skład Zespołu Konsultacyjnego zapewnił możliwość zaopiniowania powstałych dokumentów strategicznych przez przedstawicieli biznesu, nauki/ szkolnictwa wyższego i NGO. Z kolei kryteria wyboru przedsięwzięć zintegrowanych i w ślad za tym składane przez partnerów fiszki projektowe to przykład dbałości o równomierne rozłożenie odpowiedzialności w ramach partnerstwa. Kluczowe jest faktyczne zaangażowanie „liderów” danego partnerstwa, tj. np. władz samorządowych. W tym celu należy zapewnić odpowiednią platformę komunikacji i wymiany doświadczeń – również w celu sprawowania czynności nadzorczych i okresowego monitoringu. Silni „liderzy”, faktycznie angażujący się w pracę partnerstwa, potrafiący dojść do consensusu, stanowią gwarancję trwałości partnerstwa.