Przyrodnicze azyle 1. Kolaż ogrodu Fot. Emilia Bylicka Anna Piotrowska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ptaki zwiastujące nadejście wiosny
Advertisements

Pory Roku.
PSZCZOŁY.
OWADY SPOŁECZNE.
 Ich rodzaje i odmiany 
Lotne substancje wydzielane przez rośliny
Ekologia W naszym przedszkolu.
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Projekt Remizy dla Ptaków
Rodzaje,wygląd,odżywianie
GÓRSKA ŁĄKA W NASZYCH GÓRACH ZWANA JEST HALĄ.
Założenia wychowawczo - dydaktyczne
CELE WYCIECZKI : PROMOWANIE WALORÓW
Na ratunek pszczołom Projekt Klubów 4H Rok szkolny 2012/13.
WIOSNA Dawid Gruszkowski 3a.
INSEKTER OG EDDERKOPPDYR
PSZCZOŁY.
Zwierzęta chronione na terenie gminy Okonek
Kwiaty wiosny Julia Lewandowska.
W naszej starej, dobrej SP3 organizuje się wiele konkursów wiedzy o tematyce przyrodniczej. Na przykład zorganizowany został konkurs na hasło związane.
Kolekcje roślin. Obserwacje zwierząt
Wiosenne kolorowe kwiaty
Pszczoły Ada Stankiewicz 6a.
Pszczoły.
SZWAJCARIA – Podróż do Basel.
PRZYRODA BUDZI SIĘ DO ŻYCIA
Przyjaciel lasu MRÓWKA.
PSZCZOŁY.
PSZCZOŁY ZACZYNAMY POKAZ.
Pszczoły Wszystkie pszczołowate żywią się nektarem i pyłkiem kwiatowym. Pyłkiem karmią też swoje larwy. Jednocześnie zapylają, czyli przenoszą pyłek i.
Opracowała Julia Klatt
Kto jest przyjacielem lasu?
WITAM DZIŚ CHCIAŁABYM przedstawić KRÓTKI SLAJD O PSZCZOŁACH.
czyli o tym, kto jest przyjacielem lasu i dlaczego?
OWADY I PAJĘCZAKI Przygotował Franciszek Kamionka.
Szukamy Przyjaciół Lasu.
AKADEMIA PSZCZÓŁ POMAGAMY PSZCZOŁOM SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2 IM
PRZYJACIELE LASU - Zwierzęta - Ludzie Rośliny Leśniczy Owady.
Kto jest przyjacielem lasu?
PSZCZOŁY.
KTO JEST PRZYJACIELEM LASU
„KTO JEST PRZYJACIELEM LASU”
KTO JEST PRZYJACIELEM LASU?
Ochrona przyrody ożywionej i nieożywionej
KTO JEST PRZYJACIELEM LASU ? PRZYJACIÓŁMI LASU SĄ ZWIERZĘTA PONIEWAŻ TAM ŻYJĄ, A JEDNOCZEŚNIE POMAGAJĄ NP. W UŻYŹNIANIU GLEBY.
Przyjaciel lasu Kto nim jest? Kto może nim zostać?
Kwiat- definicja kwiat - organ rozmnażania płciowego u roślin nasiennych, przekształcony skrócony pęd; u okrytonasiennych typowy kwiat składa się ze słupka,
Wiosenne obserwacje Gai Tarkiewicz
Jak dotrzeć do przyrody, która znajduje się
Historia życia jednej rośliny
Owady – pożyteczne czy szkodliwe?
OWADY I PAJĘCZAKI.
Przyjaciele lasu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Konkurs pn.: „Start w przyszłość” na najciekawsze zajęcia realizowane w ramach projektu systemowego Województwa.
ROLA PSZCZOŁY W ROLNICTWIE I NATURALNYM ŚRODOWISKU PRZYRODNICZYM .
Moje ulubione zwierzęta
Rodzaje drzew w Polsce Patrycja Dziendziel.
Zajęcia przyrodnicze w najbliższej okolicy i ekopracowni
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Rewitalizacja Parku Książąt Pomorskich „A” w Koszalinie Gmina-Miasto Koszalin Szczecin, marzec 2010r.
„Drewniane” życie Projekt warsztatów terenowych
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: przyrodnicza klasa III wiosna 2 godz. lekcyjne.
 Autorką projektu - A Year with the Bird - Rok z ptakami - jest Rita Stoskiene z Estoni.  Głównym celem projektu jest obserwacja ptaków w ich naturalnym.
Zielona edukacja – twórcze ogrody
„Zielona edukacja – twórcze ogrody”
autor: Patrycja Sawicka
Mandarynka 29 lipca 2018.
Czynna ochrona pszczołowatych w parkach krajobrazowych
Co nowego w klasie drugiej?
Styczeń 2010 PONIEDZIAŁEK WTOREK ŚRODA CZWARTEK PIĄTEK SOBOTA
Zapis prezentacji:

Przyrodnicze azyle 1. Kolaż ogrodu Fot. Emilia Bylicka Anna Piotrowska

Schemat warsztatów Czas trwania: 3 h 1. Część teoretyczna 2. Część praktyczna Przerwa 10 min Idea przyrodniczych azyli

Ogród - marzenie Wykonaj kolaż/rysunek wymarzonego ogrodu. Jakie są w nim: rośliny, kolory, ozdoby, ścieżki, inne elementy? Jaki jest Twój wymarzony ogród: uporządkowany, różnorodny, tematyczny?

jaki jest cel założenia ogrodu? co może być w ogrodzie? co to jest ogród? jaki jest cel założenia ogrodu? co może być w ogrodzie? jak zwabić do ogrodu zwierzęta? co ogród może dać zwierzętom? Chmura myśli, Schronienie Miejsce rozrodu Miejsce zimowania Ciągłość korytarzy ekologicznych Naturalny pokarm Woda (poidełko)

Zasady tworzenia przyrodniczych azyli Im mniej porządnie, tym lepiej www.muratordom.pl

Zasady tworzenia przyrodniczych azyli GRA ZAPROJEKTUJ OGRÓD

Zasady tworzenia przyrodniczych azyli Ogrodzenie umożliwiające wędrówkę zwierząt http://fotogalerie.pl Fot. JONIEC

Zasady tworzenia przyrodniczych azyli Kwietna łąka zamiast trawnika www.luczaj.com

Zasady tworzenia przyrodniczych azyli Rośliny rodzime (koewolucja z rodzimymi gatunkami zwierząt)

OWADY owady zapylające: muchówki, błonkówki, motyle dzienne i nocne, niektóre chrząszcze oraz przylżeńce. owady zapylają aż 80% gatunków roślin Około 30 tyś. gatunków owadów w Polsce W naszej strefie klimatycznej owady zapylają aż 80% gatunków roślin, z czego większość to rośliny wykorzystywane w rolnictwie. W tej grupie znajdują się najbardziej wartościowe i kluczowe dla naszej diety produkty, czyli owoce i warzywa, a także wiele roślin paszowych wykorzystywanych przy produkcji mięsa i mleka. Owady zapylające kształtują również różnorodność biologiczną. Bez nich wiele gatunków roślin nie wydawałaby owoców i nasion lub ilość ta byłaby niewielka. Ponadto, wyginięcie jednej z grup zwierząt zapylających spowodowałoby wyginięcie pewnych gatunków roślin, które są przez nie zapylane, np.: wyginięcie trzmieli spowodowałaby wyginięcie tojadów oraz koniczyny czerwonej. Jeżeli zabraknie lub zostanie poważnie ograniczona liczba owadów zapylających, to straty w gospodarce i przyrodzie będą prawdopodobnie nieodwracalne, a koszty tego zjawiska okażą się bardzo wysokie.

OWADY Bzygowate, bzygi (Syrphidae) – rodzina owadów z rzędu muchówek z wyglądu podobnych często do os, pszczół lub trzmieli. W Polsce występują m.in.: bzyg prążkowany (Episyrphus balteatus), trzmielówka leśna (Volucella pellucens), trzmielówka łąkowa (Volucella bombylans), bzyg brzęk (Scaeva pyrastri), wyrówka lśniąca (Cheilosia variabilis), Helophilus pendulus i gnojka wytrwała (Eristalis tenax). Larwy są drapieżne (zjadają mszyce) lub roślinożerne. Dorosłe żywią się sokami roślin, nektarem i spadzią. www.wikipedia.pl

OWADY Pszczoła miodna www.wikipedia.pl Ok. 500 gatunków pszczołowatych w Polsce.

OWADY Murarka ogrodowa pszczoły samotnice (porobnice, murarki, pszczolinki, samotki, smukliki). www.wikipedia.pl Murarka ogrodowa

OWADY W Polsce ok. 30 gatunków trzmieli Zapylają ok. 400 gatunków roślin Jednego dnia pojedynczy trzmiel może odwiedzić nawet kilka tysięcy kwiatów. Fot. Emilia Bylicka

OWADY Fot. Emilia Bylicka Biedronka siedmiokropka

OWADY www.wikipedia.pl Złotook pospolity

OWADY Motyle z rodziny rusałkowatych (rusałka pawik, pokrzywnik, admirał) Fot. Emilia Bylicka

Fruczak gołąbek (zawisak) www.wikipedia.pl Fruczak gołąbek (zawisak)

OWADY Poidełka wyłożone kamyczkami lub wysypane piaskiem

OWADY skorek pospolity Forficula auricularia. Skorek pospolity Wszystkożerny. Skorek jest pogromcą mszyc, ale też jaj i larw szkodliwych motyli. Zjada również wyrządzające duże szkody roztocza – przędziorki. W ciągu jednej nocy bardzo skrupulatnie przeczesuje swój rewir, zjadając do 200 mszyc. Redukuje również obecność grzybni mączniaków. Trzeba mieć jednak świadomość, że kiedy zabraknie pokarmu zwierzęcego, skorki odżywiają się miękkimi częściami roś-lin – liśćmi, kwiatami, owocami. Bywa, że zjadają pąki drzew, dziurawią liście roślin czy wgryzają się w owoce. Można jednak temu zapobiec w porę, wynosząc poza ogród wystawione wcześniej dla skorków kryjówki. Skorek pospolity

OWADY w rurkach o średnicy (5–6 mm) samice składają głównie jaja niezapłodnione, z których wylęgną się samce, w rurkach o średnicy 6–7 mm składają porównywalną ilość jaj zapłodnionych (z nich powstaną samice) co niezapłodnionych, w rurkach dużych 7–8 mm dominują jaja zapłodnione.

Rola przyrodniczych azyli w edukacji dzieci analizy porównawcze; sporządzanie dokumentacji (szkice, opisy sytuacji, zdjęcia); nazywanie zjawisk przyrodniczych; wskazywanie zależności międzygatunkowych; systematyczność; posługiwanie się przyrządami optycznymi, pomiarowymi, wskazującymi i specjalistycznymi.

Harmonogram prac 1) Grudzień - cele, założenia tworzenia ogrodu. Wspólne wybranie funkcji, jaką ma pełnić ich ogród, - budowa różnego rodzaju karmników dla ptaków, obserwacje ptaków w ogrodzie, tropów zwierząt na śniegu 2) Styczeń - planowanie, projektowanie ogrodu (pomiary, projekt, rozmieszczenie stref, dobór gatunków) - badania pH gleby (o ile gleba nie jest zbyt zamarznięta) - wykonanie doniczek, lampionów do ogrodu z recyklingu 3) Luty - Wysiewanie nasion pod rozsady - Przygotowanie domków dla owadów Forum? Funpage na fb? Forma kontaktu

4) Marzec - montaż domków dla owadów w ogrodzie - wykonanie kompostownika - pod koniec miesiąca wiosenne porządki w ogrodzie, przygotowanie gleby 5) Kwiecień - sadzenie drzew i krzewów - wysiewanie roślin wabiących owady zapylające (założenie łąki kwiatowej) 6) Maj - wysadzanie do gruntu rozsady roślin jednorocznych - wykonanie rabat wzniesionych (podniesione grządki) - wykonanie ogrodu ziołowo-warzywnego Przez cały czas trwania projektu: obserwacje przyrodnicze

Anna Piotrowska Dziecięca Akademia Przyrody Kumak akademia@kumak.waw.pl www.kumak.waw.pl www.przyrodniczeazyle.pl Nr tel. 503 138 790