Nurty rozważań TWR Zachowanie organizacyjne Urzędnika TWR Ekonomia konstytucyjna Ekonomiczna teoria demokracji Ekonomiczna teoria biurokracji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
polskiego sektora mleczarskiego jest jedynym rozwiązaniem ?
Advertisements

„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Administracja publiczna
Teoria wyboru racjonalnego
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Teoria wyboru publicznego: wybrane koncepcje badawcze.
Podstawy metodologiczne ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Ekonomiczna teoria biurokracji
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Problem wyboru w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 i 10 Część II Teoria agencji.
Teoria wyboru publicznego wybrane koncepcje badawcze
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Paradoks partycypacji wyborczej
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji
w oparciu o ekonomiczną teorię demokracji
Wykonała: Aleksandra Śmieciuch
Czy demokratyzacja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
CZYNNIKI WZROSTU GOSPODARCZEGO W KRAJACH AFRYKI
Plan Prezentacji Transformacja , krótka charakterystyka
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Ekonomia a ekonomia polityczna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Ekonomia a Ekonomia Polityczna
Handel zagraniczny a wzrost gospodarczy
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Paradoks partycypacji wyborczej
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
AUTONOMIA Autonomia to wewnętrzne samozarządzanie części terytorium państw na podstawie kompetencji ustawodawczych dotyczących spraw o lokalnym znaczeniu.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Wprowadzenie do mikroekonomii
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Prawo Saya i ekonomia klasyczna
Korupcja.
o roli państwa w gospodarce
Economic Imperializm II...czyli jak szorstki urok ekonomii podbija serca kolejnych dziedzin nauki Na podstawie tekstu Edward’a P. Lazear’a Dorota Sławińska.
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Współczesne systemy społeczno - gospodarcze
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
„What should economists do?” Przygotowano w oparciu o tekst James’a M. Buchanan’a.
Ekonomia konstytucyjna J.M. Buchanana
Zachowania nieracjonalne a teoria ekonomii Dmitriy Visnevskiy G. S. Becker.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 4 Nowa ekonomia instytucjonalna Pojęcie kosztów transakcji.
Sławomir Sztaba Szkoła Główna Handlowa Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
Teoria praw własności. Na podstawie: „Property Rigts and Economic Theory: A Survey of Recent Literature” (E.G.Furubotn), „Ownership and the Nature of the.
Gospodarowanie a środowisko Konspekt 13 WNE UW Jerzy Wilkin.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Reformy w administracji z perspektywy KONKURENCYJNYCH WIZJI PAŃSTWA
Ekonomia Socjalizm - Kapitalizm Dr inż. Krzysztof Bogusławski
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
POZ: Przedsiębiorczość, Organizacja i Zarządzanie Wykład 3: Państwo a gospodarka Wojciech St. Mościbrodzki
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Wstęp do polityki gospodarczej
Solidaryzm społeczny czy efektywność rynku?
Zapis prezentacji:

Nurty rozważań TWR Zachowanie organizacyjne Urzędnika TWR Ekonomia konstytucyjna Ekonomiczna teoria demokracji Ekonomiczna teoria biurokracji

Ekonomia konstytucyjna w 1962 r. James M. Buchanan i Gordon Tullock opublikowali wspólnie „The calculus of concent” (Rachunek zgody) jednostka dobrowolnie rezygnuje z anarchii i poddaje się władzy państwa ALE jednocześnie pozostaje świadomość, że państwo (biurokracja) powodują wysokie koszty stąd jedynym możliwym rozwiązaniem jest poddanie działania państwa mechanizmom rynkowym, który zracjonalizuje cały system decyzje władcze państwa, których nie da się poddać logice rynku powinny być ujęte w kontrakt konstytucyjny

Ekonomia konstytucyjna – c.d. Konstytucja to rodzaj umowy społecznej, a państwo to egzekutor umów prywatnych Konstytucja określa prawa własności, sposób ich egzekwowania, granice sfery prywatnej i publicznej, zakres dostarczania dóbr publicznych dwuetapowy model procesu politycznego I - to zawarcie kontraktu konstytucyjnego (przy wymogu jednomyślności) II - etap pokonstytucyjny, na którym jednostki podporządkowują się zasadom tego kontraktu W odniesieniu do urzędników kontrakt konstytucyjny ma na celu ograniczenie strat związanych z funkcjonowaniem biurokracji

Zachowanie organizacyjne TWR Ekonomia konstytucyjna Ekonomiczna teoria demokracji Ekonomiczna teoria biurokracji

Ekonomiczna teoria demokracji stworzona przez Anthonego Downsa (1957: An Economic Theory of Democracy) demokracja to konkurencja co najmniej dwóch partii w celu sprawowania władzy publicznej, której wyniki poznajemy w demokratycznych wyborach, gdzie 1 wyborca ma 1 głos polityka jest tu analizowana w kategoriach wolnego rynku, na których przedsiębiorstwa (partie) oferują kupcom (wyborcom) swoje produkty (programy polityczne) motywem działania polityków jest chęć objęcia władzy, a nie wprowadzanie programów politycznych w życie

Ekonomiczna teoria demokracji obywatel – racjonalny wyborca, tworzy bilans korzyści i koszów przed każdymi wyborami „paradoks wyboru” – polega na tym, że koszty związane z wyborami przewyższają spodziewane korzyści, tym bardziej, że zawsze istnieje niepewność wyników wnioski: warunkiem istnienia demokracji jest rozwinięty system konkurencji partii i obsadzanie stanowisk urzędniczych w zgodzie z preferencją wyrażoną w wynikach wyborów

Zachowanie organizacyjne TWR Ekonomia konstytucyjna Ekonomiczna teoria demokracji Ekonomiczna teoria biurokracji

Teoria wyboru racjonalnego dr hab. Jerzy Supernat G. Tullock i A. Downs przedstawili w swych pracach obraz biurokratycznych zachowań, który radykalnie odbiega od wcześniejszych ustaleń, ale tym, który tak naprawdę zapewnił TWR podstawową rolę w wyjaśnieniu zachowania biurokratycznego, był William A. Niskanen ( ) W.A. Niskanen

EKONOMICZNA TEORIA BIUROKRACJI głos obywatel polityka OBYWATEL budżet POLITYK polityka URZĘDNIK

Teoria wyboru racjonalnego publiczne pastwisko + racjonalny hodowca = umieszczenie na pastwisku tyle sztuk bydła, ile możliwe Kiedy możliwości wspólnego pastwiska ulegną wyczerpaniu, wszyscy hodowcy staną w obliczu ruiny, ponieważ racjonalnie dążyli do maksymalizacji własnego interesu.

ElinorOstrom DYSPONOWANIEWSPÓLNYMIZASOBAMI

Teoria dóbr wspólnych common-pool resources Elinor Ostrom ( ) granice dobra wspólnego (umożliwiające wyłączenie z korzystania zewnętrznych aktorów). zasady regulujące korzystanie z dobra dopasowane do lokalnych warunków. demokratyczne procesy ustanawiania zasad zarządzania dobrem. Monitorowanie/kontrola dotrzymywania zasad Stopniowe sankcje w razie złamania zasad Mechanizmy do rozwiązywania konfliktów Akceptacja instytucji wspólnego zarządzania dobrem przez instytucje zewnętrzne, np. rząd W przypadku większych skalowo dóbr wspólnych (np. dużych basenów wód gruntowych) istnienie wielopoziomowych instytucji (ang. nested enterprises).