KOMPETENCJE vs. KWALIFIKACJE Biuro Karier UAM Kontakt

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Advertisements

Opracowała: Ewa Malasiewicz
Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Rodzic jako doradca zawodowy
,,Poznaję swój zawód…” Technik ekonomista.
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Rozmowa kwalifikacyjna
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
2009 Maja DobrzyńskaWarszawa, 9 czerwca 2009 roku.
Projekt pt. współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Przedsiębiorczość - cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych firmy. W praktyce przedsiębiorczość
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
WARSZTATY ZAWODOZNAWCZE KLASY 3 B z GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE 24 PAŹDZIERNIKA 2011 DROGA EDUKACYJNA W ZAWODZIE FRYZJERA.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Rynek pracy!.
Szkolenie dla opiekunów Centów
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
JEST TYLE MOŻLIWOŚCI TA PREZENTACJA POMOŻE CI WYBRAĆ NAJLEPSZĄ
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Moduł 5 Wyznaczanie ścieżki kariery. Na zakończenie tego modułu będziesz posiadał informacje odnośnie:  5.1 Rozpoznania swojego typu inteligencji  5.2.
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Planowanie własnej przyszłości
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Dynamika zmian istniejących na rynku pracy zawodów jest ściśle związana z tendencjami społeczno-gospodarczymi Europy i świata. Co kilka miesięcy pojawiają.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
TECHNIK HANDLOWIEC.
PORTFOLIO GIMNAZJALISTY
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
XVI Liceum Profilowane CXIII Liceum Ogólnokształcące Technikum nr 11
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
Nasz wizerunek zaklęty w kartkach papieru
Logistyk.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,,KWALIFIKACJE A KOMPETENCJE’’
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
Paweł i Robert r. szk. 2012/2013. Czym zajmuje si ę Administrator Baz Danych? Zadania administratora polegają na zarządzaniu bazą danych, określaniu uprawnień.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Grafik komputerowy jest osobą zajmującą się tworzeniem reklam i różnego rodzaju publikacji przy użyciu komputera. Osoba pracująca na tym stanowisku.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 3: Planowanie kariery i marketing.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Noblistów Polskich Szkoła praktycznych umiejętności Oferta edukacyjna na rok szkolny 2016/2017 dla absolwentów.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Alicja Ziółek kl. VI B. Dziennikarz: osoba zajmująca się przygotowaniem i prezentowaniem materiałów w środkach masowego przekazu tj. prasa, radio, telewizja,
- AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I ZAWODOWA GRUP ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Z TERENU GMINY PRZESMYKI.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Studia miejskie i regionalne
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Wszyscy jesteśmy zdolni!
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Zapis prezentacji:

KOMPETENCJE vs. KWALIFIKACJE Biuro Karier UAM Kontakt 61 829 24 28 61 829 25 11 bkarier@amu.edu.pl www.biurokarier.amu.edu.pl www.facebook.com/biuro.karier.uam ul. Zwierzyniecka 7c 60-813 Poznań

„Nadchodzący czas, to czas umysłowego pracownika, który oprócz formalnego wykształcenia posiada umiejętność praktycznego stosowania wiedzy oraz nawyk nieustannego uczenia się.” PETER DRUKER

Kompetencja to konglomerat: opanowanej wiedzy z danego zakresu (wiem co), umiejętności (wiedza proceduralna – wiem jak i potrafię), postaw (chcę i jestem gotów wykorzystać swą wiedzę) .  

KOMPETENCJE = wiedza + umiejętności + postawa bazowe: stanowią bazę, podstawę, punkt wyjścia. Grupa pewnych umiejętności uniwersalnych. Zalicza się tutaj: kompetencje społeczne, interpersonalne, dotyczące funkcjonowania w grupie, kultury osobistej, kompetencje związane z poruszaniem się po rynku pracy, planowaniem kariery itd.

twarde = zawodowe Są to cechy konkretne, mierzalne, niezbędne do wykonywania danej pracy. Można je potwierdzić dyplomami, certyfikatami, świadectwami… lub podczas procesu rekrutacyjnego. Innym etapem takiego procesu może być Assessment Center. Wiedzę i umiejętności można rozwijać poprzez naukę, udział w szkoleniach i kursach, a także pracę na danym stanowisku. Znajomość języków obcych, umiejętność obsługi programów/komputera/pakietu MS Office, posiadanie prawa jazdy.

5 typów zadań, których możesz spodziewać się na Assessment Center: pozwala na wielowymiarową ocenę kompetencji kandydata, poprzez obserwowanie ich w praktyce (wykorzystanie w działaniu). 5 typów zadań, których możesz spodziewać się na Assessment Center: odgrywanie roli, dyskusja grupowa, in basket, prezentacja, case study. http://kariera.goldenline.pl/5-typow-zadan-ktorych-mozesz-spodziewac-sie-na-assessment-center/

Sposoby i metody rozwijania kompetencji twardych: wskazówka Sposoby i metody rozwijania kompetencji twardych: kursy w szkołach językowych, korepetycje face to face, wyjazdy zagraniczne (Erasmus+, praca wakacyjna, wyprawy turystyczne), kursy komputerowe, szkoły jazdy, praktyki zawodowe, staże.

miękkie=społeczne: to cechy psychofizyczne i umiejętności społeczne. Koncentrują się na zachowaniu człowieka, postawach i sposobie życia. Dotyczą przede wszystkim zarządzania własną osobą, motywacji oraz umiejętności interpersonalnych. Dokładność/skrupulatność – to inaczej dbałość o szczegóły i precyzyjne wykonywanie zadań. Wymagana m.in. w pracy, w której ważne jest by zminimalizować liczbę występujących pomyłek. Cierpliwość – umiejętność nie zrażania się niepowodzeniami oraz wykonywania pracy rutynowej, szczególnie przydatna w pracy z klientami. Gotowość do nauki – chęć ciągłego doskonalenia się, zdobywania nowej wiedzy. Inicjatywa – sami podejmujemy działania, nie czekając na polecenia. Samodzielność – o to, co mamy zrobić pytamy szczegółowo przed wykonaniem zadania, a w trakcie realizacji zwracamy się z prośbą o pomoc, gdy jest to faktycznie konieczne.

miękkie = społeczne (c.d.) Komunikatywność – umiejętność wymieniana najczęściej w ofertach pracy. Oznacza łatwość w nawiązywaniu kontaktu oraz zdolność do precyzyjnego wyrażania swoich myśli. Kreatywność – polega na umiejętności generowania ciekawych pomysłów lub rozwiązań. Cecha przydatna w marketingu i reklamie. Odporność na stres – umiejętność kontrolowania swoich emocji, zachowania dystansu do samego siebie i otoczenia, szczególnie przydatna w pracy pod presją czasu i wyników. Umiejętność pracy w zespole – umiejętność współpracy w celu zrealizowania zadania i osiągnięcia wspólnego celu. Elastyczność – umiejętność dostosowania się do zmieniających się warunków, nie obawianie się zmian. Elastyczność może również oznaczać gotowość do pracy zmianowej, czy częstych wyjazdów służbowych.

wskazówka Nie ma drogi na skróty w przypadku nabywania, rozwijania i doskonalenia kompetencji miękkich. Proces ten wymaga nieustannej praktyki, obserwacji, treningu i doświadczania. Istnieje jednak wiele metod, które mogą Ci w tym pomóc: kursy i szkolenia, poradniki, e-learning, coaching, mentoring, działalność w wolontariacie, staże i praktyki, warsztaty, działalność w kołach naukowych lub stowarzyszeniach.

kompetencje wyróżniające: wyróżniają kandydata spośród innych, mogą mieć znaczny wpływ na decyzję o zatrudnieniu. Kompetencje te, to znak firmowy, coś co sprawia, że kandydat staje się charakterystyczny. Specjalistyczna wiedza, znajomość mało popularnego języka, znajomość skomplikowanego programu komputerowego, prestiżowy staż lub praktyki, rzadko spotykane zainteresowania.

kompetencje kluczowe w funkcjonowaniu na rynku pracy: motywacja do pracy, kultura osobista, uczciwość, mobilność, punktualność, umiejętność autoprezentacji, wytrwałość w dążeniu do celu, umiejętność współpracy, szacunek do przełożonych, elastyczność. http://bkl.parp.gov.pl/system/files/Downloads/20150410104351/Rynek_pracy_widziany_oczami_pracodawc_w.pdf?1428655495 http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/40/id/841 http://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/profil-europejskiego-pracownika,czyli-kluczowe-kompetencje-wg-unii-europejskiej_pr-88.html

KWALIFIKACJE to uprawnienia do wykonywania zadań zawodowych. Mają one wymiar formalny w postaci dyplomów ukończenia szkoły, kursów kwalifikacyjnych, certyfikatów, uprawnień itp. Uzyskanie kwalifikacji zawodowych jest często warunkiem koniecznym do wykonywania określonego zawodu.

Kwalifikacje ogólnozawodowe to umiejętności, wiedza i cechy psychofizyczne potrzebne do wykonywania pracy w określonym obszarze zawodowym. Będą one wspólne dla zawodów pokrewnych, takich jak księgowy i specjalista ds. finansów np. umiejętność rozliczania faktur. Kwalifikacje specyficzne dla stanowiska pracy to umiejętności, wiedza i cechy psychofizyczne niezbędne do wykonywania pracy na określonym stanowisku. W tym przypadku zespół kwalifikacji zawodowych wiąże się z konkretnymi zadaniami wykonywanymi przez pracownika na stanowisku pracy np. uprawnienia na prowadzenie wózków widłowych.

Kwalifikacje kluczowe zestaw kwalifikacji zawodowych, których posiadanie jest warunkiem wykonywania pracy na danym stanowisku np. znajomość języka obcego. Kwalifikacje pomocnicze zestaw kwalifikacji zawodowych, których posiadanie służy wykonywaniu zadań pomocniczych lub wykonywanych w wyjątkowych sytuacjach np. prawo jazdy (dla osób pracujących w biurze).

UZDOLNIENIA to najogólniej wrodzone predyspozycje. Teoria inteligencji wielorakich została opracowana przez Howarda Gardnera. Autor wyróżnił 8 typów inteligencji, z każdą inteligencją związany jest inny rodzaj zawodów. Według dr. Gardnera każdy z nas rodzi się ze wszystkimi rodzajami inteligencji, jednak w miarę upływu lat niektóre z nich rozwijają się mocniej, a inne słabiej. Wiedza o posiadanych rodzajach inteligencji jest przydatna zarówno w trakcie edukacji, jak i podczas poszukiwaniu własnej drogi zawodowej.

8 typów inteligencji Językowa: sprzedawca, kelner, przedstawiciel, handlowy, dziennikarz, tłumacz. Matematyczno – logiczna: detektyw, prawnik, bankier, architekt, informatyk. Wizualno - przestrzenna: krawcowa, malarz, architekt, cukiernik. Kinestetyczna: fryzjer, kucharz, cukiernik, mechanik. Muzyczna: osoby zajmujące się nagłośnieniem, muzycy. Interpersonalna: wszystkie zawody związane z usługami np.: sprzedawca. Intrapersonalna: pisarz, poeta, psycholog, pedagog, ksiądz. Przyrodnicza: ogrodnik, zootechnik, dietetyk, weterynarz, florysta.

Literatura i strony internetowe: Jamka.B (2011). Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał?. Warszawa: Wydawnictwo JAK. Stabryła.A (2009). Analiza i projektowanie systemów zarządzania przedsiębiorstwem. Kraków: Wydawnictwo Mfiles.pl Encyklopedia Zarządzania. file:///C:/POBIERANIE/CHROME/2_kompetencje%20kluczowe%20(4).pdf http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=452 http://www.charaktery.eu/slownik-psychologiczny/R/13/Rodzaje-inteligencji-wed%C5%82ug-Howarda-Gardnera/ http://www.przedszkole12-krakow.pl/InteligencjeWielorakie.pdf http://www.eid.edu.pl/archiwum/2003,101/listopad,193/kwalifikacje_czy_kompetencje,1518.html

Źródła zdjęć: http://www.pracuj.pl/poznaj-pracodawce/fl%C3%BCgger-sp.-z-o.o,18324442 http://jezyki-obce-kada.blogspot.com/ http://www.psychometric-success.com/assessment-centers/assessment-center.htm http://www.ireneuszpolec.net/mniej-srodkow-na-fundusz-pracy/ http://www.bradel.pl/jak-pokonac-stres-opanowanie-zwalczanie.html http://www.rakesh-reddy.com/2015/02/balancing-gym-with-work.html https://pl.wikipedia.org/wiki/Pismo_chi%C5%84skie https://sensuabilitas.wordpress.com/etyka/ http://sportis.eu/dyplom-na-zamowienie/ http://argentum.comule.com/ http://students.ubc.ca/campus/navigation/tips-drivers-new-bc-and-canada http://przedszkole-ksiezymlyn.pl/o-nas/koncepcja-pracy/ Autorka prezentacji: NATALIA WEGNER

Biuro Karier UAM Kontakt ul. Zwierzyniecka 7c 60-813 Poznań 61 829 24 28 61 829 25 11 bkarier@amu.edu.pl www.biurokarier.amu.edu.pl www.facebook.com/biuro.karier.uam

Tu jesteśmy!