Procedury reagowania na cyberprzemoc

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
Advertisements

System reagowania w szkole na ujawnienie cyberprzemocy
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Absencja uczniowska w szkole - pilotaż 5 listopada 2007r. VIII LO w Łodzi Temat: Wdrażanie rozwiązań – wymiana doświadczeń. Opracowanie narzędzia do monitoringu.
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS
Wybrane procedury postępowania niepełnoletnich uczniów w szkole
Działania interwencyjne podjęte kroki
identyfikacji zjawiska diagnozie stanu i potrzeb,
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
POSTEPOWANIE DYREKCJI SZKOŁY W PRZYPADKU UJAWNIENIA UCZNIA ZAGROŻONEGO DEMORALIAZCJĄ I PRZESTĘPCZOŚCIĄ.
Ujęcie i zatrzymanie nieletniego w Policyjnej Izbie Dziecka
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Praca metodą projektu edukacyjnego
Procedury postępowania nauczycieli szkoły policealnej w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem.
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Powiedz STOP cyberprzemocy !
STOP Cyberprzemocy.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego REALIZATOR PROJEKTU: WSPÓŁPRACA: MIASTA ŁÓDŹ
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa
1 PREZENTACJA FUNKCJONALNOŚCI DZIENNIKA UCZNIA Moduł Dyrektora ZAPRASZAMY ZAPRASZAMY O&S Computer-Soft ul. Żwirki i Wigury 8-12, Wałbrzych, woj.
Bezpieczny Internet.
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa Moduł Wychowawcy ZAPRASZAMY!
PROCEDURA NIEBIESKIEJ KARTY ZADANIA POLICJI DZIAŁANIA PREWENCYJNE
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
Sytuacje kryzysowe w szkole
Wprowadzenie w tematykę konferencji
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
Cyberprzemoc (dziecko ofiara sprawca)
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
STOP CYBERPRZEMOCY CZYLI JAK REAGOWAĆ NA PRZEMOC W INTERNECIE.
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Regulamin Świetlicy Szkolnej
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Praktyczne zastosowanie w profilaktyce agresji i przemocy
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
Przygotowała Julia Töppich klasa VIa
CYBERPRZEMOCY !!!.
Ramy współpracy Policji z placówkami oświatowymi
WIZJA LOKALNA I EKSPERYMENT PROCESOWY Agnieszka Chrząścik
Działania interwencyjne podjęte kroki
ZASADY REKRUTACJI DO SZKO Ł Y PONADGIMNAZJLNEJ. Zasady rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych są regulowane zarządzeniem nr Wielkopolskiego.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Wirtualne krzywdzenie… Realne cierpienie..
Podsumowanie Ośmieszanie i inne formy przemocy w sieci potrafią być bardzo krzywdzące. Kiedy jesteś ofiarą przemocy, szukaj pomocy u rodziców, nauczyciela.
Jestem poszkodowanym w wypadku w Polsce, sprawcą był kierowca pojazdu zarejestrowanego w kraju EOG, Andorze, Serbii lub Szwajcarii, nie znam nazwy ubezpieczyciela.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Szkody z ubezpieczeń NNW – proces zgłoszenia i likwidacji.
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
K ONKURSY PRZEDMIOTOWE ORGANIZOWANE DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Szkolne procedury postępowania w przypadku występowania przejawów demoralizacji i zachowań zagrażających bezpieczeństwu uczniów i nauczycieli.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Niepołomicach
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Mielcu
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
„Zero tolerancji dla przemocy w szkole”
BEZPIECZNA SZKOŁA Procedury bezpieczeństwa
1 1.
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

Procedury reagowania na cyberprzemoc Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września 1939 r. w Jordanowie opracowanie: pedagog szkolny żródło: Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół

PROCEDURA REAGOWANIA WOBEC SPRAWCY CYBERPRZEMOCY UJAWNIENIE PRZYPADKU CYBERPRZEMOCY PROCEDURA REAGOWANIA WOBEC SPRAWCY CYBERPRZEMOCY USTALENIE OKOLICZNOŚCI ZDARZENIA (rodzaj materiału, sposób rozpowszechnienia, ustalenie sprawcy, świadków zdarzenia) ZABEZPIECZENIE DOWODÓW POWIADOMIENIE DYREKTORA, PEDAGOGA SZKOLNEGO ANALIZA ZDARZENIA przy współudziale wychowawcy, pedagoga, dyrektora …gdy sprawcą jest uczeń szkoły …gdy sprawca jest nieznany Powiadomienie policji i/lub sądu rodzinnego Powiadomienie policji i/lub sądu rodzinnego Powiadomienie rodziców/prawnych opiekunów sprawcy Przerwanie aktu cyberprzemocy (zawiadomienie administratora serwisu w celu usunięcia materiału) Powiadomienie policji Zobowiązanie ucznia do zaprzestania postępowania i usunięcia materiałów z sieci Powiadomienie o dalszym postępowaniu i konsekwencjach wobec dziecka PODJĘCIE CZYNNOŚCI Zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi - sprawcy Zastosowanie konsekwencji regulaminowych Zawarcie kontraktu MONITORING

PROCEDURA REAGOWANIA WOBEC OFIARY CYBERPRZEMOCY UJAWNIENIE PRZYPADKU CYBERPRZEMOCY PROCEDURA REAGOWANIA WOBEC OFIARY CYBERPRZEMOCY Rozmowa z ofiarą cyberprzemocy (wsparcie, porada) Ujawnienie okoliczności zdarzenia (rodzaj materiału, sposób rozpowszechniania, ustalenie sprawców, świadków zdarzenia) Zabezpieczenie dowodów Powiadomienie dyrektora, pedagoga szkolnego Analiza zdarzenia Zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej poszkodowanemu uczniowi Powiadomienie rodziców poszkodowanego ucznia o zdarzeniu, o działaniach szkoły, porada, pomoc Powiadomienie policji i/lub sądu rodzinnego Monitorowanie sytuacji ucznia Wykonanie czynności procesowych z udziałem poszkodowanego

Ujawnienie przypadku cyberprzemocy Informacja o tym, że w szkole miała miejsce cyberprzemoc, może pochodzić z różnych źródeł. Osobą zgłaszającą fakt prześladowania może być poszkodowany uczeń, jego rodzice lub inni uczniowie – świadkowie zdarzenia, nauczyciele. Niezależnie od tego, kto zgłasza przypadek cyberprzemocy, procedura interwencyjna obejmuje: • udzielenie wsparcia ofierze przemocy; • zabezpieczenie dowodów i ustalenie okoliczności zdarzenia; • wyciągnięcie konsekwencji wobec sprawcy przemocy oraz praca nad zmianą postawy ucznia.

Ustalenie okoliczności zdarzenia Wszystkie przypadki przemocy, a więc także przemocy z wykorzystaniem mediów elektronicznych, podlegają zbadaniu, zarejestrowaniu i udokumentowaniu. Jeśli wiedzę o zajściu posiada nauczyciel nie będący wychowawcą, powinien przekazać informację wychowawcy klasy, który informuje o fakcie pedagoga szkolnego i dyrektora. 2. Pedagog szkolny i dyrektor wspólnie z wychowawcą powinni dokonać analizy zdarzenia i zaplanować dalsze postępowanie. 3. Do zadań szkoły należy także ustalenie okoliczności zdarzenia i ewentualnych świadków. 4. W procedurze interwencyjnej może wziąć udział nauczyciel informatyki, szczególnie na etapie zabezpieczania dowodów i ustalania tożsamości sprawcy cyberprzemocy.

Zabezpieczenie dowodów Wszelkie dowody cyberprzemocy powinny zostać zabezpieczone i zarejestrowane. Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego itp.) lub adres strony www, na której pojawiły się szkodliwe treści czy profil. 2. Zabezpieczenie dowodów ułatwi postępowanie dostawcy usługi (odnalezienie sprawcy, usunięcie szkodliwych treści z serwisu) i będzie stanowić materiał, z którym powinny się zapoznać wszystkie zaangażowane w sprawę osoby: dyrektor, pedagog szkolny, rodzice, policja (jeśli doszło do złamania prawa). 3. Na etapie zabezpieczania dowodów cyberprzemocy i identyfikacji sprawcy można korzystać z pomocy nauczyciela informatyki.

Sporządzenie dokumentacji z zajścia 1. Dokument powinien zawierać datę i miejsce rozmowy, personalia osób biorących w niej udział i opis ustalonego przebiegu wydarzeń. 2. Jeśli rozmowa przebiegała w obecności świadka (np. wychowawcy), powinien on podpisać notatkę po jej sporządzeniu. 3. Jeśli zostały zabezpieczone dowody cyberprzemocy, należy je również włączyć do dokumentacji pedagogicznej (wydruki, opis itp.).

Identyfikacja sprawcy 1. Jeżeli ofiary cyberprzemocy potrafią wskazać sprawcę, bądź mają przypuszczenie, kto może nim być - należy rozpocząć postępowanie interwencyjne zgodnie z przyjętą w szkole procedurą . 2. Gdy ustalenie sprawcy nie jest możliwe, należy skontaktować się z dostawcą usługi w celu usunięcia z sieci kompromitujących lub krzywdzących materiałów. Do podjęcia takiego działania zobowiązuje administratora serwisu art. 14 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. 3. W przypadku, gdy zostało złamane prawo, a tożsamości sprawcy nie udało się, ustalić należy bezwzględnie skontaktować się z policją.

Działania wobec sprawcy cyberprzemocy Rozmowa z uczniem-sprawcą przemocy o jego zachowaniu. 2. Powiadomienie rodziców sprawcy i omówienie z nimi zachowania dziecka. 3. Objęcie sprawcy opieką psychologiczno-pedagogiczną. 4. Zastosowanie środków dyscyplinarnych wobec sprawcy cyberprzemocy

Działania wobec ofiary cyberprzemocy Zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej poszkodowanemu uczniowi. 2. Poinformowanie rodziców poszkodowanego ucznia o zdarzeniu, działaniach szkoły, porada i pomoc. 3. Monitorowanie sytuacji ucznia.

Ochrona świadków zgłaszających zdarzenie Osoby podejmujące działania interwencyjne muszą otoczyć opieką świadków zdarzenia uczestniczących w ustaleniu przebiegu zajścia. Wymagana jest dyskrecja i poufne postępowanie.

Współpraca szkoły z policją i sądem rodzinnym Jeżeli ujawniona cyberprzemoc nie może być rozwiązana przy użyciu dostępnych w szkole środków wychowawczych sprawę należy zgłosić do organów ścigania lub sądu rodzinnego.