Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biuletyny Informacji Publicznej we Wrotach Małopolski jako wstęp do elektronicznego województwa Kraków, 2 kwietnia 2004 r.
Advertisements

Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
PREZES ZARZĄDU MR BANKU S.A.
Znaczenie podręcznika
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
ROK PO AKCESJI DO UE SZANSE I WYZWANIA DLA PRZEDSIĘBIORSTW dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Milena Filipowska Unia Gospodarcza Regionu Śremskiego – Śremski Ośrodek Wspierania Małej Przedsiębiorczości.
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Elżbieta Polak Marszałek Województwa Lubuskiego Lubuskie – kraina sprzyjająca innowacji.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
Wyniki ankietowania Miasto Szczecin Młodzieżowa Rada Miasta Szczeciński Park Naukowo Technologiczny Szczecin, 20 czerwca
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Economy Needs Senior`s Unique and Real Experience ENSURE Przedsiębiorczość wymaga seniorów. Kompetencje i doświadczenie seniorów dla rozwoju gospodarczego.
1.
Zarządzanie innowacją.
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
© STOWARZYSZENIE PRAKTYKÓW ZARZĄDZANIA WIEDZĄ 2011 Biznesowe wykluczenie cyfrowe małych i średnich przedsiębiorstw. Konsekwencje dla konkurencyjności polskiej.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Listopad 2008 Co właściciel małej firmy wiedzieć powinien, a o co nie ma czasu zapytać. Nowoczesne oprogramowanie w Twojej firmie Mała firma, szerokie.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Istota konkurencji w internecie …
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
NETYKIETA, TIK I ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWA MIESZKAŃCÓW NOWEJ WSI
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Usługi informacyjne i doradcze Punktu Konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu.
Wsparcie dla podmiotów ES. Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Subregionu Centralnego.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Programowanie perspektywy finansowej
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Dr Małgorzata Ganczar. Przedsiębiorstwo elektroniczne Przedsiębiorstwo, które specjalizuje się w dokonywaniu transakcji kupna/sprzedaży produktów poprzez.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wykluczenie cyfrowe.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego Priorytet 1 Gospodarka – Innowacje - Technologie Działanie 1.2 Innowacje i transfer technologii.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Informacja, opieka i asysta – wsparcie Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o. w ramach projektu Punkt Konsultacyjny KSU Leszno
Urząd przyjazny mieszkańcom Korzyści dla Miasta Częstochowy wynikające z projektu SEKAP Anna Pawłowska Dyrektor Urzędu Miasta Częstochowy 19 grudnia 2007.
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
Analiza wyników ankiety „Internet wsparcie czy zagrożenie ” oprac. Beata Zdrojewska, Magdalena Mike-Roczek.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zarządzanie międzynarodowe
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Podejście narzędziowe (tools approch) w naukach
MARKETING INTERNETOWY
Zapis prezentacji:

Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw

2

Dlaczego ważne? Technologie cyfrowe – rewolucjonizują sposób prowadzenia działalności gospodarczej. pozwalają poszerzać zasięg działania (nowi klienci, nowe rynki), pozwalają budować relacje z otoczeniem firmy upraszczają i przyśpieszają procesy decyzyjne i zarządcze ułatwiają dostęp do informacji i przetwarzanie danych upraszczają transakcje pomagają bardziej efektywnie wykorzystywać zasoby. – są szansą na skokowy rozwój Umiejętność wykorzystania potencjału technologii cyfrowych – kompetencje cyfrowe przedsiębiorstw i ludzi, stają się tym samym źródłem przewagi konkurencyjnej firm i gospodarek 3

Indeks DESI dla państw Unii Europejskiej (2014) 4 NIECYFROWA POLSKA

5 POLSKIE MSP ZAKŁADAJĄ STRONY INTERNETOWE

6 POLSKIE MSP NIE WYKORZYSTUJĄ POTENCJAŁU MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH

7 POLSKIE MSP NIE WYKORZYSTUJĄ POTENCJAŁU SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH WSPOMAGAJĄCYCH ZARZĄDZANIE

8 POLSKIE MSP NIE KORZYSTAJĄ Z MOŻLIWOŚCI CHMURY OBLICZENIOWEJ

9 POLSKIE MSP W NIEWIELKIM STOPNIU ANGAŻUJĄ SIĘ W HANDEL ELEKTRONICZNY

10 POLSKIE MSP PRZYJMUJĄ E-FAKTURY, ALE ICH NIE WYSYŁAJĄ

11 E-administracja (e-government) - wykorzystanie przez administrację publiczną technologii informatycznych i komunikacyjnych w celu interakcji (świadczenia usług): z obywatelami (G2C), firmami (G2B) między instytucjami publicznymi (G2G)

12 Interakcja MŚP z administracją publiczną, wyłączając kontakt poprzez (2013) 90% polskich małych i średnich przedsiębiorstw wchodzi w interakcje z instytucjami publicznymi za pośrednictwem Internetu Jest to optymalny wynik, porównywalny z pozostałymi krajami członkowskimi UE POLSKIE MSP KOMUNIKUJĄ SIĘ Z INSTYTUCJAMI PUBLICZNYMI ZA POMOCĄ STRON INTERNETOWYCH

13 polskie MŚP w porównaniu do przedsiębiorstw z pozostałych krajów UE nieco częściej generalnie składają wnioski w postaci formularzy oraz deklarują składki społeczne w pełni elektronicznie polskie MŚP natomiast bardzo rzadko składają deklaracje VAT w pełni elektronicznie Interakcja za pośrednictwem strony internetowej – główne cele (2013) W pełni elektronicznie, bez potrzeby papierkowej roboty (2013) POLSKIE MSP KOMUNIKUJĄ SIĘ Z INSTYTUCJAMI PUBLICZNYMI W NASTĘPUJĄCYCH CELACH:

14 Poszukiwanie dokumentów i specyfikacji na temat przetargów (B2G) poprzez systemy elektronicznych zamówień publicznych ( Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa relatywnie często poszukują dokumentów dotyczących przetargów za pomocą platform elektronicznych (Urząd Zamówień Publicznych, BZP, przetargi.egospodarka.pl) POLSKIE MSP KORZYSTAJĄ Z SYSTEMÓW ELEKTRONICZNYCH ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

15 Oferowanie dóbr i usług (B2G) poprzez systemy elektronicznych zamówień publicznych (eTendering) Zaskakująco wysoki rezultat polskich MŚP w zakresie e-przetargów może wynikać z różnej interpretacji pytania przez ankietowanych W Polsce rzadko dochodzi do licytacji elektronicznej – ze względu na preferencje uczestników, co do klasycznej formy Popularnym rozwiązaniem są aukcje elektroniczne (dogrywki) POLSKIE MSP UCZESTNICZĄ W AUKCJACH ELEKTRONICZNYCH (E-PRZETARGI)

Rekomendacje Otoczenie biznesu – utrzymanie postępu w cyfryzacji usług publicznych – działania legislacyjne - zwiększenie bezpieczeństwa cyfrowego – zachęty finansowe Infrastruktura 16

Rekomendacje Przedsiębiorcy – Pokazywanie konkretnych, wymiernych korzyści płynących z wprowadzania technologii cyfrowych do MSP – Uświadamianie zagrożeń (JRC) – Podkreślanie bezpieczeństwa stosowania technologii cyfrowych 17

Rekomendacje Pracownicy – Pokazywanie osobistych korzyści – Wskazywanie konkretnych możliwości zdobywania nowych kompetencji cyfrowych 18

Rekomendacje A najważniejsze: – Przełamywanie zachowawczości i „wyuczonej nieudolności” – Motywowanie do zdobywania nowych umiejętności i kompetencji cyfrowych zarówno na własną rękę (samokształcenie), jak i w formie przystępnych, niedrogich szkoleń dostosowanych do potrzeb MSP z różnych sektorów gospodarki. 19