Badanie satysfakcji pacjentów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opieka stacjonarna w Małopolsce Stan obecny, tendencje, perspektywy
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Regionalne Szpitale wielospecjalistyczne bez 105 ze 105.
Platforma Informacji Medycznych
Do Regulaminu Organizacyjnego
Plany zabezpieczenia opieki zdrowotnej dla Województwa Małopolskiego i ich wpływ na poprawę dostępności do świadczeń zdrowotnych Urszula Sanak.
PARAMETRYZACJA RYNKU ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
Stworzenie oraz wdrożenie systemu informacji w Szpitalu Powiatowym im
projekt poprawy jakości 2005
System ochrony zdrowia
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Centrum Zdrowia Tuchów (CZT):
Projekt „Zapobieganie zakażeniom HCV”
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Podstawy Medycyny Ratunkowej - zagadnienia prawne dla pielęgniarek
STACJONARNA OPIEKA DŁUGOTERMINOWA W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM
Cele szczegółowe dla Grupy Roboczej ds. Monitorowania do Pomorskiego Programu Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego i Chorób Nowotworowych.
„Jakość jest tym, czego brak oznacza straty dla wszystkich” Taguchi
Ocena świadczeń zdrowotnych w Mazowieckim Centrum Leczenia Chorób Płuc i Gruźlicy w Otwocku.
Powiatowe Centrum Zdrowia w Otwocku
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Warszawa, grudzień 2013 r. 16 programów 16 programów adresowanych do: 1.Kobiet w ciąży 1.Kobiet w ciąży – Szkoła Rodzenia - blisko odbiorców rocznie.
Sygnatariusze Porozumienia: - Warszawski Szpital dla Dzieci Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej dalej jako: Szpital Warszawski - Samodzielny.
Zdarzenia niepożądane w praktyce pielęgniarki anestezjologicznej i intensywnej opieki. Szukanie winnych czy rozwiązań? Anna Zdun Warszawa
ANALIZA PORÓWNAWCZA EFEKTYWNOŚCI I KOSZTÓW LECZENIA POMIĘDZY ODDZIAŁAMI CHORÓB WEWNĘTRZNYCH A GERIATRYCZNYMI Jarosław Derejczyk* , Janina.
Usługa medyczna i jej cechy
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
„Centrum Medyczne w Łańcucie” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Mgr Justyna Hasij Lek. med. Jerzy Madej
im. Marcelego Nenckiego
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ Wydział Monitorowania Świadczeń Opieki ZdrowotnejDział Analiz i Sprawozdawczości Warszawa, wrzesień 2006 Analiza migracji.
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Warszawa, 25 stycznia 2011r.. Zmiany dla pacjentów: szersza oferta świadczeń zdrowotnych, krótszy czas oczekiwania na konsultacje specjalistyczne, możliwość.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SZPITAL POŁUDNIOWY październik 2014 r.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Dr n. med. Zbigniew Pawłowicz Dyrektor Centrum Onkologii
Mazowiecki Szpital Wojewódzki w Warszawie Sp. z o.o.
Szybkość załatwiania formalności związanych z przyjęciem do szpitala – rejestracja, długość oczekiwania.
JGP Z PERSPEKTYWY ODDZIAŁU FUNDUSZU
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Gorzów Wielkopolski 04 – r. Zasady kontraktowania.
Opieka medyczna nad kobietą ciężarną i dzieckiem w województwie łódzkim – sukcesy i wyzwania, przed którymi stoimy dziś i jutro Łódź, 2 lipca 2015 r.
Nadbudowa bloku dziecięcego H1 na potrzeby Oddziału Onkohematologii dzieci. Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie Rzeszów.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
Instytut Kardiologii w Warszawie Czy potrzebna jest referencyjność szpitali akademickich i instytutów? Czy potrzebna jest referencyjność szpitali akademickich.
ZMIANY W PAKIECIE ONKOLOGICZNYM
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Jakość w opiece zdrowotnej Jerzy Hennig
,, Politechnika Śląska Wydział Organizacji i Zarządzania Instytut Inżynierii Produkcji Praca Magisterska : „Identyfikacja potrzeb pacjentów z niepełnosprawnością.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Zdarzenia niepożądane
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Zdarzenia niepożądane
Pielęgniarki a zarządzanie ryzykiem w szpitalu Beata Wieczorek-Wójcik Hospital Management, 21 czerwca 2013r. Warszawa.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii w Kluczborku Szpital Vital Medic dr n. med. Ewa Trejnowska Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii Szpital.
Wyniki badania stopnia satysfakcji pacjentów leczonych w całodobowym oddziale psychiatrycznym o wzmocnionym zabezpieczeniu dla młodzieży SP Szpitala dla.
Schemat Organizacyjny Pomorskiego OW NFZ
1 Wojewódzki Szpital Specjalistyczny dla Nerwowo i Psychicznie Chorych
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach konkursu dla Działania 7
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Szpital Powiatowy w Sławnie
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Tryby Obsługi Pacjenta w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym „TOPSOR”
Zapis prezentacji:

Badanie satysfakcji pacjentów projekt poprawy jakości 2005 Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej- Curie w Ostrowi Mazowieckiej Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej

Zdanie o Szpitalu, autorach i realizatorach projektu Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej- Curie w Ostrowi Mazowieckiej Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej od wielu lat realizuje politykę jakości mającą na celu świadczenie Pacjentom bezpiecznych, na wysokim poziomie (przekraczającym ogólnie istniejący średni poziom dla placówek powiatowych w kraju), satysfakcjonujących usług medycznych w zakresie leczenia, diagnostyki, rehabilitacji i pielęgnacji. Polityka Jakości realizowana jest poprzez wdrożenie, utrzymywanie i doskonalenie Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) zgodnego z normą ISO 9001:2000 oraz systemu Akredytacji Medycznej. Autorzy i realizatorzy projektu: Mgr Janina Lenda – Michałowska – Z –ca Dyrektora ds. Akredytacji Mgr Elżbieta Malec – Przewodnicząca Zespołu ds. Badania Satysfakcji Pacjenta Zespół ds. Badania Satysfakcji Pacjenta Pielęgniarki Oddziałowe

Szczegółowy harmonogram projektu Zadania: analiza wyników badań satysfakcji pacjenta prowadzonych w IV kwartale 2004r. w oddziałach szpitalnych z wykorzystaniem ankiety PASAT Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, działach diagnostycznych, poradniach specjalistycznych i placówkach POZ dokonanie analizy porównawczej z wynikami roku 2002 i 2003 określenie wniosków doskonalących dla poprawy jakości wdrożenie wypracowanych rozwiązań dla poprawy jakości powołanie Rzecznika Praw Pacjenta wdrożenie pełnej procedury zgłaszania (raportowania) i monitorowania zdarzeń niepożądanych Spodziewane rezultaty: szczegółowe rozpoznanie oczekiwań pacjentów określenie przyczyn braku zadowolenia pacjentów z uzyskanych usług wdrożenie działań naprawczych, służących poprawie jakości usług podniesienie poziomu zadowolenia pacjentów

Analiza stanu przed wdrożeniem projektu W Szpitalu funkcjonuje Zespół ds. badania satysfakcji pacjenta. W latach 2002- 2004 przeprowadzono kilkakrotnie badania poziomu satysfakcji pacjenta: w oddziałach szpitalnych w roku 2002 z wykorzystaniem ankiety opracowanej wewnętrznie, a w roku 2003 i 2004 z wykorzystaniem ankiety PASAT Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. W działach diagnostycznych, poradniach specjalistycznych i placówkach POZ prowadzono badania dwukrotnie tj. w roku 2002 i 2004 z wykorzystaniem ankiet opracowanych wewnętrznie. Każdorazowo dokonywana jest analiza wyników badań oraz określone są wnioski dla poprawy jakości. Wypracowane wnioski i rozwiązania wdrażane są do codziennej praktyki szpitalnej. Wybrane wskaźniki badania satysfakcji pacjentów hospitalizowanych na podstawie badań przeprowadzonych w 2004 r. w oddziałach szpitalnych: wskaźnik odpowiedzi ,,bardzo dobrze” 51,95%, plasuje Szpital w Ostrowi Mazowieckiej na 13 pozycji wśród 21 szpitali, które prowadziły badania PASAT przy współpracy Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, wskaźnik odpowiedzi ,,nieprzychylne głosy” 3,86%, jest 7 wynikiem we wspomnianej grupie szpitali.

Przyczyny niezadowolenia pacjentów (na podstawie badań satysfakcji w roku 2004) Informowanie pacjentów o: skutkach ubocznych leków prawach pacjenta terminach planowanych zabiegów/ badań harmonogramie dnia i zasadach funkcjonowania oddziału stanie zdrowia Czas załatwiania formalności w Izbie Przyjęć Ocena warunków w Oddziale Chirurgii Ogólnej i Urazowo - Ortopedycznym: przystosowanie łazienek do potrzeb chorych czystość toalet

Wdrożone działania naprawcze i doskonalące Zwiększenie informacji dla Pacjenta: rozdawnictwo foldera o Szpitalu pacjentom/opiekunom w Izbie Przyjęć, Karty Praw Pacjenta i Regulaminów Szpitala /Oddziału – na życzenie, wzmocnienie nadzoru nad informowaniem pacjentów o stanie zdrowia, skutkach ubocznych leków, planowanych badaniach przez lekarzy leczących, rozkładzie pomieszczeń i harmonogramie dnia w oddziale pacjentów nowo przyjętych przez pielęgniarki Skrócenie czasu oczekiwania i organizacji przyjęć w Izbie Przyjęć: integracja działań Szpitalnego Oddziału Ratunkowego i Izby Przyjęć wzmocnienie nadzoru nad stosowaniem procedur przyjęć pacjentów monitorowanie i systematyczna analiza czasu oczekiwania na przyjęcie Poprawa warunków w Oddziale Internistycznym, Ginekologiczno – Położniczym, Chirurgii Ogólnej i Urazowo – Ortopedycznym poprzez organizację dodatkowych pokoi dla personelu i chorych Modernizacja i unowocześnienie pomieszczeń sklepu/bufetu na terenie Szpitala Oddanie do użytku nowej, przestronnej Kaplicy Szpitalnej Powołanie Rzecznika Praw Pacjenta Opracowanie, wdrożenie i utrzymywanie Procedury Nadzorowania Niezgodności. W chwili obecnej trwa rozbudowa, modernizacja oraz nadbudowa dodatkowego piętra dla potrzeb Oddziału Chirurgii Ogólnej i Urazowo – Ortopedycznego. Zakończenie prac i oddanie do użytku wspomnianych oddziałów planowane jest na wrzesień 2006r.

Badanie satysfakcji Pacjentów 2005 Badania satysfakcji Pacjentów hospitalizowanych przeprowadzone były w grupie 450 osób z oddziałów szpitalnych w terminie 01.11.2005 - 31.12 2005 r. Syntetyczne wskaźniki satysfakcji pacjentów uzyskane w tym badaniu dla całego Szpitala, to średni odsetek (procent) ocen bardzo dobrych lub złych uzyskanych w poszczególnych pytaniach. Wskaźniki satysfakcji obliczono na podstawie odpowiedzi 372 pacjentów w zakresie 47 pytań dotyczących pobytu w Izbie Przyjęć i oddziale szpitalnym, opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, innych aspektów pobytu w szpitalu, a także uwzględniono ocenę ogólną szpitala. Wskaźnik odpowiedzi ,, bardzo dobrze” wynosi 58,0% Wskaźnik odpowiedzi ,,nieprzychylne głosy” wynosi 1,4% Na podstawie nieprzychylnych głosów pacjentów wyszczególnione zostały obszary opieki do poprawy oraz podjęto działania naprawcze i doskonalące.

Analiza porównawcza 2003-2005 (syntetyczne wskaźniki satysfakcji pacjentów - ocen bardzo dobrych lub nieprzychylnych)

Powołanie Rzecznika Praw Pacjenta Nadzorowanie niezgodności/ zdarzeń niepożądanych Zarządzeniem wewnętrznym nr 43/2005 Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 16 grudnia 2005 r. powołano Rzecznika Praw Pacjenta. Do zadań Rzecznika Praw Pacjenta należy: czuwanie nad przestrzeganiem praw pacjenta w Zakładzie prowadzenie działań mających na celu upowszechnianie Karty Praw Pacjenta wśród pacjentów i personelu uczestnictwo w rozwiązywaniu spraw interwencyjnych i skarg pacjentów w przypadku naruszenia ich praw przedkładanie Dyrektorowi Zakładu wniosków i propozycji rozwiązań dotyczących przestrzegania praw pacjenta Nadzorowanie niezgodności/ zdarzeń niepożądanych Zarządzeniem wewnętrznym nr 20/2005 Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 01 czerwca 2005 r. w sprawie Procedur System Zarządzania Jakością została wdrożona i jest utrzymywana Procedura Zarządzania Niezgodnościami. Procedura określa sposobów nadzorowania niezgodności, a w tym podział odpowiedzialności, przebieg i mierniki procesów związanych z identyfikacją, rejestracją oraz podejmowaniem działań naprawczych i usuwaniem niezgodności/zdarzeń niepożądanych w SZJ Zakładu.

Rezultaty wdrożonego projektu Podniesienie poziomu zadowolenia pacjentów na skutek wdrożonych działań naprawczych i doskonalących Powołanie Rzecznika Praw Pacjenta Kontrola i nadzór nad zdarzeniami niepożądanymi występującymi w Zakładzie