Prawa człowieka Prawa dziecka Prawa ucznia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
opr. pr. Marzanna Kamińska październik 2008
Advertisements

Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
Szkoła, a demokracja..
Pozarządowe organizacje praw człowieka
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
PRAWA CZŁOWIEKA Sandra Naróg.
Prawa Człowieka Arek Kosiński.
Prawa człowieka Burczy Sara.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Historia praw człowieka
KONWENCJA PRAW DZIECKA
Autorka: Natalia Dziubich kl. IIc
Prawa człowieka Miernikiem kultury narodu jest stosunek społeczeństwa do najsłabszych jego członków, a więc osób w starszym wieku, niepełnosprawnych.
Prawa i obowiązki ucznia
Realizacja praw dziecka w szkole
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Prawa ucznia w praktyce szkolnej
PRAWA DZIECKA I UCZNIA W SZKOLE
Prawa człowieka Iga Nowak.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Prawa dzieci Prawa Osobiste
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Nie jesteś samotną wyspą
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Prawa i obowiązki ucznia.
Prawa dziecka.
Prawa człowieka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
PRAWA DZIECKA.
Prawa dziecka DALEJ.
Prawa człowieka.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
RODZICE W SZKOLE.
Prawa Dziecka.
Prawa dziecka  Ola Wójcik kl. 6a.
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Niszczenie cudzego mienia, molestowanie, groźby, przemoc fizyczna są karalne. Stanowią naruszenie godności i dóbr osobistych zgodnie z art. 23 Kodeksu.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Konwencja Praw Dziecka
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
Prawa człowieka, prawa dziecka.
Znamy swoje prawa.
Europejski Trybunał Praw Człowieka
KONWENCJA PRAW DZIECKA. Konwencja o prawach dziecka to: ● przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r międzynarodowa konwencja obowiązująca.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Prawa dziecka.
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
Uczeń- jego prawa i obowiązki
KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA. Czy wiesz, że masz prawa zagwarantowane przez Państwo, które są spisane w dokumencie nazwanym Konwencją o prawach dziecka?
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Jakie prawa mają dzieci?
ROLA I ZNACZENIE SPOŁECZNEGO RZECZNIKA PRAW DZIECKA.
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
PRAWA OBYWATELA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
Prawa dziecka.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
PRAWA DZIECKA I UCZNIA.
Zapis prezentacji:

Prawa człowieka Prawa dziecka Prawa ucznia

SPIS TREŚCI Wiadomości ogólne Prawa dziecka Prawa człowieka w Polsce Prawa ucznia I LO Wielcy ludzie o prawach człowieka

Prawa człowieka Podstawowe prawa, które przysługują każdemu człowiekowi od momentu narodzin aż do śmierci - niezależnie od jego pochodzenia, koloru skóry, narodowości, płci, religii czy wyznawanych poglądów (uniwersalne) i których nie można się zrzec (niezbywalne). Niezależnie od władzy państwowej, każdej jednostce przysługują gwarantowane przez państwo prawa wypływające z idei przyrodzonej godności, swobody działania, równości ludzi, braterskiej solidarności oraz sprawiedliwości.

Instytucje i traktaty międzynarodowe Rada Praw Człowieka Komitety traktatowe Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka Międzynarodowy Trybunał Karny Konwencje genewskie

opr. pr. Marzanna Kamińska październik 2008 Rada Praw Człowieka Organ pomocniczy Zgromadzenia Ogólnego ONZ- z siedzibą w Genewie. Jej głównym celem, jest promowanie poszanowania praw człowieka oraz podstawowych wolności . opr. pr. Marzanna Kamińska październik 2008 5

Komitety traktatowe nadzorują wykonywania przez państwa postanowień konwencji – powołane przez ONZ Komitet Praw Człowieka Komitet Praw Ekonomicznych, Socjalnych i Kulturalnych Komitet Przeciwko Torturom Komitet ds. Likwidacji Dyskryminacji Rasowej Komitet ds. Likwidacji Dyskryminacji Kobiet Komitet Praw Dziecka Komitet ds. Ochrony Praw Wszystkich Pracowników – Migrantów i Członków ich Rodzin

Wysoki Komisarz ds. Praw Człowieka Odpowiada za koordynowanie działalności ONZ w dziedzinie praw człowieka

Międzynarodowy Trybunał Karny Powołany do sądzenia najpoważniejszych zbrodni prawa międzynarodowego, a w szczególności zbrodni ludobójstwa, przeciwko ludzkości i zbrodni wojennych.

Konwencje genewskie Umowy międzynarodowe podpisane w Genewie będące częścią międzynarodowego prawa humanitarnego.

Instytucje pozarządowe Międzynarodowy Komitet Helsiński zrzesza krajowe Komitety Helsińskie z ponad 20 państw. Celem IHF jest kontrolowanie przestrzegania przez państwa Aktu Końcowego KBWE oraz wszystkich innych któw KBWE/OBWE w zakresiepraw człowieka.

Instytucje pozarządowe Amnesty International jest ogólnoświatowym ruchem ludzi działających na rzecz praw człowieka.  Amnesty International bada, dokumentuje i publikuje raporty o przypadkach naruszeń praw człowieka, oraz podejmuje działania w celu powstrzymania naruszeń praw człowieka i pomocy ofiarom tych naruszeń.

2. Prawa wynikające z przepisów prawa oświatowego: prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji miedzy wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

System ochrony praw człowieka w Polsce Trybunał Konstytucyjny (bada wydawane akty prawne, rozpatruje skargi konstytucyjne) Rzecznik Praw Obywatelskich (stoi na straży przestrzegania praw człowieka) Sądy powszechne i administracyjne (gwarantują przestrzeganie praw w orzecznictwie)

Polski Kodeks Cywilny i Kodeks Karny Godność jest dobrem osobistym chronionym przez prawo. Razem z dobrym imieniem składa się na zdefiniowane w art. 23 Kodeksu cywilnego pojęcie czci. Z punktu widzenia kodeksu karnego naruszenie czyjejś godności jest przestępstwem znieważenia. Sąd Najwyższy RP w wyroku stwierdził, iż godnością osobista jest własne wewnętrzne przekonanie danego człowieka o jego etycznym i moralnym nieposzlakowaniu oraz oczekiwanie czci wobec siebie rozumianej jako pozytywne nastawienia innych osób wobec niego ze względu na społeczne i osobiste wartości, które reprezentuje.. Tak rozumiana godność nie podlega wartościowaniu, a jej naruszenie występuje, gdy bez uzasadnionych podstaw, zwłaszcza w obecności osób trzecich, traktuje się kogoś negatywnie i wyraża się o nim w sposób poniżający

Konstytucja RP stwierdza istnienie przyrodzonej godności człowieka, charakteryzując ją jako przyrodzone, niezbywalne i nienaruszalne źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jako wartość nie może być ograniczona. Stanowi podstawę interpretacyjną systemu prawa

Prawa dzieci: Konwencja praw dziecka, zwana też Światową konstytucją praw dziecka, uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w roku 1989. Podpisało ją 191 państw Polska ratyfikowała tę konwencję w 1991 r.

Konwencja praw dziecka zasady dobra dziecka, równości (wszystkie dzieci są równe wobec prawa bez względu na pochodzenie, płeć, narodowość, itd.), poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców (państwo respektuje autonomię rodziny i ingeruje tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach według określonych procedur), pomocy państwa (państwo zobowiązane jest do podejmowania wszelkich działań ustawodawczo-administracyjnych dla realizacji praw uznanych w konwencji). Założenia dziecko jest samodzielnym podmiotem, ale ze względu na swoją niedojrzałość psychiczną i fizyczną wymaga szczególnej opieki i ochrony prawnej, dziecko jako istota ludzka wymaga poszanowania jego tożsamości, godności i prywatności, rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dziecka, państwo ma wspierać rodzinę, a nie wyręczać ją w jej funkcjach.

Prawa ucznia: Są szczegółowo określone w statucie każdej szkoły a także Kryteriach oceniania i klasyfikowania

Statut I LO § 29. . VI . Podstawowe prawa i obowiązki ucznia. 1. Uczeń ma prawo: 1) do właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny umysłowej, 2) do opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności, 3) do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym, 4) znać wewnątrzszkolne zasady oceniania, klasyfikowania i promowania, 5) do uzyskania, na początku roku szkolnego informacji na temat wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów i sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, 6) do jawnej, systematycznie prowadzonej i uzasadnionej oceny swojej wiedzy i umiejętności, w warunkach zapewniających obiektywność tej oceny, 7) do rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów, 8) do dodatkowej pomocy nauczyciela i kolegów w przypadku trudności przy opanowaniu materiału programowego, jeżeli te trudności nie powstały na skutek zaniedbań ucznia, 9) do korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego, 10) do korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbiorów biblioteki, 11) do wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole, 12) do swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób, 13) mieć zapewnioną dyskrecję w sprawach osobistych, a także stosunków rodzinnych, korespondencji, przyjaźni, uczuć, 14) do korzystania z pomocy stypendialnej, bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Statut I LO § 29. . VI . Podstawowe prawa i obowiązki ucznia. 3. W przypadku naruszenia praw ucznia wymienionych w statucie szkoły, uczeń ma on prawo złożyć skargę do: 1) Wychowawcy oddziału, 2) Dyrektora Szkoły. 4. Uczeń lub jego rodzice wychowawca, pedagog, Rada Rodziców mogą złożyć skargę w przypadku nieprzestrzegania lub naruszenia praw ucznia, o których mowa w Konwencji o Prawach Dziecka. 5. Skarga powinna być złożona piśmie. 6. Usunięcie skargi powoduje wstrzymanie biegu rozpatrzenia skargi. 7. Dyrektor rozpatruje skargę w ciągu 14 dni od daty jej złożenia. 8. W przypadku naruszenia praw ucznia przez dyrektora lub wychowawcę uczniowie mogą składać skargi do organów do tego upoważnionych.

CYTATY Solidarność, miłość, godność – dopiero w imię tych rzeczy postępujemy jak ludzie Maria Dąbrowska Nie wolno człowiekowi tworzyć nieludzkich warunków, bo człowiek jest ludzki w ludzkich warunkach. Gustaw Herling-Grudziński

CYTATY Nie przejmuj się zbytnio tym, co ludzie powiedzą. Rób, co Ci się w życiu podoba, jeśli tylko będziesz mogła potem w lustrze spojrzeć sobie w twarz. L. M. Montgomery Zachować godność człowieka to pozostać wewnętrznie wolnym, nawet przy zewnętrznym zniewoleniu. ks. Jerzy Popiełuszko

CYTATY Wszyscy ludzie są sobie równi, jeśli idzie o godność wypływającą z ich natury, dlatego nie wolno zmuszać nikogo do wykonania czegoś, co wymaga zgody władz jego duszy. Może to czynić jedynie Bóg, jako ten, który sam jeden zna i osądza tajniki serc i myśli ludzkich. Bł. Jan XXIII. Godność osoby ludzkiej wymaga, aby człowiek w działaniu postępował według własnej rozwagi i z zachowaniem wolności osobistej.