Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Informacja dla rodziców.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Kształcenie specjalne
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Szczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich przedszkolachSzczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich.
Finansowanie edukacji przedszkolnej Warszawa r. Mikołaj Herbst.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Prezentacja przygotowana na konferencję
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Dzielnicowe Centrum ds. Integracji zostało powołane Zarządzeniem nr 203/2008 Burmistrza Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy z dnia 6 listopada 2008 roku.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Planowane przez MEN działania w nowej perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 w ramach celu tematycznego nr 10 Inwestowanie w edukację, umiejętności.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Debata pod Honorowym Patronatem Starosty Puławskiego Sławomira Kamińskiego Puławy 3 grudnia 2009 r.
Dobrocin, 31 sierpnia 2009 Przedszkole w Dobrocinie – szansa na rozwój dostępna dla każdego dziecka.
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
PROGRAM EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA- - OD PRZEDSZKOLA DO MATURY jest częścią Projektu Doskonalenie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
CENTRUM WSPÓŁPRACY SZKOŁY I RODZINY PUNKT KONSULTACYJNY.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Słoneczne Okienka Przedszkolne - założenia projektu -
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
System wspomagania szkół i doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie edukacji uczniów niepełnosprawnych Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania,
INSPIRACJĄ DO PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Bariery w edukacji włączającej na podstawie zgłoszeń do punktu konsultacyjnego Wszystko Jasne Agnieszka Niedźwiedzka Stowarzyszenie NIE-GRZECZNE DZIECI.
Ścieżki edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Paweł Kubicki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Przyszłość edukacji włączającej, , Warszawa.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH Liliana Zientecka Warszawa 14 maja 2018 r.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka. Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Fundacji CZAS DZIECIŃSTWA Warszawa

Ile dzieci w wieku przedszkolnym potrzebuje specjalnego wsparcia Statystyki medyczne wskazują, że u 4-5% nowonarodzonych dzieci diagnozuje się zaburzenia rozwojowe. W specjalistycznej opiece pozostaje ponad 3% dzieci. Te dzieci oraz te, u których w późniejszym czasie (2 – 3 lat) stwierdzono nieprawidłowości rozwojowe (np. autyzm) potrzebują intensywnej, dostosowanej do rodzaju zaburzeń terapii i edukacji, o ile to możliwe, wśród sprawnych rówieśników.

Uczestnictwo dzieci niepełnosprawnych w edukacji Analiza danych z rocznika statystycznego GUS do roku 2009/2010 odsetek dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do przedszkoli (w odniesieniu do wszystkich uczęszczających do przedszkoli) nie przekracza 1% Raport NIK 2011 rok zapewnienia przez gminy dostępności do usług świadczonych przez placówki wychowania przedszkolnego – nie ma wzmianki o dzieciach niepełnosprawnych , problem dzieci niepełnosprawnych nie został uwzględniony we wnioskach końcowych Projekt „Wszystko jasne” 1% wychowanków przedszkoli to dzieci niepełnosprawne 2,4% uczniów szkół podstawowych to uczniowie niepełnosprawni

Wczesne wspomaganie (SIO stan na 30.09.2011 r w liczbach) Wiek dzieci 0-3 3-6 Razem Miasto 4 190 9 202 13 392 Wieś 421 1 827 2 248 4 611 10 029 15 640 Wczesne wspomaganie dotyczy dzieci z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania mogą posiadać ją również dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego Może być realizowane w wielu miejscach nie wyklucza się korzystania przez jedno dziecko z więcej niż jednego miejsca terapii Nie można rozłącznie traktować i sumować danych dotyczących wczesnego wspomagania i wychowania przedszkolnego

Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolach (SIO stan na 30.09.2011 r) L. dzieci uczęszcz. do przedszkola L. dzieci ze spe uczęszcz. do przedszkola % dzieci ze spe uczęszcz. do przedszkola (w stosunku do uczęszcz.) Miasto 787 152 11 216 1,42 Wieś 373 351 1 973 0,53 Razem 1160503 13189 1,14 Dostępność do przedszkoli rośnie – w małym stopniu dotyczy to dzieci ze spe Sytuacja dzieci niepełnosprawnych na wsi jest bardzo zła brak dostępności przedszkoli brak dostępności do alternatywnych form pomocy Jakość świadczeń wobec dzieci ze spe często jest bardzo niska liczebność grup – edukacja włączająca??? brak przygotowania nauczycieli brak wsparcia specjalistów Właściwa pomoc dziecku niepełnosprawnemu jest uzależniona od świadomości, zamożności i przebojowości jego rodziców

Co daje dzieciom niepełnosprawnym dobra opieka przedszkolna …. FILM

Obecne i nieobecne dzieci niepełnosprawne w edukacji Analiza danych z rocznika statystycznego GUS do roku 2009/2010 odsetek dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do przedszkoli (w odniesieniu do wszystkich uczęszczających do przedszkoli) nie przekracza 1% Raport NIK 2011 rok zapewnienia przez gminy dostępności do usług świadczonych przez placówki wychowania przedszkolnego – nie ma wzmianki o dzieciach niepełnosprawnych , problem dzieci niepełnosprawnych nie został uwzględniony we wnioskach końcowych Projekt „Wszystko jasne” 1% wychowanków przedszkoli to dzieci niepełnosprawne 2,4% uczniów szkół podstawowych to uczniowie niepełnosprawni Co się dzieje z 1,4% dzieci ze spe przed pójściem do szkoły??? Koszty braku diagnozy i braku pomocy ponosi całe społeczeństwo

Problemy i pytania Brak dostatecznej świadomości znaczenia dobrze zorganizowanej wczesnej pomocy dziecku ze spe i jego rodzinie. Brak zintegrowanego sytemu wielospecjalistycznej pomocy dzieciom niepełnosprawnym (służba zdrowia, opieka społeczna, oświata, organizacje pozarządowe) na poziomie merytorycznym i finansowym. Co bardziej obciąża społeczeństwo, budżet państwa? koszty dobrze zorganizowanej pomocy czy koszty zaniechania pomocy, koszty złej lub źle świadczonej pomocy

Rozwiązania Raport ekspertów 2009r „Małe dziecko” Przegląd istniejących przepisów dotyczących omawianego zagadnienia Opracowanie rzetelnych danych dotyczących potrzeb małych dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych niepełnosprawnością Wypracowanie i wdrożenie modelu pomocy dzieciom ze spe z małych miast i wsi.

Dziękuję za uwagę