Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pojęcie danin publicznych Rodzaje danin publicznych Pojęcie podatku
Advertisements

Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Zasada równowagi budżetowej deficyt budżetowy dług publiczny
Cel lekcji: poznanie istoty kredytu konsumenckiego i różnic między kredytem inwestycyjnym, a kredytem konsumenckim. Oczekiwane osiągnięcia ucznia: wyjaśni.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Debata finansowa Nowa ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r. Dz.U nr 157 poz VII Samorządowe Forum Kapitału i Finansów, 6 października.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
1 Warszawa, 7 kwietnia 2010 r. SPRAWOZDANIE ROCZNE Z REALIZACJI BUDŻETU ZA 2009 ROK POSIEDZENIE KOMISJI BUDŻETU I FINANSÓW RADY MIASTA.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Procedura budżetowa w Polsce
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Jarosław Hermaszewski Skarbnik Gminy
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Ministerstwo Finansów
Dług publiczny Procedury ostrożnościowe i sanacyjne
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Restrukturyzacja zobowiązań
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Deficyt budżetowy a dług publiczny
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Uchwała nr 7/14 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strzelcach Krajeńskich z dnia 15 kwietna 2014r. W sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.
Zmiana Wytycznych Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie uruchamiania i rozliczania środków przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego.
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Państwowy bank rozwoju Obligacje przychodowe emitowane przez Jednostki Samorządu Terytorialnego Alternatywne formy finansowania inwestycji.
Dochody i wydatki budżetu państwa
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Dług publiczny (pojęcie, przyczyny, rodzaje)
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Finanse publiczne i prawo finansowe ĆWICZENIA 4 i 5
Wykład specjalizacyjny
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Zobowiązania po przekształconym SPZOZ-ie w Kluczborku, przejęte z mocy prawa - ustawa o działalności leczniczej, na dzień 10 maja 2012 roku wynosiły ,50.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Dług publiczny Skarbu Państwa i deficyt budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego WPIA UŁ
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Informacja o stanie finansowym Gminy Mściwojów Budżet Gminy Mściwojów na 2010r. został uchwalony przez Radę Gminy Mściwojów w dniu 2 grudnia 2009r. uchwałą.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY ŁUŻNA ZA 2011 ROK.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Dług publiczny Deficyt budżetowy
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Proces tworzenia i uchwalania budżetu gminy z uwzględnieniem roli mieszkańców!
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Ministerstwo Finansów
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych dr Mariusz Siwoń Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Ogólne zasady zaciągania zobowiązań przez inne niż Skarb Państwa jednostki sektora finansów publicznych - art. 89-94 ustawy

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Art. 89. 1 Jst mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na: Pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu jst, Finansowanie planowanego deficytu budżetu jst, Spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów, Wyprzedzające finansowanie działań finansowanych z budżetu Unii Europejskiej.

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Art. 89.2 Zaciągnięte kredyty i pożyczki oraz wyemitowane papiery wartościowe z przeznaczeniem na cel, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 , podlegają spłacie lub wykupowi w tym samym roku, w którym zostały zaciągnięte lub wyemitowane.

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Art. 90. Na finansowania wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne ujęte w ramach przedsięwzięć, o których mowa w art. 226 ust. 3, jst mogą zaciągać pożyczki w państwowych funduszach celowych, o ile ustawa tworząca fundusz tak stanowi.

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Art. 91. 1 Suma zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz zobowiązań z wyemitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90, nie może przekroczyć kwoty określonej w uchwale budżetowej jst. Art. 91.2 W przypadku ubiegania się przez jst o kredyt lub pożyczkę na cel, o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 i art. 90, a także w przypadku zamiaru emisji przez jst papierów wartościowych na cel, o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 i art.. 90, zarząd tej jednostki jest obowiązany uzyskać opinie RIO o możliwości spłaty kredytu lub pożyczki lub wykupu papierów wartościowych

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Art. 94. 1 Jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać poręczeń i gwarancji (..). Łączna kwota poręczeń i gwarancji określana jest w uchwale budżetowej. Art. 94.2 Poręczenia i gwarancje (…) są terminowe i udzielane do określonej kwoty.

nie może przekroczyć 15% planowanych dochodów budżetowych Aktualnie obowiązujące progi zadłużenia – ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych Art. 169 Łączna kwota przypadających w danym roku budżetowym: spłat rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi w danym roku odsetkami, wykupu papierów wartościowych emitowanych przez jst wraz z należnymi odsetkami i dyskontem od papierów wartościowych, potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych przez jst poręczeń oraz gwarancji nie może przekroczyć 15% planowanych dochodów budżetowych

Aktualnie obowiązujące progi zadłużenia – ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych Art. 170 Łączna kwota długu jst na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60% wykonanych dochodów ogółem tej jednostki w tym roku budżetowym. W trakcie roku budżetowego łączna kwota długu jst na koniec kwartału nie może przekraczać 60% planowanych w danym roku budżetowym dochodów tej jednostki

Aktualnie obowiązujące progi zadłużenia – ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych Ograniczeń, o których mowa w art. 169 i 170 nie stosuje się do: emitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek zaciągniętych w związku z umową zawartą z podmiotem dysponującym środkami unijnymi, poręczeń i gwarancji udzielonych samorządowym osobom prawnym realizującym zadania jst z wykorzystaniem środków unijnych

Liczba jst w przedziale zadłuzenia Zadłużenie gmin i miast na prawach powiatu - Relacja z art. 170 ustawy o finansach publicznych na koniec 2009 roku. % zadłużenia Powiaty Miasta na prawach powiatu Gminy Liczba jst w przedziale zadłuzenia do 10 włącznie 7 3 41 pow. 10 do 20 5 4 36 pow. 20 do 30 2 pow. 30 do 40 1 20 pow. 40 do 50 9 pow. 50 do 59,9 60 i więcej   razem 17 19 148

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Art. 242 (ma zastosowanie po raz pierwszy do uchwał budżetowych jst na rok 2011) 1. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6. 2. Na koniec roku budżetowego wykonane wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż wykonane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki, z zastrzeżeniem ust. 3.

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Art. 242 (ma zastosowanie po raz pierwszy do uchwał budżetowych jst na rok 2011) 3. Wykonane wydatki bieżące mogą być wyższe niż wykonane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki jedynie o kwotę związaną z realizacją wydatków bieżących z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3, w przypadku gdy środki te nie zostały przekazane w danym roku budżetowym.

Nadwyżka operacyjna wykonana przez jst na koniec 2009 roku Kluczowe znaczenie dla spełnienia relacji z art. 242 będzie miała nadwyżka operacyjna Nadwyżka operacyjna wykonana przez jst na koniec 2009 roku oraz Deficyt operacyjny wykonany przez jst na koniec 2009 roku

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Art. 243. (ma zastosowanie po raz pierwszy do uchwał budżetowych jst na rok 2014) 1. Organ stanowiący jst nie może uchwalić budżetu, którego realizacja spowoduje, że w roku budżetowym oraz w każdym roku następującym po roku budżetowym relacja łącznej kwoty przypadających w danym roku budżetowym:

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Spłat rat kredytów i pożyczek, o których mowa w art.89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art.90, wraz z należnymi odsetkami od kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90, Wykupów papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art.. 89 ust. 1 pkt 2-4 oraz art. 90 wraz z należnymi odsetkami i dyskontem od papierów wartościowych emitowanych na cele określone w art. 89 ust. 1 i art. 90, Potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych poręczeń oraz gwarancji do planowanych dochodów ogółem budżetu przekroczy średnią arytmetyczną z obliczonych dla ostatnich trzech lat relacji jej dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące, do dochodów ogółem budżetu, obliczoną według wzoru:

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Art. 243. 2 Przy obliczaniu powyższej relacji, dla roku poprzedzającego rok budżetowy przyjmuje się planowane wartości wykazane w sprawozdaniu za trzy kwartały z wykonania budżetu jst. Do obliczenia relacji dla poprzednich dwóch lat przyjmuje się wartości wykonane wynikające ze sprawozdań rocznych.

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Art. 243. 3 Ograniczenia określonego w ust. 1 nie stosuje się do: wykupów papierów wartościowych, spłat kredytów i pożyczek zaciągniętych w związku z umową zawartą na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, z wyłączeniem odsetek od tych zobowiązań, Poręczeń i gwarancji udzielonych samorządowym osobom prawnym realizującym zadania jst w ramach programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 - w terminie nie dłuższym niż 90 dni po zakończeniu programu, projektu lub zadania i otrzymaniu refundacji z tych środków.

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Art. 243. 4 W przypadku, gdy określone w umowie środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, nie zostaną przekazane lub po ich przekazaniu zostanie orzeczony ich zwrot, jst nie może emitować papierów wartościowych, zaciągać kredytów, pożyczek ani udzielać poręczeń i gwarancji do czasu spełnienia relacji, o której mowa w ust. 1.

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Art. 244.1 Do łącznej kwoty przypadających w danym roku budżetowym spłat i wykupów, o których mowa w art. 243 ust. 1, dodaje się, przypadające do spłaty w tym samym roku budżetowym, kwoty zobowiązań związku współtworzonego przez daną jednostkę samorządu terytorialnego: 1) w wysokości proporcjonalnej do jej udziału we wspólnej inwestycji współfinansowanej kredytem, pożyczką lub emisją obligacji spłacanych lub wykupywanych w danym roku budżetowym; 2) w pozostałych przypadkach - w wysokości proporcjonalnej do jej udziału we wpłatach wnoszonych na rzecz związku, którego jest członkiem.

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Art. 244.2. Łączna kwota spłat i wykupów jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 243, nie obejmuje zobowiązań związku współtworzonego przez tę jednostkę, na które jednostka udzieliła gwarancji i poręczeń.

NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r NOWE PRZEPISY – ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Art. 245 Zarząd związku jst informuje zarządy jst tworzących związek oraz właściwą regionalną izbę obrachunkową o kwotach zobowiązań związku, w terminie 15 dni od ich zaciągnięcia.