Szanse, bariery i ograniczenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojciech Budzyński Strategia kształtowania postaw społecznych odnośnie rozbudowy sieci dróg i autostrad w Polsce
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Rewitalizacja jako wyzwanie dla partnerstw Ewa Kipta Warszawa,
Identyfikacja i ocena barier w wykorzystaniu środków strukturalnych UE
Paweł Klimowicz Przewodniczący Rady Miasta Krakowa Inwestycje Metropolitalne w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Krakowa Kraków, 2007.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Jacek Piliszek, Włodzimierz Kiernożycki Serock, 19 maja 2012 r.
Analiza ryzyka projektu
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Warszawa, 29 lipca Ministerstwo Rozwoju Regionalnego dla rozwoju infrastruktury i środowiska Cele konferencji. Prezentacja wyników ankiety przeprowadzonej.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
1 Przygotowania do EURO 2012 – zagadnienia horyzontalne Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego 28 maja 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Kontrakty typu „zaprojektuj i wybuduj” – prawa i obowiązki Stron
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
Warszawa, 16 września 2008 roku
Aktualne problemy działalności szpitali
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Wyprawa naukowa Skn drogowiec
Program pilotażowy w województwie kujawsko-pomorskim PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU Michał Majcherek - Kierownik Projektu Pracodawcy.
Współpraca banków z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) Wybrane przykłady współpracy banków z administracją publiczną
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Profesor dr hab. Andrzej Radecki – Prezes PIGEO
POLSKA PLATFORMA TECHNOLOGICZNA TRANSPORTU DROGOWEGO
Grupa LOTOS S.A. Bezpieczeństwo energetyczne, rynek, rozwój
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
Planowanie przepływów materiałów
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Zarządzanie Energią i Teleinformatyka ZET 2013 Nałęczów lutego 2013 r.
Perspektywa praktyka małej firmy audytorskiej nowa Dyrektywa 34/2013/WE ws sprawozdawczości zmiany Dyrektywy 43/2006/WE ws badań ustawowych nowe Rozporządzenie.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Ocena projektów inwestycyjnych
KOORDYNATOR Instytut Badawczy Dróg i Mostów POLSKA PLATFORMA TECHNOLOGICZNA TRANSPORTU DROGOWEGO PROPOZYCJA OBSZARU BADAWCZEGO NR 7.3 DO KRAJOWEGO PROGRAMU.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Efekty zarządzania w modelu „utrzymaj standard”
XII Sympozjum Krajowej Rady Koordynatorów Projektów Badawczych UE (KRAB) 2 grudnia 2015, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Świerk Pozyskiwanie i realizacja.
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu siedleckiego Siedlce, 3 listopada 2009 r.
INFORMACJA nt. działań Oddziału w Warszawie GDDKiA na terenie regionu płockiego. Płock, 13 października 2009r.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Maria Wasiak – mocne wsparcie dla Bydgoszczy Urząd Miasta Bydgoszczy
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Dialog i współpraca vs Konfrontacja i konflikt
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Efekty pracy Forum Inwestycyjnego Perspektywa branży
Zapis prezentacji:

Szanse, bariery i ograniczenia w przygotowaniu i realizacji inwestycji drogowych i mostowych Zbigniew Kotlarek Prezes Zarządu Polskiego Kongresu Drogowego Warszawa, 25 czerwca 2008 r.

Historyczny wymiar programu drogowego Program budowy dróg i autostrad przewidziany do realizacji w latach 2007- 2013 jest naszą narodową i historyczną szansą Udział środków unijnych w swej skali nie powtórzy się w następnych budżetach Skala tych zadań ma wymiar historyczny i musi być programem Narodowym.

Główne uwarunkowania realizacji programu : Problemy związane z przygotowaniem inwestycji Uwarunkowania prawne Biurokracja jako bariera w procesie budowy dróg Dostępność środków finansowych Potencjał techniczny firm projektowych i wykonawców robót Stosowane technologie i rozwiązania techniczne Zasoby materiałowe, wykorzystanie materiałów miejscowych i recyklingu

Co jest szansą programu rządowego i programów regionalnych Ogromna presja i oczekiwania społeczne Znaczny stopień zaawansowania wielu projektów na etapie przygotowania inwestycji Determinacja osób zaangażowanych w te procesy\ Unijna perspektywa finansowa Przygotowanie wykonawców i producentów materiałów do realizacji programu.

Jakie są ograniczenia i bariery tempo realizacji programu jest kwestą przekroczenia punktu krytycznego - odpowiedniego (oczekiwanego) poziomu zamówień. katalog utrudnień jest otwarty - opanowanie wybranych problemów skutkuje często pojawieniem się nowych utrudnień kolejne okresy (rządy) generowały nowe utrudnienia często poważniejsze od poprzednich im dłużej się proceduje, tym bardziej osłabia się możliwości realizacyjne zmiany polityczne i kadrowe powodują utratę wiedzy historycznej zbyt wiele czasu schodzi na poznanie trudnych problemów przez zmieniające się ekipy

Problemy związane z regulacjami prawnymi zmieniające się prawo i potrzeba częstych aktualizacji, które są bardzo czasochłonne prawo i jego praktyczna skuteczność i efektywność aktualne zmiany: prawo ochrony przyrody, ustawa o zamówieniach publicznych, tzw. Spec-ustawa konieczność przeprowadzenia szybkich zmian

Kwestie ekologiczne brak równowagi miedzy potrzebami w zakresie budowy infrastruktury drogowej a skalą żądań ekologicznych. eskalacja problemów w kolejnych etapach przygotowania inwestycji spowalnia realizację zadań drogowych zgodność prawa polskiego z dyrektywami UE Nowe obszary „naturowe”, brak inwentaryzacji przyrodniczych, obowiązek konsultacji projektów z organizacjami ekologicznymi - dodatkowe utrudnienia i strata czasu

Potencjał wykonawczy Nadzory Biura projektowe Nadzory Konsultanci (ochrona środowiska,DB,PPP, doradztwo finansowe) Wykonawcy kontraktów o potencjale pow. 200 mln Wykonawcy kontraktów o potencjale poniżej 200 mln Obecny poziom zamówień jest niższy od rzeczywistych możliwości realizacyjnych firm Duże firmy walczą o małe kontrakty, małe przedsiębiorstwa walczą o przetrwanie

Potrzeba uczciwych zasad w drogownictwie Uczciwe zasady nie są zdefiniowane żadna ustawą Zasady generalne: Zasada uczciwej konkurencji Eliminowanie przypadków zmowy uczestników procesów Jasno i precyzyjnie opisane wymagania stawiane wykonawcom przez zamawiającego opisane w SIWZ Zgodna z zamówieniem realizacja robót Problem roszczeń (dla uzyskania wyższej wartości kontraktu) Zasada podziału ryzyka w umowie

Wzrost kosztów realizacji robót Im dłużej trwa proces przygotowania i realizacji, tym mniejszy efekt rzeczowy Przewymiarowanie inwestycji jako skutek roszczeń władz samorządowych i uwag na etapie konsultacji społecznych - rozwiązania wykraczają poza wymagania techniczne, co skutkuje wzrostem cen (ekrany, tunele, przebudowa infrastruktury). Jest to cena uzyskania pozytywnych opinii Niezwykle utrudniony dostęp do płatności za wykonane roboty. Najczęstszy postulat to możliwość wypłat zaliczek i płatności częściowe (szczególnie w projektowaniu)

Bariery materiałowe Lata 2006-2007 kryzysowa sytuacja związana z dużą ilością kontraktów (szczególnie w odnowach nawierzchni i na zlecenie samorządów) i wynikającym z tego brakiem kruszyw i możliwości przewozowych kolei Lata 2007-2008 spadek ilości robót (mniej odnów, b.mało robót zlecanych przez samorządy, a duże kontrakty w fazie początkowej) Zwiększone zapotrzebowanie pojawi się w latach 2010 - 2012

Nowe technologie w drogownictwie Potrzeba wykorzystania w znacznie większej skali materiałów miejscowych Recycling materiały odpadowe Konieczność opracowania Specyfikacji Technicznych pozwalających na uproszczenie procesu przygotowania i realizacji inwestycji Przestrzeganie zasad stosowania odpowiednich standardów dla odpowiednich kategorii dróg Innowacyjność –większe zaangażowanie ośrodków naukowych w proces realizacji inwestycji

Bariery kadrowe Rynek wchłonął praktycznie wszystkich inżynierów posiadających uprawnienia budowlane i projektowe Na rynku nie ma niezagospodarowanego potencjału intelektualnego w branży drogowej Wzajemne „podkupywanie” kadr przez konkurujące ze sobą przedsiębiorstwa – podstawowy problem dla nowych firm w Polsce (szczególnie zagranicznych) Duże zainteresowanie kierunkami drogowo-mostowymi na uczelniach technicznych. Wymierny efekt 5 lat po skończeniu studiów Brak techników i szkół technicznych - problem uprawnień dla techników

Finansowanie inwestycji drogowych Zasada obowiązująca w nowej projekcji opiera się na zasadzie pre-finansowania zadań ze środków krajowych System kontroli jest asekuracyjnie restrykcyjny – wydłużanie procedur sprawdzająco - zatwierdzających. Skala programu wymaga zaangażowania środków prywatnych i szersze stosowanie systemu PPP (mimo, że jest droższy), dla takich obiektów jak mosty, tunele. W przypadku wprowadzenia odpłatności na drogach ekspresowych jest wiele odcinków, które mogą spełniać kryteria kwalifikujące je do tego systemu Kontynuacja systemu DB.

Sprawność zarządzania procesami przygotowania i realizacji inwestycji Kluczowe problemy to: decyzje środowiskowo-lokalizacyjne pozwolenia na realizacje zadania wraz z sprawnymi procedurami wykupu gruntów procedury przetargowe oraz sprawdzająco – zatwierdzające skuteczny system płatności

Podsumowanie – to co najważniejsze: Program budowy dróg w Polsce w latach 2008-2013 jest naszą historyczną i niepowtarzalną szansą . Program ten powinien być PROGRAMEM NARODOWYM Dziękuję za uwagę

www.pkd.org.pl