„Segregujmy na serio-monitoring wdrażania przepisów z zakresu gospodarki odpadami", projekt dofinansowany w ramach środków Programu Obywatele dla Demokracji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Grupa Wymiany Doświadczeń gospodarka odpadami komunalnymi moderator: Krzysztof Choromański Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Projekt FWIE Pilotażowa selektywna zbiórka odpadów w systemie workowym na terenie Dzielnicy VII w Krakowie - uzasadnienie Dobry przykład" gmin, w których.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Stanisław Gawłowski Sekretarz Stanu.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
System zbiórki odpadów
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
1. UTWORZENIE ZESPOŁU Powołanie Zespołu do przygotowania oraz wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (Zarządzenie Nr
Segreguj odpady według nowej zasady
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Funkcjonowanie RIPOK EKO DOLINA po wprowadzeniu zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1.
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
. Lipinki Łużyckie, r.. Liczba złożonych deklaracji 867 w tym:  Liczba deklaracji z segregacją670 /2198 osób /  Liczba deklaracji z brakiem.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
1 Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
NOWELIZACJA ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2012r., poz. 391 ze zm.) Urząd Gminy Brudzew.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
„Gospodarka odpadami po zmianach ustawy – jak nie utopić miejskich pieniędzy w śmieciach” 23 listopada 2011 Gospodarka odpadami komunalnymi w Polsce -
STAN WDRAŻANIA PRZEZ SAMORZĄDY USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 31 października.
Gospodarka odpadami komunalnymi. opłata odpady umowa opłata odpady umowa opłata ZUO.
Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie
Debata „Przeglądu Komunalnego” i Forum Gospodarki Odpadami Dlaczego zapłacimy więcej za gospodarkę odpadami? Warszawa, 14 stycznia 2019 r.
Co to jest Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK)
wzrost stawek za zagospodarowanie odpadów
Zapis prezentacji:

„Segregujmy na serio-monitoring wdrażania przepisów z zakresu gospodarki odpadami", projekt dofinansowany w ramach środków Programu Obywatele dla Demokracji Mechanizmu Finansowego EOG.

Organizatorzy Patroni medialni

Wyniki monitoringu wstępnego  Dane z 300 gmin – opłata pobierana od mieszkańców, łączna kwota pobranych opłat 2013, masa zebranych odpadów komunalnych w tym selektywnie, poziomy recyklingu, funkcjonujące PSZOK  Opłata pobierana miesięcznie od mieszkańców – dane w przeliczeniu na osobę:  odpady segregowane od 2 zł (Paprotnia) do 15 zł, średnio (Miękinia – 11 zł  odpady niesegregowane od 3 zł (Paprotnia)do 39 (Łabowa) zł, średnio -15 zł.  Łączna kwota opłat pobranych przez gminę w przeliczeniu na mieszkańca – od 5 zł (Częstochowa) do 500 zł (Dziwnów), średnio – 70 zł.  Poziomy recyklingu – od 0 % (Paprotnia) do 124% (Lesznowola).  W większości gmin funkcjonują PSZOKi.

Monitoring szczegółowy  Na podstawie wyników monitoringu wstępnego wybieraliśmy 20 gmin w których przeprowadzona została analiza szczegółowa.  Kryteria wyboru gmin:  B. wysoki/b. niski poziom recyklingu;  Największa/najmniejsza ilość odpadów zebrana w przeliczeniu na mieszkańca;  Najwyższe/najniższe opłaty pobierane od mieszkańców za odbiór odpadów;  Najwyższa/najniższa cena za tonę odpadów;  Zgłoszenia mieszkańców i NGOsów;  Utrudnianie dostępu do informacji. Analiza została przeprowadzona w gminach: Białystok, Lublin, Warszawa, Paprotnia, Częstochowa, Końskie, Hel, Pszczyna, Dziwnów, Pruszcz Gdański, Brzeg, Wrocław, Skalbmierz, Lesznowola, Kobierzyce, Oświęcim, Libiąż, Skarżysko-Kamienna, Łabowa, Słupsk

Monitoring szczegółowy  Analiza prowadzona była przez ekspertów w oparciu o:  sprawozdania za lata oraz za 2012 i zgodnie z obowiązującymi wzorami sprawozdań;;  PGO (GPGO /do czasu obowiązywania/ oraz WPGO)  akty prawa miejscowego (Zarządzenia Wójta, Burmistrza, Prezydenta oraz Uchwały Rady, Uchwały Sejmiku Województwa, inne) ;  dokumentację przetargową ;  dane GUS;  analizę stron internetowych i dostępnych na nich informacji;  ewentualne wyniki kontroli WIOŚ, IOŚ, NIK;  opinie mieszkańców;;  opinie NGO  pozostałe informacje o środowisku pozyskane od gmin, innych instytucji.

Wnioski ogółem Raport w listopadzie  Gminy nie traktują odpadów jak zasoby a jako problem; nie wyznaczają celów w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów.  Sprawozdawczość, dostępne dane – wiarygodność? Rozbieżność danych uzyskanych z różnych źródeł; bałagan organizacyjny - niektóre gminy nie wiedzą np. ile osób nie uiszcza opłat za odbiór odpadów, albo ile mieszkańców zadeklarowało selektywną zbiórkę, nie potrafi podać łącznej kwoty pobranej od mieszkańców w danym roku.  W większości przetargów na odbiór odpadów decydującym kryterium była najniższa cena ( poza dwoma przypadkami, gdzie wskazano prowadzenie przez firmę akcji edukacyjnych albo masę selektywnie zebranych odpadów).  W latach wzrosła liczba właścicieli od których odbierano odpady.  Gminy bardzo rzadko korzystają z ustawowej możliwości kontrolowania podmiotów odpowiedzialnych za odbiór odpadów.

Osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła

Wnioski ogółem  Kampanie edukacyjne – Każda z analizowanych gmin przeprowadziła kampanię informacyjną, funkcjonują strony internetowe, niektóre gminy przygotowały spoty reklamowe, spotkania z mieszkańcami, bilbordy, smsowe powiadomienie mieszkańców o odbiorze gabarytów  Pomimo kampanii edukacyjnych wiele osób wciąż nie wie czym są PSZOKi ani że można do nich oddawać odpady (niedogodne godziny otwarcia, zamknięte w weekend) ; są gminy nie prowadzące PSZOKu,  Jedyną zachętą do prowadzenia selektywnej zbiórki przez mieszkańców w większości gmin jest mniejsza kwota pobierana od mieszkańców przy zbiórce selektywnej – jedna z analizowanych gmin wprowadziła obowiązek segregacji odpadów (Pruszcz Gdański).

Towarzystwo na rzecz Ziemi ul. Leszczyńskiej Oświęcim Serdecznie zapraszamy jutro 28 października sala OB na parterze Zaprezentujemy wszystkie działania w ramach projektu oraz studia przypadku z wybranych gmin które podlegały analizie szczegółowej.