Skuteczny projekt – dlaczego warto stosować metodykę Niewodniki, 15 kwietnia 2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Advertisements

Maciej Pietrzykowski Katedra Strategii i Polityki
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
Project management w procesie budowy grona
Analiza ryzyka projektu
Zarządzanie projektem informatycznym ZPR
Zarządzanie projektami – pojęcia
Zarządzanie projektami – controlling data: Katedra Nauk Społecznych wykładowca: dr Małgorzata Madej.
Zarządzanie projektami partnerskimi
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Zasady metodyki Prince 2
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Specjalista do spraw odnawialnych źródeł energii
ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI – TEMATYKA WYKŁADÓW
Zarządzanie projektami
ŚCIEŻKA KRYTYCZNA Ciąg następujących po sobie zadań w ramach projektu trwających najdłużej ze wszystkich możliwych ciągów, mających taką własność, że opóźnienie.
Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Zarządzanie projektami IT
Projekt z Baz Danych II Łukasz Wiatrak Marta Kowalczyk Krzysztof Cywicki.
Zarządzanie projektami
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Metodyki zarządzania projektami
Szkolenia, Coaching, PR.
Klucze do sukcesów w zarządzaniu
Menadżer Programów Wewnętrznych, Pion Banków Komercyjnych
Metodyki zarządzania projektami
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
czyli szkolenie dla tych, co nie mają czasu
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
Zarządzanie projektami
Zasady organizacji wydarzeń promocyjnych
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Systemy informatyczne
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Wstęp do zarządzania projektami
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zarządzanie wdrożeniem oprogramowania w organizacji w oparciu o metodykę ITIL Michał Majewski s4440 Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr inż. Tomasza.
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Przygotowanie projektów unijnych
Przygotowanie projektów unijnych
Plan projektu biznesowego
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Zarządzanie projektami informatycznymi
Metodyka PRINCE 2 w zarządzaniu projektami informatycznymi administracji publicznej – inicjowanie projektu dr inż. Stefan Rozmus PRINCE2 Registered Practitioner.
Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Cybernetyki
Zgłoszenie do konkursu
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Zgłoszenie w ramach kategorii Razem
Zapis prezentacji:

Skuteczny projekt – dlaczego warto stosować metodykę Niewodniki, 15 kwietnia 2009

1 Co to jest projekt? Projektem określa się niepowtarzalne przedsięwzięcie, mające wyraźnie określony początek i koniec. Projekt to ograniczone w czasie przedsięwzięcie, podejmowane w celu wytworzenia unikatowego produktu lub usługi. Projekt to działanie, w którym zasoby ludzkie, materialne i finansowe są zorganizowane w nowy sposób, w celu wykonania unikalnej pracy, o dokładnie sprecyzowanym zakresie, kosztach i terminach, osiągając w ten sposób ilościowo i jakościowo określone cele. 1

2 Cechy projektu ukierunkowanie na zmiany niepowtarzalność (unikatowość) wysokie ryzyko innowacyjność złożoność 2

3 Złoty trójkąt zarządzania projektem 3 Utrzymywanie równowagi między parametrami złotego trójkąta jest gwarancją sukcesu projektu

Statystyka projektów - historia 4 Źródło: The Standish Group International, Inc

Statystyka projektów – wielkość projektów 5 Źródło: The Standish Group International, Inc

6 Kryteria sukcesu projektu 6 Zaangażowanie klienta16 Wsparcie kierownictwa14 Jasno określone wymagania13 Właściwe planowanie10 Realistyczne oczekiwania8 Mniejsze odstępy pomiędzy kamieniami milowymi8 Kompetencje pracowników7 Odpowiedzialność5 Jasno postawione cele i wymagania3 Ciężko pracujący, skupieni pracownicy2 Pozostałe14

7 Krytyczne obszary realizacji projektu wstępne planowanie projektu zbyt szczegółowe planowanie harmonogramu, z datami i zasobami, które nie przystają do rzeczywistości, skazując projekt na niepowodze nie brak zaangażowania sponsora projektu sponsorzy projektów nie zapewniają odpowiedniego wsparcia grupie realizującej projekt, poświęcają za mało czasu i energii, aby doprowadzić projekt do końca ignorowanie priorytetów ignorowanie priorytetów zadań w projektach przez członków projektu, do którego zostali przypisani 7

8 Krytyczne obszary realizacji projektu ukrywanie faktycznego stanu projektu lider projektu i członkowie zespołu nie sygnalizują występujących w projekcie problemów porażka zespołu członkowie zespołu nie posiadają odpowiedniej wiedzy, która wymagana jest do realizacji projektu – nie chcą lub nie są w stanie zaangażować się w efektywną realizację projektu. 8

9 Standardy zarządzania projektami PMBOK®Guide Project Managment Body of Knowledge PRINCE2 Project In Controlled ICB I P MA International Project Management Association 9

10 PMBOK - procesy Procesy Planowania Procesy Realizacji Procesy Kontroli Procesy Zakończenia 10

11 PMBOK – obszary wiedzy Zarządzanie integracją projektu Zarządzanie zakresem projektu Zarządzanie czasem w projekcie Zarządzanie kosztami projektu Zarządzanie jakością w projekcie Zarządzanie zasobami ludzkimi w projekcie Zarządzanie komunikacją w projekcie Zarządzanie ryzykiem w projekcie Zarządzanie zamówieniami w projekcie 11

12 PRINCE2 - procesy Przygotowanie Założeń Projektu Inicjowanie Projektu Strategiczne Zarządzanie Projektem Sterowanie Etapem Zarządzanie Wytwarzaniem Produktu Zarządzanie Zakresem Etapu Zamykanie Projektu Planowanie 12

13 PRINCE2 - komponenty Uzasadnienie Biznesowe Organizacja Plany Elementy Sterowania Zarządzanie Ryzykiem Jakość w środowisku projektu Zarządzanie Konfiguracją Zarządzanie Zmianą 13

14 PRINCE2 - techniki planowanie oparte na produktach przeglądy jakości zarządzanie zmianą 14

15 I P MA - wiedza elementy podstawowe (28) elementów dodatkowych (14) 15

16 I P MA – zachowania i postawy Umiejętność komunikacji Inicjatywa, zaangażowanie, entuzjazm, zdolność do motywacji Umiejętność nawiązywania kontaktów, otwartość, Wrażliwość, samokontrola, zdolność do oceny wartości gotowość do ponoszenia odpowiedzialności, integracja osobista Rozwiązywanie konfliktu, kultura sporu, fair play, Zdolność do znajdowania rozwiązań, myślenie całościowe Lojalność, solidarność, gotowość do pomocy, Zdolności przywódcze 16

17 Korzyści ze stosowania standardów pełn a kontrol a projektu od jego rozpoczęcia do zakończenia pełne i odpowiednie zaangażowanie wszystkich zainteresowanych stron gwarancj a zawsze aktualnego uzasadnienia biznesowego projektu 17

18 Proces KONTRAKT Celem procesu jest obsługa Klientów zapewniająca sprzedaż i dostarczenie produktów Asseco Poland SA na warunkach określonych w negocjowanych, pisemnych umowach. Przez produkt rozumiane jest oprogramowanie i usługi z nimi związane. 18

19 Etapy procesu KONTRAKT Określenie wymagań klienta Przygotowanie oferty Przygotowanie umowy Inicjowanie kontraktu Realizacja kontraktu Zamknięcie kontraktu 19

20

21 Określenie wymagań klienta Co chcemy uzyskać realizując projekt? Cechy dobrej specyfikacji Kompletność Spójność Poprawność Jednoznaczność Weryfikowalność Nie sugerująca rozwiązań 21

22 Określenie wymagań klienta W jakim czasie chcemy zrealizować projekt Jakie koszty możemy ponieść na jego realizację Kto będzie odpowiedzialny za jego realizację Sukces czy porażka – jak to ocenić Kto będzie zaangażowany w realizację Kto będzie korzystał z tego projektu Jakie dodatkowe korzyści uzyskamy Określenie wstępnego planu działania Przeprowadzenie analizy zagrożeń realizacji Projektu Podjęcie decyzji o kontynuacji prac 22

23 Przygotowanie oferty Opiekun Handlowy Kontraktu jest odpowiedzialny za zaplanowanie i nadzorowanie prac, by oferta powstała w określonych terminach oraz za zredagowanie oferty Szef Kontraktu jest odpowiedzialny za przygotowanie wyceny dla oferty 23

24 Przygotowanie umowy Na podstawie zaakceptowanej przez klienta oferty następuje przygotowanie przez Opiekuna Handlowego umowy lub zamówienia. W szczególności może to oznaczać także przygotowanie aneksu i załącznika do już istniejącej umowy. 24

Organizacja spotkania inicjującego Określenie składu zespołu realizującego projekt Przekazanie zespołowi realizującemu projekt kluczowych informacji o kontrakcie Określenie terminów i opracowanie harmonogramu realizacji projektu Określenie punktów kontrolnych Zaplanowanie dostępności zasobów Określenie planu komunikacji i jakości w projekcie Określenie sposobu kontrolowania przebiegu prac Inicjowanie kontraktu 25

Realizacja kontraktu Typowe zobowiązania stron w projekcie w zakresie wdrożenia Instalacja, konfiguracja infrastruktury technicznej oraz aplikacji Reakcja na zmiany zakresu pojawiające się w czasie realizacji prac wdrożeniowych Identyfikacja ryzyk oraz reakcja na ujawnione ryzyka Prowadzenie rejestru problemów pojawiających się w projekcie 26

27 Realizacja kontraktu - standardowe elementy wdrożenia systemu informatycznego Konfiguracja i parametryzacja systemu Przygotowanie oraz przeprowadzenie szkoleń Przygotowanie i realizacja testów akceptacyjnych Odbiór prac przez Klienta Uruchomienie systemu Rozpoczęcie obsługi serwisowej 27

28 Realizacja kontraktu – kontrola Monitorowanie realizacji projektów poprzez weryfikację ich postępu na podstawie planu kontroli punktów kontrolnych. Przygotowanie, prowadzenie oraz dokumentowanie spotkań zespołu realizującego projekt agenda spotkania notatka ze spotkania 28

29 Zamknięcie kontraktu Spotkanie podsumowujące projekt Ocena realizacji projektu i osiągniętych celów Przygotowanie raportu zakończenia kontraktu Rozliczenie finansowe projektu Nabyte doświadczenia Wnioski na przyszłość Podziękowania dla zespołu projektowego Kontynuacja współpracy z klientem 29

Dziękuję za uwagę