WITAM BARDZO SERDECZNIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Advertisements

Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Szkoła wspomaga wychowanie
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Izabela Kołodziejczyk
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Co chcieliśmy osiągnąć?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
RODZICE W SZKOLE.
Szkolny system wychowawczy
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Samorząd Uczniowski.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
BADANIE BYŁO CAŁKOWICIE ANONIMOWE. POSŁUŻYŁO NAM DO USTALENIA OCZEKIWANIA RODZICÓW NASZYCH UCZNIÓW W ODNIESIENIU DO NAJWAŻNIEJSZYCH KIERUNKÓW DZIAŁAŃ PLANOWANYCH.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Wyniki przeprowadzonej ankiety dotyczącej organizacji zewnętrznego nadzoru pedagogicznego skierowanej do dyrektorów szkół i placówek oświatowych województwa.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Szkolny plan zachowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Wyniki badań ewaluacji wewnętrznej w ZSZ im
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

WITAM BARDZO SERDECZNIE ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH nr 2 Tbg TEMAT : SPOSOBY NA AKTYWNY UDZIAŁ RODZICÓW W ŻYCIU KLASY , SZKOŁY. Prowadzący : mgr Jan Grandys A.D. 2008 , św. Walentego WITAM BARDZO SERDECZNIE

DIAGNOZA -specyfika oczekiwań oraz wymagań : nauczycieli i rodziców. Treści programowe Współzależność interesów obu partnerów w świetle praw i potrzeb. DIAGNOZA -specyfika oczekiwań oraz wymagań : nauczycieli i rodziców. Sztuka partnerskiej prezentacji siebie oraz komunikacji języku „JA” w różnych sytuacjach. Wybór na drodze porozumienia obszarów odpowiedzialności partnerów za osiągnięcia ucznia- dziecka. indywidualizacja informacji o dziecku, aktualność problematyki z zakresu osiągnięć, perspektyw zawodowych, życiowych ucznia-dziecka. Kryteria atrakcyjności spotkań z rodzicami. Metody podejmowania wspólnych przedsięwzięć Motywujące formy gratyfikowania partnera. trafność wyboru szkoły, w perspektywie zdobycia zawodu, indeksu na studia, konieczność wsparcia w obszarze edukacji, wychowania dojrzałość zagrożenia dla zdrowia, rynek pracy a przygotowanie do podjęćia zatrudnienia, kompetencje zawodowe oraz rozszerzenie umiejętności zawodowych ( dwa kierunki) konsultacje nt. uzyskanych informacji z samooceny ucznia

Dla triumfu zła wystarczy, że dobrzy ludzie nic nie zrobią” – Dla triumfu zła wystarczy, że dobrzy ludzie nic nie zrobią” – Waldemar Łysiak Po zakończeniu zajęć uczestnik może partnerstwo realizować poprzez : Życzliwy stosunek do oczekiwań i praw partnera. Stosowanie komunikacji interpersonalnej, tj. prezentowania siebie, swoich zainteresowań, problemów. Uzgadniania z rodzicami, na drodze negocjacji wzajemnych odpowiedzialności i oczekiwań : rodziców wobec szkoły i szkoły wobec rodziców. Programowanie tematyki spotkań z rodzicami priorytetowo traktując indywidualizację informacji o dziecku, aktualność problematyki z zakresu osiągnięć, perspektyw zawodowych, życiowych ucznia-dziecka. Rozstrzyganie problemów wg zasady „siła racji a nie racja siły , posługując się metodą debaty, negocjacji oraz stosując ewaluację. Stosowanie procedur konsultacji, opiniowania propozycji, przedsięwzięć RÓWNIEŻ I Z UCZNIAMI SIĘGAJĄC PO SAMOOCENIANIE. Dobór atrakcyjnych form uznania dla rodziców z tytułu ich zasług dla szkoły, klasy. CELE:

Art.48 Konstytucji RP : rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Art..72 Konstytucji : dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej ma prawo do opieki i pomocy władz publicznych Art..2. Ustawy o systemie oświaty (1991) nakłada na szkołę zadanie „wspierania rodziny w wychowaniu…” cyt. ustawa oraz przepisy wykonawcze MEN nadają rodzicom prawo do : Reprezentowania interesów rodziców , jako organ szkoły np. rada rodziców. Opiniowania dokumentów programowych szkoły (statut, wso, pso, oraz wyrażania opinii o pracy nauczyciela w procedurze awansu zawodowego Uchwalania z radą pedagogiczną programu wychowawczego!!! Informacji o wymaganiach programowych, kryteriach ocen z zachowania, zapoznawania z osiągnięciami edukacyjnymi ucznia (indywidualna). Inicjatywy uchwałodawczej w ważnych sprawach edukacji ich dzieci. Uczestniczenia w obradach rady pedagogicznej, komisjach konkursowych. Wspomagania działań szkoły : materialnie, finansowo, udziałem w przedsięwzięciach w sferze wychowania, opieki, dydaktyki. PRZEPISY

Uchwalnie z radą pedagogiczną programu wychowawczego Propozycje szkoły Propozycje rodziców

Opiniowania dokumentów programowych szkoły (statut, wso,pso,). Reprezentowania własnych interesów , jako organ szkoły np. rada rodziców oraz wyrażania opinii o pracy nauczyciela w procedurze awansu zawodowego. STAŁE ( TERMINY) KONSULTACJE DYREKTORA Z ORGANAMI RADY RODZICÓW Opiniowania dokumentów programowych szkoły (statut, wso,pso,). OBOWIĄZUJA PROCEDURY – DO PROJEKTU MAJĄ DOSTĘP WSZYSCY, REPREZENTANCI, UZGADNIANE SĄ OPINIE Mają prawo być zapoznawani z wynikami badań osiągnięć edukacyjnych ucznia sprawozdanie DOCIERA DO ORGANU (RR) I NA ZEBRANIA KLASOWE, indywidualnej informacji. Informacji o wymaganiach programowych, kryteriach ocen z zachowania. USTALONE SĄ FORMY PREZENTACJI WYMAGAŃ I KRYTERIÓW W ZESPOŁACH KLASOWYCH Inicjatywy uchwałodawczej w ważnych sprawach edukacji ich dzieci. JEST SPRAWNY PRZEPŁYW INFORMACJI W OBIE STRONY (DO RP I OD RADY DO RODZICÓW) Uczestniczenia w obradach rady pedagogicznej, komisjach konkursowych. WSPÓŁNIE, PRZEZ OBU PARTNERÓW USTALONY TERMIN I PROBLEMATYKA Wspomagania działań szkoły : materialnie, finansowo, udziałem w przedsięwzięciach w sferze wychowania, opieki, dydaktyki. NIEOGRANICZONE MOŻLIWOŚCI, BOGACTWO FORM, DOŚWIADCZEŃ

poznać wymagania regulaminowe Przychodzą po to, aby WIEDZIEĆ : co szkoła gwarantuje dziecku? Standard wykształcenia, bezpieczeństwo, poszanowanie godności, praw czego szkoła oczekuje od rodziców ? poznać wymagania edukacyjne (oczekiwania) w stosunku do ucznia, kryteria ocen ze sprawowania, zasady oceniania przedmiotowego, wymagania czy są one na jego miarę? poznać wymagania regulaminowe zorientować się jak dziecko rozpoczęło, w jakim otoczeniu, czy jest właściwie wyposażony do zajęć, wygląd osobisty, strój,

uzyskać pomoc gdy ich władza jest już bezradna i nic nie warta Przychodzą po to, aby: rozeznać, jak dziecko wypełnia obowiązki szkolne (obecność na zajęciach, odrabianie zadań zadanych do domu, przygotowywania się do lekcji – przybory itd.,) respektuje regulamin, uzyskać pomoc gdy ich władza jest już bezradna i nic nie warta czy potrafi sprostać wymaganiom szkolnym zweryfikować trafność wybranej edukacji uzyskać opinię na temat prognozy, możliwości kariery szkolnej, uzyskać potwierdzenie osiągnięć edukacyjnych?, na poziomie oczekiwań, możliwości, poniżej,

Przychodzą po to, aby zaradzić : potrzebom gdy możliwości edukacyjne dziecka są skromne lub świetnie rokują? gdy wymagania są ponad jego możliwości? problemom pracy na lekcjach, czy zadawane są prace domowe ( na miarę możliwości samodzielnego wykonania?) jakie są kontakty rówieśnicze? pojawiającym się kłopotom z nauką, zachowaniem, pznać zagrożenia zagrożenia w nauce ( z jakich przedmiotów, z jakich przyczyn), jakie są rokowania? ustalić wspólne działania dla dobra dziecka, uzyskać wsparcie profesjonalną wiedzą przydatną dla pozytywnej roli rodzica, poznać potrzeby szkoły , wesprzeć szkołę, działać społecznie.

PARTNERZY-ISTOTA PARTNERSTWA Ćwiczenie : wzajemna ocena wizerunku rodziny szkoły PARTNERZY-ISTOTA PARTNERSTWA Szkoła Rodzina PATRZYMY NA SIEBIE zainteresowani DOBREM w obrazie Przez „karierę” UCZNIA DZIECKA widzi rodzinę, jako: patrzy na szkołę, jako:

CZY ISTNIEJE POTRZEBA ZMIAN ORGANIZACJI TWOICH KONTAKTÓW Z RODZICAMI ? kluczowe pytanie: CZY ISTNIEJE POTRZEBA ZMIAN W FORMACH I SPOSOBACH ORGANIZACJI TWOICH KONTAKTÓW Z RODZICAMI ? TAK NIE z następujących powodów z następujących powodów

B. Wpływ rodziców jest ograniczony Ćwiczenie : diagnoza zespołu rodziców w Twojej klasie, komentarz do uzyskanego wyniku. Zdiagnozowanie i ocena mocy wychowawczej domu rodzinnego klasa Ilość uczniów Og. Dz. Chł. A. Uczniowie w pełni liczą się z rodzicami B. Wpływ rodziców jest ograniczony C. Brak wpływu rodziców ZESTAWWIENIE MOCY WYCHOWAWCZEJ W KLASACH : LASY I A/ B/ C/ KLASY II A/B/ KLASY III % % % SYMULACJA STANU RZECZYWISTEGO …

Występ „Framu”

lista problemów na linii współpracy : rodzice - wchowawcy 1.WYBÓR RADY KLASOWEJ 2 BRAK MOŻLIWOŚCI BLIŻSZEGO POZNANIA RODZINY, WARUNKÓW 3 RODZICE NIE STANOWIĄ AUTORYTETU DLA DZIECKA, ZANIK AUTORYTETÓW 4. BRAK HAMULCÓW MORALNYCH W KONTAKTACH Z NAUCZYCIELAMI 5 RODZICE BOJĄ SIĘ SZKOŁY (z powodów… m.in. własnych niepowodzeń w okresie szkolnym) 6.ROSZCZENIOWA POSTAWA RODZICÓW WOBEC SZKOŁY 7 BRAK PRZEKAZU INFORMACJI PRZEZ UCZNIA DO RODZICÓW 8 BIERNOŚĆ WOBEC PROBLEMÓW 9. KONTAKT Z JEDNYM Z RODZICÓW, JEDNOSTRONNA , KRZYWDZĄCA OCENA NAUCZYCIELI 10. NIETRZYMANIE SIĘ USTALONYCH ZASAD

RODZICE – WYCHOWAWCY (c.d) PROBLEMY NA LINII RODZICE – WYCHOWAWCY (c.d) 11. RODZIC BRONI SWEGO DZIECKA , BRAK OBIEKTYWIZMU 12. JEDNOSTRONNA OCENA PRACY NAUCZYCIELI, BRAK SZACUNKU 13. MAŁE , FINANSOWE WSPARCIE RODZICÓW : ZASADNICZA CZY LICEUM-TECHNIKUM 14. USPRAWIEDLIWIANIE NIEOBECNOŚCI BEZ PODANIA PRZYCZYN 15.UNIKANIE LUB BRAK KONTAKTU Z WYCHOWAWCĄ 16. ZRZUCANIE PROBLEMÓW NA SZKOŁĘ 17. WYJAZDY ZAGRANICZNE, DUŻE ODLEGŁOŚCI I KŁOPOTLIWE POŁĄCZENIA 18.ZŁY BYT MATERIALNY, NISKIE WYKSZTAŁCENIE 19. ABSENCJA NA SPOTKANIACH 20. NIEDOSTATECZNA KOMPETENCJA RODZICIELSKA

RODZICE BOJĄ SIĘ SZKOŁY

Boją się szkoły (z powodów… m.in. własnych niepowodzeń w okresie szkolnym, niepowodzeń , braku osiągnięć u dzieci, poczucia niekompetencji, Osobiste kompleksy w kontaktach z nauczycielami, Braku odwagi wypowiadania się publicznie Kto pomoże im Przełamać bariery : lęku, strachu, nieśmiałości kompleksu, złych doświadczen,

SPÓJRZMY NA WYNIKI DRUGIEJ SONDY SZKOLNEJ ZADANIE WYCHOWAWCY – JAKIE PODEJMĘ DZIAŁANIA, CO ZROBIĘ? 1. GDY: MOGĘ LICZYĆ NA SKUTECZNY WPŁYW RODZICÓW? 2. GDY WPŁYW RODZICÓW JEST OGRANICZONY? 3. GDY RODZINA JEST BEZRADNA?

Proszę zdefiniować dalsze propozycje ZADANIE WYCHOWAWCY – JAKIE PODEJMĘ DZIAŁANIA, CO ZROBIĘ? GDY: MOGĘ LICZYĆ NA SKUTECZNY WPŁYW RODZICÓW - a/ są rzetelne relacje, nie ma niedomówień b/ mogę dotrzeć do rodziców, c/ systematyczna kontrola, d/ szkolenia dla rodziców, d/ częste, indywidualne spotkania z rodzicami uczniów e/ f/ g/ h/ i/ Proszę zdefiniować dalsze propozycje Głosy z sali

Proszę zdefiniować dalsze propozycje ZADANIE WYCHOWAWCY – JAKIE PODEJMĘ DZIAŁANIA, CO ZROBIĘ? GDY WPŁYW RODZICÓW JEST OGRANICZONY a/ szukanie grup wsparcia, warsztaty dla rodziców, b/ rodzic nie kontaktuje się, jest bierny wobec sytuacji c/ osobiste kontakty, telefony, zaproszenia, maile, zwiększenie liczby indywidualnych kontaktów, d/ wspólne rozmowy, e/ f/ g/ h/ i/ Proszę zdefiniować dalsze propozycje Głosy z sali

Proszę zdefiniować dalsze propozycje… ZADANIE WYCHOWAWCY – JAKIE PODEJMĘ DZIAŁANIA, CO ZROBIĘ? GDY RODZINA JEST BEZRADNA – wiem ,że to oni oczekują pomocy (art.2 ustawy o systemie oświaty: ) a/ włączenie do pomocy psychologa, pedagoga, innych grup wsparcia b/ od dłuższego czasu nie ma kontroli ze strony opiekunów, sytuacja przenosi się na relacje uczeń-rodzic, c/ skierowanie do odpowiednich poradni, innych instytucji współdziałających ze szkołą, d/ rodzic- wychowawca- pedagog- psycholog ??? e/ f/ g/ h/ i/ Proszę zdefiniować dalsze propozycje… Głosy z sali

INFORMACJA Z DIAGNOZY SYTUACJI SZKOŁA – RODZICE Atrakcyjność władzy rodziców to problem Uczniowie w …% respektują władzę – zdanie, wpływ rodziców … % uczniów odnosi się z rezerwą do autorytetu rodziców … % uczniów nie respektuje opinii rodziców To jest sytuacja ? KONTAKT Z RODZICAMI JEST NIEZADAWALAJĄCY I NIE ROKUJE ZMIANĄ: A/ ODLEGŁOŚĆ B/ PRACA POZA KRAJEM C/ BRAK CZASU, ZAINTERESOWANIA D/ BIERNOŚĆ, NIEWYDOLNOŚĆ WYCHOWAWCZA E/ WARUNKI: WYKSZTAŁCENIE, SYTUACJA MATERIALNA

„JEŚLI MAHOMET NIE PRZYCHODZI DO GÓRY, TO GÓRA PRZYCHODZI DO MAHOMETA” WNIOSKI DOT. RODZICÓW BIERNYCH, NIEOBECNYCH SYTUACJA NIE ROKUJE ZMIANĄ NA LEPSZE Z INICJATYWY RODZICÓW, BEZ DOGŁĘBNEJ ANALIZY I WYPRACOWANIA STRATEGII PRZEZ SZKOŁĘ NIE MA CO LICZYĆ NA ZMIANĘ SKORO NIE MA SZANS NA JAKĄKOLWIEK WPÓŁPRACĘ Z RODZICAMI, TO TRZEBA SIĘ SKUPIĆ NA UCZNIU

Chętnie gratulować wyników dobrego wychowania, troski Podnosić poprzeczkę wymagań, oczekiwań, Umożliwić prezentację ich sposobów, radzenia z problemami i ich rozwiązywaniu. Dawać dowody uznania w formie gratyfikacji cieszących się aaprobatą. Zindywidualizować rozeznanie mocnych i słabych stron, Bazowanie na mocnych stronach, okazywać wyrozumiałość, Wzmacniać zachętą, nakłanianiem, ukazywaniem postępu, małych - dobrych zmian. Okazywać radość z każdego sukcesu, Na gruncie szczegółowej diagnozy rozstrzygnąć na ile są szanse zmiany postaw rodziców na PLUS Trzeba wesprzeć wybrane osoby w formie porozumienia- paktu ściśle określając wzajemne zobowiązania, oceniać motywująco. Skoro nie ma co liczyć na dom , trzeba podjąć działania, skupić wysiłki bezpośrednio na pomocy uczniowi, na budowie jego odpowiedzialności za siebie Sięgnąć po ocenianie kształtujące : SAMOOCENĘ, OCENĘ KOLEŻEŃSKĄ Objąć ucznia specjalnym programem pomocy,

PROPOZYCJE Wizja współpracy z rodzicami Określenie MOCY wychowawczej rodzica wobec dziecka i nauczyciela wobec uczniów Atrakcyjne formy spotkań , Autoprezentacja, Ewaluacja Indywidualizacja KONTAKTÓW, informacji - Komunikacja w języku „JA” Wykorzystanie samooceny

1. Czego chcę, aby uczniowie się nauczyli? KLUCZOWE PYTANIA Parafrazując 3 pytania Charls’a Galloway’a (Psychologia uczenia się i nauczania) 1. Czego chcę, aby uczniowie się nauczyli? 2. W jaki sposób mogę pomóc uczniom nauczyć się? Jak się dowiem, czego nauczyli się uczniowie?.. MŁODY NAUCZYCIEL…

1. Jak przedstawię rodzicowi wymagania szkoły wobec niego i dziecka? ABY ZDIAGNOZOWAĆ OCZEKIWANIA RODZICÓW OKREŚLAM ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SWE ZADANIA W FORMIE PYTAŃ: 1. Jak przedstawię rodzicowi wymagania szkoły wobec niego i dziecka? 2. Jak będę pomagał rodzicowi w osiągnięciu powodzenia szkolnego przez jego dziecko? 3. Jak wspólnie (nauczyciel – rodzic, także uczeń) sprawdzimy skuteczność naszych wysiłków? Ćwiczenie: czas 15’ praca w 3 zespołach – wychowawcy klas I-ch; II-ch; III-ch, IV-ch A/ INDYWIDUALNIE B/ W ZESPOLE KLAS PREZENTACJA: A,B,C

Jak wspólnie (nauczyciel – rodzic, także uczeń) ĆWICZENIE - czas 15’ praca w zespołach wychowawców klas : I-ch; II-ch; III-ch, IV-ch Jakie wymagania i w jakiej formie przedstawię rodzicowi odniesieniu do niego, i jego dziecka? Jak będę pomagał rodzicowi w osiągnięciu powodzenia szkolnego przez jego dziecko? Jak wspólnie (nauczyciel – rodzic, także uczeń) sprawdzimy skuteczność naszych wysiłków?

ZACHOWANIA POZA MOJĄ KONTROLĄ ? DIAGNOZA KOMPETENCJI PARTNERÓW Ćwiczenie nr , czas 15’: ma sprawdzić kompetencje partnerów A/ KAŻDY RODZIC W STOSUNKU DO SWEGO DZIECKA zadanie do wykonania podczas spotkania z rodzicami, B/ JAKO WYCHOWAWCA - (nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprawdzić swe kompetencje dydaktyczne, jako nauczyciela przedmiotu CO MOGĘ KONTROLOWAĆ WŚRÓD UCZNIÓW? NA CO MAM WPŁYW WŚRÓD UCZNIÓW : ZACHOWANIA POZA MOJĄ KONTROLĄ ?

NASZE WPŁYWY

I SPOTKANIE … „Moc szkoły” Ćwiczenie / indywidualne „AUTOPREZENTACJA NAUCZYCIELA „czas 10’ Nazwisko i Imię ………………………………………………., nauczyciel ………………………. CECHY MOJEGO CHARAKTERU - MOJE WALORY PEDAGOGICZNE, JAKO WYCHOWAWCY / NAUCZYCIELA PRZEDMIOTU/ MÓJ WARSZTAT PRACY MOJE WYMAGANIA WYCHOWAWCZE STAWIANE UCZNIOM - LUBIĘ UCZNIÓW ZA - NIE TOLERUJĘ U UCZNIÓW - INNE ISTOTNE INFORMACJE PREZENTACJA MULTIMEDIALNA SYLWETEK NAUCZYCIELI KLASY

Arkusz ewaluacji Ma Pani /Pan do wyboru skalę ocen : 2-3-4-5-6 . /Proszę ocenić jakość naszego (naszych) spotkania (ń) wpisując przy podanych określeniach swoją ocenę/ : Atmosfera – Informacje o dziecku - Czułam/łem się potrzebna/y, ważna/y - Organizacja spotkania / spotkań - Chęć współdziałania wychowawcy z rodzicami -

2. Obecność na spotkaniu traktuję, jako: formalność, obowiązek, ciekawość, ważne spotkanie, stracony czas, korzyść dla siebie? / Proszę podkreślić jedną, wybraną odpowiedź/ 3. Proszę o podkreślenie trzech, najbardziej pożądanych przez Panią/Pana form kontaktu ze szkołą (wychowawcą): osobista rozmowa, korespondencja –telefon - poczta e-mail, zaproszenie, wezwanie, spotkanie klasowe, wizyta nauczyciela w domu. DZIĘKUJĘ Ewaluacja przekona rodziców, że cenimy ich i liczymy się z ich zdaniem

RODZIC PRZYCHODZI DO SZKOŁY, ABY OTRZYMAĆ INFORMACJE: Ćwiczenie : proszę opracować tematykę oczekiwań rodziców uczniów klas : I; II; III, IV –TECHNIKUM czas15’ , prezentacja ćwiczenie koniecznie do zrealizowania z rodzicami – ZADAĆ IM PYTANIA I ROK II ROK III ROK A/ NA PROGU ROKU B/ W POŁOWIE I SEMESTRU C/ W POŁOWIE ROKU D/ W POŁOWIE II SEMESTRU E/ PRZED KOŃCEM ROKU A/ NA PROGU ROKU B/ W POŁOWIE I SEMESTRU C/ W POŁOWIE ROKU D/ W POŁOWIE II SEMESTRU E/ PRZED KOŃCEM ROKU A/ NA PROGU ROKU B/ W POŁOWIE I SEMESTRU C/ W POŁOWIE ROKU D/ W POŁOWIE II SEMESTRU E/ PRZED KOŃCEM ROKU W następnych ……

ZASADY POPRAWNEJ ORGANIZACJI SPOTKAŃ Z RODZICAMI

ZASADY … 1. Osobiste powitanie przez podanie ręki z oczekiwanymi, bo zaproszonymi Gośćmi dla każdej osoby przemyśleć treść i formę pozdrowienia, wymiany powitalnej grzeczności/ 2. Przygotowanie wystroju sali, kwiatów, wystawy prac uczniowskich, nowych dyplomów, pucharów z podpisem autorów sukcesu szkoły, klasy. 3. Ustawienie wspólnego stołu, aby wzajemnie zachować kontakt 4. Zapewnienie muzyki ( ulubione nagrania, piosenki wykonywanych przez dzieci, inne), 5. Zorganizowanie dla Gości małego poczęstunku ( obsługa przez uczniów) . 6. W trakcie obrad aspekty rekreacyjne : np.: ciekawostki praktyczne, występy uczniów, humor z zeszytów szkolnych, anegdoty.

10. Osobiste pożegnanie z rodzicem. 7. Przygotowanie materiałów dla rodziców (, propozycje, prezentacje opracowanych wspólnie dokumentów, m.in. ankiety, kwestionariusze, zapytania, 8. PRZYGOTOWANIE INFORMACJI O DZIECKU - zawierającej obok bieżących ocen , istotne i aktualne spostrzeżenia, zapytania, sugestie osobnego omówienia, rady, prognozy, mocne i słabe strony. 9. Określenie czasu na wymianę uwag, propozycji, zapytań, pracy warsztatowej nad przygotowanymi dokumentami i podsumowanie spotkania ( uznanie dla współorganizatorów –RR, SU, za aktywny udział rodziców,), USTALENIE TEMINÓW, FORM KONTAKTU. 10. Osobiste pożegnanie z rodzicem.

na … SPOTKANIE RODZICÓW uczniów klasy ... …………………….. …………………………………………………………………… Pieczęć szkoły miejscowość, data Z A P R O S Z E N I E Mam zaszczyt zaprosić Rodziców ( Marka/ Małgosi) ……………………………… na … SPOTKANIE RODZICÓW uczniów klasy ... Termin : ................................. godz. ................... w sali nr ……………. Temat : ……………………………………………………………………………… P R O G R A M : 1. 2. 3. 4. licząc na niezawodne przybycie z wyrazami szacunku wychowawca klasy ….

I SPOTKANIE Z RODZICAMI : Karta do autoprezentacji rodziców Ćwiczenie nr ..., czas 15’ + 15’, a/ autoprezentacja rodziców, AUTOPREZENTACJA RODZICÓW Walory Syna/Córki Liczę, że ukończy szkołę i znajdzie pracę / dostanie się na studia Mogę pomóc szkole w... ……….......... /Nazwisko i Imię/ Imię dziecka : ........................ Mój zawód Moje hobby Moje marzenia

Karta do autoprezentacji Wychowawcy Indywidualnie i sprawiedliwie oceniam, konsultuję decyzje z rodzicami i uczniami Lubię uczniów za: Wychowawca Na bieżąco będę informował o postępach; e-mail sms, telefon, www.klasy Mam poczucie humoru Nie toleruję :

AD 2 B/ . I spotkanie – początek roku ćwiczenie, czas 10’, prezentacja Grupa A Partnerzy : Za co odpowiadamy –czego oczekujemy? /szczegółowe i konkretne uzgodnienia, bez „pobożnych życzeń „ wynikające z interesów klientów/ NAUCZYCIELE uczniów klasy ... wychowawca Biorę odpowiedzialność za: OCZEKUJĘ - WYMAGAM od rodziców: Dokumenty przygotowane przez wychowawcę w konsultacji z pozostałymi uczącymi w klasie i zaprezentowane rodzicom

BIORĘ OCZEKUJĘ DLA DZIECKA odpowiedzialność za DZIECKO od szkoły: I SPOTKANIE GRUPA B Ćwiczenie PARTNERZY : Za co odpowiadamy –czego oczekujemy? /szczegółowe i konkretne uzgodnienia, bez „pobożnych życzeń” lecz wynikające z interesów klientów RODZICE BIORĘ OCZEKUJĘ DLA DZIECKA odpowiedzialność za DZIECKO od szkoły: Zebrać dane, niech komisja Rady Klasowej zestawi i przedstawi ogółowi zebranych

Międzysemstralne spotkanie II Komunikacja w języku „JA” Drugie śródsemestralne spotkanie : Ćwiczenie NAPISZ PROGNOZĘ DLA DZIECKA RODZICOWI praca w 4 grupach, czas 10’ prezentacja grup - dyskusja A/ WERSJA BARDZO OPTYMISTYCZNA B/ WERSJA POZYTYWNA C/ WERSJA SYGNALIZUJĄCA SZEREG ZAGROŻEŃ DLA PROMOCJI D/ WERSJA ZAPOWIEDŹ NIEPOWODZENIA , PORAŻKI / brak promocji, zagrożenie pozytywnego wyniku na egzaminie zewnętrznym/ . ARKUSZ OCENY ZOBOWIĄZAŃ

Elementy SAMOOCENY UCZNIA ćwiczenie, czas 10 ‘ Arkusz samooceny ucznia zawierający pytanie i rodzaje odpowiedzi ............................................................................. (Nazwisko i Imię ucznia) CO SĄDZISZ O SWOICH WYNIKACH W W NAUCE ZACHOWANIU: 1. …………………………… 1. …………………………… 2. ……………………… …. 2. ……………………… …. 3. ………………………….. 3. ………………………….. 4. …………………………. 4. …………………………. 5. …………………………. 5. …………………………. 6. ………………………….. 6. ………………………….. 7. …………………………. 7. ………………………….

CZY OSIĄGNIĘCIA DZIECKA ELEMENTY SAMOOCENY SPOTKANIE PO I SEMESTRZE – GRUPA B ćwiczenie : zdefiniować po 7 propozycji ocen o osiągnięciach dziecka do wyboru przez rodziców, czas 15’ CZY OSIĄGNIĘCIA DZIECKA W NAUCE ZACHOWANIU: 1. …………………………… 1. …………………………… 2. ……………………… …. 2. ……………………… …. 3. ………………………….. 3. ………………………….. 4. …………………………. 4. …………………………. 5. …………………………. 5. …………………………. 6. ………………………….. 6. ………………………….. 7. …………………………. 7. ………………………….

SAMOOCENA UCZNIA – ZOBOWIĄZANIA po I semestrze Uczeń ………………………………………….., klasa ………… MOJA PROGNOZA PROMOCJI / UKOŃCZENIA NAUKI JEST : …………………………….. …………………………………………………. MAM ŚWIADOMOŚĆ, ŻE DODATKOWE WYSIŁKI POWINIENEN/POWINNAM SKONCENTROWAĆ NA POPRAWIE WYNIKÓW Z /określ co powinieneś/powinnaś zrobić, jakich przedmiotów to dotyczy : ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. NADROBIENIE ZALEGŁOŚCI, BIEŻĄCE SPROSTANIE WYMAGANOM JEST / podkreśl wybraną odpowiedź/ : a/ w zakresie moich możliwości b/ uwarunkowane uzyskaniem pomocy w formie – (podkreśl) pomocy koleżeńskiej, dodatkowych zajęć w szkole, korepetycji, W ZAKRESIE ZACHOWANIA POSTANAWIAM : ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ARKUSZ OCENY WYBRANYCH NAJWAŻNIEJSZYCH ZOBOWIĄZAŃ Wychowawca rozdaje kartki z prośbą o ocenę (i zwrot) w skali : (do ustalenia) Z o b o w i ą z a n i e z dnia …………………….2006/7 w świetle wyników mego dziecka ………………………………… za I semestr roku szkolnego ……………………. Postanawiam udzielić Mu /Jej/następującej pomocy …………………………………………………………………….. ……………………………… /podpis rodzica /

Zobowiązania wychowawcy Wychowawca deklaruje dalsze działania wobec każdego ucznia WYCHOWAWCA W sprawie Pani/Pana Córki/Syna Skoncentruję uwagę głównie na : ............................................................................................................................................................... Ta deklaracja winna być zamieszczona w indywidualnej informacji dla rodzica o uczniu

STOSOWANE FORMY UZNANIA DLA RODZICÓW NA POZIOMIE KLASY - SZKOŁY ODZNACZENIA szkolne, państwowe PATRONOWANIE IMPREZOM UŚCISK DŁONI COROCZNE PODZIĘKOWANIA ZA WSPÓŁPRACĘ GRATYFIKACJE ŻYCZENIA Z OKAZJI DYPLOMY, LISTY NOTATKI W MEDIACH TYTUŁY HONOROWE

MOŻLIWOŚCI PODZIĘKOWANIA RODZICOM ZA : PUNKTUALNOŚĆ I OBECNOŚĆ NA WSZYSTKICH SPOTKANIACH... OPRAWĘ KULINARNĄ IMPREZ KLASOWYCH /„NIE ZAPOMNIMY CIASTECZEK”/... MIMO TRUDNOŚCI UMIELIŚMY ZNALEŹĆ DOBRE DLA DZIECKA ROZWIĄZANIA, DZIĘKUJĘ ZA ZAUFANIE... DZIĘKUJĘ ZA WSPANIAŁEGO AKTORA, RECYTATORA... BEZ PANI/PANA WYCIECZKI NIE BYŁYBY TAK PROFESJONALNE I BEZPIECZNE... DZIECKO .......BYŁO OZDOBĄ, WZOREM OBOWIĄZKOWOŚCI, ODWAGI, PRACOWITOŚCI... POMOC PLASTYCZNA PANI/PANA ZACHWYCAŁA WSZYSTKICH... PANI/PANA POGODA DUCHA I UŚMIECH, DODAWAŁY SIŁ I WIARY INNYM, POMAGAŁY W TRUDNYCH SPRAWACH ZNALEŹĆ ROZWIĄZANIA... WYRAŻAM PODZIĘKOWANIE ZA POMYSŁY MAM SZCZERY PODZIW DLA PANA ZA POMOC TECHNICZNĄ PRZY NAPRAWACH SPRZĘTU... PREZENTACJE SWOICH DOŚWIADCZEŃ, RAD, POMYSŁÓW WYCHOWAWCZYCH

cd gratyfikacji … NIE ZAPOMNIMY WSPANIAŁEJ MUZYKI, AKOMPANIAMENTU, ŚPIEWU PODCZAS NASZYCH... PODZIWIALIŚMY PAŃSTWA ZA PUNKTUALNOŚĆ, BO ANI RAZU W CZASIE 6/3 LAT NIE SPÓŹNILIŚCIE SIĘ PAŃSTWO NA SPOTKANIA, A WASZE DZIECKO NA ZAJĘCIA... MIŁO MI BYŁO WITAĆ ZAWSZE ELEGANCKO UBRANEGO GENTELMENA, LADY... OKAZYWANE WSPARCIE INICJATYWOM BARDZO POMAGAŁO PRZEKONYWAĆ POZOSTAŁYCH... SERDECZNE PODZIĘKOWANIA ZA MAŁE PREZENCIKI DLA NASZYCH ARTYSTÓW... DZIĘKUJE ZA ZGŁASZANIE UWAG, PROPOZYCJI TEMATÓW DO DEBAT O ROZWOJU DZIECI... JAK TE FORMY, NAJŁATWIEJSZE I NAJTAŃSZE PRZEKŁADAJĄ SIĘ NA W I Z E R U N E K NASZEJ SZKOLE, WYCHOWAWCY?

podsumowanie Przeprowadź spotkanie tak, aby chcieli przyjść na nastęne

DZIĘKUJĘ ZA MIŁĄ WSPÓłPRACĘ I ŻYCZĘ DOJRZAŁYCH OWOCÓW uznania awansu wdzięczności DZIĘKUJĘ ZA MIŁĄ WSPÓłPRACĘ I ŻYCZĘ DOJRZAŁYCH OWOCÓW sukcesu pamięcii JAN GRANDYS