Szkoła w interakcji z domem kultury
Kilka uwag o pracy nad projektem „Sport i sztuka motorem rozwoju szkoły”. Projekt realizowany przy wsparciu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji
Dom kultury – przestrzeń otwarta dla szkoły pomoc w tworzeniu szkolnego życia artystycznego; patronat nad szkołą w zakresie edukacji plastycznej młodzieży; mecenat nad szkolną sceną muzyczną i teatralną; współpraca przy organizowaniu uczniowskich wystaw i spektakli; wsparcie szkoły w wyszukiwaniu różnorodnych talentów artystycznych;
Warsztaty dla nauczycieli Gimnazjum nr 3 Tarnobrzeski Dom Kultury, listopad 2010 Dom kultury miejscem wymiany doświadczeń zawodowych nauczycieli i instruktorów
Wystawa prac uczniów Gimnazjum nr 3 Tarnobrzeski Dom Kultury, kwiecień 2012 „Moja praca została wystawiona w Tarnobrzeskim Domu Kultury. Widząc ją w tym miejscu, cieszyłam się, że mogłam się w ten sposób zaprezentować. Przypomniałam też sobie, ile trudu włożyłam w jej namalowanie. Na szczęście było warto”. Julia Dom kultury galerią wystawienniczą prac młodzieży gimnazjalnej
Dom kultury mecenasem Wieczoru Kultury Rumuńskiej w Tarnobrzegu Spektakl teatralny na podst. tekstów współczesnych autorów rumuńskich z udziałem uczniów Gimnazjum nr 3 Tarnobrzeski Dom Kultury, marzec 2012 Dom kultury mecenasem Wieczoru Kultury Rumuńskiej w Tarnobrzegu
Dom kultury opiekunem uzdolnionej muzycznie młodzieży gimnazjalnej Pierwsza próba w profesjonalnym studiu nagrań Praca w szkole pod kierunkiem nauczyciela muzyki Występ publiczny, Tarnobrzeski Dom Kultury, maj 2011 Dom kultury opiekunem uzdolnionej muzycznie młodzieży gimnazjalnej
Wielka trema, która towarzyszyła mi w trakcie prób i nagrania w profesjonalnym studiu - to zapamiętałam. Nowe środowisko, presja czasu, wymagania innych członków zespołu, dwóch koleżanek. Musiałam sobie z tym poradzić. W studiu, tak jak na scenie, stres trzeba zamienić w adrenalinę, a nie w paraliż. Kolejny problem to kwestia odsłuchu. Podkład i swój głos musiałam słuchać w słuchawkach, a nie z kolumn. Wrażenia akustyczne są naprawdę inne, zwłaszcza dla osób, które zetkną się z monitoringiem studyjnym pierwszy raz w życiu. Starałam się, podobnie jak i moje koleżanki, by nasza sesja nagraniowa była dobrze wykonaną pracą, przynoszącą wiele satysfakcji i nauki, a nie spotkaniem towarzyskim. Ania Drzewińska, klasa III c
Koncert „Rozśpiewały się obłoki” Szkolny Chór „Fermata” wystąpił w Filharmonii Podkarpackiej, Rzeszów, grudzień 2011 Występ dla pensjonariuszy Domu Opieki w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg, listopad 2011 Dom kultury wsparciem dla Szkolnego Chóru „Fermata” w jego występach dla publiczności pozaszkolnej
Dom kultury patronem imprez artystycznych organizowanych przez szkołę Spektakl słowno-muzyczny z okazji 40-lecia Gimnazjum nr 3 Tarnobrzeski Dom kultury, wrzesień, 2011 Dom kultury patronem imprez artystycznych organizowanych przez szkołę
Czas na wspólne refleksje
„Szkoła nie dysponuje wystarczającą bazą w postaci instrumentów muzycznych, nagłośnienia, mikrofonów, warunków akustycznych, możliwości stworzenia odpowiedniego nastroju, tak potrzebnego młodemu człowiekowi do prawidłowego rozwoju jego artystycznej osobowości. Te warunki spełnia dom kultury. Nikt inny nie jest w stanie tak dobrze wypełnić przestrzeni pomiędzy szkołą a uczniem gimnazjum”. Leopold Miłkowski, nauczyciel muzyki w Gimnazjum nr 3
„Współpraca z Domem Kultury umożliwiła uczniom tworzenie w technikach cechujących się czasochłonnością i wymagających odpowiedniego zaplecza technicznego, np. batik, malarstwo olejne, papier mache. W warunkach szkolnych problemem jest długoterminowe suszenie i przechowywanie prac powstających w kolejnych etapach. Poprzez działania w różnorodnych technikach gimnazjaliści mogli znaleźć ujście dla swej naturalnej spontaniczności, rozbudzić swą kreatywność. Dodatkową motywacją dla gimnazjalistów była szansa zaprezentowania się w galerii TDK”. Elżbieta Kłoda, nauczycielka plastyki w Gimnazjum nr 3
„We współczesnym świecie postawa twórcza umożliwia łatwiejsze funkcjonowanie w społeczeństwie. Dlatego tak ważne jest, aby rozwijać wśród uczniów różnego rodzaju zdolności artystyczne, np. talent aktorski. Praca na lekcjach języka polskiego w szkole jest niezwykle istotna, bowiem kształci wrażliwość, zmysł estetyczny, rozwija fantazję. Jednak dopiero współpraca z TDK dała młodzieży możliwość zaistnienia na scenie i zetknięcia się z prawdziwą publicznością. Uczniowie otrzymali cenne wskazówki dotyczące kreacji postaci, dykcji, poruszania się na scenie. Dzięki pracownikom domu kultury gimnazjaliści poznali tajniki teatru. Zobaczyli, jak przygotowuje się przedstawienie, dekoracje, jaką rolę odgrywają: oświetlenie, muzyka, kurtyna. Poza tym praca nad spektaklem przyniosła młodzieży dużo radości i dobrej zabawy.” Maria Rawska, nauczycielka języka polskiego w Gimnazjum nr 3
„Współpraca ze szkołą wniosła do TDK powiew świeżości „Współpraca ze szkołą wniosła do TDK powiew świeżości. Wprawdzie od lat organizujemy zajęcia dla dzieci i młodzieży, ale zawsze przychodziły na nie osoby o sprecyzowanych aspiracjach, konkretnych potrzebach. Dzięki wspólnej pracy przy tworzeniu projektu mieliśmy przegląd różnych pasji i oczekiwań gimnazjalistów. To bardzo pozytywny efekt naszego współdziałania. Łatwiej nam teraz przygotować kolejną całoroczną ofertę dla młodych mieszkańców miasta”. Piotr Duma, wicedyrektor TDK
Co dalej?
Dom kultury – niezmiennym sojusznikiem szkoły dalsze merytoryczne wspieranie nauczycieli w wykonywaniu ich podstawowych zadań w zakresie artystycznej i kulturalnej edukacji młodzieży; pomoc materialno-organizacyjna przy tworzeniu przez szkołę imprez artystycznych i kulturalnych; współpraca w zakresie edukacji artystycznej w ramach programu Dom Kultury +, propagowanego przez Narodowe Centrum Kultury;
Dziękuję za uwagę Krystyna Ujda Gimnazjum nr 3