Formułowanie treści pisma, części składowe pisma.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty z pisania Listu Motywacyjnego Przygotował: Sebastian Wilk
Advertisements

PRZYJMOWNIE I WYSYŁANIE KORESPONDENCJI
ZAMÓWIENIE.
Korespondencja w sprawach osobowych.
SYSTEM KANCELARYJNY.
T: System Kancelaryjny.
Rodzaje dokumentów biurowych
Potwierdzenie przyjęcia zamówienia
Badania operacyjne. Wykład 2
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Zlecanie zadań organizacjom pozarządowym
Elementy składowe pisma
Protokoły, sprawozdania, notatki służbowe
Budowa i układ strony dokumentu
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Tytuł pracy inżynierskiej PL Tytuł pracy inżynierskiej ENG
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Wyrażenia algebraiczne
Korespondencja biurowa
Rozdzielanie i załatwianie spraw
Wskazówki dotyczące pisania tekstów
Zasady pisania poprawnych i do nauczycieli/wykładowców.
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
Nowoczesna korespondencja
KORESPONDENCJA W SPRAWACH HANDLOWYCH Opracowanie: Wioleta Musiał
Język i styl Leszek J Chmielewski
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
Jak pisać list motywacyjny?
to nauka zajmująca się budową wyrazów, wyjaśniająca ich tworzenie
Temat 4: Klasy i identyfikatory
Najczęściej popełniane błędy formalne w pracy dyplomowej
Temat nr 4 : Tabliczki tytułowe ( PN-EN ISO 7200:2007)
PORADA PRAWNA - SCHEMAT BUDOWY NA POTRZEBY ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH.
Projekt modułu Nazwa całego projektu Nazwa modułu Imię i Nazwisko Inżynieria Oprogramowania II dzień, godzina rok akademicki W szablonie na niebiesko zamieszczone.
Zmiana imienia i nazwiska
REDAGOWANIE PISM.
Formułowanie treści pisma, części składowe pisma.
Zasady redagowania pism urzędowych
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
SPORZĄDZANIE I UKŁAD PISMA WYCHODZĄCEGO
Techniki informacji i komunikacji Ćwiczenia nr 4 Mgr Anna Materla Publiczne bazy orzeczeń sądowych. Uniwersytet Wrocławski Wydział Prawa, Administracji.
ZAMÓWIENIE. Korespondencja handlowa Mianem korespondencji handlowej określa się wszelkiego rodzaju pisma, jakie wymieniane są pomiędzy podmiotami gospodarczymi,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Postępowanie sądowe [ jurysdykcyjne / główne ] Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
każdy rysunek powinien być opatrzony
 Załącznik nr 2:Informacje dotyczące ogłoszenia zostały opracowane przez nauczyciela oraz wykorzystane ze strony: „Użytkowe formy wypowiedzi”:
Przypisy. Przypisy to materiały uzupełniające tekst główny, ułatwiają zrozumienie poszczególnych fragmentów. Rodzaje przypisów: P. rzeczowe – objaśniają.
Kiedy piszemy wielkie litery? Ola i Tomek nam to przedstawią.
TUTAJ UMIEŚĆ ZNACZEK Uwaga: Ta broszura jest przeznaczona do wydrukowania. Najpierw wydrukuj ją na zwykłym papierze, a jeśli układ jest prawidłowy, wydrukuj.
Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Zasady redagowania pism
O prezentacjach cel, zawartość, zadania
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Redakcja tekstów naukowych dla orientalistów
List Prywatny Jak go poprawnie napisać?.
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
JAK NAPISAĆ PETYCJĘ ?.
W przypadku studiów pierwszego stopnia praca dyplomowa może mieć formę projektu,
Ordery i odznaczenia państwowe Medal Komisji Edukacji Narodowej
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Korespondencja elektroniczna
…czyli nie taki diabeł straszny
Pracownia techniki biurowej
Pracownia techniki biurowej
notatki służbowe Pracownia techniki biurowej
Zapis prezentacji:

Formułowanie treści pisma, części składowe pisma.

Elementy składowe treści pisma

Elementy składowe treści pisma Wprowadzenie  - ma na celu zorientowanie adresata pisma w sprawie, którą zamierza się omówić w piśmie; jeżeli sprawa była już przedmiotem wymiany pism wystarczy powołać się na poprzednią korespondencję. Przedstawienie zagadnienia  - zawiera treść wyjaśniającą, przedstawia problem, który jest przedmiotem sprawy.

Elementy składowe treści pisma Uzasadnienie - powinno przekonać adresata o słuszności stanowiska zajmowanego przez nadawcę pisma; powinno konsekwentnie podbudowywać argumentami przedmiot sprawy. Wnioski - stanowią część końcową treści pisma; należy je formułować wtedy, gdy po przedstawieniu i uzasadnieniu sprawy prosimy o decyzję lub opinię; mają one na celu spowodowanie określonego działania adresata, wywarcie odpowiedniego wrażenia lub zajęcie przez niego stanowiska w sprawie; w tej części pisma należy podać krótkie podsumowanie wcześniejszych rozważań.

Nie każde pismo musi zawierać wszystkie wyżej wymienione części Nie każde pismo musi zawierać wszystkie wyżej wymienione części. W zależności od długości, rodzaju i przedmiotu sprawy, może zawierać ich mniej. Zawsze jednak należy w nim umieścić przedstawienie zagadnienia i uzasadnienie.

Styl urzędowy - przewaga zdań pojedynczych, - dążenie do ujęć zwięzłych, ścisłych, jednoznacznych (nie dopuszczających różnej interpretacji), - używanie specjalistycznej terminologii, - uprzejma forma, zwroty grzecznościowe, - stosowanie powszechnie znanych skrótów i skrótowców, - ujmowanie treści w formie punktów, - unikanie w pismach wyrazów w językach obcych, jeżeli występują  ich odpowiedniki polskie, - posługiwanie się formami nieosobowymi.

Cechy pisma Każde pismo powinno być: sformułowane w sposób jasny i zrozumiały, przejrzyste, opracowane ze szczególną starannością, zredagowane zgodnie z obowiązującymi zasadami pisowni, utrzymane w uprzejmej formie, sformułowane w sposób ścisły i zwięzły, powinno dotyczyć w zasadzie jednej sprawy.

Skróty i skrótowce W korespondencji biurowej często używa się skrótów i skrótowców. Stosując je ograniczamy się jednak tylko do tych, które są powszechnie znane, co do których mamy pewność, że zostaną zrozumiane przez czytającego. Skrótami nazywamy skrócone pojedyncze wyrazy (szt., zł, dyr.,), natomiast skrótowcami zespolenie skrótów poszczególnych wyrazów wchodzących w skład nazwy wielowyrazowej (PKP, ZUS, GUS, bm., itd.).

Stawianie kropki Kropkę stawia się ją wtedy, gdy skrót jest utworzony z początkowych liter wyrazu skracanego, np. inż.   inżynier prof.   profesor doc.   docent kpt.   kapitan ul.   ulica np.   na przykład poz.   pozycja godz.   godzina

Pomijanie kropki Nie stawia się kropki, jeżeli skrót zawiera pierwszą i ostatnią literę wyrazu, np. dr   doktor mgr    magister nr    numer pkt   punkt wg   według

Pomijanie kropki Kropki nie stawia się po skrótach miar, wag i monetarnych, np. cm     centymetr m   metr kg   kilogram t   tona zł   złoty

Skrótowce Skrótowce mogą być pisane wielką lub mała literą. Skrótowce pisane wielkimi literami składają się z początkowych liter poszczególnych wyrazów stanowiących nazwę firmy, organizacji, stowarzyszenia itp.:   NBP Narodowy Bank Polski PAN Polska Akademia Nauk PCK Polski Czerwony Krzyż WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

Skrótowce Skrótowce pisane małymi literami są to łącznie pisane połączenia kilku skrótów, np. bhp.   bezpieczeństwo i higiena pracy itd.   i tak dalej itp.   i temu podobne ww.   wyżej wymieniony cdn.   ciąg dalszy nastąpi tzn.   to znaczy

Zasady rozmieszczania elementów składowych Redagując pismo zwraca się głównie uwagę na jego treść, często zaś zapomina o formie, która odgrywa bardzo ważną role. Forma pisma to odpowiedni jego układ graficzny, właściwy układ treści, bezbłędna pisownia i czystość maszynopisu.

Właśnie forma pisma, to coś na co adresat zwraca uwagę jeszcze przed jego przeczytaniem, coś co wywiera na adresacie pierwsze wrażenie, a jest ono bardzo trwałe. Forma może więc przekonać adresata do nadawcy, pozytywnie go do niego nastawić lub też wręcz odwrotnie. Niewłaściwa forma pisma może zniechęcać adresata do nadawcy, co utrudni lub nawet uniemożliwi pozytywne załatwienie sprawy.

Forma pisma niesie też w sobie informację o „solidności firmy” Forma pisma niesie też w sobie informację o „solidności firmy”. Bardzo często na podstawie formy pisma wysuwa się sądy w tym zakresie. Zła forma pisma może zniechęcać potencjalnego partnera w interesach do nawiązania z nadawcą współpracy. Przeciwnie zaś prawidłowa forma budzi zaufanie u nadawcy.

Części składowe pisma wychodzącego na zewnątrz Nagłówek. Nazwa (imię i nazwisko) i adres odbiorcy pisma. Znaki powoławcze: Wasze pismo z dnia, Znak, Nasz znak, Data. Określenie przedmiotu sprawy. Treść. Podpis. Elementy dodatkowe.

Blankiet listowy

Układ pisma stosowany poza granicami Polski odbiega od układu stosowanego w kraju. W poszczególnych krajach stosuje się różne sposoby rozmieszczanie poszczególnych elementów pisma.

Układ europejski

Układ amerykański

Ćwiczenie Napisz odpowiedź dyrekcji szkoły na podanie o skrócenie lekcji - jedno pismo w układzie amerykańskim z decyzją pozytywną, drugie w układzie europejskim z decyzją negatywną.