Nowelizacja Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania i doskonalenia jakości na wydziałach i w innych jednostkach kształcących studentów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

Zapewnianie jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego w warunkach znowelizowanego Prawa o szkolnictwie wyższym Paweł Stępień i.
Uniwersytet Warszawski
Rola Wydziałowych Zespołów Zapewniania Jakości Kształcenia w pracach nad wewnętrznymi systemami zapewniania jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu.
Uniwersytet Warszawski
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Programy studiów doktoranckich w świetle nowych regulacji prawnych Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 2 października 2012 r.
Uniwersytet Warszawski
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
ECVET European Credit System for Vocational Education and Training
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Uniwersytet Warszawski
ECTS - Przewodnik dla użytkowników
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Uniwersytet Warszawski. REKRUTACJA WIELOKIERUNKOWA Kilka uwag praktycznych Spotkanie z Prodziekanami ds. Studenckich 13 października 2009.
Uniwersytet Warszawski
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Definicje w uznawalności wykształcenia
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
System Zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
Ocena efektów uczenia się -przykłady dobrych praktyk
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Uniwersytet Warszawski. Paweł Stępień, Agata Wroczyńska Rola wydziałowych zespołów zapewniania jakości kształcenia w działaniach związanych z modyfikacją.
Wnioski z warsztatu Wprowadzenie na uczelnie Recognition of Prior Learning (RPL) – podejście praktyczne (III konferencja w ramach Programu doskonalenia.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim – wybrane zagadnienia Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Spotkanie z Przewodniczącymi.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Europejski system akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET) Organizowanie mobilności edukacyjnej Zgierz.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Potwierdzanie efektów uczenia się w świetle aktualnych przepisów – obowiązki, wyzwania, dylematy praktyczne Agata Wroczyńska Warszawa, r.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Nowelizacja wewnątrzuniwersyteckich aktów prawnych dotyczących jakości kształcenia oraz Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
O możliwościach wynikających z uwzględnienia piątego poziomu w Polskiej Ramie Kwalifikacji Agata Wroczyńska 03 czerwca 2016 r. Uniwersytet Warszawski.
Potwierdzanie efektów uczenia się na Uniwersytecie Warszawskim w świetle aktualnych przepisów Agata Wroczyńska Warszawa r.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Zapis prezentacji:

Nowelizacja Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania i doskonalenia jakości na wydziałach i w innych jednostkach kształcących studentów. Agata Wroczyńska Warszawa, r.

Projekt nowelizacji Zarządzenia nr 76 Rektora UW z dnia 4 grudnia 2012 r. w sprawie systemów zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na wydziałach §1 W zarządzeniu nr 76 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 4 grudnia 2012 r. w sprawie systemów zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na wydziałach oraz w innych jednostkach organizacyjnych prowadzących studia na Uniwersytecie Warszawski (Monitor UW …..) w § 2 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany: 1) punkt 1 otrzymuje brzmienie: „ zasad projektowania, zatwierdzania, realizacji, monitorowania i okresowego przeglądu programów kształcenia”; 2) punkt 2 otrzymuje brzmienie: „ zasad uwzględniających konieczność publikowania i konsekwentnego stosowania kryteriów, przepisów i procedur w zakresie: przyjęć na studia, w szczególności w trybie potwierdzania efektów uczenia się spoza systemu formalnego, oceniania studentów i doktorantów, zaliczania kolejnych etapów studiów oraz dyplomowania”. 2

Obszary wskazane w § 2 ust. 2 Zarządzenia nr 76 Rektora UW z 4 grudnia 2012 w sprawie systemów... oraz w §1 Zarządzenia nr …. Rektora UW z dnia… w sprawie zmiany zarządzenia nr 76 Rektora UW w sprawie systemów… odpowiadają obszarom opisanym w znowelizowanych Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area, dokumencie przyjętym przez ministrów państw sygnatariuszy Procesu Bolońskiego na konferencji w Erywaniu w dniach maja 2015 r. Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) 3

Zgodnie z tymi standardami jednostki powinny: – posiadać politykę zapewniania jakości i związane z nią procedury oraz standardy dotyczące oferowanych programów kształcenia. Programy powinny być projektowane tak, aby umożliwiały osiągnięcie wyznaczonych dla nich celów, w tym zamierzonych efektów kształcenia. Kwalifikacje wynikające z programu powinny być jasno określone i ogłoszone oraz powinny odnosić się do właściwego poziomu Krajowej Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego i, co za tym idzie, do poziomi ERK. - programy kształcenia powinny być projektowane z udziałem studentów i innych interesariuszy; - programy kształcenia powinny być projektowane tak, aby umożliwić studentowi sprawny progres; - programy kształcenia muszą precyzować oczekiwany nakład pracy studenta (w ECTS); 4

Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) Jednostki powinny zapewniać taką realizację programów, która zachęca studentów do podjęcia aktywnej roli w tworzeniu procesu uczenia się, oraz gwarantować, że ocenianie studentów będzie odzwierciedlać to podejście do kształcenia. 5

Jednostki powinny sformułować zasady i procedury uwzględniające konieczność publikowania i konsekwentnego stosowania kryteriów, przepisów i procedur w zakresie: - przyjęć na studia, w szczególności w trybie potwierdzania efektów uczenia się spoza systemu formalnego, - oceniania studentów i doktorantów, - zaliczania kolejnych etapów studiów, -dyplomowania itp. Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) 6

Obszar 1. Projektowanie, zatwierdzanie, realizacja, monitorowanie i okresowy przegląd programów kształcenia. Należy pamiętać, że zgodnie ze standardem 1.3 znowelizowanych Standardów i wskazówek… jednostki powinny zapewnić: poszanowanie różnorodności studentów i ich potrzeb poprzez umożliwienie im studiowania wykorzystującego elastyczne ścieżki kształcenia; elastyczne stosowanie różnych metod pedagogicznych w celu wspierania potrzeb edukacyjnych studentów; wybór odpowiednich dla studenta form studiów i form nauczania; regularną ocenę i dostosowywanie form nauczania i metod dydaktycznych. wzmacnianie poczucia autonomii studenta, przy jednoczesnym zapewnianiu wskazówek i wsparcia ze strony nauczyciela; promowanie wzajemnego szacunku w relacji student – nauczyciel; odpowiednie procedury postępowania w wypadku skarg studentów. Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) 7

Obszar 2. Przepisy i procedury w zakresie: przyjęć na studia, w szczególności w trybie potwierdzania efektów uczenia się spoza systemu formalnego, oceniania studentów i doktorantów, zaliczania kolejnych etapów studiów oraz dyplomowania itp. Sprawiedliwe uznawanie kwalifikacji, okresów studiów i wcześniejszego kształcenia, w tym potwierdzanie efektów uczenia się pozaformalnego i nieformalnego (RPL) stanowi niezbędny element zapewniający postęp studentów w ich studiach, przy jednoczesnym promowaniu mobilności. W celu zapewniania jakości w procesie uznawania kwalifikacji, osiągnięć i efektów uczenia się jednostki powinny, opracować procedury tych procesów. 8

Definicje: uznawanie kwalifikacji - recognition of qualifications) [słownik_KSK] formalne uznanie przez upraw­nioną do tego instytucję ważności świadectwa/dyplomu zdobytego za granicą. Definicja jest spójna m.in. z definicją podaną w Konwencji lizbońskiej z 1997 roku o uznaniu kwalifikacji związanych z uzyska­niem wyższego wykształcenia w Regionie Europejskim. W podobnym kontekście używane są terminy „uznawanie wykształcenia” i „uznawanie dyplomów”. Jedną z metod prowadzących do uznania kwalifikacji (niezalecaną) jest nostryfikacja. Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) 9

potwierdzenie efektów uczenia się [ustawa_PSW] formalny proces weryfikacji posiadanych efektów uczenia się zorganizowanego instytucjonalnie poza systemem studiów oraz uczenia się niezorganizowanego instytucjonalnie, realizowanego w sposób i metodami zwiększającymi zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych Definicja ta ma charakter ogólny. Z przepisów ustawy wynika jednak, że odnosi się ona do konkretnej sytuacji - potwierdzania efektów uczenia się w związku z przyjęciami na studia. Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt 10

osiągnięcie (credit) [słownik_KSK] wyodrębniony zestaw efektów uczenia się - stanowiących składnik wymagań dla kwalifikacji - których uzyskanie zostało potwierdzone na podstawie przeprowadzonej walidacji Termin „osiągnięcie” odniesiony do uczenia się, zwłaszcza do uczenia się przez całe życie, ma inne znaczenie niż w języku potocznym – nie dotyczy osiągnięć w jakiejkolwiek sferze – odnosi się np. do „zaliczenia” pewnego modułu kształcenia (przedmiotu, grupy przedmiotów, praktyki itp.). Osiągnięcia mogą być wyrażane za pomocą liczby punktów – ECTS (European Credit Transfer and accumulation System), a w przypadku szkoleń zawodowych – ECVET (European Credit system for Vocational Education and Training). Być może dlatego w niektórych dokumentach i materiałach wyraz „credit” jest niefortunnie tłumaczony na język polski nie jako „osiągnięcie”, lecz jako „punkt (zaliczeniowy)”. Zarówno względy merytoryczne, jak i Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, skłaniają do używania terminu „osiągnięcie”. Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt 11

osiągnięcie (odpowiadające efektom uczenia się) (credit (for learning outcomes)) [zalecenie_ECVET] zbiór indywidualnych efektów uczenia się danej osoby, które zostały ocenione i mogą być akumulowane do celów uzyskania kwalifikacji lub transferowane do innych programów kształcenia/uczenia się lub do innych kwalifikacji Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt 12

Wszystkie definicje zostały przedstawione w projekcie „Słowniczka” przygotowanego r. przez prof. Andrzeja Kraśniewskiego. Źródłem definicji zamieszczonych w słowniczku są następujące dokumenty: Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym (jej aktualna wersja uwzględniająca zmiany wynikające z przyjętej w dniu 11 lipca 2014 r. nowelizacji), Zalecenie Rady z dnia 20 grudnia 2012 г. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, , 2012/C 398/01, Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie ustanowie­nia europejskiego systemu transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET), Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, , 2009/C 155/02, S. Sławiński (red.), Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014 Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt 13

Regulacje Polskiej Komisji Akredytacyjnej Przepisy znajdujące się w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2014 r. w sprawie podstawowych kryteriów oceny programowej oraz oceny instytucjonalnej zostały rozwinięte w Statucie Polskiej Komisji Akredytacyjnej uchwalonym 23 lutego 2015 r. Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt 14

W załączniku nr 1 do Statutu PKA, określono szczegółowe kryteria oceny programowej dla kierunków o profilu ogólno akademickim. W załączniku nr 2 do Statutu PKA określono szczegółowe kryteria oceny programowej dla kierunków o profilu praktycznym. W załączniku nr 3 do Statutu PKA znajdujemy szczegółowe kryteria oceny instytucjonalnej Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt 15

Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia Prof. dr hab. Paweł Stępień, Tel Biuro ds. Jakości Kształcenia Kierownik: mgr Agata Wroczyńska mgr Katarzyna Wileńska Tel. (022) , (022) , Fax (022) Siedziba: ul. Karowa 18, p. 203