Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Ocenianie i klasyfikowanie uczniów
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Ocenianie i klasyfikowanie uczniów i słuchaczy.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Indywidualne nauczanie
Kuratorium Oświaty w Kielcach
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. Tekst ujednolicony wg stanu na 10 grudnia 2010 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
OCENIANIE I KLASYFIKOWNIE NA PODSTAWIE
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016/17 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Ocenianie w Statucie szkoły
Konferencja Opolskiego Kuratora Oświaty ,,Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i upowszechnianie edukacji włączającej” Opole,
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Kształcenie uczniów przybywających z zagranicy w polskim systemie oświaty: możliwości, wsparcie i integracja Prawo oświatowe Szczecin, dnia 20.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. 2015, poz. 843). 2

Art. 44b. oraz Art. 44i. USO Art. 44b. 10. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły. Art. 44i. 1. W klasach I–III szkoły podstawowej: 1) oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych są ustalane w sposób określony w statucie szkoły; 2) śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi. 3

2. W klasach I–III szkoły podstawowej oceny bieżące z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych mogą być ocenami opisowymi, jeżeli statut szkoły tak przewiduje. 3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej: 1) oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych a także śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane w sposób określony w statucie szkoły; 4

Art. 44i. USO 2) roczne, a w szkole policealnej – semestralne, oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane według skali określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb. 4. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne ze wszystkich albo wybranych obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania mogą być ocenami opisowymi, jeżeli statut szkoły tak przewiduje. 5

Art. 44i. USO 5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, (poprzednim) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ustalane również według skali określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb. 6. Końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz końcowa ocena klasyfikacyjna zachowania są wyrażane według skali określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb. 6

Art. 44i. USO 7. Oceny bieżące oraz śródroczne, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych a także śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi. 7

Art. 44d. USO ZWOLNIENIE UCZNIA Z ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Art. 44d. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych ze względu na stan zdrowia, specyficzne trudności w uczeniu się, niepełnosprawność, posiadane kwalifikacje lub zrealizowanie danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wcześniejszym etapie edukacyjnym, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb. 8

Art. 44zb. USO Art. 44zb. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych, w tym: 2) rodzaje obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których realizacji uczeń może być zwolniony, przypadki, w których to zwolnienie może nastąpić, rodzaje dokumentów będących podstawą zwolnienia oraz tryb i okres zwolnienia, uwzględniając indywidualne możliwości psychofizyczne ucznia, specyfikę danych zajęć edukacyjnych oraz celowość realizacji przez ucznia niektórych treści nauczania. 9

Dz. U poz. 843 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U poz. 843): § Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. 10

Nowelizacja ustawy o systemie oświaty, z dnia 31 marca 2015 r., wprowadziła możliwość częstszego wykorzystywania ocen opisowych. Kwestię tę reguluje dodany art. 44i, zgodnie z którym w klasach I–III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz ocena roczna z zachowania mają – jak dotychczas – formę opisową, natomiast o tym, czy taką też formę będą miały oceny bieżące, przesądzi statut placówki. 11

Dz. U poz. 843, § 5 2. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. 3. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 2, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”. 12

Czy nowy system oceniania spowoduje, że uczniowie bardziej polubią sport i zajęcia wychowania fizycznego? 13

Zmiany w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego w nowym rozporządzeniu dotyczącym oceniania to m.in. możliwość zwolnienia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, a nie tylko zwolnieniu z realizacji tych zajęć w ogóle. Podstawą do zwolnienia będzie teraz opinia lekarza wskazująca, jakich ćwiczeń fizycznych (czy też – jakiego rodzaju ćwiczeń) uczeń nie może wykonywać oraz przez jaki okres. 14

Obecnie na lekcjach wychowania fizycznego, uczeń musi wykazać się nie tylko zaangażowaniem (brać czynny udział w lekcji, posiadać strój do ćwiczeń, sumiennie wykonywać polecenia nauczyciela), ale także musi się wykazać opanowaniem podstawy programowej zaplanowanej i przygotowanej na dane zajęcia. 15

Ocenianie opisowe i alternatywne formy realizacji zajęć wychowania fizycznego Pomocą opisowym sposobom oceniania jest realizacja obowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego do wyboru przez uczniów w formie zajęć: sportowych, sprawnościowo - zdrowotnych, tanecznych lub aktywnej turystyki. Te formy można realizowować już od klasy czwartej szkoły podstawowej. Z badań Kuratorium Oświaty we Wrocławiu wynika, że preferencje szkół dolnośląskich w tym zakresie przedstawiają się następująco:  zajęcia sportowe - 60 %,  zajęcia rekreacyjno - zdrowotne - 34 %,  aktywne formy turystyki - 6 %. 16

Ocenianie opisowe a mierzalność oceny Fundamentalną kwestią przy ocenianiu opisowym, czyli nie biorącym jedynie pod uwagę rezultatu sportowego (wyniku) jest „mierzalność dokonań ucznia”. Taka metoda oceny jest zawsze obarczona subiektywizmem oceniającego. Należy wybierać takie metody oceny, które według oceniających są najbardziej sprawiedliwe. Ale jeśli jest to nawet osąd sprawiedliwy to bez wątpienia jest to jednak osąd nie obiektywny tylko subiektywny. 17

Dziękuję za uwagę 18