„BARDZO GRZECZNE DZIECI, KTÓRE CHCĄ, ALE NIE MOGĄ” ADHD – WYCHOWYWAĆ CZY LECZYĆ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nadpobudliwość psychoruchowa
Advertisements

Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Jak wspomagać dziecko nadpobudliwe i z zaburzeniami koncentracji
Jak zachować porządek w klasie?
Społeczne Gimnazjum MTE w Milanówku
zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Może złamać serce i zszargać nerwy.”
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Porady dla Twojego życia:
Jak pomagać dziecku w nauce?
PRACA Z UCZNIEM NADPOBUDLIWYM
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci
Praca w szkole z dzieckiem z zachowaniami problemowymi
Nadpobudliwość psychoruchowa ADHD zaburzenia zachowania i emocji
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii.
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
Program terapeutyczny
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Rozwój społeczny dziecka
Dydaktyka ogólna.
6-LATEK W SZKOLE.
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Lekcja 1 Temat:.
w praktyce pedagogicznej
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA I ZESPÓŁ ADHD
Dlaczego ten temat jest ważny?
Kwiecień 2014 r. Debata.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
OPRACOWANIE WYNIKÓW ANKIET NAUCZYCIELI.
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Umiejętność obserwacji.
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność?”.
Telefony komórkowe w szkole
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Świadome macierzyństwo” Zespół Szkół im. Mikołaja Kopernika w Porębie.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Żeby zdrowym być….
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Szkolny plan zachowania
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Zapis prezentacji:

„BARDZO GRZECZNE DZIECI, KTÓRE CHCĄ, ALE NIE MOGĄ” ADHD – WYCHOWYWAĆ CZY LECZYĆ?

Statystyka „ W każdej polskiej klasie jest dziecko z ADHD, 50 – 60% z nich jest zawieszonych w prawach ucznia, a % nie kontynuuje nauki w szkole średniej”. W 80%

ADHD po polsku oznacza zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi. Można tu rozróżnić dwa zestawy objawów: Nadmierna ruchliwość i wyjątkowe pobudzenie, osoba taka nie może usiedzieć na miejscu (zazwyczaj dotyczy chłopców) Brak koncentracji, rozproszenie i skłonność do odpływania w świat marzeń (najczęściej u dziewcząt).

Zachowanie uczniów z ADHD Gdy zdrowi ludzie wpadają na pomysł zastanawiają się jak go zrealizować i wykonują go lub nie. U dziecka z ADHD można zaobserwować wtedy nadmierną impulsywność, wtrącanie się do rozmowy, przypadkowe i nieumyślne niszczenie rzeczy, brak umiejętności zaplanowania swoich działań, machanie rękami, nogami, gadatliwość, wiercenie się.

Przegrani na starcie ADHD można zdiagnozować od szóstego roku życia. Wtedy bowiem kształtują się wymagania i oczekiwania społeczne wobec dziecka, którym maluchowi trudno jest sprostać.

Przegrani na starcie W Polsce ADHD dotyka ok.4-6 % dzieci pomiędzy szóstym a dziesiątym rokiem życia, co daje liczbę 100 tys. uczniów w całym kraju. Jest to na tyle dużo aby chorobę tą traktować jako problem społeczny.

Rodzic jako kierownik ADHD wpływa na różne obszary życia dziecka i jego najbliższych. W domu maluch bywa nieposłuszny, uparty i impulsywny. W szkole uczeń ma problem z utrzymaniem skupienia uwagi i nie może usiedzieć w ławce. Zadania zajmują mu więcej czasu niż innym. Jego zachowanie wzbudza konsternację rówieśników i prowadzi do izolacji. „Z dzieckiem z ADHD w domu rodzice wykonują ciężką pracę: muszą sprawdzać, przypominać, wysyłać SMSy, przyklejać karteczki” – są kierownikiem biura obsługi tego dziecka – stwierdził prof. Wolańczyk

Duża rola rodziców przy wczesnym wykryciu ADHD To od rodziców zależy w dużej mierze przebieg choroby. Obserwacja własnego dziecka, udanie się z wizytą do lekarza, zgoda na farmakologię oraz nauczenie się jak postępować z własnym dzieckiem znacznie ułatwi funkcjonowanie dziecku w społeczeństwie. „Dzieci z ADHD nie można wyleczyć. Można spróbować wpłynąć na objawy ADHD, leczymy więc otoczenie dziecka, czyli uczymy dorosłych, a nie dzieci, jak postępować „ – wyjaśniał psychoterapeuta dr Tomasz Srebnicki - podczas wywiadu udzielonego do Gazety Wyborczej 23 kwietnia 2015 roku.

Duża rola rodziców przy wczesnym wykryciu ADHD Brak jakiejkolwiek reakcji, nieudzielenie pomocy dziecku w oczekiwaniu, aż samo z tego wyrośnie, mają poważne konsekwencje, np. brak zrozumienia wśród rówieśników, brak nawyków uczenia się, brak zdobycia odpowiedniego wykształcenia. „ADHD nie zwalnia z życia. Trzeba jedynie rozumieć, że takiej osoby nie można „naprawić”, i nauczyć ją i siebie żyć mimo zaburzenia” - stwierdził dr Tomasz Srebnicki

Wskazówki dla rodziców 1.Wydawaj krótkie pojedyncze polecenia (nigdy „Przynieś zeszyt, popraw bluzę, umyj ręce i siadaj do stołu”). 2.Wydając polecenia, patrz dziecku w oczy, bo często się ono wyłącza i nie słyszy. 3.W pokoju dziecka ma być jak najmniej przedmiotów – nadmiar powoduje rozpraszanie uwagi.

Wskazówki dla rodziców 4. Podczas odrabiania lekcji na biurku mają być jedynie zeszyt, długopis, ewentualnie książka. 5. Ustal stały, rutynowy porządek dnia, nawet mycie zębów o konkretnej godzinie. 6. Planuj kolejne dni. Dzieci zaskakiwane się gubią. 7. Nie karć dziecka za objawy ADHD (bieganie po domu, skakanie po meblach itp.) 8. Zapewnij dziecku godzinę lub dwie aktywności fizycznej potrzebnej nie tylko dla rozwoju ciała ale i pracy mózgu.

Przekleństwo czy klucz do geniuszu Postrzeganie dzieci z ADHD jako uczniów, którzy są spisani na straty jest dla nich wielka krzywdą. Dzieci są nadpobudliwe i nadaktywne ruchowo ale mają też zalety, które nawet czasem przeważają nad minusami ADHD. Osoby te często są kreatywne, maja niezwykłą wrażliwość, są szczere, pełne energii, maja doskonała wyobraźnię, i intuicję, potrafią doskonale ocenić charakter drugiego człowieka, szybko chwytają nowe idee.

Przekleństwo czy klucz do geniuszu Na podstawie faktów i biografii stwierdzono, że ADHD mieli: Thomas Edison Albert Einstein Winston Churchill -John F. Kennedy -Salvador Dali Pablo Picasso, Ernest Hemingway John Lennon Stevie Wonder.