Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Może złamać serce i zszargać nerwy.”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Może złamać serce i zszargać nerwy.”"— Zapis prezentacji:

1 Może złamać serce i zszargać nerwy.”
„ADHD jest prawdziwym zaburzeniem, rzeczywistym problemem, a często poważną przeszkodą. Może złamać serce i zszargać nerwy.” Russell Barkley

2 ADHD Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
(attention deficit hyperactivity disorder) Karolina Sobol Wydział Lekarski I

3 Model Barkley’a Deficyt hamowania reakcji Zaburzenie cz. psychicznych
Brak samokontroli/ zaburzenie sterowania zachowaniem Objawy ADHD

4 Objawy Zaburzenia koncentracji Nadruchliwość Nadmierna impulsywność

5 Na lekcjach Artur często nie słyszy poleceń lub je zapomina
Nie kończy zadań - w domu musimy nadrabiać pracę z lekcji Pojawiające się bodźce - hałas- odwracają jego uwagę, pracując szybko się nudzi Zbadaliśmy mu słuch, bo nie reagował na polecania Potrafi wyjść do szkoły bez tornistra i zgubić rower

6 Zaburzenia koncentracji
Niekończenie zadań Krótkie „skupianie się” Niemożność oderwania się od ciekawej czynności Niesłuchanie poleceń Zaburzenie selektywności Zaburzenie trwałości Zaburzenie podzielności Zaburzenie przerzutności Zaburzenie przeszukiwania

7 Stale manipuluje przy piórze, rozkręca wymienia wkład
Wierci się podczas odrabiania lekcji, wygląda przez okno Chodzi po mieszkaniu bez celu i wszystkim mówi, że się nudzi Już w przedszkolu wszędzie go było pełno - inne dzieci słuchały bajki a on turlał się po dywanie

8 Nadruchliwość Nadmierna ruchliwość, niezwiązana z konkretnym celem, zadaniem - irytująca i dokuczliwa dla otoczenia.

9 Nadruchliwość Chaotyczne bieganie Chodzenie po meblach
Kłopoty z pozostawaniem w miejscu Chaotyczne bieganie Chodzenie po meblach Ciągłe podskakiwanie Niepokój w obrębie miejsca siedzenia Wiercenie się na krześle Obgryzanie paznokci Manipulowanie przedmiotami Rysowanie Nadmierna gadatliwość

10 Jeśli coś chce musi to być zaraz Wtrąca się do każdej naszej rozmowy
Najpierw coś zrobi a potem pomyśli Jeśli coś chce musi to być zaraz Wtrąca się do każdej naszej rozmowy Na stoku zaczęła zjeżdżać zanim instruktor skończył mówić Wpycha się do samochodu przed wszystkimi Na przejściu dla pieszych nie zwraca uwagi na światła i pędzące samochody W autobusie od razu siada - nie patrzy czy nie ma staruszka który chciałby usiąść

11 Nadmierna impulsywność
Działanie bez zastanowienia Nie przewidywanie konsekwencji Słabsze uczenie się na błędach Wykonywanie zadań bez doczytania instrukcji/polecania Kłopoty z czekaniem na swoją kolej Wtrącanie się do rozmowy

12 Inne objawy Nadwrażliwość
Trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji społecznych Objawy zależne od sytuacji - zaangażowania uwagi mimowolnej

13 „Osoby z ADHD nie mają za dużo impulsywności, nadruchliwości, żywiołowości, zainteresowania otoczeniem. Mają raczej za mało możliwość hamowania dochodzących do nich bodźców czy nowych pomysłów.”

14 Diagnoza I sesja Wywiad dot. problemu
Wywiad dot. innych problemów psych. Wywiad dot. ch. somatycznych Wywiad rodzinny Wywiad rozwojowy Rozmowa z dzieckiem Badania/konsultacje Iloraz inteligencji Badanie uwagi Badanie - dysleksja B. pediatryczne B. neurologiczne Opinia ze szkoły B. psychiatryczne II sesja Kwestionariusze diagnostyczne Rozpoznanie Plan terapeutyczny na piśmie Leczenie farmakologiczne

15

16

17 Leczenie farmakologiczne
Metylofenidat - Concerta L. psychostymulujacy ES=0,9-1.0 Działa przez 4-12 h d.n. - kłopoty ze snem, spadek apetytu Atomoksetyna - Strattera Inhibitor wychwytu zwrotnego adrenaliny ES=0,6-0,7 Pełna skuteczność po 4-6 tyg. d.n. - zab. żołądkowo-jelitowe, zawroty głowy, zmiany nastroju, uszkodzenie wątroby

18 Leczenie - terapia Trening zastępowania agresji
Trening umiejętności społecznych Terapia behawioralno - poznawcza Warsztaty dla rodziców Modyfikacja zachowań w domu i szkole

19 Cel leczenia Zapobieganie wystąpieniu powikłań
Funkcjonowanie dziecka na poziomie rówieśników

20 Domowa instrukcja ADHD

21 Obserwuję niepożądana zachowanie
Przypominam zasadę/ wydaję polecenie jeszcze raz Dziecko wróciło do czynności Pozytywne wzmocnienie - pochwała Dziecko odmawia wykonania czynności Wyciągnięcie konsekwencji

22 Koncentracja Skracanie czasu zadań Przerwy Jedna rzecz na raz Listy
Krótkie polecenia Przywoływanie uwagi Ciekawe zadania Powtarzanie poleceń Pukanie w stół Usuwanie bodźców Technika pustego biurka Wyłączenie telefonu/tv Zamknięcie okna

23 Nadpobudliwość - regulacja niespokojnej rzeki

24 Nadruchliwość Akceptacja pewnych zachowań Sport
Pozwolenie na nieuciążliwy ruch

25 Graficzne przypominajki Przewidywanie niebezpiecznych sytuacji
Nadmierna impulsywność Przypominanie zasad Powtarzanie poleceń Graficzne przypominajki Przewidywanie niebezpiecznych sytuacji

26 Domowa instrukcja ADHD
Plany dnia Listy zadań Instrukcje Zeszyt korespondencji z wychowawcą Pozytywne wzmocnienia Akceptacja objawów

27 „Poczułam – Umysł się rozszczepił – Mózg na dwie części się rozpruł Chciałam je zszyć – nie pasowały Do siebie w żaden sposób Związać następną myśl z poprzednią Usiłowałam – lecz Związek Następstw bezgłośnie się rozmotał Jak Kłębki – na Podłodze” Emily Dickinson (tłum. Stanisław Barańczak)


Pobierz ppt "Może złamać serce i zszargać nerwy.”"

Podobne prezentacje


Reklamy Google